
Γράφει η Αλεξάνδρα Σκαράκη
Μια εβδομάδα πριν την 97η τελετή απονομής των Οσκαρ, το Σωματείο Αμερικανών Ηθοποιών (Screen Actors Guild – SAG) ανακάτεψε την τράπουλα των φαβορί δημιουργώντας μια ενδιαφέρουσα συγκυρία για το σινεμά λίγο πριν τα βραβεία της Ακαδημίας.
Η 31η απονομή των βραβείων SAG ανέδειξε ως καλύτερο ηθοποιό τον Τιμοτέ Σαλαμέ για την ερμηνεία του στη μουσική βιογραφία «A Complete Unknown», γεγονός που προκάλεσε έκπληξη καθώς οι περισσότεροι στοιχημάτιζαν σε νίκη του Εϊντριεν Μπρόντι για τον ρόλο του στο ιστορικό δράμα «The Brutalist». «Επιθυμώ να γίνω ένας από τους σπουδαίους (σ.σ. στον χώρο του κινηματογράφου). Mε εμπνέουν μεγάλα ονόματα όπως οι Μάρλον Μπράντο, Ντάνιελ Ντέι Λιούις, Βαϊόλα Ντέιβις, Μάικλ Τζόρνταν, Μάικλ Φελπς. Θέλω να φτάσω σε αυτό το επίπεδο», δήλωσε στη σκηνή ο Σαλαμέ λίγα δευτερόλεπτα μετά την παραλαβή του βραβείου. Το SAG Καλύτερης Ηθοποιού απέσπασε η Ντέμι Μουρ για την ερμηνεία στο body horror φιλμ της Κοραλί Φαρζά, «The Substance: Το ελιξίριο της νιότης». Στον ευχαριστήριο λόγο της, η Μουρ αναφέρθηκε στα χρόνια που πέρασε στο περιθώριο του Χόλιγουντ εξαιτίας της έμφυλης προκατάληψης και της προχωρημένης ηλικίας της, θέματα που αναδεικνύονται στην ταινία της Φαρζά.
Το αναμενόμενο βραβείο της διοργάνωσης, που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Κυριακής στο Λος Αντζελες με οικοδέσποινα την Αμερικανίδα ηθοποιό και παραγωγό Κρίστεν Μπελ, ήταν ίσως αυτό του Β’ Ανδρικού Ρόλου που δόθηκε στον Κιέραν Κάλκιν για τον ρόλο του στη δραματική ταινία του Τζέσι Αϊζενμπεργκ, «Αληθινός Πόνος». Νικήτρια στην κατηγορία Β’ Γυναικείου Ρόλου ήταν η Ζόι Σαλντάνια την οποία παρακολουθήσαμε στο ισπανόφωνο μαφιόζικο δράμα/μιούζικαλ «Emilia Pérez». Απ’ ό,τι φάνηκε, το Σωματείο Ηθοποιών δεν επηρεάστηκε από το σκάνδαλο που έχει προκύψει και αφορά την ταινία. Από εκεί που είχε 13 υποψηφιότητες για Οσκαρ και συζητιόταν για τον πρωτότυπο συνδυασμό διαφορετικών κινηματογραφικών ειδών καθώς και των μηνυμάτων που μετέδιδε, το φιλμ του Ζακ Οντιάρ βρέθηκε γρήγορα στο επίκεντρο και αυτό όχι για καλό λόγο.
Τη φόρα για την κατάκτηση περισσότερων του ενός βραβείων στην τελετή απονομής της Ακαδημίας, διέκοψε ένα περιστατικό που αφορά την πρωταγωνίστρια της ταινίας, Κάρλα Σοφία Γκασκόν. Η Ισπανίδα ηθοποιός –και πρώτο τρανς άτομο που λαμβάνει υποψηφιότητα για Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου– απομακρύνθηκε από την καμπάνια προώθησης του Netflix που έχει τα δικαιώματα διανομής. Κι αυτό επειδή αποκαλύφθηκαν διαδικτυακές αναρτήσεις που η ηθοποιός έκανε στο παρελθόν και χαρακτηρίστηκαν ως ρατσιστικές, ισλαμοφοβικές και συνωμοσιολογικές.
Τα προγνωστικά στην κατηγορία Καλύτερου Καστ ήθελαν νικητές τους ηθοποιούς του μιούζικαλ «Wicked» ή το ensemble του κοινωνικού δράματος «Anora». Ωστόσο, σε μια από τις πολλές ανατροπές της βραδιάς, το βραβείο κέρδισε το καστ της ταινίας «Κονκλάβιο» σε σκηνοθεσία Εντουαρντ Μπέργκερ ξαφνιάζοντας ευχάριστα τους παρευρισκόμενους στην αίθουσα.
Στην τηλεόραση
Εκπλήξεις επιφύλασσαν και οι βραβεύσεις στο τηλεοπτικό πεδίο. Η Τζιν Σμαρτ κέρδισε για τρίτη φορά το βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού σε Κωμική Σειρά για την ερμηνεία της στο «Hacks». Το βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού σε Δραματική Σειρά απέσπασε η Αννα Σαουάι που πρωταγωνιστεί στο «Shōgun» του δικτύου FX. Στην κατηγορία Καλύτερου Ηθοποιού σε Δραματική Σειρά, νικητής ήταν ο Χιρογιούκι Σανάντα, πάλι από το «Shōgun». Ο Μάρτιν Σορτ κέρδισε στην κατηγορία Καλύτερου Ηθοποιού σε Κωμική Σειρά για τον ρόλο του στο «Only Murders In The Building» ενώ η μεγάλη έκπληξη ήρθε για το σύνολο των ηθοποιών της σειράς καθώς έλαβε το βραβείο Καλύτερου Καστ σε Κωμική Σειρά κερδίζοντας το φαβορί «The Bear». Η νίκη του Κόλιν Φάρελ ως του Καλύτερου Ηθοποιού σε Τηλεοπτική Σειρά ή Ανθολογία ήταν δίκαιη καθώς ο ρόλος του στη σειρά «The Penguin» αποτελεί μια από τις καλύτερες ερμηνείες στην καριέρα του ηθοποιού. Στην ενότητα Τηλεοπτική Σειρά ή Ανθολογία, το βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού κέρδισε η Τζέσικα Γκάνινγκ η οποία πρωταγωνίστησε στο «Μικρό Ταρανδάκι».
«Woke σημαίνει να νοιάζεσαι για τους άλλους»
Το τιμητικό βραβείο του Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών παρέλαβε φέτος η Τζέιν Φόντα, για την προσφορά της στη μεγάλη και μικρή οθόνη. Η Φόντα θα μείνει στην ιστορία των SAG για τον λόγο που έβγαλε στη σκηνή και είχε έντονη πολιτική χροιά. Η 87χρονη ηθοποιός και ακτιβίστρια προέτρεψε το Χόλιγουντ να αντιμετωπίσει τις δύσκολες στιγμές που οι Ηνωμένες Πολιτείες βιώνουν, με ενσυναίσθηση.
«Αυτό που δημιουργούμε εμείς οι ηθοποιοί είναι η ενσυναίσθηση. Η δουλειά μας είναι να κατανοούμε τον άλλον άνθρωπο τόσο βαθιά, ώστε να μπορούμε να “αγγίξουμε” την ψυχή του. Και μην κάνετε λάθος: η ενσυναίσθηση δεν είναι ούτε αδυναμία ούτε woke. Παρεπιπτόντως, woke σημαίνει να νοιάζεσαι για τους άλλους ανθρώπους», είπε η ηθοποιός που έχει προταθεί για Οσκαρ και συμμετείχε σε μερικές από τις πιο διαχρονικές ταινίες όπως οι «They Shoot Horses, Don’t They?» (1969), «Julia» (1977), «The China Syndrome» (1979), «On Golden Pond» (1981), και «The Morning After» (1986).
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας της, η Φόντα άφησε υπαινιγμούς για την κυβέρνηση Τραμπ και την αμερικανική πολιτική γενικότερα. «Πολλοί άνθρωποι θα πληγωθούν με αυτά που συμβαίνουν. Ακόμα και αν έχουν διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις, δεν πρέπει να κρίνουμε αλλά να ακούμε με γνήσιο ενδιαφέρον», είπε με πάθος. Οσο για τις κοινότητες όπως το Σωματείο Ηθοποιών, η ίδια μίλησε για τη δύναμή που έχουν να προστατεύουν. «Κοινότητα σημαίνει δύναμη και αυτή τη στιγμή έχει σημασία γιατί οι εργαζόμενοι δέχονται επιθέσεις και τα συνδικάτα αποδυναμώνονται».