Kathimerini.gr
Πέθανε στα 89 του χρόνια ο Μπομπ Ράφελσον, σκηνοθέτης και παραγωγός που υπήρξε εξέχουσα μορφή του λεγόμενου Νέου Χόλιγουντ, του ρεύματος που έδωσε το στίγμα του αμερικανικού σινεμά στις δεκαετίες του ‘60 και του ‘70.
Σύμφωνα με την σύζυγό του, Γκαμπριέλ Τόρεκ Ράφελσον, ο Αμερικανός σκηνοθέτης πέθανε στο σπίτι του στο Άσπεν του Κολοράντο το Σάββατο 23/7 έχοντας δίπλα του την οικογένειά του.
Ο Μπομπ Ράφελσον γεννήθηκε στην Νέα Υόρκη. Κατά την διάρκεια της θητείας του στον Αμερικανικό Στρατό στην Ιαπωνία ανακάλυψε και αγάπησε το ιαπωνικό σινεμά και εμβληματικούς σκηνοθέτες όπως ο Γιασουχίρο Όζου. Ακολούθησε σπουδές φιλοσοφίας στο Dartmouth College και ήταν εκεί που γνωρίστηκε με τον σεναριογράφο Μπακ Χένρι.
Τα πρώτα του βήματα έγιναν στην τηλεόραση, από όπου ήρθε και η πρώτη του επιτυχία με το «The Monkees», την σειρά δηλαδή που προβλήθηκε στο NBC από το 1966 έως το 1968 και μας σύστησε την ομώνυμη μπάντα. Ήταν ο Ράφελσον μαζί με τον Μπερτ Σνάιντερ που μέσα από το κάστινγκ που έκαναν για τις ανάγκες της σειράς, δημιούργησαν τους Monkees, σε ένα σόου στα πρότυπα της ταινίας «A Hard Day’s Night» των Beatles που είχε κυκλοφορήσει δύο χρόνια νωρίτερα.
Παρά την μεγάλη επιτυχία της, η σειρά διακόπηκε μετά από δύο σεζόν. Τους Monkees, όμως, είδαμε και στο κινηματογραφικό σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ράφελσον, «Head» (1968) μέσα από το οποίο εγκαινίασε και την συνεργασία του με τον Τζακ Νίκολσον, με τον οποίο θα συνεργάζονταν στις πιο σημαντικές δουλειές του.
Έτσι, λοιπόν, ο Νίκολσον πρωταγωνίστησε στο «Five Easy Pieces» (1970), το «The King of Marvin Gardens (1972, με συμπρωταγωνιστή του τον Μπρους Ντερν) αλλά και το remake του «Ο Ταχυδρόμος Χτυπάει Πάντα Δύο Φορές» (1981), που σκηνοθέτησε ο Ράφελσον. Επιπλέον, ο Ράφελσον εκτέλεσε και χρέη παραγωγού στο «Easy Rider» (1969), πουυ χάρισε στον Νίκολσον την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ.
Στις πρώτες του συνεργασίες με τον Ράφελσον, ο Νίκολσον ήταν ακόμη ένας νέος και άγνωστος ηθοποιός, που έκανε το breakthrough του μέσα από τις ταινίες του πρώτου. Το 2019 σε συνέντευξη του στο Esquire, ο Νίκολσον είχε πει χαρακτηριστικά: «Μπορεί να νόμιζα ότι του ξεκίνησα την καριέρα, αλλά, νομίζω πως αυτός ξεκίνησε την δική μου».
Το «Easy Rider» (που σκηνοθέτησε ο Ντένις Χόπερ) υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικό για μία νέα φιλοσοφία που εισήγαγε στο Χόλιγουντ, αυτή που απέδειξε πως, οι μεγάλες και γυαλιστερές παραγωγές δεν ήταν απαραίτητες στην δημιουργία μιας καλής ταινίας. Κάπως έτσι, άνοιξε ο δρόμος για το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά που μας χάρισε τα σημαντικότερα αμερικανικά έργα της μεγάλης οθόνης την αμέσως επόμενη δεκαετία.
Ως παραγωγός, ο Μπομπ Ράφελσον είχε αναλάβει και το «The Last Picture Show» (1971), την ταινία που έκανε υπολογίσιμη δύναμη άλλον έναν από τους σημαντικούς Αμερικανούς σκηνοθέτες της γενιάς του, τον Πίτερ Μπογκντάνοβιτς.
Η τελευταία ταινία του Ράφελσον ήταν το «Mountain of the Moon» του 1990. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, ο κινηματογραφιστής είχε αποσυρθεί από το σινεμά.
Με πληροφορίες από τον Guardian και το Hollywood Reporter.