Kathimerini.gr
Στον δικό της κόσμο, η Barbie είναι ικανή να καταφέρει σχεδόν τα πάντα. Στον πραγματικό κόσμο, όμως, η δημιουργός της κινηματογραφικής «Barbie» βρέθηκε χθες ενώπιον μιας απροσδόκητης εξέλιξης. Κι αυτό διότι μπορεί η ταινία της Γκρέτα Γκέργουιγκ να αποτέλεσε το μεγαλύτερο μπλοκμπάστερ της περασμένης χρονιάς και μια σημαντική καλλιτεχνική επιτυχία, όμως αυτό δεν αρκούσε ώστε η Γκέργουιγκ να εξασφαλίσει μία υποψηφιότητα για το φετινό Οσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας.
Η επιλογή της Ακαδημίας να «σνομπάρει» την Γκέργουιγκ προκάλεσε αμηχανία σε πολλούς στο Χόλιγουντ. Αλλωστε, η 40χρονη σκηνοθέτις ήταν υποψήφια στην κατηγορία της σκηνοθεσίας τόσο στις Χρυσές Σφαίρες όσο και στα Βραβεία της Ενωσης Αμερικανών Σκηνοθετών, ενώ πριν από έξι χρόνια το σκηνοθετικό ντεμπούτο της με το «Lady Bird» τής είχε χαρίσει μία υποψηφιότητα για το Οσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας.
Λίγο αφότου ανακοινώθηκαν οι φετινές υποψηφιότητες, ο Κεν της ταινίας, Ράιαν Γκόσλινγκ, παρότι ο ίδιος εξασφάλισε οσκαρική υποψηφιότητα, τοποθετήθηκε για την απουσία της Γκέργουιγκ -αλλά και της Μαργκό Ρόμπι- λέγοντας ότι «δεν θα ήταν δυνατή η όποια αναγνώριση για οποιονδήποτε συντελεστή της ταινίας, χωρίς το ταλέντο, το θάρρος και την ευφυΐα τους».
Αρθρο των New York Times θέτει το ερώτημα εάν ο παραγκωνισμός της Γκέργουιγκ μπορεί να αποτελεί ένδειξη σεξιστικής προσέγγισης από την πλευρά της Ακαδημίας. Η αλήθεια είναι ότι εάν απουσίαζε και η Ζυστίν Τριέ («Ανατομία μιας Πτώσης») από την εν λόγω κατηγορία, τότε η Ακαδημία ίσως όφειλε κάποιες εξηγήσεις. Το σίγουρο είναι ότι η τάση να δίνεται βαρύτητα σε «ανδρικές» κινηματογραφικές ιστορίες αποτελούσε για χρόνια μια παράδοση στα Οσκαρ. Μια παράδοση που τα τελευταία χρόνια φάνηκε να αλλάζει.
Ενδιαφέρον έχει, επίσης, και το γεγονός ότι η «Barbie» βρίσκεται μεταξύ των υποψήφιων φιλμ για το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Οι NYT επισημαίνουν ότι για την εν λόγω κατηγορία ψηφίζουν όλα τα μέλη της Ακαδημίας κάτι που δεν ισχύει για την κατηγορία της Καλύτερης Σκηνοθεσίας, για την οποία ψηφίζουν 587 μέλη, εκ των οποίων το ένα τέταρτο είναι γυναίκες. Δεν είναι, άλλωστε, η πρώτη φορά που αυτό το σώμα «σνομπάρει» πιο εμπορικές ταινίες.
Ταυτόχρονα, η Ακαδημία έχει διευρυνθεί διεθνώς την τελευταία δεκαετία. Φέτος, στην ψηφοφορία συμμετείχαν μέλη από 93 χώρες. Δεν είναι τυχαίες, λοιπόν, οι υποψηφιότητες σκηνοθετών όπως της Τριέ, του Τζόναθαν Γκλέιζερ και του Γιώργου Λάνθιμου, οι οποίοι κατά κύριο λόγο ζουν και εργάζονται στην Ευρώπη.
Οπως και να’ χει η Γκέργουιγκ έχει κάθε λόγο να είναι περήφανη, παρά το γεγονός ότι δεν θα διεκδικήσει το Οσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Ο λόγος; Το γεγονός ότι και οι τρεις ταινίες που έχει σκηνοθετήσει (εκτός της «Barbie», το «Lady Bird» και «Οι Μικρές Κυρίες») έχουν εξασφαλίσει υποψηφιότητες στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας. Τέλος, η Γκέργουιγκ –από κοινού με τον σύντροφό της Νόα Μπάουμπαχ– αποτελούν ένα από τα φαβορί στην κατηγορία του Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου.
Με πληροφορίες από New York Times