Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Απόφαση φυγής ★★★½
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΘΡΙΛΕΡ (2022)
Σκηνοθεσία: Παρκ Τσαν-γουκ
Ερµηνείες: Παρκ Χάε-ιλ, Τανγκ Γουέι
Το κορεατικό σινεμά, το πιο ενδιαφέρον ίσως από αυτά της ανατολικής Ασίας τουλάχιστον στη σύγχρονη μορφή του, μας στέλνει άλλη μία εξαιρετική ταινία, αυτή τη φορά διά χειρός ενός παλιού γνώριμου. Ο ιδιοφυής δημιουργός του «Old Boy», Παρκ Τσαν-γουκ, επιστρέφει με ένα υβριδικό αστυνομικό στόρι, το οποίο εγκιβωτίζει μέσα του και ένα καθηλωτικό ερωτικό θρίλερ. Ενας ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει την υπόθεση θανάτου ενός πλούσιου άνδρα, ο οποίος βρίσκεται νεκρός στη βάση μιας βουνοκορφής. Τα στοιχεία δείχνουν αυτοκτονία, ωστόσο ο επίμονος αστυνομικός σύντομα αρχίζει να υποψιάζεται τη σύζυγο του εκλιπόντος. Το πρόβλημα είναι πως ταυτόχρονα νιώθει και μια ακατανίκητη ερωτική έλξη προς εκείνη.
Ο Τσαν-γουκ οδηγεί τον θεατή μέσα από έναν σεναριακό λαβύρινθο, όχι με την έννοια του δυσνόητου ή του στρυφνού, αλλά με εκείνη των διαφορετικών επιπέδων, καθώς η χιτσκοκικής υφής πλοκή συναντά λεπτές συναισθηματικές αποχρώσεις και μια αναπόδραστη τραγικότητα. Οι ήρωες εδώ προσπαθούν να ξεφύγουν από τη μοίρα τους, ωστόσο δυνάμεις πολύ ανώτερες από την ψυχρή λογική ορίζουν τις πράξεις τους. Σε επίπεδο εικόνας όλα αυτά μεταφράζονται σε ένα συνδυασμό κλειστών και ανοιχτών πλάνων, με μερικά από τα τελευταία να είναι σπάνιας ποιητικής ομορφιάς και εκφραστικότητας.
Black Adam ★★
ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ (2022)
Σκηνοθεσία: Ζοµ Κολέ-Σερά
Ερµηνείες: Ντουέιν Τζόνσον, Σάρα Σάχι, Πιρς Μπρόσναν
Η ταινία της εβδομάδας που θα συγκεντρώσει περισσότερο την προσοχή του κοινού είναι αναμφισβήτητα η νέα υπερηρωική περιπέτεια της DC με τον Ντουέιν Τζόνσον. Ο Αμερικανός αστέρας υποδύεται εδώ έναν αρχαίο ήρωα της Αιγύπτου ή της Μεσοποταμίας –δεν είναι ακριβώς ξεκάθαρο– ο οποίος κάνει κατάχρηση των θεϊκών του δυνάμεων, με αποτέλεσμα να καταδικαστεί σε αιώνια δεσμά. Στη σύγχρονη εποχή, ωστόσο, αυτά θα σπάσουν, και μια ομάδα άλλων ηρώων, η Κοινωνία της Δικαιοσύνης, θα σπεύσει για να περιορίσει την ανεξέλεγκτη δράση του.
Οπως είναι φανερό, εδώ έχουμε να κάνουμε με αντιήρωα· κάτι σαν τον «Εξολοθρευτή» στο ακόμη πιο απρόσβλητο, ο οποίος φυσικά περνάει στην άλλη πλευρά όταν βρίσκεται ένας ακόμη χειρότερος εχθρός από τον ίδιο. Τα ειδικά εφέ και η δράση είναι προφανώς εντυπωσιακά, δίχως πάντως να μας επιφυλάσσεται κάτι που δεν έχουμε δει ξανά και ξανά. Ο δε Τζόνσον, με εφαρμοστή στολή… δύτη που αναδεικνύει τη θηριώδη σιλουέτα του, υιοθετεί και αυτός συνταγή Σβαρτσενέγκερ προτιμώντας τις πράξεις από τα πολλά λόγια.
Εο ★★★
∆ΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Γέρζι Σκολιµόφσκι
Ερµηνείες: Σάντρα Ντρζιµάλσκα, Λορέντσο Ζουρτσόλο
Ο σπουδαίος Γέρζι Σκολιμόφσκι επιστρέφει έπειτα από επτά χρόνια με ένα πρωτότυπο φιλμ κοινωνικής παρατήρησης, το οποίο ωστόσο έρχεται από την οπτική ενός τετράποδου ήρωα. Ο Εο, ένας γαϊδαράκος του τσίρκου, καταφέρνει να αποδράσει και από εκεί να ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι μέσα στην πολωνική αλλά και την ιταλική ύπαιθρο. Στον δρόμο θα γνωρίσει τις δύο όψεις της ανθρώπινης φύσης: την τρυφερή και συμπονετική από τη μία, τη βάναυση και παρανοϊκή από την άλλη.
Ο Σκολιμόφσκι κέρδισε το βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών με μια ασυνήθιστη ταινία, η οποία ξεκινά από παιγνιώδη αφετηρία, για να ασχοληθεί όμως με πολύ σοβαρά κοινωνικά ζητήματα. Το κυριότερο από αυτά έχει να κάνει με τη συμπεριφορά του ανθρώπου απέναντι στη φύση, με διαδοχικά παραδείγματα τα οποία συναντά στην πορεία του ο συμπαθής γάιδαρος. Με σταθερά γλυκόπικρο ύφος και «μαζεμένη» διάρκεια μιάμισης ώρας, η ταινία του είναι κάπως σχηματική, ωστόσο τελικά πετυχαίνει στο ακέραιο τον στόχο της.
Ο συμπαθής τετράποδος ήρωας του φιλμ του Γέρζι Σκολιμόφσκι.
Για την Κιάρα ★★½
∆ΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Τζόνας Καρπινιάνο
Ερµηνείες: Σουάµι Ρότολο, Πίο Αµάτο
Στην παράδοση ιταλικών ταινιών όπως τα «Γόμορρα» και «Dogman» του Ματέο Γκαρόνε, οι οποίες ασχολούνται με τη σύγχρονη μαφία, ο Τζόνας Καρπινιάνο υπογράφει ένα τέτοιο δράμα με μια χαρισματική πρωταγωνίστρια. Η νεαρή Σουάμι Ρότολο καταφέρνει να διακριθεί –και να κερδίσει τα σχετικά φεστιβαλικά βραβεία– στον ρόλο της Κιάρα, μιας έφηβης κοπέλας της οποίας ο πατέρας εξαφανίζεται μυστηριωδώς το βράδυ μιας οικογενειακής γιορτής στην Καλαβρία.
Καθώς μια σειρά από γεγονότα υποδεικνύουν την (άγνωστη έως τότε στην ίδια) σχέση του πατέρα της με τη μαφία, η Κιάρα θα κάνει τα αδύνατα δυνατά προκειμένου να τον εντοπίσει και να του ζητήσει εξηγήσεις. Ο Καρπινιάνο δημιουργεί εδώ επί της ουσίας ένα φιλμ βίαιης ενηλικίωσης, η οποία διανθίζεται και με τα σχετικά ηθικά διλήμματα, καθώς οικογενειακοί δεσμοί και σκληρή πραγματικότητα έρχονται σε σύγκρουση. Η κάμερα παραμένει στη μεγαλύτερη διάρκεια εστιασμένη στο πρόσωπο της πρωταγωνίστριάς του ή την ακολουθεί κατά πόδας, ενώ εκείνη, με μια σχεδόν παιδική άγνοια κινδύνου, βουτάει σε έναν σκοτεινό κόσμο, από τον οποίο ήταν έως τότε προστατευμένη.
Tad, η Σµαραγδένια Πλάκα ★★½
ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ (2022)
Σκηνοθεσία: Ενρίκε Γκάτο
Ακούγονται: Παναγιώτης Καποδίστριας, Στέφανος Γεωργόπουλος
Η πολύχρωμη κωμική περιπέτεια κινουμένων σχεδίων έχει για ήρωά της έναν ατζαμή αρχαιολόγο. Ο Ταντ επιθυμεί την αποδοχή των συναδέλφων του, όμως η αδεξιότητά του στέκεται εμπόδιο στο όνειρό του. Οταν διαλύει κατά λάθος μια σπάνια σαρκοφάγο, απελευθερώνεται ένα ξόρκι που θέτει τη ζωή των φίλων του σε κίνδυνο. Τότε ο Ταντ και η Σάρα θα ξεκινήσουν ένα περιπετειώδες ταξίδι που θα τους οδηγήσει μέχρι την άκρη του κόσμου προκειμένου να τους σώσουν και να σταματήσουν την κατάρα της Σμαραγδένιας Πλάκας.