Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Η χαµένη σκηνή ★★★½
∆ΡΑΜΑ (2020)
Σκηνοθεσία: Ζανγκ Γιµού
Ερµηνείες: Γι Ζανγκ, Χάοσουν Λιου, Γουέι Φαν
Ο Κινέζος δεξιοτέχνης Ζανγκ Γιμού («Ηρωας») παρουσιάζει ένα φιλμ το οποίο πέρασε από σαράντα κύματα και πιθανότατα λογοκρίθηκε πριν βρει τον δρόμο του για τις αίθουσες. Παρ’ όλα αυτά πρόκειται για ένα πολύ αξιόλογο φιλμ, με πολιτικό σχόλιο αλλά και μια βαθιά ανθρώπινη ιστορία στον πυρήνα του. Στη μαοϊκή Κίνα της Πολιτιστικής Επανάστασης, ένας έγκλειστος σε στρατόπεδο εργασίας το σκάει με έναν μοναδικό σκοπό: να καταφέρει να παρακολουθήσει τα επίκαιρα του σινεμά, όπου εμφανίζεται η μονάκριβη κόρη του, την οποία έχει να δει χρόνια. Οταν ωστόσο ένα ορφανό κορίτσι κλέβει τη συγκεκριμένη μπομπίνα, τα πάντα περιπλέκονται και ένα ολόκληρο χωριό στρώνεται στη δουλειά προκειμένου να σωθούν οι πολύτιμες κινούμενες εικόνες.
Ερωτικό γράμμα στο σινεμά, ανάλογο εκείνου του «Σινεμά ο Παράδεισος» του Τορνατόρε, τολμηρό σχόλιο πάνω στην πολιτική ιστορία της χώρας, αλλά και καλλιτεχνικό κομψοτέχνημα ανά στιγμές, η ταινία του Γιμού γοητεύει δίχως να κάνει πολλά και περίπλοκα. Οι μπομπίνες με την ταινία, οι οποίες ταξιδεύουν στην επισφαλή σέλα μιας μοτοσικλέτας, αναμένονται περίπου ως «μάννα εξ ουρανού» από τους πάμπτωχους κατοίκους του χωριού. Ανάμεσά τους ο κομψός και σεβαστός «Κύριος Σινεμά», ο μοναδικός που ξέρει να χειρίζεται τις μηχανές και να φέρνει στη ζωή το θαύμα του κινηματογράφου. Από την άλλη, οι δύο παράξενοι ήρωες της ταινίας, ο δραπέτης και το κορίτσι, θα προσπαθήσουν με κάθε τρόπο να επιτύχουν τους σκοπούς τους, χτίζοντας στο μεταξύ και μια αναπάντεχη φιλία ανάμεσά τους.
Thor: Love and Thunder ★★½
ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ (2022)
Σκηνοθεσία: Τάικα Γουαϊτίτι
Ερµηνείες: Κρις Χέµσγουορθ, Νάταλι Πόρτµαν, Κρίστιαν Μπέιλ
Ο πολυπράγμων και πολύ δημοφιλής στους χολιγουντιανούς κύκλους Τάικα Γουαϊτίτι συνεχίζει τις παλαβές περιπέτειες του ήρωα της Marvel από εκεί που τις άφησε στο (ομολογουμένως επιτυχημένο) «Thor: Ragnarok». Ο Θορ (Κρις Χέμσγουορθ) συνεχίζει να αλωνίζει ξέγνοιαστος τον γαλαξία απονέμοντας δικαιοσύνη με τον πανίσχυρο πέλεκύ του. Οταν ωστόσο ο σατανικός Γκορ (Κρίστιαν Μπέιλ), γνωστός ως Θεός Σφαγέας, βάζει σκοπό την εξολόθρευση όλων των θεών, τα πράγματα σοβαρεύουν και ο ήρωας αναλαμβάνει δράση. Μαζί του έχει τη βοήθεια της Βαλκυρίας (Τέσα Τόμπσον), του πιστού του, Κοργκ, αλλά (αναπάντεχα) και της πρώην αγαπημένης του, Τζέιν (Νάταλι Πόρτμαν), η οποία έχει μετατραπεί σε μια θηλυκή έκδοση του εαυτού του.
Ο Γουαϊτίτι ακολουθεί την ίδια χιουμοριστική συνταγή που ξεχώρισε την προηγούμενη ταινία από τη μανιέρα της Marvel, ωστόσο εδώ κάνει ένα βήμα παραπάνω. Τα αστεία τραβάνε λίγο περισσότερο, η κομίστικη «τρέλα» ενισχύεται, πολλές σκηνές δεν έχουν άλλο σκοπό από το να προκαλέσουν το γέλιο στον θεατή – και σε ένα βαθμό τα καταφέρνουν. Σε ένα φιλμ ωστόσο με τόσο έντονο το στοιχείο της δράσης, η συνύπαρξη με την κωμωδία δεν είναι πάντα αρμονική. Ιδιαίτερα όταν αυτή δεν είναι πολύ έξυπνη και ξεπέφτει απλώς στη σάχλα…
Το µυστικό της Μαντλίν Κόλινς ★★½
ΘΡΙΛΕΡ (2022)
Σκηνοθεσία: Αντουάν Μπαρό
Ερµηνείες: Βιρζινί Εφιρά, Κιµ Γκουτιέρες
Το γαλλικό θρίλερ του Αντουάν Μπαρό καταφέρνει να αναδειχθεί τόσο λόγω της καλοστημένης πλοκής όσο και εξαιτίας της εξαιρετικής πρωταγωνίστριάς του. Η Βιρζινί Εφιρά υποδύεται εδώ μια μεταφράστρια, η οποία ζει ταυτόχρονα δύο ζωές, έχοντας δύο οικογένειες σε διαφορετικές χώρες. Αυτά βέβαια μέχρι τα μυστικά και τα ψέματα να την κυκλώσουν για τα καλά, οπότε ξεκινά και ο κατήφορος των αποκαλύψεων. Κάπου εκεί ωστόσο θα καταλάβουμε κι εμείς πως η υπόθεση κρύβει μέσα της περισσότερα από όσα φαίνονται με την πρώτη ματιά. Ο Μπαρό βάζει έναν γυναικείο χαρακτήρα στη θέση που συνήθως συναντάμε άνδρες πρωταγωνιστές και αυτό από μόνο του δίνει άλλη διάσταση στην ιστορία· η Βιρζινί Εφιρά από την πλευρά της υποστηρίζει 100% τον ρόλο, αποδίδοντας διαφορετικές πτυχές, σιωπές και ξεσπάσματα με τρόπο πειστικό και ανεπιτήδευτο.
Μαχαίρι στο νερό ★★★★
∆ΡΑΜΑ (1962)
Σκηνοθεσία: Ροµάν Πολάνσκι
Ερµηνείες: Λέον Νιέµτσικ, Γιολάντα Ουµέκα
Η πρώτη –και μοναδική– πολωνική ταινία του Ρομάν Πολάνσκι επανακυκλοφορεί σε νέα, ψηφιακά αποκατεστημένη, κόπια. Ο Αντρέι και η Κριστίν, ένα εύπορο ζευγάρι, φεύγουν για βόλτα με το ιστιοπλοϊκό τους. Στον δρόμο ωστόσο συναντούν έναν όμορφο νεαρό φοιτητή, τον οποίο ο Αντρέι δίχως πολλή σκέψη καλεί μαζί τους. Ο ανταγωνισμός των δύο ανδρών θα φουντώσει πάνω στο πλεούμενο, με απρόβλεπτες συνέπειες για τη συνέχεια της εκδρομής. Ο Πολάνσκι χειρίζεται σαν βετεράνος την κάμερά του πάνω στον περιορισμένο χώρο του ιστιοπλοϊκού, καταφέρνοντας να αιχμαλωτίσει όλη την ένταση, τον αισθησιασμό αλλά και τις λεπτές ισορροπίες του ερωτικού τριγώνου. Ταυτόχρονα δημιουργεί διακριτικά όσο και εύστοχα ταξικά σχόλια, δίχως παράλληλα να ξεστρατίζει από τη συνεχή ψυχαναλυτική παρατήρηση των ηρώων.
Θεέ µου τι σου κάναµε; 3 ★★
ΚΩΜΩ∆ΙΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Φιλίπ ντε Σοβερόν
Ερµηνείες: Κριστιάν Κλαβιέ, Σαντάλ Λοµπί
Μία από τις πιο επιτυχημένες ευρωπαϊκές κωμωδίες της τελευταίας δεκαετίας αποκτά δεύτερο σίκουελ και μάλιστα… επετειακό. Ο Κλοντ και η Μαρί ετοιμάζονται να γιορτάσουν σαράντα χρόνια γάμου και οι τέσσερις κόρες τους είναι αποφασισμένες να διοργανώσουν πάρτι, καλώντας και τα πεθερικά τους, τα οποία καταφθάνουν από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Οπως είναι αναμενόμενο, το πολυπολιτισμικό μείγμα θα αποδειχθεί για άλλη μια φορά εκρηκτικό, καθώς κουλτούρες και συνήθειες συγκρούονται στο εσωτερικό του σπιτιού. Η δοκιμασμένη συνταγή που «μαγείρεψε» τα όντως ευρηματικά αστεία της πρώτης ταινίας έχει πια ξεθυμάνει αρκετά, σε ένα σύνολο που παρά τις κάποιες απολαυστικές στιγμές κινείται κατά βάσιν στον αυτόματο πιλότο.