Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Επίσηµη συµµετοχή ★★★
ΚΩΜΩ∆ΙΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Γκαστόν Ντουπρά, Μαριάνο Κον
Ερµηνείες: Πενέλοπε Κρουζ, Αντόνιο Μπαντέρας, Οσκαρ Μαρτίνεζ
Η κωμωδία συναντά το αυτοαναφορικό σινεμά σε ένα ανά στιγμές απολαυστικό φιλμ με αστεράτους πρωταγωνιστές. Ενας ζάπλουτος Ισπανός, άσχετος με τον κινηματογράφο, αποφασίζει να χρηματοδοτήσει τη δημιουργία μιας εμβληματικής, όπως φιλοδοξεί, ταινίας. Για να πετύχει τον σκοπό του είναι διατεθειμένος να προσλάβει τους καλύτερους. Αρχικά τη σπουδαία σκηνοθέτιδα Λόλα Κουέβας (Πενέλοπε Κρουζ) και μαζί ένα εκρηκτικό δίδυμο πρωταγωνιστών: τον χολιγουντιανό σταρ Φέλιξ Ριβέρο (Αντόνιο Μπαντέρας) καθώς και τον θρύλο του θεάτρου Ιβάν Τόρες (Οσκαρ Μαρτίνεζ). Οι δύο εκ διαμέτρου αντίθετοι ηθοποιοί και άνθρωποι θα κληθούν να συνεργαστούν, ενώ η εκκεντρική σκηνοθέτις τούς υποβάλλει σε μια σειρά από παράξενες δοκιμασίες.
Βγαλμένο από τα ευτράπελα του μοναδικού κόσμου του σινεμά, αλλά ταυτόχρονα προσαρμοσμένο σε θεατρική κλίμακα –πέραν των τριών πρωταγωνιστών και των αχανών σκηνικών, βλέπουμε ελάχιστους ακόμη χαρακτήρες–, το φιλμ βασίζεται ξεκάθαρα στη χημεία των αστέρων του. Μπαντέρας και Μαρτίνεζ ερμηνεύουν δύο κατά βάση στερεοτυπικούς χαρακτήρες, οι οποίοι πάντως προσφέρουν αρκετές αστείες στιγμές με τον εγωιστικό ανταγωνισμό τους. Η Κρουζ από την πλευρά της, σε ρόλο προβοκάτορα, ενσωματώνει τα χαρακτηριστικά του Ευρωπαίου auter και ταυτόχρονα πατάει όλα τα σωστά κουμπιά για να βγάλει εκτός εαυτού τους δύο άνδρες.
Bullet Train ★★ ½
∆ΡΑΣΗΣ (2022)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Λέιτς
Ερµηνείες: Μπραντ Πιτ, Τζόι Κινγκ, Ααρον Τέιλορ-Τζόνσον
Ο σκηνοθέτης των επιτυχημένων «Atomic Blonde» και «Deadpool 2», Ντέιβιντ Λέιτς, ενορχηστρώνει άλλη μία κωμωδία δράσης, έχοντας αυτή τη φορά στη διάθεσή του και τον απόλυτο χολιγουντιανό σταρ. Ο Μπραντ Πιτ υποδύεται έναν επαγγελματία, ο οποίος επιβιβάζεται σε μια γιαπωνέζικη υπερταχεία, αποφασισμένος να ξορκίσει την πρόσφατη κακοτυχία του και να φέρει εις πέρας μια φαινομενικά εύκολη αποστολή. Πολύ γρήγορα, ωστόσο, τα πράγματα περιπλέκονται καθώς στο συγκεκριμένο δρομολόγιο επιβαίνουν αρκετοί ικανότατοι δολοφόνοι από όλη την υφήλιο, καθένας με τη δική του «ατζέντα». Με αισθητική που αποθεώνει την ιαπωνική ποπ κουλτούρα και γρήγορους ρυθμούς στο μοντάζ, το φιλμ του Λέιτς είναι σε γενικές γραμμές διασκεδαστικό και… τίποτε άλλο. Στη εξέλιξή του υπάρχουν, βέβαια, μυστικά που αποκαλύπτονται, αναπάντεχες ανατροπές και μερικά επεξηγηματικά φλας μπακ, ωστόσο η ίδια η πλοκή είναι στην πραγματικότητα υποτυπώδης, ώστε να στηρίξει απλώς τις σκηνές δράσης. Αυτές είναι στην πλειονότητά τους καλοστημένες, με τον Πιτ να κινείται άνετα μεταξύ κλωτσοπατινάδας και κουλ ατάκας, υποστηριζόμενος και από αρκετούς ακόμη χαρακτήρες. Ανάμεσά τους κάνουν «περάσματα» και άλλοι αστέρες, όπως ο Τσάνινγκ Τέιτουμ και η Σάντρα Μπούλοκ, σε ένα φιλμ που πάντως θα μπορούσε να είναι πιο οικονομικό από άποψης διάρκειας (2 ώρες).
Atlantic City ★★★★
∆ΡΑΜΑ (1980)
Σκηνοθεσία: Λουί Μαλ
Ερµηνείες: Μπαρτ Λάνκαστερ, Σούζαν Σαράντον, Μισέλ Πικολί
Οι επανεκδόσεις των έργων του Λουί Μαλ συνεχίζονται, με το πιο «αμερικάνικο» ίσως από τα φιλμ του σπουδαίου Γάλλου κινηματογραφιστή, το οποίο προτάθηκε και για πέντε βραβεία Οσκαρ. Στο παρηκμασμένο θέρετρο της Ατλάντικ Σίτι, η πρόσφατη νομιμοποίηση του τζόγου έχει πυροδοτήσει επενδυτική δραστηριότητα, καθώς νέα καζίνο ξεφυτρώνουν παντού. Απομεινάρι ενός άλλου καιρού και ο ίδιος, ο μικροαπατεώνας Λου (Μπαρτ Λάνκαστερ) βλέπει μια ευκαιρία γρήγορου πλουτισμού να του προσφέρεται αναπάντεχα και την αρπάζει. Ταυτόχρονα ερωτεύεται τη Σάλι (Σούζαν Σαράντον), μια καπάτσα σερβιτόρα που ονειρεύεται να δουλέψει στα καζίνο του Μόντε Κάρλο.
Αυτό που ξεκινά ως κοινωνική παρατήρηση εξελίσσεται σε ιδιαίτερη ιστορία αγάπης και ταυτόχρονα γκανγκστερικό δράμα, ενώ μια σειρά από ήρωες, οι οποίοι μοιάζουν εξαρχής καταδικασμένοι, παλεύουν να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Ο Μαλ καταφέρνει να εμφυσήσει τρυφερότητα και ρομαντισμό σε έναν κατά τα άλλα σκληρό κόσμο, ο οποίος αποθεώνει το χρήμα και γενικότερα το εύκολο κέρδος. Ο πρωταγωνιστής, ένας άνδρας παλαιών αρχών με τον δικό του κώδικα τιμής, ερμηνεύεται υποδειγματικά από τον Μπαρτ Λάνκαστερ, καθώς εκείνος προσπαθεί να κρατήσει ζωντανή την ελπίδα της ευτυχίας.
Το µαγαζάκι της κεντρικής οδού ★★★★
∆ΡΑΜΑ (1966)
Σκηνοθεσία: Γιαν Καντάρ, Ελµαρ Κλος
Ερµηνείες: Ιντα Καµίνσκα, Γιόζεφ Κρόνερ
Το σπουδαίο τσεχοσλοβακικό σινεμά της δεκαετίας του 1960 συνεχίζει να φτάνει στα θερινά, σε ψηφιακά αποκατεστημένες επανεκδόσεις. Αυτή την εβδομάδα βλέπουμε ένα αντιπολεμικό, βαθιά τραγικό φιλμ, το οποίο ωστόσο τυλίγει μια απροσδόκητη κωμική αύρα. Στην κατεχόμενη από τους ναζί Σλοβακία, ο Τόνι, ένας άβουλος ξυλουργός, αναλαμβάνει τη διαχείριση του μαγαζιού μιας ηλικιωμένης Εβραίας, σύμφωνα με τη σχετική έκτακτη απόφαση. Καθώς ο χρόνος προχωράει και οι διώξεις των Εβραίων γίνονται όλο και πιο άγριες, ο ανθρωπάκος βρίσκεται, δίχως να το πολυκαταλάβει, να υπηρετεί τους εγκληματίες πολέμου. Η πιο σκοτεινή πλευρά της ευρωπαϊκής ιστορίας δεν αφορά μόνο τους ναζί, αλλά κι εκείνους που συμμάχησαν μαζί τους στις διάφορες χώρες προς χάριν προνομίων· γύρω από αυτόν τον άξονα κινείται ένα βαθιά ανθρώπινο φιλμ, το οποίο με απλά υλικά καταφέρνει να περιγράψει με ακρίβεια το θέριεμα του τέρατος.
∆ιακοπές µε την οικογένεια
ΚΩΜΩ∆ΙΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Τζέι Σαντρασεκάρ
Ερµηνείες: Τζο Κόι, Λίντια Γκαστόν
Ο γνωστός Αμερικανο-Φιλιππινέζος αυτοσχεδιαστικός κωμικός Τζο Κόι πρωταγωνιστεί σε ένα φιλμ που αντλεί έμπνευση από τις προσωπικές του εμπειρίες, έπειτα από σχεδόν τρεις δεκαετίες στη σκηνή. Η όλη πλοκή στήνεται γύρω από την επίσκεψη ενός άνδρα (Κόι) στην οικογενειακή εστία για τις διακοπές του Πάσχα και όσα κωμικά ακολουθούν εκεί.