Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Ο άνθρωπος από τον Βορρά ★★★
ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Ρόµπερτ Εγκερς
Ερμηνείες: Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, Νικόλ Κίντµαν, Ανια Τέιλορ-Τζόι
Για όσους είχαμε ενθουσιαστεί με τα «Η μάγισσα» και (ειδικά) «Ο φάρος», η καινούργια ταινία του μοιάζει με… λαχταριστή λιχουδιά. Τρόπος του λέγειν ωστόσο, αφού, όπως συνέβαινε και με τα δύο προηγούμενα φιλμ του Ρόμπερτ Εγκερς, εδώ η παρακολούθηση χρειάζεται αρκετά γερό στομάχι. Αυτήν τη φορά το σκηνικό της δράσης στήνεται στον ευρωπαϊκό Βορρά την εποχή της κυριαρχίας των θρυλικών Βίκινγκ. Πρωταγωνιστής, ο νεαρός πρίγκιπας Αμλεθ –το σαιξπηρικό παράλληλο είναι προφανές–, ο οποίος βλέπει τον πατέρα του να δολοφονείται, ενώ ο ίδιος παίρνει τον δρόμο της εξορίας. Χρόνια αργότερα και αφού έχει μετατραπεί σε αδυσώπητο πολεμιστή, επιστρέφει στην πατρίδα του για να αναζητήσει εκδίκηση. Εκεί, ωστόσο, θα βρει τα πράγματα διαφορετικά από ό,τι περιμένει.
Ο Εγκερς αφήνει κάπως κατά μέρος τους ενδιαφέροντες πειραματισμούς των προηγούμενων έργων του, προκειμένου να ενορχηστρώσει έναν αιματηρό επικό μύθο στα πρότυπα του «Μονομάχου» του Ρίντλεϊ Σκοτ. Επειδή, βέβαια, εδώ μιλάμε για Βίκινγκ, η βαρβαρότητα και οι αγριάδες χτυπούν κόκκινο, με τον Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ να μοιάζει τρομακτικός, τόσο στην ντυμένη όσο και στην ημίγυμνη εκδοχή του. Δίπλα του έχει αρκετά ακόμη σπουδαία ονόματα, όπως ο Ιθαν Χοκ στον ρόλο του βασιλιά-πατέρα, η Νικόλ Κίντμαν ως βασίλισσα-μητέρα και η Ανια Τέιλορ-Τζόι ως νεαρή μάγισσα που κλέβει την καρδιά του ήρωα.
Ολα αυτά είναι φυσικά τοποθετημένα σε έναν κόσμο που κινείται στα όρια του μύθου, κάπου ανάμεσα στην πραγματικότητα και στην πολυπόθητη Βαλχάλα, που καλεί τους πρωταγωνιστές να έχουν θάνατο άξιο ενός πολεμιστή. Αυτή η ισορροπία είναι και το μεγαλύτερο ατού ενός φιλμ, το οποίο θα έμοιαζε πιθανότατα ακόμη πιο εντυπωσιακό εάν τα τελευταία χρόνια δεν είχαμε «βομβαρδιστεί» τόσο πολύ με τη Βίκινγκ εικονογραφία σε μικρή και μεγάλη οθόνη.
Την τιτάνια προσπάθεια για τη σωτηρία της Παναγίας των Παρισίων χρονογραφεί το φιλμ του Ζαν-Ζακ Ανό, χρησιμοποιώντας τεκμήρια και μυθοπλασία.
Η Παναγία των Παρισίων φλέγεται ★★½
ΔΡΑΜΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Ζαν-Ζακ Ανό
Ερμηνείες: Σαµουέλ Λαµπάρντ, Ζαν-Πολ Μπορντ, Μίκαελ Κιρινιάν
Το χρονικό του δράματος της μεγάλης πυρκαγιάς που απείλησε με ολοκληρωτική καταστροφή την Παναγία των Παρισίων, το 2019, αναλαμβάνει να αφηγηθεί ο δημιουργός του «Επτά χρόνια στο Θιβέτ», Ζαν-Ζακ Ανό. Το κάνει δε μέσα από ένα μάλλον συμβατικό docudrama, το οποίο, πάντως, καταφέρνει να μας βάλει με επιτυχία στον πυρετό των στιγμών. Ειδικά το πρώτο μισάωρο της ταινίας είναι καθηλωτικό: μια σειρά από συμπτώσεις αλλά και αβλεψίες ανάβουν τον μοιραίο σπινθήρα, και η πυρκαγιά στην ξύλινη οροφή του μεγαλόπρεπου ναού ξεσπάει. Οι υπεύθυνοι την αντιλαμβάνονται σχετικά εγκαίρως, ωστόσο τα πάντα πάνε στραβά. Η πυροσβεστική κολλάει στην τρομερή τουριστική κίνηση της περιοχής, ένας άνθρωπος-κλειδί λείπει σε άδεια, ενώ οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν σε επίπεδα… κόλασης· εμείς τα παρακολουθούμε όλα σχεδόν ταυτόχρονα μέσα από διαφορετικά «παράθυρα» στην οθόνη. Το παράδοξο με το φιλμ του Ανό είναι πως, ενώ η δράση και η αγωνία θεωρητικά κορυφώνονται όσο οι κρίσιμες στιγμές για τον ναό πλησιάζουν, ο δικός του ρυθμός ολισθαίνει και το σενάριο φλερτάρει με το μελό. Παρ’ όλα αυτά, εδώ υπάρχουν σίγουρα και στιγμές γνήσιας συγκίνησης, από αυτές που προσφέρουν όλες οι καλές ηρωικές ιστορίες.
Η Νορβηγίδα ποπ σταρ Αστριντ Σμέπλας φοράει τα γοβάκια της Σταχτοπούτας, σε μια σκανδιναβική εκδοχή του κλασικού παραμυθιού.
Τρεις ευχές για τη Σταχτοπούτα ★★½
ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ (2021)
Σκηνοθεσία: Σέσιλι Α. Μόσλι
Ερμηνείες: Αστριντ Σµέπλας, Τσένγκιζ Αλ, Ινγκριντ Γκέβερ
Ο χιλιοτραγουδισμένος μύθος της Σταχτοπούτας παρουσιάζεται στη σκανδιναβική εκδοχή του, με τη Νορβηγίδα ποπ σταρ Αστριντ Σμέπλας να αναλαμβάνει τον ομώνυμο ρόλο. Μετά τον θάνατο του πατέρα της, η Σταχτοπούτα βρίσκεται πια αιχμάλωτη της κακιάς μητριάς της. Σε μία από τις βόλτες της στο δάσος, ωστόσο, η θαρραλέα κοπέλα θα συναντήσει τον πρίγκιπα του βασιλείου, με τους δυο νέους να έλκονται αμέσως. Τελικά, εκείνη θα καταφέρει να φτάσει στον λαμπερό χορό του παλατιού, με τη βοήθεια τριών μαγικών φουντουκιών.