Του Απόστολου Κουρουπάκη
Με την ευκαιρία τριών εκδηλώσεων που διοργανώνονται στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας, και το «Φεστιβάλ που δεν τελειώνει», που κάνει αρχή στις 2 Απριλίου συνομιλήσαμε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Γιώργο Παπαγεωργίου για τη λογική του Φεστιβάλ που δεν τελειώνει, ο οποίος λέει πως: «συνειδητοποιήσαμε ότι για τις παραστάσεις που έπιανε το ραντάρ μας δεν έφτανε το φθινοπωρινό δίμηνο του κυρίως φεστιβάλ. Κι έτσι αποφασίσαμε για το “Φεστιβάλ που δεν τελειώνει” που για φέτος ξεκινά στις 2 Απριλίου με την πρώτη εμφάνιση στην Κύπρο της Χορωδίας Αγοριών Βιέννης. Ο κ. Παπαγεωργίου αποκαλύπτει στην «Κ» πως η Λευκωσία θα διεκδικήσει τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2030 και η εταιρία Nicosia For Art επιφορτιστεί με την ετοιμασία και την υποβολή της σχετικής αίτησης.
–Θα ήθελα να μου πείτε περισσότερα για τη λογική του Φεστιβάλ που δεν τελειώνει;
–Το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας, από την πρώτη του κιόλας έκδοση το 2019, υιοθέτησε τη στρατηγική του Δήμου Λευκωσίας για τον πολιτισμό και έβαλε στον πυρήνα της φιλοσοφίας του την ανάγκη να προτείνει τέτοιες πολιτιστικές δραστηριότητες που στόχο έχουν να βοηθήσουν τους πολίτες να αποδεχτούν και να αγκαλιάσουν τη διαφορετικότητα και την ισότητα ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, χρώματος, θρησκείας ή σεξουαλικού προσανατολισμού. Να προτείνει επίσης ένα ευρύ φάσμα πολιτιστικών δράσεων που να φέρουν τους πολίτες σε επαφή με άλλες κουλτούρες, άλλα ήθη, διαφορετικά κοινωνικά σύνολα. Υπηρετήσαμε πιστά τη συγκεκριμένη φιλοσοφία, αλλά συνειδητοποιήσαμε ότι για τις παραστάσεις που έπιανε το ραντάρ μας δεν έφτανε το φθινοπωρινό δίμηνο του κυρίως φεστιβάλ. Κι έτσι αποφασίσαμε για το «Φεστιβάλ που δεν τελειώνει» που για φέτος ξεκινά στις 2 Απριλίου με την πρώτη εμφάνιση στην Κύπρο της Χορωδίας Αγοριών Βιέννης. Η παγκόσμιας εμβέλειας παιδική χορωδία γιορτάζει τα 525 χρόνια από την ίδρυσή της στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας μαζί με την Κύπρια υψίφωνο Χρύσω Μακαρίου και την «Παγκύπρια Χορωδία Κοριτσιών Μουσικών Σχολείων Vox Venus» υπό τη διεύθυνση της Ελένης Κυπριανού. Ακολουθεί στις 4 Απριλίου, σε συνεργασία με το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, η παρουσίαση της παράστασης «Την ανατίναξαν» που σκιαγραφεί τα γεγονότα γύρω από τη δολοφονία της Daphne Caruana Galizia, δημοσιογράφου και ακτιβίστριας κατά της διαφθοράς. Μια παράσταση που στηρίζει από σκηνής την ελευθερία της έκφρασης, θεμελιώδες δικαίωμα για όλους τους Ευρωπαίους χωρίς παρεμβάσεις και ανεξαρτήτως συνόρων.
–Τι άλλο ετοιμάζετε έως την επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ;
–Στις 5 Απριλίου παρουσιάζουμε την συναυλία με τίτλο «Ρεσιτάλ» με την Ελένη Βιτάλη, μια φωνή που έχουν υμνήσει οι πάντες και τον Παναγιώτη Μάργαρη, ένα κλασικό κιθαρίστα που η τέχνη του έχει χαρακτηριστεί ως «απαστράπτουσα». Ακολουθεί στις 28 Απριλίου η παράσταση του θεατρικού έργου «Κάποιος να με προσέχει» του Frank McGuinness, σε σκηνοθεσία της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου. Ερμηνεύουν ο Αντίνοος Αλμπάνης, ο Δημήτρης Μάριζας και ο Πήτερ Ράντλ. Στα τέλη Μαΐου και στις αρχές Ιουνίου ετοιμάζουμε ένα τρίπτυχο δράσεων με αφορμή την αποδοχή και την συμπερίληψη ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού.
–Ως Φεστιβάλ Λευκωσίας έχετε θέσει στον Δήμο, στο υφυπουργείο Πολιτισμού και σε άλλους θεσμικούς φορείς αίτημα ενίσχυσης του φεστιβάλ οικονομικά;
–Η χρηματική χορηγία του Δήμου Λευκωσίας παραμένει στα ίδια επίπεδα τόσο για το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας όσο και για την εταιρεία Nicosia For Art, εταιρεία που διαχειρίζεται τόσο το φεστιβάλ όσο και, γενικότερα, το Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας. Έχει αυξηθεί, όμως, και είναι για μας πολύτιμη, η στήριξη από πλευράς του Δήμου Λευκωσίας σε έμψυχο υλικό και σε υπηρεσίες. Η στενή συνεργασία με τον Δήμο Λευκωσίας ενδυναμώνεται μέρα με τη μέρα ενόψει και της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου να διεκδικήσει η Λευκωσία τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2030, αλλά και να αναθέσει στη Nicosia For Art την ετοιμασία και υποβολή της σχετικής αίτησης. Να επισημάνω εδώ ότι κατά την υποβολή της υποψηφιότητας της Λευκωσίας για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2017, χρησιμοποιήθηκε και η εταιρεία Nicosia For Art. Με την επαναλειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου Λευκωσίας η εταιρεία έχει επαναδραστηριοποιηθεί και μέσω του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας, έχει κτίσει εμπειρογνωμοσύνη σε πολιτιστικές δράσεις μεγάλου βεληνεκούς με πιεστικά χρονοδιαγράμματα και έχει αποκτήσει πολύ καλή γνώση της σύγχρονης κυπριακής και διεθνούς πολιτιστικής παραγωγής.
Όσον αφορά στο υφυπουργείο Πολιτισμού, ο Δήμαρχος Λευκωσίας έχει καταθέσει από τον περασμένο Οκτώβριο πρόταση για ετήσια και ουσιαστική στήριξη του Δημοτικού Θεάτρου Λευκωσίας που συνοδεύεται από αναλυτικό, ετήσιο πλάνων παραστάσεων από το εσωτερικό και το εξωτερικό, εργαστήρια για παιδιά και ηλικιωμένους και πολλά άλλα. Τελούμε εν αναμονή.
–Οι εκδηλώσεις αυτές είναι ένας προάγγελος όσων προετοιμάζετε στο Φεστιβάλ για το 2023; Έχει καταστρωθεί πλάνο για το 2023;
–Οι εκδηλώσεις αυτές κρατάνε τη φλόγα και τη φιλοσοφία του φεστιβάλ αναμμένη. Έχοντας ήδη καταθέσει την πρότασή μας για στήριξη του Φεστιβάλ από το υφυπουργείο Πολιτισμού (Πρόγραμμα ΚΥΠΡΙΑ), έχουμε ήδη δρομολογήσει σειρά παραστάσεων για το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας 2023 που δεν είναι όμως ακόμα ανακοινώσιμες, πέρα από το γεγονός ότι για φέτος τιμώμενη χώρα του Φεστιβάλ θα είναι το Ισραήλ. Το ευχάριστο για μας είναι το γεγονός ότι η θετική ανταπόκριση μεγάλων διεθνών πολιτιστικών οργανισμών μάς δείχνει ότι οι τρεις πρώτες εκδόσεις του Φεστιβάλ έπιασαν τόπο και αποτελούν ένα δυνατό διαβατήριο για τη συνέχεια.