Οι στόχοι που είχαν τεθεί σε σχέση με την τουριστική έκθεση Λονδίνου, το World Travel Market επιτεύχθηκαν, σύμφωνα με τον αρμόδιο υφυπουργό Κώστα Κουμή. Πρόκειται για στόχους που έχουν να κάνουν πρωτίστως με την αύξηση των προσφερόμενων θέσεων προς τη χώρας μας, καθώς επίσης και τη δημιουργία προϋποθέσεων για την επέκταση της τουριστικής περιόδου στην Κύπρο. Έτσι, το γεγονός ότι τα μηνύματα και τα προγράμματα από το Ηνωμένο Βασίλειο δείχνουν μια αύξηση της συγκεκριμένης αγοράς κατά 10%, αποτιμάται ως κάτι εξαιρετικά θετικό. Είναι επίσης ένα δεδομένο που δείχνει ότι η βρετανική αγορά θα παραμείνει η βασικότερη τουριστική αγορά για την Κύπρο και το 2024. Υπενθυμίζονται άλλωστε οι ανακοινώσεις για πτήσεις από το Λίβερπουλ προς το αεροδρόμιο Πάφου, η απόφαση της αεροπορικής εταιρείας British Airways για μετατροπή των δρομολογίων Gatwick - Larnaca σε ολόχρονα δρομολόγια και η απόφαση της αεροπορικής εταιρείας Easyjet για έναρξη πτήσεων από το αεροδρόμιο του Μπέλφαστ προς Λάρνακα από τις 02/05/24, κάθε Δευτέρα, Πέμπτη και Κυριακή, αλλά και τη Γλασκώβη. Αυξήσεις αναμένονται και από τις σκανδιναβικές χώρες αλλά και από την γαλλική αγορά, όπως ανέφερε στην εφημερίδα μας ο υφυπουργός. Οι στόχοι λοιπόν έχουν επιτευχθεί τουλάχιστον ως προς την αύξηση της προσφοράς για την Κύπρο. Από την άλλη, στο τραπέζι υπάρχει και ο στόχος για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου όπως αναφέρει ο υφυπουργός. Επί τούτου, έγιναν συζητήσεις με τους διοργανωτές ταξιδίων ώστε να επεκτείνουν τα θερινά τους προγράμματα μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Μέχρι στιγμής, αναφέρει, φαίνεται ότι κάποιοι έχουν διάθεση να διατηρήσουν τα προγράμματά τους μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, αν και στην εξίσωση μπαίνουν και οι εξελίξεις στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Από την άλλη, σημαντικός παράγοντας είναι η προβολή και ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και των υπηρεσιών και σε μήνες εκτός τουριστικής αιχμής.
Και τον χειμώνα
Το ζητούμενο του να παραμείνει η Κύπρος ανοικτός προορισμός και τον χειμώνα δεν είναι κάτι που ακούμε πρώτη φορά στην τουριστική βιομηχανία. Υπενθυμίζεται ότι και την προηγούμενη πενταετία είχαν εφαρμοστεί συγκεκριμένα σχέδια για ενθάρρυνση της δραστηριότητας τουριστικών πρακτόρων και την φθινοπωρινή και χειμερινή περίοδο. Από την άλλη, προκειμένου να προσελκύσουμε τον τουρίστα και τη χειμερινή περίοδο θα πρέπει να ισχύουν τρεις προϋποθέσεις:
- Να υπάρχουν ξενοδοχεία και άλλες επιχειρήσεις ανοικτές.
- Να υπάρχει εργατικό δυναμικό για την εξυπηρέτηση των τουριστών.
- Να υπάρχουν δραστηριότητες και δράσεις για το τουριστικό ακροατήριο και κατά την διάρκεια του χειμώνα.
Είναι ενθαρρυντικό ότι αν μη τι άλλο υπάρχει πρόθεση να οδηγηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση όταν ο αρμόδιος υφυπουργός παραδέχεται ότι πρέπει να ξεφύγουμε από το μονοδιάστατο προϊόν ήλιου-θάλασσας. Όπως αναφέρει, το προσφερόμενο προϊόν του χειμώνα, θα πρέπει να εμπλουτιστεί περαιτέρω, ενώ προσθέτει ότι υπάρχει πρόθεση για περισσότερη προβολή, και των ορεινών περιοχών, και σε γειτονικές χώρες. «Προσπαθούμε να πείσουμε τις τουριστικές περιοχές να αναπτύξουν μια σειρά από πρωτοβουλίες και δράσεις και κατά τη διάρκεια του χειμώνα και κατά την διάρκεια Νοεμβρίου» αναφέρει συγκεκριμένα.
Αυξήσεις σε ποσοστά
Για τον φετινό χειμώνα και συγκεκριμένα τους μήνες Δεκέμβριο-Φεβρουάριο αναμένεται να καταγραφεί αύξηση στους εισερχόμενους επισκέπτες κατά 20-30% από την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της διαχειρίστριας εταιρείας των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου Hermes Airports, για το 2024 υπολογίζεται γενική αύξηση επιβατών κατά 2,5% σε σχέση με το τρέχον έτος, και σε αεροπορικές θέσεις γύρω στο 3,5%. Επιπλέον, για την περίοδο Νοεμβρίου 2023 - Μαρτίου 2024 αναμένεται αύξηση των αεροπορικών θέσεων κατά 30%. Βεβαίως, οι προβλέψεις για την επόμενη χρονιά ή έστω τους επόμενους μήνες δεν πρέπει να αφήνουν έξω τις εξελίξεις στο Ισραήλ. Ήταν κάτι που απασχόλησε και τις συζητήσεις στο World Travel Market, με οργανωτές ταξιδίων και αεροπορικές εταιρείες να αναφέρουν ότι οι κρατήσεις για τον επόμενο χρόνο είναι κάπως πιο κάτω, ως αποτέλεσμα της κατάστασης στην περιοχή, και φαίνεται να έβαλαν στο τραπέζι το σενάριο της οικονομικής ενίσχυσης για καμπάνιες διαφήμισης.
Το action plan του ΣΤΕΚ
Αφήνοντας στην άκρη την αύξηση των αφίξεων για το 2024, κατά τις επαφές των κυπριακών φορέων του τουρισμού με ξένους tour operators και αεροπορικές εταιρείες, υπήρχε η ανάγκη να ανοίξει ο προορισμός για τον χειμώνα. Οι αναφορές δείχνουν ότι είναι πιο επιτακτικό από ποτέ το να προχωρήσει η Κύπρος με συγκεκριμένο πλάνο για τον χειμερινό τουρισμό. Σαφώς αυτό πρόκειται για σχέδιο με πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα και όχι άμεσα. Μιλώντας στην «Κ» η γενική διευθύντρια του ΣΤΕΚ Χρυσαίμιλη Ψηλογένη ανέφερε ότι για να ανοίξει ο χειμερινός τουρισμός και να καταστεί η Κύπρος προορισμός καθόλη τη διάρκεια του χρόνου, χρειάζεται να αναπτυχθεί χειμερινό προϊόν αφενός, και αφετέρου, εκτός από ανοικτές μονάδες καταλυμάτων, να λειτουργούν και άλλες επιχειρήσεις και υπηρεσίες σε τουριστικές περιοχές. Κατέστησε σαφές ότι είναι πιο επιτακτικό από ποτέ το να προχωρήσουμε με συγκεκριμένο πλάνο για τον χειμερινό τουρισμό, από τη στιγμή που ζητούν χειμερινό προϊόν από την Κύπρο όλοι οι tour operators με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Αυτό προϋποθέτει κόστος, αλλά είναι μια προσπάθεια που πρέπει να γίνει προκειμένου να ανοίξει ο προορισμός, ανέφερε σχετικά. Ήδη ο ΣΤΕΚ έχει θέσει το ζήτημα και στον πρόεδρο ενώ αναμένεται να δει εκ νέου τον υφυπουργό Τουρισμού ώστε να συζητηθεί το action plan για τον χειμερινό τουρισμό. Εκτιμάται ότι χρειάζεται ένα τριετές σχέδιο για τον χειμερινό τουρισμό, με συγκεκριμένα βήματα για άνοιγμα του προορισμού και διαφήμισής του, κίνητρα και επιχορηγήσεις που θα ενισχύσουν τις τουριστικές επιχειρήσεις αλλά και προσέγγιση αεροπορικών εταιρειών και οργανωτών ταξιδίων. Οι κινήσεις πρέπει να είναι πολυεπίπεδες, επισημαίνει ο ΣΤΕΚ τονίζοντας ότι το να παραμείνουν ανοικτά τα ξενοδοχεία είναι μόνο ένα κομμάτι του παζλ για τον χειμερινό τουρισμό.
Το εργατικό δυναμικό
Στη δική του ανάγνωση των μηνυμάτων από την τουριστική έκθεση Λονδίνου, ο ΠΑΣΥΞΕ κάνει λόγο για συγκρατημένη αισιοδοξία η οποία προκύπτει από το ότι οι αεροπορικές εταιρείες και οι οργανωτές ταξιδίων μιλούν για αύξηση των προγραμμάτων τους και της χωρητικότητάς τους κατά 5-10% για το 2024, καθώς και το γεγονός ότι αναμένεται να έχουμε αυξημένες ροές κυρίως από αγορές της Ευρώπης και της Σκανδιναβίας. Μιλώντας στην «Κ» ο γενικός διευθυντής του ΠΑΣΥΞΕ Φιλόκυπρος Ρουσουνίδης ανέφερε ότι οι τουριστικοί εταίροι της Κύπρου έχουν πλάνο πενταετίας για τον προορισμό, και θεωρούν ότι κινείται σε πολύ καλά επίπεδα από τιμολογιακής πλευράς και ενώ και οι υποδομές της χώρας είναι σε υψηλό επίπεδο. Αυτό που τους προβληματίζει είναι η έλλειψη εργατικού δυναμικού. Πρόκειται για την ανοικτή πληγή στον τουρισμό της Κύπρου και όχι μόνο, και τονίζει ότι η πολιτεία θα πρέπει να βρει τρόπους αποτελεσματικούς ώστε να κλείσει το συντομότερο δυνατό. Μόνο στην περίπτωση επάρκειας σε εργατικό δυναμικό η Κύπρος μπορεί να υποστηρίξει προσδοκίες για χειμερινό τουρισμό, όπως αναφέρει, ενώ επισημαίνει ότι αν δεν καταφέρουμε μέσα στα επόμενα 1-2 χρόνια να ανταποκριθούμε, τότε το μομέντουμ θα χαθεί και οι εταιρείες θα στραφούν σε γειτονικές χώρες ανταγωνιστικές προς την Κύπρο (όπως είναι η Τουρκία), με τις επιπτώσεις δύσκολα να αναστρέφονται. Η επίλυση του ζητήματος ανθρώπινου δυναμικού καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική, εφόσον η Κύπρος δεν θα είναι σε θέση να καλύψει ενδεχόμενες απώλειες λόγω της κατάστασης στη Μέση Ανατολή.