Άνοιγμα προς τις τράπεζες για παροχή χρηματοδοτικών εργαλείων με στόχο την πράσινη ανάπτυξη της ναυτιλίας κάνει το αρμόδιο Υφυπουργείο. Τις προηγούμενες μέρες, ο υφυπουργός Βασίλης Δημητριάδης απέστειλε σχετική επιστολή προς τον Σύνδεσμο Τραπεζών, θέτοντας κάτω συγκεκριμένες εισηγήσεις για δανεισμό των ναυτιλιακών εταιρειών, με την ενσωμάτωση πράσινων φορολογικών κινήτρων. Συγκεκριμένα στην επιστολή αναφέρεται ότι τα συγκεκριμένα κίνητρα θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ως μέρος των επιλέξιμων κριτηρίων για χορήγηση πράσινων δανείων. Σε απάντηση του, ο Σύνδεσμος Τραπεζών ανέφερε ότι έχει λάβει την επιστολή και ότι η εισήγηση του Υφυπουργείου θα αξιολογηθεί από τα μέλη του. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σαφής ανταπόκριση για το πώς θα κινηθούν οι τράπεζες για το συγκεκριμένο θέμα. Πάντως, τα δάνεια για πράσινες επενδύσεις αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον των τραπεζών το επόμενο διάστημα. Την ίδια ώρα, επιστημονικές μελέτες αναφέρουν ότι ο τομέας της ναυτιλίας αναμένεται να συγκεντρώνει σημαντικό ποσοστό των παγκόσμιων εκπομπών CO2 εφόσον δεν ρυθμιστεί. Συγκεκριμένα, μπορεί να ευθύνεται για το 17% των εκπομπών ρύπων παγκοσμίως το 2050. Θα πρέπει να αναμένεται λοιπόν ότι θα υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον από τις τράπεζες και προς την κατεύθυνση των ναυτιλιακών.
Τα κίνητρα
Σε δηλώσεις του στην «Κ» ο Υφ. Ναυτιλίας αναφέρει ότι οι τράπεζες αρχίζουν σιγά σιγά να επενδύουν στα ναυτιλιακά τους τμήματα και θα μπορούσαν να παραχωρούν χρηματοδότηση για μικρής κλίμακας επενδύσεις είτε μετατροπών σε πλοία είτε για αποτελεσματική λειτουργία των πλοίων είτε για πιο πράσινη λειτουργία. Στη βάση των κινήτρων που εισηγείται το Υφυπουργείο, σε περίπτωση μείωσης στις εκπομπές CO2 πέραν των προβλεπόμενων στην παγκόσμια κλίμακα ή στην Ευρώπη, τότε οι ναυτιλιακές θα απολαμβάνουν έκπτωση από τον φόρο χωρητικότητας. Ανάλογη με το ποσοστό της μείωσης θα είναι και η έκπτωση που θα απολαμβάνουν, που θα φτάνει μέχρι το 30%. Στο έγγραφο του Υφυπουργείου αναφέρεται επίσης ότι πλοίο, το οποίο εντοπίζεται με περιβαλλοντικές ανεπάρκειες και παραβιάσεις διεθνούς, ευρωπαϊκού ή εθνικού κανονισμού, δεν θα είναι επιλέξιμο για κανένα περιβαλλοντικό κίνητρο. Ομοίως, δεν θα επιλέγονται πλοία με παραβιάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος. Το περιβαλλοντικό κίνητρο που σχετίζεται με τα εναλλακτικά καύσιμα ισχύει για επιλέξιμα πλοία ολικής χωρητικότητας 5.000 GT και άνω. Ουσιαστικά, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας με τα εν λόγω κίνητρα (τα οποία είναι ιδιαίτερα αυστηρά αφού τα πλοία για να τυγχάνουν της φορολογικής έκπτωσης πρέπει να μειώνουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα πέραν των προβλεπόμενων ρυθμίσεων σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο στη βάση τεχνικών ή λειτουργικών κριτηρίων ή με την χρήση εναλλακτικών καυσίμων) δίνει την ευκαιρία στις τράπεζες, να εντάξουν στις πρακτικές αξιολόγησης δανεισμού μια ξεκάθαρη και αποδεκτή διαδικασία καθορισμού και επικρότησης των πράσινων επενδύσεων. Ουσιαστικά, αναφέρει ο Βασίλης Δημητριάδης, το Green Achievement Award του Υφυπουργείου θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος των κριτηρίων δανειοδότησης.
Και σε ξένες τράπεζες
Η ανάγκη των ναυτιλιακών εταιρειών για χρηματοδότηση αυξάνεται σημαντικά σε μια προσπάθεια να εναρμονιστούν με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Προκύπτει, λοιπόν, ότι η χρηματοδότηση της ναυτιλίας είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα, ενώ όπως επισημαίνει ο κ. Δημητριάδης, πολλές φορές οι πλοιοκτήτες τονίζουν την ανάγκη δημιουργίας ενός ευνοϊκού πλαισίου ώστε να χρηματοδοτείται η βιομηχανία. Τα κίνητρα που εισηγείται το Υφυπουργείο, θα τεθούν το επόμενο διάστημα και σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στο Λονδίνο και την Ιαπωνία. Όπως εξηγεί ο Υφυπουργός, αν εκτιμηθούν τα κριτήριά μας και τα εντάξουν στις πρακτικές τους κάποιες τράπεζες του εξωτερικού, δεν αποκλείεται να είναι και η Κύπρος στην μικρή λίστα σημαιών πλοίων που προτείνουν, ή θέτουν ως προϋπόθεση. «Αυτό είναι ακόμα ένας λόγος για τον οποίο εμείς πρέπει να εισχωρήσουμε στις αγορές. Μέχρι στιγμής δεν είμαστε σε τέτοιες λίστες», αναφέρει σχετικά.
Β΄ προσπάθεια για την σύνδεση με Ελλάδα
Με τις εκτιμήσεις για το κατά πόσο αυτή τη φορά θα υπάρξει ενδιαφέρον, προκηρύχθηκε στις 25 Νοεμβρίου ανοικτός διαγωνισμός για την θαλάσσια σύνδεση Κύπρου- Ελλάδας. Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα μέχρι την 28η Ιανουαρίου να υποβάλουν την προσφορά τους. Ο νέος διαγωνισμός περιλαμβάνει στους όρους του αρκετές από τις εισηγήσεις που υποβλήθηκαν κατά την ανοικτή διαβούλευση που είχε προηγηθεί. Για παράδειγμα, το ποσό της επιδότησης έχει αυξηθεί από τα 5 εκατομμύρια ευρώ στα 5,5 για μικρότερο αριθμό πλοών -22 μετ’ επιστροφής, σε σχέση με 31 στον προηγούμενο διαγωνισμό του 2020. Επιπλέον, αλλάζει και η συχνότητα της υπηρεσίας η οποία θα προσφέρεται εποχικά μεταξύ Απριλίου/Μαϊου και Σεπτεμβρίου/Οκτωβρίου, περίοδος που αναμένεται μεγαλύτερη ζήτηση από τους επιβάτες. Το λιμάνι έχει αλλάξει από το Τερματικό Κερατσινίου, στο Βασικό τερματικό κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά. Αναφέρεται επίσης ότι ο επιτυχών προσφοροδότης θα μπορεί να επιλέξει να χρησιμοποιεί είτε το λιμάνι της Λεμεσού είτε της Λάρνακας είτε και τα δύο νοουμένου ότι μόνο ένα κυπριακό λιμάνι θα χρησιμοποιείται στο ίδιο ταξίδι. Κριτήριο κατακύρωσης της προσφοράς είναι η χαμηλότερη τιμή. Επιπλέον, η διαδρομή μεταξύ Κύπρου- Ελλάδας θα είναι απευθείας, χωρίς επιλογή για ενδιάμεσο σταθμό σε ελληνικό νησί. Είναι σημαντική η πρόνοια η οποία αναφέρει ότι ο επιτυχών προσφοροδότης μπορεί να επιλέξει να επεκτείνει το ταξίδι Κύπρου-Ελλάδας σε τρίτη γειτονική χώρα. Αν και το συγκεκριμένο ταξίδι δεν θα λαμβάνει επιδότηση, εντούτοις εκτιμάται ότι ενισχύει τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Αναφορικά με τις προδιαγραφές του πλοίου, στον νέο διαγωνισμό προνοείται ότι ελάχιστη μεταφορική ικανότητα του πλοίου είναι 100 επιβάτες και διαμονή προσφέρεται τουλάχιστον για 60 επιβάτες σε καμπίνες. Αναφέρεται επίσης ότι, σε περίπτωση που το αρχικό πλοίο δεν θα μπορεί να λειτουργήσει για τεχνικούς ή άλλους λόγους (broken down/ set of hire/ out of operation), ο Επιτυχών Προσφοροδότης πρέπει να παράσχει πλοίο για αντικατάσταση εντός 21 ημερών που θα πρέπει να πληροί ή να υπερβαίνει τις ελάχιστες απαιτήσεις που αναφέρονται στα Διαγωνιστικά Έγγραφα (όχι του πλοίου που παρέχει την υπηρεσία, οι προδιαγραφές του οποίου μπορεί να υπερβαίνουν τις ελάχιστες απαιτήσεις). Επιπλέον, το πλοίο για αντικατάσταση δεν χρειάζεται να είναι διαθέσιμο ούτε και τα στοιχεία του να περιλαμβάνονται στις προσφορές που υποβάλλονται. Στόχος, είναι η θαλάσσια επιβατική σύνδεση Κύπρου Ελλάδας να αρχίσει μέχρι την άνοιξη/καλοκαίρι 2022.
‘Έντυπη Έκδοση