Η χθεσινή κοινή απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών να αναστείλουν την εφαρμογή κινήτρων επιβατικής κίνησης για την περίοδο 2022-2030, προκάλεσε ως ήταν φυσικό αναστάτωση στους εμπλεκόμενους του τουριστικού κλάδου. Ιδιαίτερα όταν λίγες ώρες πριν την ανακοίνωση, άκουσαν στο πλαίσιο της έκτακτης γενικής συνέλευσης των ξενοδόχων, τις αισιόδοξες προβλέψεις για τον τουρισμό και το επερχόμενο πτητικό πρόγραμμα, από χώρες της ΕΕ. Τόσο ο ΠΑΣΥΞΕ όσο και ο ΣΤΕΚ έκαναν λόγο για μια ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη, με δραματικές συνέπειες για τις αφίξεις του επόμενου έτους. Τότε αναμένονται και οι πρώτες αναταράξεις από τον τερματισμό των κινήτρων, αφού η στήριξη των δρομολογίων δεν τελειώνει άμεσα. Από τα τέλη του 2022- τον Νοέμβριο ολοκληρώνεται η περίοδος στήριξης για συγκεκριμένα δρομολόγια. Οι επόμενες συμφωνίες τελειώνουν τον Μάρτιο του 2023 και άλλες τον Ιούλιο του ίδιου έτους. Αν και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει αντίδραση των αεροπορικών εταιρειών, εντούτοις θεωρείται αναπόφευκτο ότι χωρίς τα κίνητρα, ο προγραμματισμός τους διαφοροποιείται- είτε μειώνοντας δρομολόγια, είτε αποεπενδύοντας στα κυπριακά αεροδρόμια, όπως είδαμε στην περίπτωση της Ryanair για το αεροδρόμιο της Αθήνας. Ήδη οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες με βάση στην Κύπρο- η Ryanair και η Wizz Air έχουν ζητήσει ενημέρωση και διευκρινήσεις για τις εξελίξεις και εξετάζουν τα επόμενα βήματα τους.
Τα συν των κινήτρων
Στα τελευταία χρόνια τα οφέλη από την εφαρμογή κινήτρων επιβατικής κίνησης ήταν αισθητά σε επίπεδο συνδεσιμότητας και κατ΄ επέκταση, τουρισμού. Καταρχήν, τα κίνητρα εργαλειοποιήθηκαν ώστε να μπουν οι βάσεις και να ανοίξουν στην συνέχεια νέες τουριστικές αγορές. Μιλώντας με αριθμούς, τα τελευταία 10 χρόνια συνολικά που η επιβατική κίνηση αυξήθηκε, πέραν του 65%, (από 6,9 εκ. επιβάτες σε 11,3 εκ. επιβάτες κατά την περίοδο 2012-2019) ενώ, την ίδια περίοδο προστέθηκαν πέραν των 110 δρομολογίων και κατ’ επέκταση η συνδεσιμότητα της Κύπρου έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Στις τελευταίες αναφορές του Υφυπουργείου Τουρισμού αναφέρθηκε ότι η ευρωπαϊκή αγορά παρουσίασε αύξηση 22% σε σχέση με το 2019, με μεγαλύτερες αυξήσεις , την Πολωνία με +134% και την Γαλλία με ποσοστό αύξησης 100%. Φέτος οι αφίξεις από Δανία και η Ουγγαρία αυξήθηκαν κατά 70%, στο +57% αυξήθηκαν οι αφίξεις από Αυστρία, +52% η Ιταλία, 26% η Γερμανία και 22% η Τσεχία.
Χ. Λοιζίδης: Να επανέλθει η ομαλότητα
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΥΞΕ Χάρης Λοιζίδης μιλώντας στην εκπομπή της Οριάνας Παπαντωνίου, «Διασπορά Ειδήσεων», ανέφερε ότι η συγκεκριμένη εξέλιξη όχι μόνο ανησυχεί αλλά έχει αναστατώσει τον κλάδο, τονίζοντας ότι ο ΠΑΣΥΞΕ θα κάνει ότι είναι δυνατόν για να επανέλθει το θέμα στο τραπέζι. Υπενθύμισε πως το πρόγραμμα κινήτρων έδωσε διέξοδο το 2021 ενώ με την συμβολή της εταιρείας πολλές εταιρείες εδραίωσαν δρομολόγια και έφεραν βάση στην Κύπρο ενώ η Hermes έχει δώσει άλλο στίγμα αναβαθμίζοντας τα αεροδρόμια της χώρας μας.
Α. Βαβλίτης : Να επανέλθουν τα κίνητρα
Σε δηλώσεις του στην «Κ» ο Άκης Βαβλίτης πρόεδρος του ΣΤΕΚ εξέφρασε την έντονη ανησυχία για την τροπή που πήραν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης και της διαχειρίστριας εταιρείας των αεροδρομίων Hermes Airports, κάνοντας λόγο για τραγικές συνέπειες για την τουριστική βιομηχανία μετά την αναστολή των κινήτρων. «Σε μια περίοδο που ο πληθωρισμός τρέχει με διψήφιο αριθμό, και με την ενεργειακή κρίση που επικρατεί σε όλη την Ευρώπη, και μια άγνωστη πορεία της τουριστικής βιομηχανίας για το 2023, αυτή η εξέλιξη είναι ό,τι χειρότερο. Πιστεύουμε ότι ήδη έχει πλήξει την αξιοπιστία μας προς τους διοργανωτές ταξιδίων, τις αεροπορικές εταιρείες που αξιοποιούσαν τα κίνητρα. Ως ΣΤΕΚ απευθύνουμε έκκληση όπως τα κίνητρα αφεθούν εκτός της αντιπαράθεσης».