ΚΥΠΕ
Στην Αρχή Λιμένων πρέπει να ανατεθεί το Λιμάνι Λάρνακας, δήλωσε η ΓΓ ΠΕΟ Σωτηρούλλα Χαραλάμπους, σημειώνοντας παράλληλα ότι η συνέχιση του ίδιου δρόμου για ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας με ανάθεση στον ιδιωτικό τομέα σήμερα μόνο ως ιδεολογική εμμονή μπορεί να ερμηνευτεί και ως διαδικασία εξυπηρέτησης άλλων συμφερόντων από το δημόσιο, κοινωνικό συμφέρον.
Η κ. Χαραλάμπους μιλούσε κατά τη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε η ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ με θέμα «Λιμάνι Λάρνακας μια ιστορία αποτυχίας… πως μπορεί να μετατραπεί σε ιστορία επιτυχίας».
Στον χαιρετισμό της η Γενική Γραμματέας της ΠΕΟ ανέφερε ότι «ο προβληματισμός που οφείλει η πολιτεία να διεξάγει μετά και από την νέα αποτυχημένη προσπάθεια ανάπτυξης τους λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας από ιδιώτες είναι τελικά πως εξυπηρετούνται καλύτερα οι στόχοι της ανάπτυξης της λιμενικής βιομηχανίας όπως και της πόλης και επαρχίας Λάρνακας».
Η κ. Χαραλάμπους σημείωσε ότι «το γεγονός παραμένει ότι εδώ και 20 χρόνια που άρχισε αυτή η συζήτηση για ιδιωτικοποίηση βρισκόμαστε στο ίδιο έργο θεατές».
«Το λιμάνι Λάρνακας σε μαρασμό με υποδομές που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της οικονομίας και των εμπορευόμενων και με τους εργαζόμενους στο λιμάνι να ζουν μια συνεχή αβεβαιότητα για το εργασιακό τους μέλλον», πρόσθεσε.
Σε σχέση με τις ιδιωτικοποιήσεις και τους εργαζόμενους είπε πως «είναι σύνηθες όποτε η ΠΕΟ μιλά ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις να προβάλλεται το επιχείρημα ότι κίνητρο μας δεν είναι το δημόσιο συμφέρον αλλά η προστασία “προνομίων” των “καλοβολεμένων” υπαλλήλων των οργανισμών».
Βέβαια, ανέφερε, «αυτό το επιχείρημα καταρρίπτεται από το γεγονός ότι η ΠΕΟ εκεί και όπου κλήθηκε σε ημιδημόσιους οργανισμούς να συμβάλει στον στόχο να ανταποκριθούν στον εντεινόμενο ανταγωνισμό ανταποκρίθηκε δημιουργικά και μπήκαμε σε δομημένο διάλογο για αλλαγές σε θέματα προσλήψεων, κριτηρίων και μεθόδων αξιολόγησης προσωπικού».
Η ΠΕΟ, διαβεβαίωσε, «δεν έχει αλλεργία σε αλλαγές που συμβάλουν στην βελτίωση της λειτουργικότητας των οργανισμών και στην ανταπόκριση τους στις σημερινές ανταγωνιστικές συνθήκες».
Ανέφερε πως η ΠΕΟ είναι «απέναντι σε ενέργειες που στοχεύουν στην εισαγωγή μορφών απορυθμισμένης εργασίας όπως η αγορά υπηρεσιών και βεβαίως εκεί και όπου παρά τις διαφωνίες μας το κράτος προχωρεί σε ιδιωτικοποιήσεις θα ενεργούμε έτσι που η ανάθεση να περιλαμβάνει δεσμεύσεις σε ότι αφορά το εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων που μεταφέρονται».
Η κ. Χαραλάμπους είπε πως «οι αρνητικές εμπειρίες 20 χρόνων προσπαθειών ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Λάρνακας καταλήγουν σε ένα συμπέρασμα που δεν επιδέχεται αμφισβήτησης ούτε με οικονομικά δεδομένα ούτε με το δεδομένο της εξυπηρέτησης του στόχου επιτέλους η Λάρνακα να αποκτήσει σύγχρονο λιμάνι και Μαρίνα».
Σημείωσε πως «η συνέχιση του ίδιου δρόμου για ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας με ανάθεση στον ιδιωτικό τομέα σήμερα μόνο ως ιδεολογική εμμονή μπορεί να ερμηνευτεί και ως διαδικασία εξυπηρέτησης άλλων συμφερόντων από το δημόσιο, κοινωνικό συμφέρον».
Για να αναπτυχθεί το λιμάνι της Λάρνακας, είπε, «με ό,τι θετικό αυτό θα επιφέρει για την πόλη και επαρχία Λάρνακας τα επόμενα βήματα πρέπει να είναι συγκεκριμένα. Σχεδιασμός υπάρχει. Έχει συμφωνηθεί τι είδος λιμάνι χρειάζεται η Λάρνακα και για ποιες χρήσεις. Υπάρχει επίσης σχεδιασμός και για την μαρίνα Λάρνακας και το περιβάλλοντα χώρο».
Σε ότι αφορά την μαρίνα είπε πως «η ανάπτυξη πρέπει να προχωρήσει με βάση τις αποφάσεις που ανακοίνωσε ο Υπουργός Μεταφορών στην συνάντηση με την Επιτροπή Ανάπτυξης Λάρνακας».
Σε ότι αφορά το Λιμάνι Λάρνακας, πρόσθεσε, «η ανάπτυξη πρέπει να ανατεθεί στην Αρχή Λιμένων η οποία άμεσα να ετοιμάσει πλάνο και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της ανάπτυξης του Λιμανιού. Στην Αρχή Λιμένων υπάρχουν και η τεχνογνωσία και οι πόροι».
Καταληκτικά είπε πως «η σημερινή ημερίδα δεν έχει κίνητρο το αίσθημα αυτοδικαίωσης γιατί η ΠΕΟ και η ΣΗΔΗΚΕΚ – ΠΕΟ είμασταν ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών. Έχει όμως ως κίνητρο να κτυπήσουμε ένα καμπανάκι συλλογικής αφύπνισης και να εργαστούμε όλοι μαζί έτσι που να μην επαναληφθεί ο ίδιος αδιέξοδος δρόμος, για να μπορέσει επιτέλους το λιμάνι Λάρνακας να είναι ιστορία επιτυχίας για την κοινωνία, τους εμπορευόμενους, τους εργαζόμενους της Λάρνακας».
Στην ομιλία του ο Νίκος Γρηγορίου, Γενικός Γραμματέας ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ, ανέφερε πως «με τα δεδομένα όπως δημιουργήθηκαν για την οικονομία, τους εμπορευόμενους, τους εργαζόμενους και την κοινωνία από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Λεμεσού, η ανάγκη για το λιμάνι της Λάρνακας να παραμείνει στο δημόσιο έλεγχο γίνεται αδήριτη και επιβεβλημένη από τις συνθήκες».
Παράλληλα, πρόσθεσε, «λαμβάνοντας υπόψη την μεγάλη καθυστέρηση που υπήρξε στην ανάπτυξη του Λιμανιού Λάρνακας αλλά και το χρονοβόρο μιας πιθανής νέας διαδικασίας ανάθεσης σε ιδιώτη του λιμανιού της Λάρνακας, καθώς επίσης και την διάθεση και την ετοιμότητα που επέδειξε η Αρχή Λιμένων και το προσωπικό της αλλά και με δεδομένη την τεχνογνωσία της Αρχής Λιμένων, η κυβέρνηση θεωρούμε ότι θα κάμει λάθος να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό για ανάθεση του σε επενδυτή».
«Η απόφαση που πρέπει να παρθεί είναι για εμάς μονόδρομος – να δοθεί η διαχείριση του Λιμανιού στην Αρχή Λιμένων», ανέφερε ο κ. Γρηγορίου.
Ο ΓΓ της ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ σημείωσε πως για να επιτύχει αυτή η απόφαση όμως και να γίνει πραγματικά μια ιστορία επιτυχίας η ανάπτυξη του λιμανιού Λάρνακας χρειάζεται σύνταξη και εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που θα καλύπτει όλες τις πτυχές του έργου (οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική) και θα περιλαμβάνει μέτρα για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Πρέπει, είπε, «να υιοθετηθούν οι στόχοι, οι δυνατότητες και το όραμα για το λιμάνι Λάρνακας, για να μπορεί να στηριχτεί ένα επίπεδο οικονομικής παραγωγής και να λαμβάνονται αποφάσεις με τον πιο δίκαιο και οικονομικά επιτρεπτό τρόπο».
Τέλος, πρόσθεσε, «είναι σημαντικό να υπολογιστεί η περιβαλλοντική αειφορία ώστε το φυσικό περιβάλλον να παραμένει παραγωγικό και ανθεκτικό στην υποστήριξη της ανθρώπινης δραστηριότητας».
Επομένως, ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Γρηγορίου, έχοντας υπόψη τα πιο πάνω αλλά και τις πληροφορίες που έχουμε πάρει από την Αρχή Λιμένων, μπορούμε να προτείνουμε σε αυτή τα φάση την ήπια ανάπτυξη του λιμανιού.
Σε πρώτη φάση εισηγήθηκε, «θα μπορούσε η Αρχή να προχωρήσει σε συντήρηση και ανάπτυξη της υφιστάμενης υποδομής (κτίρια, δρόμοι, κρηπιδώματα, ήλεκτρό/μηχανολογικός εξοπλισμός). Να γίνεται εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων, πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, γενικό φορτίο μέχρι 900.000 τόνους. Ενδεχομένως σε δεύτερη φάση να αναπτυχθούν περαιτέρω οι υποδομές».
Πρότεινε επίσης «ταυτόχρονη ανάπτυξη του λιμανιού στο Βασιλικό στο οποίο θα μεταφερθεί όλο το οχληρό φορτίο το οποίο αναμένεται να επιλύσει το θέμα που δημιουργήθηκε µε την μεγάλη αύξηση του όγκου εξαγωγής γύψου».
Σύμφωνα με τον κ. Γρηγορίου, θα μπορούσε το λιμάνι του Βασιλικού να μετατραπεί σε βιομηχανικό / ενεργειακό λιμάνι, που θα εξυπηρετεί και γενικό φορτίο. «Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει διπλό όφελος για το κράτος και κατ’ επέκταση για τους καταναλωτές: δημιουργούνται συνθήκες ανταγωνισμού- έστω και αν αυτό δεν περιλαμβάνει την διακίνηση containers- και ταυτόχρονα ικανοποιείται και το αίτημα της πόλης της Λάρνακας για την απομάκρυνση των οχληρών φορτίων», είπε.
Είναι η θέση μας, σημείωσε, ότι «ένα κράτος και ιδιαίτερα η Κύπρος που βρίσκεται υπό ημικατοχή χρειάζεται να έχει υπό τον έλεγχο του τομείς στρατηγικής σημασίας όπως είναι η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες, οι αερομεταφορές, το νερό, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια, γιατί πέραν των οικονομικών παραγόντων, υπάρχουν θέματα που αγγίζουν την κρατική οντότητα, την ασφάλεια και την επιβίωση του λαού».
Θέση της ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ είναι ότι «η προσφυγή για 3η φορά σε ιδιώτη για το λιμάνι Λάρνακας μετά από τις εμπειρίες που αποκτήθηκαν θα είναι αντιπαραγωγική και προκλητική αφού θα ζημιώσει την χώρα μας και τα συμφέροντα της οικονομίας και της κοινωνίας». «Η κυβέρνηση έχει την ευθύνη να αξιολογήσει σωστά τα δεδομένα και να πάρει τις κατάλληλες αποφάσεις», είπε.
Ως ΣΗΔΗΚΕΚ ΠΕΟ, είπε, «εννοείται ότι θα αντιδράσουμε οργανωμένα αν τελικά οι αποφάσεις είναι προς την κατεύθυνση συμφερόντων άλλων από αυτά των εργαζομένων και της κοινωνίας».
Ακολούθησε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης στην οποία συμμετείχαν ο Δήμαρχος Λάρνακας Ανδρέας Βύρας, ο Ζήνωνας Αποστόλου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου Αρχής Λιμένων Κύπρου, ο Νάκης Αντωνίου Γενικός Διευθυντής ΟΕΒ και Νάκης Αντωνίου Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου ΕΒΕ Λάρνακας.