Τον περασμένο Σεπτέμβριο η κατασκευάστρια εταιρεία της α΄ φάσης δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς είχε αναρτήσει βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διαφημίζοντας ότι οι εργασίες προχωρούσαν με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών, πληροφορία που έδειχνε ότι όλα έβαιναν καλώς με την πορεία του έργου. Δύο μήνες αργότερα άρχισαν να διαρρέουν οι πρώτες πληροφορίες ότι το χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί, μάλλον δεν θα τηρηθεί –πληροφορίες που φαίνεται να επαληθεύονται. Σύμφωνα με αναφορές του υπουργού Μεταφορών Αλέξη Βαφεάδη στην εφημερίδα μας, οι ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο δρόμος δεν θα ολοκληρωθεί πριν τον Μάιο του 2025, κάτι που μεταφράζεται σε μια εξάμηνη παράταση στην ολοκλήρωση της α΄ φάσης του δρόμου.
Οι πληροφορίες που έχει ενώπιον της η «Κ» αναφέρουν ότι ο εργολάβος του έργου, η ελληνική εταιρεία ΙΝΤΡΑΚΑΤ, έχει υποβάλει απαιτήσεις οι οποίες εξετάζονται από την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ) ζητώντας παράταση χρόνου, ένεκα και των καθυστερήσεων που επιφέρουν στο εμπόριο οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή, και προηγουμένως η πανδημία. Στις απαιτήσεις της εταιρείας είναι και η απαίτηση επιπλέον κόστους ένεκα της αύξησης του κατασκευαστικού κόστους του έργου από την ημερομηνία σύναψης της σύμβασης, στις 17 Μαΐου 2021. Τις επόμενες μέρες αναμένεται η απόφαση της ΚΕΑΑ η οποία αξιολογεί τις απαιτήσεις του εργολάβου του έργου, η οποία θα κρίνει κατά πόσο η απαίτηση του εργολάβου είναι δικαιολογημένη ή αν θα κληθεί να υποστεί τις ρήτρες της σύμβασης. Η «Κ» έχει επικοινωνήσει με την εταιρεία ΙΝΤΡΑΚΑΤ για το θέμα, ωστόσο δεν υπήρξε ανταπόκριση μέχρι την στιγμή που γραφόταν το ρεπορτάζ. Σε κάθε περίπτωση η παράταση στην ημερομηνία αποπεράτωσης του έργου θεωρείται αναπόφευκτη.
Το έργο
Το έργο αφορά τη μελέτη και κατασκευή (Design&Build) δρόμου δύο λωρίδων κυκλοφορίας από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί, μήκους 15,5 χλμ. και την προμελέτη για αναβάθμισή του σε αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων, σε μελλοντική φάση. Η όδευση αρχίζει από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου παρά την Αγία Μαρινούδα και καταλήγει στον υφιστάμενο δρόμο μετά το Στρουμπί. Στην α΄ φάση του έργου περιλαμβάνεται ένας ανισόπεδος κόμβος για σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Πάφου και ακολούθως ένας κυκλικός κόμβος στην Τσάδα και ένας στο σημείο τερματισμού, μετά το Στρουμπί. Περιλαμβάνονται επίσης δύο διατρητικές σήραγγες μήκους 720 μ. και 290 μ. έκαστη, πέντε κοιλαδογέφυρες συνολικού μήκους 1.500 μ., δύο υπέργειες διαβάσεις και εννέα υπόγειες διαβάσεις. Θα κατασκευαστούν επίσης πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας σε μεγάλο μήκος (περίπου 12 χλμ.), λόγω της ανωφέρειας του δρόμου. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον Μάιο του 2019 ενώ η κατακύρωση έγινε τον Φεβρουάριο του 2020 στον χαμηλότερο προσφοροδότη, με ποσό € 86,8 εκατ. συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. Οι εργασίες ξεκίνησαν τέλος του 2021, με διάρκεια εκτέλεσης τους 42 μήνες. Στο σύνολο του, ο αυτοκινητόδρομος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς είναι μήκους 31 χλμ. περίπου. Όσον αφορά στη β΄ φάση του έργου, η οποία έχει μήκος 15 χιλιομέτρων, θα ξεκινά από το Στρουμπί και θα καταλήγει στην Πόλη Χρυσοχούς. Υπάρχει επίσης προμελέτη, με την επικαιροποίηση της οποίας θα προωθηθεί και η υλοποίηση της β΄ φάσης του έργου. Το ζητούμενο είναι όπως προχωρήσουν οι διαδικασίες ώστε η β΄ φάση να προκηρυχθεί το 2ο εξάμηνο του 2025.
Τα οφέλη
Η ολοκλήρωση του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς αποτελούσε διαχρονικό αίτημα των τοπικών αρχών αλλά και των κατοίκων της περιοχής, εφόσον εκτιμάται ότι θα λύσει σωρεία ζητημάτων που άπτονται με το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων αλλά και την οικονομική αναβάθμιση της περιοχής. Μιλώντας στην «Κ» ο δήμαρχος Πόλης Χρυσοχούς Γιώτης Παπαχριστοφή, εξήγησε ότι πρωτίστως, με την ολοκλήρωση μόνο της α΄ φάσης του έργου μειώνεται σημαντικά ο χρόνος μετάβασης από το αεροδρόμιο Πάφου προς την Πόλη Χρυσοχούς, από σχεδόν 60 λεπτά σε 25-30 λεπτά, ενώ μειώνεται και ο χρόνος σύνδεσης της Πόλης Χρυσοχούς με την πόλη της Πάφου, με όλα τα θετικά συνεπακόλουθα για τους κατοίκους της περιοχής και των παρακείμενων κοινοτήτων.
Πέραν τούτου, ο κ. Παπαχριστοφή εξήγησε ότι το Οδικό Δίκτυο είναι από τα σημαντικότερα στοιχεία για μια περιοχή ώστε να προσελκύει επενδυτές. Το ξεκίνημα του δρόμου έφερε και επενδυτικό ενδιαφέρον. Ήδη είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για τη δημιουργία δύο ξενοδοχειακών μονάδων στο Λατσί τα οποία θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2026 (το ένα εκ των δύο είναι το Elias Latsi Holiday Village Resort το οποίο θα φέρει την ονομασία Leonardo Club Family Resort και θα είναι χωρητικότητας 272 κλινών).
Θεωρείται βέβαιο ότι με την ολοκλήρωση του δρόμου θα αυξηθεί και το επενδυτικό ενδιαφέρον στην περιοχή, κάτι που συνεπάγεται με αύξηση προσφερόμενων θέσεων εργασίας. Ο κ. Παπαχριστοφή περιέγραψε ότι αυτή τη στιγμή, οι νέοι στις γύρω κοινότητες έχουν μειωθεί, τα περισσότερα σχολεία έχουν κλείσει, και οι θέσεις εργασίας είναι λιγοστές ως αποτέλεσμα της απουσίας ενδιαφέροντος από Κύπριους επενδυτές αλλά και ξένους να δραστηριοποιηθούν στην περιοχή. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι, το κλίμα θα αντιστραφεί με τη δημιουργία θέσεων εργασίας με την ολοκλήρωση του δρόμου. «Ελπίζουμε, τα επόμενα χρόνια να δημιουργήσουμε πολλές εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή, όχι μόνο τα δύο ξενοδοχεία στο Λατσί αλλά και έργα στην περιοχή όπως η επέκταση του λιμανιού στο Λατσί, το Εθνικό Δασικό Πάρκο και άλλα έργα εντός του δήμου με στόχο η Πόλη Χρυσοχούς να γίνει ένας σωστός τουριστικός προορισμός», ανέφερε σχετικά.