Της Δωρίτας Γιαννακού
Δυσαρέσκεια και ανησυχία για την ανάπτυξη της περιοχής εκφράζεται από τους Παφίτες οι οποίοι αναφέρουν ότι έχουν ήδη αρχίσει να επωμίζονται τις ζημίες των συνεχών καθυστερήσεων και της στασιμότητας της κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς. Το αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί μεταξύ της κατασκευάστριας ελληνικής εταιρείας Intrakat και του κράτους επιφέρει τεράστιο κόστος τόσο στην επιχειρηματική κοινότητα της Πόλης όσο και στους κατοίκους και τη διακίνηση τους. Όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του ΕΒΕ Πάφου Γιώργος Μάης, η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί πλήττει την αξιοπιστία μας ως κράτος αλλά και ως περιοχή διευκρινίζοντας ότι οι Παφίτες επιχειρηματίες στην προσπάθεια τους να προσελκύσουν επενδύσεις, προτάσσουν την επέκταση του αυτοκινητόδρομου ως μια σύνδεση η οποία θα διευκολύνει τη διασύνδεση. Ωστόσο σημειώνει εδώ και μια 25ετία δεν γίνεται τίποτε προς αυτή την κατεύθυνση με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται όλο και περισσότερο το επιχειρηματικό κλίμα. Πιο συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ Μάης ορισμένα έργα που άρχισαν να υλοποιούνται στην Πόλη Χρυσοχούς δεν προχωρούν προς ολοκλήρωση λόγω της αβεβαιότητας που υπάρχει. Επιπλέον μεγάλα ακίνητα προς πώληση στην περιοχή είτε μένουν αδιάθετα είτε πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές από την αξία τους πρόσθεσε. Ο λόγος είναι σαφώς οι συνεχόμενες οπισθοδρομήσεις στα δημόσια έργα της περιοχής με κύριο την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου.
Προβληματισμοί εκφράζονται ακόμα και για τις διακινήσεις των Παφιτών γενικότερα καθώς οι συνεχείς καθυστερήσεις και η αβεβαιότητα επενεργούν αρνητικά στη διαβίωση των κατοίκων. Αποτελεί ακόμα ανασταλτικό παράγοντα στην προσπάθεια των κρατικών φορέων για να κρατήσουν τον πληθυσμό στις πόλεις και τα χωριά της περιοχής.
Συνεχίζεται ο γολγοθάς των διακινήσεων τους
Το κράτος και συγκεκριμένα το αρμόδιο Υπουργείο οφείλει να κινηθεί με γοργούς ρυθμούς αναφορικά με τις διαδικασίες σε κάθε περίπτωση τόνισε ο πρόεδρος του ΕΒΕ. Στην περίπτωση που δεν βρεθεί συμβιβαστική λύση για τις δυο πλευρές οφείλει τάχιστα να προχωρήσει στην κατάσχεση έργου προκηρύσσοντας ταυτόχρονα διαγωνισμό προς εξεύρεση νέου εργολάβου. Στην περίπτωση που βρεθεί συμβιβαστική λύση ο εργολάβος οφείλει άμεσα να τηρήσει τη σύμβαση που έχει υπογράψει και να αρχίσει να εργάζεται προς την ολοκλήρωση του έργου είπε καταληκτικά.
Υπενθυμίζουμε ότι τριμελής ανεξάρτητη επιτροπή ετοιμάζει εισήγηση/έκθεση προς την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών (ΚΕΑ), αφού άκουσε τα 10 συν 1 αιτήματα του εργολάβου του έργου. Κατόπιν η ΚΕΑ πρόκειται να αποφανθεί σχετικά με το αν θα υπάρξει φιλικός διακανονισμός μεταξύ της Intrakat και του Τμήματος Δημοσίων Έργων. Στο παρόν στάδιο όλα τα σενάρια παραμένουν ανοικτά, καθώς σύμφωνα με τις πρόνοιες της σύμβασης, ο εργοδότης δύναται να προχωρήσει μέχρι και σε κατάσχεση του έργου και προκήρυξη νέων προσφορών προς εργοληπτικές εταιρείες εάν η εταιρεία δεν τηρήσει τις υποχρεώσεις της. Ανοικτό είναι, όπως πληροφορούμαστε, και το ενδεχόμενο να αποχωρήσει από τη σύμβαση του έργου η εργολάβος εταιρεία με δική της πρωτοβουλία. Σε αυτή την περίπτωση θα κληθεί να καταβάλει το τίμημα των ρητρών που προβλέπονται στη σύμβαση. Σε κάθε περίπτωση, από τις 26 Νοεμβρίου ο εργοδότης της σύμβασης, δηλαδή το κράτος, θα λαμβάνει από την κατασκευάστρια εταιρεία ποσό της τάξης των €5,5 χιλιάδων ημερησίως ως ρήτρα για κάθε μέρα που η εταιρεία δεν παρουσιάζεται στο εργοτάξιο προκειμένου να προχωρήσει άμεσα η κατασκευή του έργου. Επιπρόσθετα, αν δεν εξευρεθεί λύση ούτε μέσα από τη διαδικασία του φιλικού διακανονισμού μεταξύ των δυο μερών και το αρμόδιο Υπουργείο αναγκαστεί να προχωρήσει σε κατάσχεση του έργου, πρόκειται να αιτηθεί την εγγυητική εκτέλεσης έργου.