ΚΥΠΕ
Αντιμέτωπα με ένα δεύτερο τουρκικό εμπάργκο βρίσκονται τα πλοία υπό κυπριακή σημαία, δήλωσε η Υφυπουργός Ναυτιλίας Μαρίνα Χατζημανώλη, σημειώνοντας ότι, πέραν του εμπάργκο ελλιμενισμού στα τουρκικά λιμάνια, τα πλοία υπό κυπριακή σημαία παρεμποδίζονται από τη μεταφορά σιτηρών ή άλλων προϊόντων από και προς την Ουκρανία στο πλαίσιο του Black Sea Grain Initiative.
Σε δηλώσεις ύστερα από συνάντηση με την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, η κ. Μανώλη εξήγησε πως μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουρανία, υπήρξε μια συμφωνία μεταξύ της Τουρκίας, της Ουκρανίας και της Ρωσίας με τα Ηνωμένα Έθνη, ώστε να διασφαλιστεί η σωστή διέλευση των σιτηρών από την Ουκρανία.
«Η Τουρκία είναι η χώρα, η οποία ελέγχει τα πλοία που περνούν από τη Μαύρη Θάλασσα και με αυτό τον τρόπο εμποδίζει οποιοδήποτε πλοίο το οποίο φέρει την κυπριακή σημαία η οποιοδήποτε πλοίο γίνεται η διαχείρισή του στην Κύπρο να μπορέσει να είναι μέρος αυτής της διαδικασίας. Για αυτό το έχω ονομάσει ως ένα δεύτερο εμπάργκο», τόνισε.
Υπενθυμίζεται πως από το 1987 η Τουρκία απαγορεύει τον ελλιμενισμό στα πλοία υπό κυπριακή σημαία στα λιμάνια της.
Η κ. Χατζημανώλη σημείωσε ότι η απαγόρευση δεν αφορά μόνο στα πλοία υπό κυπριακή σημαία αλλά επεκτείνεται και στα πλοία που τυγχάνουν διαχείρισης από την Κύπρο.
Απαντώντας σε ερωτήσεις, η κ. Χατζημανώλη επανέλαβε τις σχετικές αναφορές του Προέδρου της Δημοκρατίας ότι η Κύπρος δεν πρόκειται να στηρίξει μια τουρκική υποψηφιότητα για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), καθώς η Άγκυρα εμποδίζει τον ελλιμενισμό των πλοίων υπό κυπριακή σημαία στα τουρκικά λιμάνια.
Η Υφυπουργός Ναυτιλίας ανέφερε πως η Κύπρος σκοπεύει στην επανεκλογή της το Συμβούλιο του ΙΜΟ για την περίοδο του 2024 με 2025.
Ερωτηθείσα σχετικά αναφέρθηκε σε δημοσιεύματα για ενδεχόμενη υποψηφιότητα της Κύπρου για τη θέση του ΓΓ του ΙΜΟ, λέγοντας ότι «δεν γνωρίζω να υπάρχει κάτι τέτοιο».
Όπως είπε, η διαδικασία υποβολής υποψηφιοτήτων για τη θέση του ΓΓ του ΙΜΟ ολοκληρώνεται αύριο. «Εμείς θα δούμε αύριο τι θα έχουμε ενώπιον μας και θα αποφασίσουμε», συμπλήρωσε.
Η κ. Χατζημανώλη διαβεβαίωσε πως ενδεχόμενη εκλογή Τούρκου στη θέση του επικεφαλής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού δεν πρόκειται να επηρεάσει την Κύπρο, καθώς η λειτουργία του οργανισμού διέπεται από κανονισμούς
Πτώση στο νηολόγιο ελέω κυρώσεων
Παράλληλα, η κ. Χατζημανώλη είπε ότι λόγω τελευταίων διεθνών εξελίξεων και των κυρώσεων και των επακόλουθων διαγραφών πλοίων, ο κυπριακός στόλος δυστυχώς έχει μειωθεί σημαντικά.
Μιλώντας ενώπιον της επιτροπής, η κ. Χατζημανώλη ανέφερε από τα 1.752 που ήταν εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο με χωρητικότητα 25 εκατ. τόνους τον Ιούλιο του 2021, ο στόλος μειώθηκε σε 1.663 χωρητικότητας 22 εκατ.
Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, η κ. Χατζημανώλη είπε ότι και η Μάλτα και η Ιταλία έχουν δηλώσει μειώσεις στα νηολόγια τους, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει πληροφόρηση που καταδεικνύει ότι πλοία φεύγουν από το κυπριακό νηολόγιο για να εγγραφούν σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα.
Η κ. Χατζημανώλη παρέθεσε στοιχεία που καταδεικνύουν την ανοδική πορεία της εγγραφής ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίες από 273 το 2021 αυξήθηκαν στις 302 το 2022.
Παράλληλα, τα έσοδα του Υφυπουργείου αυξήθηκαν στα €17,3 εκατ. σήμερα από €16,4 εκατ. το 2021, με τα έσοδα από το φόρο χωρητικότητας να αντιστοιχούν στο 50% των συνολικών εσόδων του Υφυπουργείου.
Όπως είπε, τα έσοδα από το φόρο χωρητικότητας το 2022 ανήλθαν σε €8,78 εκατ. σε σύγκριση με €8,07 εκατ. το 2021.
Εξάλλου, στις προτεραιότητες του Υφυπουργείου είναι η ενίσχυση του πλαισίου μονοθυριδικής εξυπηρέτησης (One-stop shipping centre), με την Υφυπουργό να δηλώνει ότι ξεκίνησε ήδη η διαδικασία υλοποίησής του.
Η κ. Χατζημανώλη είπε επίσης ότι υλοποιείται ο νόμος που ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2022 για τη θέσπιση της Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης, η οποία θα ενισχύσει τον στόχο της μονοθυριδικής εξυπηρέτησης, αφού για την εγγραφή ναυτιλιακών εταιρειών δεν θα είναι αναγκαία η ξεχωριστή εγγραφή στο Τμήμα Εφόρου Εταιρειών.
Σύμφωνα με την κ. Χατζημανώλη, η ολοκλήρωση των ψηφιακού μετασχηματισμού μέχρι τα μέσα του 2024,καθώς το έργο αυτό θα βελτιστοποιήσει τις διαδικασίες του Υφυπουργείου, μεγιστοποιώντας την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα.
Σε σχέση με τη μεταστέγαση του Υφυπουργείου, η κ. Χατζημανώλη είπε πως γίνονται σχεδιασμοί σε ορίζοντα πέντε με δέκα χρόνων, αφού θα αυξηθούν οι ανάγκες του Υφυπουργείου.
Αναφορικά με τη θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή πέρσι ύστερα από 21 χρόνια, η κ. Χατζημανώλη είπε ότι το 2023 θα πραγματοποιηθούν 22 δρομολόγια, 14 από τη Λεμεσό και 8 από την Λάρνακα.
Εξάλλου, μιλώντας ενώπιον της επιτροπής, η κ. Χατζημανώλη αναφέρθηκε στο ανθρώπινο δυναμικό του Υφυπουργείου και ειδικότερα στην ανάγκη της εξειδίκευσης που απαιτείται, υπό το φως των αφυπηρετήσεων φέτος και ειδικά το 2024.
Σε αυτό το πλαίσιο είπε πως το Υφυπουργείο θα ζητήσει εξαίρεση από τις αποφάσεις στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της δημόσιας υπηρεσίας σε ό,τι αφορά τα σχέδια διατμηματικής προαγωγής και 1ου διορισμού.
Αναφορικά με τις θέσεις στο Υφυπουργείο, η κ. Χατζημανώλη είπε πως προσλήφθηκαν 4 άτομα, ενώ εκκρεμούν άλλες 22 θέσεις πρώτου διορισμού. Σημείωσε ότι το οργανόγραμμα του Υφυπουργείου προνοεί συνολικά 132 άτομα.
Από πλευράς τους, όλοι οι βουλευτές εξήραν τη συνεισφορά της ναυτιλίας στην κυπριακή οικονομία.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας αφού είπε ότι η επιτροπή θα είναι δίπλα στο Υφυπουργείο και τη νέα Υφυπουργό για στήριξη της ναυτιλίας, εξέφρασε ανησυχία περί του δεύτερου τουρκικού εμπάργκο.
«Σίγουρα μας ανησυχούν οι ενέργειες της Τουρκίας, μπαίνουμε σε ένα πολιτικό θέμα», είπε εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι η κυβέρνηση θα προβεί στις αναγκαίες ενέργειες.
Όπως είπε, δυστυχώς βλέπουμε πώς οι μεγάλες δυνάμεις να κλείνουν τα μάτια και αφήνουν την Τουρκία να ενεργεί με τον τρόπο που ενεργεί. Πρώτα στην Κυπριακή Δημοκρατία και τώρα με το δεύτερο εμπάργκο που αναφέρεται στην μαύρη θάλασσα.
Οι βουλευτές του ΔΗΣΥ διαβεβαίωσαν ότι θα στηρίξουν την κυπριακή ναυτιλία, η συνεισφορά της οποίας ανέρχεται στο 7% του ΑΕΠ.
Εκ μέρους του ΑΚΕΛ, ο Βαλεντίνος Φακοντής είπε πως το ΑΚΕΛ ζήτησε την περαιτέρω ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας, ενώ ζήτησε ενημέρωση για απόφαση της Ελλάδας να στηρίξει τουρκική υποψηφιότητα για τη θέση του επικεφαλής του ΙΜΟ.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης είπε πως η ναυτιλία ήταν και θα είναι μια βασική συνιστώσα της κυπριακής οικονομίας, προσθέτοντας ότι θα συνεχίσουν να στηρίζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Ανέδειξε το θέμα της περισσότερης επιμόρφωσης σε σχέση με τα επαγγέλματα και τις σπουδές που σχετίζονται με τη ναυτιλία.