ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Κ. Καποδίστριας στην «Κ»: Ανέτοιμη η αγορά για την ηλεκτροκίνηση

Για ακόμη μια φορά βάλαμε την άμαξα μπροστά από τα άλογα αναφέρει ο Ceo της Chr. Kapodistrias & Sons

Χωρίς υποδομές για την ηλεκτροκίνηση, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα αποκτήσουν εύκολα σημαντικό ποσοστό στην αγορά, εκτιμά ο Ceo της Chr. Kapodistrias & Sons, Κωνσταντίνος Καποδίστριας. Σε συνέντευξή του στην «Κ», ο κ. Καποδίστριας επισημαίνει τα προβλήματα: ελλιπές δίκτυο φόρτισης, ανάγκη για αναβάθμιση δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος, ανύπαρκτη υποδομή για απόσυρση και ανακύκλωση μπαταριών. Ως εκ τούτου, εκτιμά ότι θα χρειαστεί η παρέλευση 12-15 χρόνων ώστε η ηλεκτροκίνηση να κερδίσει έδαφος στην κυπριακή αγορά. Την ίδια ώρα, η αγορά αυτοκινήτου και ανταλλακτικών στην Κύπρο διέρχεται δύσκολη περίοδο, ένεκα αυξήσεων των τιμών στις πρώτες ύλες και των καθυστερήσεων που παρατηρούνται στις παραλαβές. Εκτιμάται ωστόσο ότι το 2022, θα είναι χρονιά ανάκαμψης για τον κλάδο.

- Μερίδα της αγοράς πιστεύει ότι μετά και τα τελευταία πακέτα κινήτρων και τις επιλογές για νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ήρθε η στιγμή για την ηλεκτροκίνηση στην Κύπρο. Είναι έτοιμη η κυπριακή αγορά για αυτή την αλλαγή;

-Όχι, δεν είμαστε έτοιμοι σαν αγορά για να υποδεχθούμε την ηλεκτροκίνηση, ανεξάρτητα με τις οποιεσδήποτε εξαγγελίες των αρμοδίων. Η Κύπρος δεν έχει απολύτως καμία υποδομή για ηλεκτροκίνηση. Για μια ακόμα φορά βάλαμε την άμαξα μπροστά από τα άλογα. Το δίκτυο φόρτισης είναι μηδαμινό, οι ηλεκτροπαραγωγικοί σταθμοί παράγουν ρεύμα από καύση μαζούτ και diesel για να έχουμε ρεύμα να φορτίζουμε τα «πράσινά» μας αυτοκίνητα, το δίκτυο μεταφοράς ρεύματος θα πρέπει να αναβαθμιστεί ώστε να αποφύγουμε τα blackout από την αυξημένη ζήτηση όπως έπαθαν άλλες χώρες, δεν υπάρχει υποδομή για την απόσυρση και ανακύκλωση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων - καθώς και των επικίνδυνων ουσιών που περιέχουν - όταν η ζωή των μπαταριών αυτών μετά από 8-10 χρόνια φθάσει στο τέλος της, και πολλά άλλα. Επομένως, έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε πριν πούμε πως είμαστε έτοιμοι.

- Πότε εκτιμάτε ότι η ηλεκτροκίνηση θα κερδίσει σημαντικό έδαφος στην αγορά αυτοκινήτου στην Κύπρο;

-Κατά την προσωπική μου εκτίμηση, θα χρειαστεί πάνω από 12-15 χρόνια για να θεωρήσουμε πως η ηλεκτροκίνηση θα κερδίσει σημαντικό έδαφος. Μέχρι τότε, τα νούμερα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα κυμαίνονται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Θα περάσουν χρόνια για να θεωρήσει κανείς πως ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων δεν είναι αμελητέος. Ενδεικτικά, αναφέρω πως αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά μαζί, αποτελούν σήμερα λιγότερο του 1% του στόλου της Κύπρου. Αυτό που οι αρμόδιοι αποφεύγουν να πουν στον κόσμο είναι πως, ακόμη και το 2035 (χρονιά κατά την οποία λέγεται πως θα σταματήσει η παραγωγή αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης) ο κόσμος δεν θα εξαναγκαστεί να αποσύρει τα υφιστάμενα οχήματά του.

Δύσκολη η συντήρηση

- Υπάρχουν αυτή την στιγμή υπηρεσίες που να υποστηρίζουν την συντήρηση ηλεκτρικού και plug-in υβριδικού οχήματος μετά την αγορά του; Υπάρχει η τεχνογνωσία στην αγορά;

- Για το υβριδικό, ναι υπάρχουν. Μην ξεχνάτε πως το υβριδικό, είτε απλό είτε plug-in, διαθέτει κινητήρα εσωτερικής καύσης. Για το αμιγώς ηλεκτρικό όμως, πολύ το αμφιβάλλω. Οι επίσημες αντιπροσωπείες τώρα θα αρχίσουν να εκπαιδεύουν τους μηχανικούς τους σε αυτό το κομμάτι. Και να πρόλαβαν κάποιοι λίγοι να εκπαιδευτούν, σίγουρα τους λείπει η πείρα. Γενικά όχι, δεν υπάρχει στον βαθμό που πρέπει η απαιτούμενη τεχνογνωσία ακόμη. Μην ξεχνάτε πως ακόμη και οι οδηγοί ρυμουλκών θα πρέπει να εκπαιδευτούν στο πώς να ρυμουλκήσουν ένα ηλεκτρικό όχημα σε περίπτωση βλάβης, όπως επίσης και η Πυροσβεστική Υπηρεσία αν χρειαστεί να συνδράμει σε περίπτωση ατυχήματος και θα πρέπει να απεγκλωβίσει τραυματίες. Οι ηλεκτρικές τάσεις είναι τεράστιες και μπορούν να προκαλέσουν ηλεκτροπληξία. Όλα αυτά δεν έχουν γίνει ακόμη.

- Τί ενέργειες κάνουν οι κλάδοι που σχετίζονται με την αυτοκίνηση, όπως ο δικός σας; Πώς προσαρμόζεστε στα νέα δεδομένα;

-Ως εταιρεία, σε αυτό το στάδιο παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και θα προσαρμοστούμε ανάλογα όσο εξελίσσεται η ηλεκτροκίνηση στην Κύπρο. Προς το παρόν είναι πολύ νωρίς. Το σίγουρο είναι πως ο ρόλος της εταιρείας ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ στο μελλοντικό automotive after market της Κύπρου θα παραμείνει πρωταγωνιστικός. Χάρη στη συμμετοχή μας στον οργανισμό TEMOT International, είμαστε σε θέση να παρακολουθούμε τις εξελίξεις και τάσεις σε πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο καθώς διαμορφώνονται. Τονίζω πως πολλοί από τους σημερινούς μας συνεργάτες, κολοσσοί της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι αυτοί που συμμετέχουν και κατασκευάζουν συστήματα και εξαρτήματα για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εταιρείες κολοσσοί όπως η Bosch, η Schaeffler, η ZF, η Rheinmetall/Motorservice, η Mahle, και πολλές άλλες, είναι αυτές που κατασκευάζουν τα συστήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων του μέλλοντος. Η Bosch για παράδειγμα, εξελίσσει ειδικά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του ομίλου Volkswagen το CVT4EV, ένα αυτόματο κιβώτιο συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης. Αυτές οι εταιρείες λοιπόν, όπως και πολλές άλλες, είναι σήμερα οι υφιστάμενοι προμηθευτές και συνεργάτες της εταιρείας μας και με αυτούς θα συνεργαζόμαστε και στο μέλλον για να μας προμηθεύουν τα απαραίτητα ανταλλακτικά

Νέες αυξήσεις στις τιμές των ανταλλακτικών

- Μειωμένος ρυθμός στις εγγραφές αυτοκινήτων, καθυστερήσεις και αυξήσεις στις τιμές. Σε ποιο βαθμό αυτά τα στοιχεία χαρακτηρίζουν την αγορά αυτοκινήτου και ανταλλακτικών αυτή την στιγμή και ποιος ο ρόλος της πανδημίας σε αυτή την εξίσωση;

-Είναι γεγονός πως η πανδημία προκάλεσε πρωτοφανείς καθυστερήσεις στην παραγωγή καινούργιων αυτοκινήτων, κυρίως λόγω της έλλειψης ημιαγωγών (microchips). Αν θέλεις αυτή την στιγμή να αγοράσεις καινούργιο αυτοκίνητο, η αναμονή είναι μεταξύ 6-12 μηνών. Ταυτόχρονα, η αναστάτωση που προκλήθηκε λόγω του Brexit στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το Ηνωμένο Βασίλειο, αφού τα έκανε πιο ακριβά και τα περιόρισε μέχρι ηλικίας 5 χρόνων, είχε επίσης σοβαρό αντίκτυπο στην αγορά. Το αποτέλεσμα είναι οι μειωμένες εγγραφές αυτοκινήτων. Η αβεβαιότητα και οι δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία, ενδεχομένως να είχαν επίσης το μερίδιό τους σε αυτή τη μείωση. Η πανδημία προκάλεσε επίσης καθυστερήσεις στην παραγωγή ανταλλακτικών, τα ναύλα (κυρίως από την Ασία) εκτοξεύθηκαν στο ύψη και οι τιμές των πρώτων υλών και κατ’ επέκταση των προϊόντων αυξήθηκαν.

- Έχουν φτάσει οι αυξήσεις στα ανταλλακτικά, στους καταναλωτές;

Ναι, ασφαλώς έχουν φθάσει. Οι αυξήσεις, σε ό,τι ανταλλακτικό έρχεται μέσα σε νέα παραλαβή, δείχνουν να είναι της τάξης του 10-15%, όμως φαίνεται πως δεν έχουν τελειωμό. Οι προμηθευτές ανακοίνωσαν νέες αυξήσεις από τον Ιανουάριο της τάξης του 5% και του 10%. Τον Μάιο μας έστειλαν νέους τιμοκαταλόγους για τον Ιούνιο και μας ενημέρωσαν εκ νέου για νέες αυξήσεις τον Οκτώβριο. Στο παρελθόν δεν ακολουθούνταν αυτές οι πρακτικές, αφού ο τιμοκατάλογος είχε ισχύ για ένα χρόνο. Τώρα αναπάντεχα έρχονται νέες ανατιμήσεις στα ανταλλακτικά αυτοκινήτων όλων των ειδών. Η αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες, σε συνάρτηση με την αύξηση των ναύλων, δημιουργεί τεράστια αύξηση σε τιμές, σε κάποια προϊόντα περισσότερο σε άλλα λιγότερο. Όσον αφορά τις τιμές των ανταλλακτικών φαίνεται ότι θα είναι κατά 10-20% αυξημένες ενώ η αβεβαιότητα συνεχίζεται και δεν ξέρουμε πού θα σταματήσει όλο αυτό.

- Σε ποιο βαθμό έχει επηρεαστεί ο κύκλος εργασιών σας;

Σε σύγκριση με το 2019, το 2020 είχαμε μια μείωση της τάξης του 9%. Το 2021 ανακάμψαμε, όχι όμως στα επίπεδα του 2019 που ήταν μια καθαρή χρονιά χωρίς πανδημία.

- Πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθεί η αγορά αυτοκινήτου και ανταλλακτικών το 2022; Θα διορθωθούν οι στρεβλώσεις της πανδημίας;

-Πιστεύω πως το 2022 θα είναι μια καλή χρονιά και θα έρθει η ανάκαμψη. Παρ’ όλη την έξαρση των κρουσμάτων, πιστεύω πως μπαίνουμε στην τελική ευθεία με αυτή την πανδημία. Οι εμβολιασμοί και τα φάρμακα θα κάνουν την διαφορά. Όμως θα χρειαστούν κάποια χρόνια ακόμη, ίσως 2-3 τουλάχιστον ώστε να διορθωθούν οι στρεβλώσεις που επέφερε η πανδημία στην παγκόσμια οικονομία.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση