Του Παύλου Νεοφύτου
Αντιδράσεις προκλήθηκαν την Κυριακή στο λιμάνι Λεμεσού, όταν πολίτες αντιλήφθηκαν ότι αποφασίστηκε να εφαρμοστεί φέτος νέα πολιτική από πλευράς Υφυπουργείου Ναυτιλίας, για τα προσωπικά αντικείμενα που μπορούν να μεταφέρουν οι επιβάτες που ταξιδεύουν με όχημα στη γραμμή Λεμεσού – Πειραιά. Φαίνεται ότι υπάρχουν συμπολίτες μας που δεν είναι ενήμεροι για τις αλλαγές, με τον κίνδυνο, όσο πλησιαζουμε στην καρδιά της τουριστικής σεζόν, που είναι οι μήνες Ιούλιος και Αύγουστος, το μέγεθος της αναστάτωσης να αυξηθεί.
Σύμφωνα με καταγγελίες επιβατών στην «Κ», όταν κάποιοι επιβάτες, που θα επιβιβάζονταν χθες, Κυριακή 18 Ιουνίου, στο πλοίο με το όχημά τους, άρχιζαν να φτάνουν από τις 07.00 το πρωί στο λιμάνι της Λεμεσού για να ταξιδέψουν στις 12.00, βρέθηκαν εξ απροόπτου, καθώς, όπως αναφέρουν, δεν είχαν λάβει σχετική ενημέρωση προηγουμένως. Όπως δήλωσαν, ενημερώθηκαν σχετικά κατά την άφιξή τους στο λιμάνι της Λεμεσού, όπου τους δινόταν ένα έντυπο από την ανάδοχο εταιρεία, που μεταξύ άλλων περιλάμβανε την ενημέρωση ότι όλα τα προσωπικά αντικείμενα θα έπρεπε να βρίσκονται μόνο σε ταξιδιωτικές βαλίτσες, οι οποίες θα μεταφέρονταν όλες στον έλεγχο αποσκευών. Επίσης δεν επιτρέπονται εμπορεύματα ή άλλα προσωπικά αντικείμενα, εκτός των χειραποσκευών ταξιδιού, ενώ απαγορεύεται η μεταφορά βρώσιμων και πόσιμων εντός του πλοίου.
Για επιβάτες που ταξιδεύουν με οχήματα δεν επιτρέπονται εμπορεύματα ή άλλα προσωπικά αντικείμενα, εκτός των χειραποσκευών ταξιδιού.
Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, χθες Κυριακή δόθηκε προειδοποίηση στους επιβάτες, ότι μπορούσαν να επιστρέψουν στις οικίες τους τα προσωπικά αντικείμενα που βρίσκονταν εκτός των χειραποσκευών ταξιδιού (π.χ. τηλεοράσεις και άλλες ηλεκτρικές συσκευές) και να επιστρέψουν πίσω στο λιμάνι το αργότερο μέχρι τις 10.00 π.μ., ειδάλλως θα έχαναν το πλοίο. Όπως πληροφορείται η «Κ», σε κάποιους επιβάτες, που έφτασαν με καθυστέρηση 15 περίπου λεπτών στο λιμάνι Λεμεσού, δεν επετράπη να ανεβούν στο πλοίο.
Λόγω των πιο πάνω δημιουργήθηκε αναστάτωση, με αρκετούς επιβάτες να αποχωρούν άρον - άρον για τις οικίες τους, για να επιστρέψουν τα προσωπικά αντικείμενα, που σύμφωνα με την περσινή ταξιδιωτική τους εμπειρία, θεωρούσαν δεδομένο ότι επιτρεπόταν να βρίσκονται εντός των οχημάτων. Οι επιβάτες που επικοινώνησαν με την «Κ» διερωτούνται γιατί η Ελλάδα δεν εφαρμόζει την ίδια πολιτική για όσους ταξιδεύουν από τον Πειραιά προς τη Λεμεσό και η Κυπριακή Δημοκρατία προχώρησε με τη συγκεκριμένη απόφαση.
Επίσης αντιδράσεις προκάλεσε και το γεγονός ότι φέτος απαγορεύτηκε στους επιβάτες να μεταφέρουν στο πλοίο παγωνιέρες με φαγητό και ποτό.
Το έντυπο, το οποίο η ανάδοχος εταιρεία της γραμμής Λεμεσού - Πειραιά δίνει στους επιβάτες στο λιμάνι Λεμεσού, ώστε να ενημερωθούν για τη νέα πολιτική μεταφοράς προσωπικών αντικειμένων.
Τι απαντά το Υφυπουργείο Ναυτιλίας
Από την πλευρά του, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας απαντά ότι το επιβατικό κοινό έχει ενημερωθεί για το νέο καθεστός μεταφοράς προσωπικών αντικειμένων, ειδικά από ενημέρωση που του γίνεται όταν κλείνει τα εισιτήρια διαδικτυακά στην ιστοσελίδα της ανάδοχου εταιρείας του πλοίου.
Σε δηλώσεις του στην «Κ», ο λειτουργός του Υφυπουργείου, Ζαχαρίας Καψής, είπε ότι το Υφυπουργείο φρόντισε να ελέγξει ότι η εταιρεία τηρεί την υποχρέωσή της να ενημερώνει το κοινό σε εμφανή σημεία στην ιστοσελίδα της, για τους όρους και τις προϋποθέσεις του ταξιδιού, κι αυτό κατά τα βήματα αγοράς ενός εισιτηρίου. «Επίσης στις 10 Απριλίου 2023, όταν έγινε δημοσιογραφική διάσκεψη στη Λάρνακα, η ανάδοχος εταιρεία ζήτησε από το επιβατικό κοινό, όπως διαβάζει προσεχτικά, προτού κλείνει τα εισιτήριά του, τους όρους και τις προϋποθέσεις», πρόσθεσε ο κ. Καψής.
Για καλύτερο και γρηγορότερο έλεγχο
Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους, ενώ την πέρσινη και πρώτη χρονία λειτουργίας της γραμμής Λεμεσού – Πειραία, δεν εφαρμόστηκαν οι απαγορεύσεις που ισχύουν φέτος, ο κ. Καψής αναφέρθηκε στο γεγονός ότι πέρσι η γραμμή λειτουργούσε για πρώτη φορά και στη μέση της σεζόν (19 Ιουνίου). Όπως εξήγησε, φέτος το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, μαζί με άλλες συναρμόδιες Υπηρεσίες και Κυβερνητικά Τμήματα, είχαν έναν μεγάλο αριθμό συσκέψεων, όπου αποφασίστηκε, με γνώμονα, μεταξύ άλλων, την ασφάλεια του επιβατικού κοινού και των οχημάτων τους, ότι θα έπρεπε να μεταφέρονται μόνο χειραποσκευές, ώστε να γίνεται πιο αποτελεσματικός και πιο γρήγορος ο έλεγχός τους, τόσο από την Αστυνομία όσο και από το Τμήμα Τελωνείου. Σε εκείνες τις συσκέψεις, μεταφέρθηκε η διαπίστωση, τόσο από το Τελωνείο όσο και από την Αστυνομία, ότι κάποιοι επιβάτες μετέφεραν εντός των οχημάτων αρκετα μεγάλη ποσότητα ανικειμένων, η οποία δεν δικαιολογούσε τον σκοπό της αναψυχής, αλλά παρέπεμπε σε εμπορική δραστηριότητα. Μάλιστα με αυτόν τον τρόπο εμποδιζόταν και ο έλεγχος, αφού δεν μπορούσαν οι σκύλοι να μπουν μέσα στο όχημα και να ανιχνεύσουν, ελέγχοντας εάν υπάρχουν εκρητικά είτε ναρκωτικά.
Την περσινή χρονιά ενδεικτικό ήταν το παράδειγμα, σύμφωνα με τον κ. Καψή, οχήματος που περιείχε 10 - 15 αντικείμενα, όπως κλιμαστιστικά και άλλες ηλεκτρικές συσκευές. Ο λειτουργός του Υφυπουργείου τόνισε ότι η θαλάσσια επιβατική σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας είναι μία υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος, που επιδοτείται από την Κυπριακή Δημοκρατία, για τη μεταφορά των επιβατών και των συνοδευόμων οχημάτων τους και δεν γίνεται κάποιος να μεταφέρει οτιδήποτε άλλο έχει να κάνει με εμπορική δραστηριότητα.
Σε σχέση με την απαγόρευση από την ανάδοχο ετιαρεία μεταφοράς βρώσιμων και πόσιμων εντός του πλοίου, αλλά και για τη διανομή πριν την επιβίβαση του σχετικού εντύπου με τις απαγορεύσεις, ο κ. Καψής είπε ότι το Υφυπουργείο δεν έχει ενημερωθεί σχετικά και θα διερευνήσει.