Ομαλά, αλλά με μια σειρά εκκρεμοτήτων, ξεκίνησε η νέα σχολική χρόνιά για την Πρωτοβάθμια και Μέση Εκπαίδευση. Το πρώτο κουδούνι κτύπησε την Δευτέρα (11/09) για περίπου 65.000 μαθητές της δημοτικής και προδημοτικής εκπαίδευσης και την Πέμπτη (07/09) για περίπου 24.160 μαθητές του γυμνασιακού κύκλου και 17.445 μαθητές του λυκειακού. Οι αρμόδιοι φορείς μεταδίδουν ενθαρρυντικά και αισιόδοξα μηνύματα ενόψει της αρχής, εκφράζοντας παράλληλα την ετοιμότητά τους να μπουν σε διάλογο με το αρμόδιο Υπουργείο προκειμένου να επιλυθούν τα διαχρονικά ζητήματα που απασχολούν το εκπαιδευτικό σύστημα. Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος και η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, μίλησαν στην «Κ» για τον απολογισμό της πρώτης ημέρας αλλά και για την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία, με τα «φλέγοντα» ζητήματα της παιδείας να αφορούν, μεταξύ άλλων, την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, τα κλιματιστικά, την ειδική εκπαίδευση, την στελέχωση των σχολείων και την στήριξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία.
Απαρχαιωμένες νομοθεσίες και δυσφορία για τα κλιματιστικά
«Τα σχολεία είναι κατά βάση στελεχωμένα, δόθηκαν τα βιβλία, ετοιμάστηκαν τα ωρολόγια προγράμματα και σιγά σιγά μπαίνουμε σε ομαλούς ρυθμούς» δήλωσε ο κ. Ταλιαδώρος, ερωτηθείς για το πώς εκτυλίχθηκαν οι πρώτες μέρες στα Γυμνάσια και στα Λύκεια. Ωστόσο, όπως είπε, ξεκίνησε ήδη το «μουρμουρητό» λόγω της ζέστης στις αίθουσες διδασκαλίας, τονίζοντας πως η κατάσταση παραμένει ανυπόφορη και διαμηνύοντας πως η απουσία των κλιματιστικών θα ταλαιπωρήσει για ακόμη μια χρονιά μαθητές και εκπαιδευτικούς. Σε ερώτηση για το ποιο είναι το μεγάλο στοίχημα της Μέσης Εκπαίδευσης τη νέα σχολική χρονιά, ο κ. Ταλιαδώρος χαρακτήρισε «εκ των ουκ άνευ» την επίλυση του ζητήματος με τους διορισμούς των συμβασιούχων. «Κάθε χρόνο πρέπει να διοριστούν 1200 καθηγητές και τον επόμενο χρόνο να τοποθετηθούν αλλού», εξήγησε και διευκρίνισε ότι πρέπει να συμφωνηθεί ένα πλάνο με το Υπουργείο Παιδείας για να αυξηθούν σταδιακά και σε βάθος μιας τριετίας οι μόνιμες οργανικές θέσεις.
Σε ό,τι αφορά τα παιδαγωγικά ζητήματα, ο κ. Ταλιαδώρος σημείωσε ότι εκκρεμεί το θέμα των αναλυτικών προγραμμάτων και της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Για το δεύτερο, τόνισε πως πρόκειται για ένα σύστημα που χρονολογείται από το 1976 και συμπληρώνονται σχεδόν 50 χρόνια από τότε που θεσμοθετήθηκε. Σε σχέση με την ειδική εκπαίδευση, ο κ. Ταλιαδώρος είπε ότι η νομοθεσία είναι από το 1999 και ότι είναι ένα θέμα που «πρέπει να μπει σε τάξη με ευαισθησία, λειτουργικότητα και με έναν τρόπο που να εξυπηρετεί το σύνολο της εκπαίδευσης». Επίσης, εξακολουθεί να απασχολεί την εκπαίδευση και το θέμα της παραβατικότητας αφού, σύμφωνα με τον κ. Ταλιαδώρο, δεν είδαμε ουσιαστικά μέτρα, ειδικότερα για την φύλαξη των σχολικών μονάδων τις ώρες που δεν λειτουργούν. «Οι λύσεις δεν είναι μαγικές, πρέπει να υπάρχει διάθεση για διάλογο χωρίς δογματισμούς και ετσιθελισμούς», σημείωσε.
Οι εκκρεμότητες στην Δημοτική
Από την πλευρά της, η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ είπε ότι η πρώτη μέρα στην Δημοτική Εκπαίδευση κύλησε ομαλά χωρίς να καταγραφούν σοβαρά θέματα. Παρ' όλ' αυτά υπάρχουν κάποια ζητήματα τα οποία βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα και τα οποία χρήζουν επίλυσης και ρύθμισης. Ένα από αυτά αφορά τη στελέχωση των σχολείων με εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό. «Ελπίζουμε και αναμένουμε να διευθετηθεί και αυτό το ζήτημα εντός των επόμενων ημερών», δήλωσε. Η κα Βασιλείου πρόσθεσε ότι εκκρεμεί ο διάλογος για την εκπαιδευτική αναβάθμιση του θεσμού του προαιρετικού ολοημέρου και η αξιολόγηση της εκπαιδευτικής πολιτικής που αφορά την στήριξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία. Επίσης την Δημοτική Εκπαίδευση απασχολούν οι σχεδιασμοί που αφορούν την προς τα κάτω επέκταση της προδημοτικής εκπαίδευσης, η ενίσχυση του διοικητικού χρόνου της διευθυντικής ομάδας των σχολικών μονάδων και τα ζητήματα που αφορούν το εργασιακό πλαίσιο των νεοεισερχόμενων δασκάλων.
Η κα Βασιλείου τόνισε ότι το «κλειδί» για την επίλυση των όποιων προβλημάτων στον χώρο της εκπαίδευσης είναι ο διάλογος. «Αυτό που πρέπει να γίνει το αμέσως επόμενο διάστημα είναι να ξεκινήσει ένας διάλογος με το Υπουργείο έτσι ώστε ανά ζήτημα να τροχοδρομηθούν οι αντίστοιχες λύσεις». «Ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο», συμπλήρωσε, και εξέφρασε τη θέση ότι το μεγάλο στοίχημα είναι να βελτιωθεί το εκπαιδευτικό σύστημα και η εξέλιξη αυτή να αποτυπωθεί στα παιδιά μας.
Επί ποδός το Υπουργείο
Στο μεταξύ, σε δηλώσεις της στους δημοσιογράφους από το Δημοτικό Σχολείο Αγίου Λαζάρου στη Λάρνακα, η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, κα Αθηνά Μιχαηλίδου, είπε ότι τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στα σχολεία κατά την πρώτη ημέρα έναρξης των μαθημάτων ήταν ελάχιστα και το Υπουργείο βρίσκεται επί ποδός για να τα επιλύσει. «Σημαντικά προβλήματα δεν είχαμε, γιατί είχε γίνει πολύ καλή προεργασία από τους συνεργάτες μου. Έχουν φροντίσει ώστε τα προγράμματα να είναι έτοιμα για υλοποίηση, τα βιβλία να είναι στα σχολεία και οι υποδομές να είναι σε ελεγχόμενη κατάσταση», δήλωσε.
Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί για την εγκατάσταση των κλιματιστικών στα σχολεία η Υπουργός είπε ότι η εγκατάσταση στις τάξεις αρχίζει πριν το τέλος του 2023, στη βάση όμως συγκεκριμένων κριτηρίων. Τα κριτήρια αυτά έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των παιδιών και την ασφάλεια των κτηρίων. Το Υπουργείο, όπως ανέφερε, έχει στη διάθεσή του διάφορες μελέτες, που έγιναν από ευγνώμονες για τα θέματα θερμικής άνεσης.
Για το πρόβλημα υπερπληθυσμού σε σχολεία της Λάρνακας, σημείωσε ότι εκεί και όπου υπάρχει πρόβλημα «δουλεύουμε εντατικά με τις διευθύνσεις, ώστε να στηρίξουμε τα σχολεία αυτά ποικιλοτρόπως, με την αλλαγή των περιφερειών με πολλά αλλά παιδαγωγικά μέσα, ώστε να μπορεί να γίνει και το μάθημα καλύτερα».
Ερωτηθείσα για κτηριακά θέματα και για το εάν υπάρχουν σχολεία εργοτάξια, τόνισε «είναι μια δυναμική διαδικασία αυτή της επέκτασης, της διόρθωσης των κτηρίων μας, ακόμα και των ανεγέρσεων. Έχουμε ήδη δημοσιοποιήσει από τον Ιούλιο το κτηριολογικό μας πρόγραμμα. Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι έχουμε έργα στα σχολεία, μάς ικανοποιεί το γεγονός ότι αναλώνουμε ένα σημαντικό κονδύλι για την επέκταση και τη βελτίωση των υποδομών και αυτό θα πρέπει να το βλέπουμε όλοι με θετική διάθεση, φτάνει να τηρούνται όλα τα μέτρα ασφαλείας.
Σε ερώτηση αναφορικά με το σε ποια μέτρα έχει προβεί το Υπουργείο μετά τα πρόσφατα περιστατικά ρατσιστικής βίας που σημειώθηκαν στην Κύπρο, η Υπουργός διευκρίνισε «μας ενδιαφέρει να δώσουμε σε όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά τις ευκαιρίες που τους αξίζουν για να προοδεύσουν, ειδικά για τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, έχουμε πολιτική την οποία ακολουθούμε, αυξάνουμε τις ώρες διδασκαλίας της Ελληνικής, πιστεύουμε ότι χωρίς να μαθαίνουν τα ελληνικά δεν μπορούν εύκολα να μπουν στο πρόγραμμα του σχολείου, γι’ αυτό και αυξάνουμε τις ώρες της Ελληνικής, όπως και ενισχύουμε την αξιολόγηση της Ελληνομάθειάς, για να μπορέσουν να διευκολυνθούν στις άλλες λειτουργίες του σχολείου. Κανένα φαινόμενο ρατσισμού δεν θα είναι ανεκτό στα σχολεία μας. Μιλάμε για παιδιά, μιλάμε για εκπαιδευτικούς».