ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μαρκάτζιης για νέα σχολική χρονιά: Αισιοδοξία ότι δεν θα υπάρξουν προβλήματα

Η ΔΜΤΕΕΚ είναι έτοιμη να υποδεχτεί στα σχολεία της μαθητές και εκπαιδευτικούς

ΚΥΠΕ

Η Τεχνική Εκπαίδευση είναι στις μέρες μας η σημαντικότερη ίσως μορφή εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα, καθώς σε όλο τον κόσμο παρατηρείται έλλειψη καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού για τους χώρους εργασίας, κυρίως στη Βιομηχανία, αναφέρει, σε συνέντευξη του στο ΚΥΠΕ, ο Διευθυντής της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, Δρ. Ηλίας Μαρκάτζιης.

Υπογραμμίζει, παράλληλα, ότι υπάρχει αισιοδοξία ότι δεν θα υπάρξουν οποιαδήποτε προβλήματα κατά την προσέλευση των μαθητών/τριών στα σχολεία.

Ο Δρ. Ηλίας Μαρκάτζιης μιλά, μεταξύ άλλων, στο ΚΥΠΕ για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς στη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, για το πως θα γίνει η επάνοδος των μαθητών και εκπαιδευτικών στην Τεχνική και κυρίως στα εργαστήρια, για τους στόχους που έθεσαν ως Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης για τη νέα χρονιά.

Η ΔΜΤΕΕΚ είναι έτοιμη να υποδεχτεί στα σχολεία της μαθητές και εκπαιδευτικούς

Σε ερώτηση σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι προετοιμασίες για τη νέα σχολική χρονιά, ο Δρ. Ηλίας Μαρκάτζιης είπε ότι η Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΔΜΤΕΕΚ) είναι έτοιμη να υποδεχτεί στα σχολεία της τόσο τους/τις μαθητές/μαθήτριες, όσο και το εκπαιδευτικό προσωπικό.

Συγκεκριμένα, σημείωσε, στις Τεχνικές Σχολές το εκπαιδευτικό προσωπικό θα προσέλθει την 1η Σεπτεμβρίου ενώ τα παιδιά την 7η Σεπτεμβρίου 2022, ενώ για τα άλλα Προγράμματα που προσφέρονται από τη ΔΜΤΕΕΚ, τη Δημόσια Ανώτερη Σχολή ΜΙΕΕΚ, Εσπερινές Σχολές, Διά Βίου και Σύστημα Μαθητείας, οι ημερομηνίες έναρξης διαφέρουν και είναι δημοσιευμένες στον Ιστότοπο του ΥΠΑΝ.

«Η Διεύθυνση μας έχει ήδη προνοήσει τόσο για την υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων όσο και για τα σχολικά εγχειρίδια και γενικότερο προγραμματισμό. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι, τη φετινή σχολική χρονιά θα αξιοποιηθούν και τα νέα σχολικά εγχειρίδια τα οποία έχουν ειδικά συγγραφεί βάσει των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Τεχνικών Σχολών», πρόσθεσε.

Ο κ. Μαρκάτζιης ανέφερε, παράλληλα, ότι κατά την ακαδημαϊκή σχολική χρονιά 2022-2023 τα σχολεία Τεχνικής Εκπαίδευσης αναμένεται ότι θα στελεχώσουν περισσότεροι από 650 εκπαιδευτές και θα φοιτήσουν περίπου 6.200 άτομα.

Κατά την ίδια χρονιά, είπε, θα λειτουργήσουν 11 Τεχνικές και Επαγγελματικές Σχολές Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΤΕΣΕΚ), 3 Λύκεια και ΤΕΣΕΚ (μικτά Σχολεία) στην Πόλη Χρυσοχούς, στο Όμοδος και στην Έμπα, ενώ 2 κλάδοι Τεχνικής Εκπαίδευσης θα λειτουργήσουν στον Αγρό και στη Σολέα.

Επίσης, σημείωσε πως θα λειτουργήσουν 5 Εσπερινές Σχολές Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΣΤΕΕ) και 5 Προγράμματα Διά Βίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΠΔΒΕΕΚ) σε Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα, Πάφο και Αμμόχωστο.

Όπως ανέφερε, στο πλαίσιο του ΣΤΕΕΚ λειτουργεί η Δημόσια Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ΜΙΕΕΚ, στην οποία φέτος προσφέρονται 22 προγράμματα σπουδών.

Στα ΜΙΕΕΚ, συνέχισε ο Δρ. Ηλίας Μαρκάτζιης, αναμένεται να φοιτήσουν στο πρώτο έτος περί τους 400 σπουδαστές/σπουδάστριες.

Δεν αναμένεται να υπάρξουν περιορισμοί στον βαθμό που επιβλήθηκαν τα προηγούμενα 3 χρόνια

Απαντώντας σε ερώτηση πως σκέφτονται την επάνοδο μαθητών και εκπαιδευτικών στην Τεχνική και κυρίως στα εργαστήρια και αν η επιστροφή στις σχολικές μονάδες θα γίνει πάλι με βάση πρωτοκόλλων και οδηγιών λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας, ούτως ώστε τα σχολεία να λειτουργήσουν αδιάλειπτα, ο κ. Μαρκάτζιης είπε πως λειτουργοί του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας έχουν ήδη κάνει επαφές με το Υπουργείο Υγείας για ανταλλαγή απόψεων και εισηγήσεων αναφορικά με τα μέτρα που θα ληφθούν κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

«Το ΥΠΑΝ, αναμένει οδηγίες από το αρμόδιο Υπουργείο οι οποίες και θα προωθηθούν αντίστοιχα στα σχολεία. Σύμφωνα με τους ειδικούς, δεν αναμένεται να υπάρξουν περιορισμοί στον βαθμό που επιβλήθηκαν τα προηγούμενα 3 χρόνια, βάσει και των σημερινών δεδομένων αναφορικά με τον COVID-19. Η εφαρμογή του lockdown φαίνεται απομακρυσμένο σενάριο. Ως εκ τούτου, υπάρχει αισιοδοξία ότι δεν θα υπάρξουν οποιαδήποτε προβλήματα κατά την προσέλευση των μαθητών/τριών στα σχολεία», πρόσθεσε.

Παρόλα ταύτα, είπε ο κ. Μαρκάτζιης, σε περίπτωση που τα δεδομένα αλλάξουν, η Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης είναι έτοιμη να εφαρμόσει στα σχολεία της το πλάνο που εφαρμόστηκε τα προηγούμενα χρόνια της πανδημίας, τόσο στα θεωρητικά όσο και στα εργαστηριακά μαθήματα.

Στόχος η προσφορά ακόμη πιο ποιοτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης

Ερωτηθείς ποιους στόχους έθεσαν ως Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης για τη νέα χρονιά, ο κ. Μαρκάτζιης είπε ότι οι στόχοι που έχουν τεθεί από τη Διεύθυνση για τη νέα σχολική χρονιά είναι η προσφορά ακόμη πιο ποιοτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, έτσι ώστε κάθε παιδί να έχει την ευκαιρία να φτάσει στον μέγιστο βαθμό των δυνατοτήτων του.

«Επιπρόσθετα, έχει τεθεί ο στόχος, οι εκπαιδευτικοί βάσει κλάδου/ειδικότητας να αξιοποιούν την υψηλή τεχνολογία που έχει εισαχθεί τα τελευταία χρόνια στις ΤΕΣΕΚ κατά τη διαδικασία διδασκαλίας προς όφελος των μαθητών/μαθητριών», συμπλήρωσε.

Ανάγκη για πιο ολοκληρωμένη ενημέρωση παιδιών Γυμνασιακού κύκλου για τις μορφές εκπαίδευσης που προσφέρονται

Σε ερώτηση ποια είναι τα σημαντικότερα θέματα που διαχειρίστηκε και έχει να διαχειριστεί η Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ο κ. Μαρκάτζιης είπε ότι ένα ζήτημα είναι η ανάγκη για πιο ολοκληρωμένη ενημέρωση των παιδιών Γυμνασιακού κύκλου για τις μορφές εκπαίδευσης που προσφέρονται, ώστε να είναι στην ώριμη θέση να κάνουν τις σωστές επιλογές.

«Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλά παιδιά, κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στα Λύκεια, να συνειδητοποιούν ότι οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους διαφέρουν από το τι μπορεί να προσφέρει το Λύκειο και κάνουν μεταγραφή στις Τεχνικές Σχολές. Παράλληλα, αριθμός μαθητών/τριών ζητούν να αλλάξουν κλάδο ή ειδικότητα κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στις ΤΕΣΕΚ. Συνήθως, τέτοιου είδους προβλήματα αντιμετωπίζονται, υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου οι επιθυμίες των παιδιών δεν μπορούν να ικανοποιηθούν», σημείωσε.

Ένα άλλο θέμα, είπε ο κ. Μαρκάτζιης, που έχει να διαχειριστεί η ΔΜΤΕΕΚ, είναι το χαμηλό ακαδημαϊκό επίπεδο κάποιων νεοεισερχόμενων μαθητών/τριών στις ΤΕΣΕΚ.

«Για αντιμετώπιση του φαινομένου οι Διευθύνσεις των ΤΕΣΕΚ εφαρμόζουν προγράμματα στήριξης με στόχο την ενδυνάμωση των παιδιών και την ομαλή ένταξή τους στο σύνολο. Το φαινόμενο αυτό θα έπρεπε να εντοπίζεται και να αντιμετωπίζεται κατά τη διάρκεια φοίτησή τους στο Γυμνάσιο», πρόσθεσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι η Διεύθυνση αντιμετωπίζει δυσκολίες στην εξεύρεση Εκπαιδευτικού Προσωπικού για συγκεκριμένους κλάδους.

«Αυτό συμβαίνει λόγω της μεγάλης ζήτησης τους στην αγορά εργασίας καθώς και λόγω των καλών όρων που τους προσφέρονται από τον ιδιωτικό τομέα. Η ΔΜΤΕΕΚ σε αυτές τις περιπτώσεις βρίσκει εναλλακτικούς τρόπους (π.χ. αγορά υπηρεσιών) για να επιλύσει το συγκεκριμένο πρόβλημα», συμπλήρωσε.

Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αποτελεί ευρύτερο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Αναφορικά με το Σύστημα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το Σύστημα Μαθητείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το Πρόγραμμα Δια βίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, τα ΜΙΕΕΚ, τις Εσπερινές Σχολές Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και το νέο Πρόγραμμα Τεχνικού Βιομηχανίας στα ΜΙΕΕΚ, ο κ. Μαρκάτζιης είπε ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αποτελεί ευρύτερο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όπου η συμμετοχή κυμαίνεται από το 15% ως περισσότερο από 70% σε διαφορετικές χώρες.

«Αποτελεί καίριο στοιχείο της δια βίου μάθησης και στόχο έχει τον εφοδιασμό πολιτών όλων των ηλικιών με γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες που απαιτούνται στην αγορά εργασίας. Η Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του ΥΠΑΝ ανταποκρινόμενη στις προσδοκίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μέσα από τα Προγράμματα που προσφέρει έχει εναρμονιστεί πλήρως προετοιμάζοντας τους εκπαιδευομένους για ομαλή ένταξη σε συγκεκριμένους τομείς επαγγελμάτων. Τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια για κάθετης αλλά και οριζόντια διακίνηση των εκπαιδευομένων από το ένα πρόγραμμα στο άλλο», σημείωσε.

Αρχικά, είπε ο κ. Μαρκάτζιης, η Μέση Εκπαίδευση, το Πρόγραμμα Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Κύπρο προσφέρει τη δυνατότητα διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μάθησης μέσα από τα εργαστηριακά και τεχνολογικά μαθήματα αλλά και μέσω της πρακτικής εκπαίδευσης καθιστώντας την συγκεκριμένη επιλογή ως προνομιακή.

«Οι Εσπερινές Σχολές που λειτουργούν σε απογευματινό χρόνο αποτελούν σχολεία δεύτερης ευκαιρίας για όσους δεν έχουν ολοκληρώσει τη Μέση Εκπαίδευση. Ως εκ τούτου, οι ΕΣΤΕΕ δέχονται ενήλικα άτομα ανεξαρτήτου ηλικίας, κατόχους Απολυτηρίου Γυμνασίου, που θέλουν να ολοκληρώσουν σπουδές στη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και να εξασφαλίσουν απολυτήριο Μέσης Εκπαίδευσης», πρόσθεσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι στα Προγράμματα Διά Βίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΠΔΒΕΕΚ) που επίσης λειτουργούν σε απογευματινό χρόνο δίνεται η ευκαιρία σε άτομα που θέλουν να επιμορφωθούν, να προετοιμαστούν ειδικά για εξειδικευμένες εξετάσεις πιστοποίησης, να εμπλουτίσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους αλλά και να εξελιχθούν επαγγελματικά και προσωπικά.

Σημείωσε ότι το Σύστημα Μαθητείας απευθύνεται σε μαθητές/μαθήτριες ηλικίας 14 μέχρι 18 ετών. «Βασικός στόχος του Συστήματος Μαθητείας είναι η προσφορά εναλλακτικών τρόπων μάθησης σε εφήβους, οι οποίοι/ες εγκαταλείπουν το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και έχουν ανάγκη να αναπτύξουν συγκεκριμένες ικανότητες ή επαγγελματικές δεξιότητες, λαμβάνοντας τα κατάλληλα εφόδια, είτε για περαιτέρω φοίτηση σε επιλογές που προσφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα, είτε για απασχόληση στην αγορά εργασίας», συμπλήρωσε.

Ο κ. Μαρκάτζιης υπογράμμισε ότι η Δημόσια Σχολή Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ) αποτελεί την κορωνίδα του συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της Κύπρου.

«Τα ΜΙΕΕΚ έρχονται να καλύψουν το κενό που άφησε ο τερματισμός της λειτουργίας του Ανώτερου Τεχνολογικού Ινστιτούτου Κύπρου (ΑΤΙ) μέχρι σήμερα, προσφέροντας υψηλής ποιότητας και επιπέδου προγράμματα σπουδών, που οδηγούν στην απόκτηση πιστοποιημένου και αναγνωρισμένου Διπλώματος Ανώτερης Εκπαίδευσης. Σχολές ΜΙΕΕΚ λειτουργούν στη Λευκωσία, Λάρνακα, Λεμεσό και Πάφο στις υποδομές της Τεχνικής Εκπαίδευσης όπου υπάρχει η υποδομή και τα σύγχρονα εξειδικευμένα εργαστήρια», πρόσθεσε.

Όπως είπε, τα ΜΙΕΕΚ απευθύνονται σε απόφοιτους Μέσης και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σε άτομα που επιθυμούν να αναβαθμίσουν τα επαγγελματικά τους προσόντα για επαγγελματική προσαρμοστικότητα και ανέλιξη, σε άτομα που επιθυμούν να αποκτήσουν αναγνωρισμένο Δίπλωμα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά και σε άτομα χωρίς προυπάρχουσα επαγγελματική εκπαίδευση ή κατάρτιση που επιθυμούν να κάνουν στροφή στην επαγγελματική τους πορεία, με στόχο την εύκολη εξεύρεση εργασίας.

Δέσμευση της Δημόσιας Σχολής ΜΙΕΕΚ, συνέχισε ο κ. Μαρκάτζιης, αποτελεί η συνεχής διεύρυνση των Προγραμμάτων Σπουδών και η παροχή ίσων ευκαιριών σε ό,τι αφορά την πρόσβαση σε γνώση, εκπαίδευση και κατάρτιση σε ανώτερο επίπεδο.

«Στο πλαίσιο αυτό η ΔΜΤΕΕΚ έχει εισαχθεί το νέο Πρόγραμμα Σπουδών «Τεχνικός Βιομηχανίας» το οποίο αποτελεί μία πρωτοβουλία της ΟΕΒ λόγω της μεγάλης έλλειψης κατάλληλα καταρτισμένου προσωπικού στη Βιομηχανία. Το Πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί / αναπτυχθεί από την ΟΕΒ σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και θα προσφερθεί από την ακαδημαϊκή χρονιά 2022-2023 στο Παράρτημα ΜΙΕΕΚ Λευκωσίας», σημείωσε.

Η Τεχνική Εκπαίδευση είναι στις μέρες μας η σημαντικότερη ίσως μορφή εκπαίδευσης

Ο κ. Μαρκάτζιης, σε μήνυμά του ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, είπε ότι η Τεχνική Εκπαίδευση είναι στις μέρες μας η σημαντικότερη ίσως μορφή εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα, καθώς σε όλο τον κόσμο παρατηρείται έλλειψη καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού για τους χώρους εργασίας, κυρίως στη Βιομηχανία.

«Το γεγονός αυτό καθιστά τους αποφοίτους της περιζήτητους στην αγορά εργασίας. Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση προετοιμάζει τα άτομα για την αγορά εργασίας, εκμηδενίζοντας το χάσμα μεταξύ σχολείου και εργασίας, καθώς προσφέρει πλεονεκτήματα στην εμπέδωση του αναλυτικού προγράμματος τόσο στα πρακτικά, όσο και στα θεωρητικά μαθήματα. Αυτό σε συνδυασμό με το έμπειρο και καταρτισμένο προσωπικό των σχολείων μας, εξασφαλίζει ποιοτική εκπαίδευση, η οποία μπορεί να οδηγήσει στην άμεση επαγγελματική αποκατάσταση ή στη συνέχιση των σπουδών τους σε ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα», πρόσθεσε.

Κλείνοντας, ο κ. Μαρκάτζιης ευχήθηκε σε όλα τα παιδιά και τους/τις εκπαιδευτικούς μια δημιουργική σχολική χρονιά με υγεία και πρόοδο.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση