Kathimerini.gr
Σταύρος Ιωαννίδης
Την ένταξη του Αζερμπαϊτζάν στο πρόγραμμα του εθνικού μαχητικού της Τουρκίας «KAAN» ανακοίνωσε ο υπουργός Αμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ, προαναγγέλλοντας παράλληλα και τη συμμετοχή του Πακιστάν.
Οι υπογραφές «έπεσαν» κατά τη διάρκεια της έκθεσης αμυντικού υλικού IDEF 23 που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται αν το Αζερμπαϊτζάν θα είναι και ο πρώτος διεθνής πελάτης της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (ΤΑΙ) για το φιλόδοξο μαχητικού 5ης γενιάς. Τους τελευταίους μήνες η Αγκυρα βρίσκεται σε αναζήτηση στρατηγικών συνεργασιών ώστε, αφενός, να περιοριστεί το κόστος έρευνας και ανάπτυξης του αεροσκάφους με την οικονομική υποστήριξη του Μπακού και αφετέρου, να αποκτήσει ξανά πρόσβαση σε τεχνολογία που στερείται λόγω των κυρώσεων που της έχουν επιβληθεί.
«Το ΚΑΑΝ, το εθνικό μαχητικό μας, θα είναι περιζήτητο σε ολόκληρο τον κόσμο» έγραψε ο Τούρκος υπουργός Αμυνας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αφήνοντας ταυτόχρονα αιχμές στις Ηνωμένες Πολιτείες για την αποπομπή της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35. «Δεν μας έδωσαν τα F-35. Αυτό όμως, μας ενθάρρυνε να φτιάξουμε το δικό μας αεροσκάφος. Κατά κάποιο τρόπο μας έκαναν τη χάρη» επισήμανε ο Γιασάρ Γκιουλέρ στην ανάρτηση του.
Τον Δεκέμβριο η πρώτη πτήση
Αν και δεν έχουν συμπληρωθεί τέσσερις μήνες από το roll out του μαχητικού αεροσκάφους πολλαπλών ρόλων «ΚΑΑΝ», η Άγκυρα τοποθετεί την παρθενική του πτήση στις 27 Δεκεμβρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΤΑΙ σχεδιάζει να παραδώσει είκοσι μαχητικά στην τουρκική Αεροπορία μέχρι το 2028. Τα τρία πρωτότυπα αεροσκάφη της αρχικής έκδοσης Block-0 και τα είκοσι Block-1 που θα κατασκευαστούν στη φάση περιορισμένης παραγωγής θα είναι εφοδιασμένα με αμερικανικούς κινητήρες F-110 ενώ η ΤΑΙ βρίσκεται σε συζητήσεις με τη βρετανική Rolls Royce και την ουκρανική Ivchenko-Progress για την ανάπτυξη εξειδικευμένου κινητήρα για το «ΚΑΑΝ».
Μέχρι στιγμής, λίγα έχουν γίνει γνωστά για τον «πυρήνα» του αεροσκάφους, δηλαδή τα ηλεκτρονικά, τους αισθητήρες, το περιορισμένο ηλεκτρομαγνητικό ίχνος και το ραντάρ ώστε να χαρακτηριστεί μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς. Η τουρκική βιομηχανία ανακοίνωσε πρόσφατα την ενσωμάτωση του εγχώριας παραγωγής ραντάρ ενεργητικής ηλεκτρονικής σάρωσης τύπου AESA της ASELSAN στα F-16 Block 30/40/50 που θα αναβαθμιστούν στο πλαίσιο του εθνικού προγράμματος OZGUR και σύμφωνα με πληροφορίες, το ίδιο ραντάρ θα τοποθετηθεί και στο «ΚΑΑΝ».
«Αντικαταστάτης» των F-35;
Μπορεί ο Γιασάρ Γκιουλέρ, όπως και ο προκάτοχος του Χουλουσί Ακάρ, να αναφέρουν συχνά ότι η Τουρκία δεν έχει ανάγκη τα F-35 καθώς αναπτύσσει το δικό της «αόρατο» αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων, ωστόσο, το πρόγραμμα για το τουρκικό μαχητικό (TF-X) ξεκίνησε το 2010. πολύ πριν την αποπομπή της Άγκυρας από το F-35. Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την ανάπτυξη μιας σύγχρονης πλατφόρμας αεροπορικής κυριαρχίας προς αντικατάσταση του στόλου των τουρκικών F-16, η οποία θα αξιοποιούνταν παράλληλα με τα F-35.
Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στην Άγκυρα για την προμήθεια των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων S-400 λίγο έλειψε να «καθηλώσουν» το τουρκικό μαχητικό καθώς για την εξαγωγή των κινητήρων της Rolls Royce απαιτείται αμερικανική άδεια ενώ η ΤΑΙ αναγκάστηκε να αναπτύξει
Απάντηση Δένδια για τη χρήση UGV
Για τον προγραμματισμό των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων ως προς τη χρήση χερσαίων μη επανδρωμένων οχημάτων τοποθετήθηκε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας απαντώντας γραπτώς σε σχετική ερώτηση του προέδρου της Ελληνικής Λύσης Κυριάκου Βελόπουλου.
«Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας σε συνεργασία με τα Γενικά Επιτελεία παρακολουθεί και εξετάζει τις νέες εξελίξεις στον τεχνολογικό τομέα των μη επανδρωμένων οχημάτων» τόνισε ο κ. Δένδιας, διευκρινίζοντας ότι «επί του παρόντος, δεν υφίσταται ενεργοποιημένο πρόγραμμα εξοπλισμών, το οποίο, να αφορά στην προμήθεια μη επανδρωμένων οχημάτων εδάφους».