Kathimerini.gr
Είναι ένα από τα δημοφιλέστερα και πιο προσοδοφόρα παιχνίδια του πλανήτη, και δεν είναι άλλο από το Fortnite της Epic Games. Εκανε το ντεμπούτο του το 2017 και τρία χρόνια μετά έχει 350 εκατ. εγγεγραμμένους παίκτες. Οσον αφορά τα έσοδα που αποφέρει, αυτά το 2019 ανέρχονταν στο 1,8 δισ. δολάρια, δηλαδή ήταν μειωμένα εν συγκρίσει με τα αντίστοιχα του 2018, όταν είχαν ανέλθει στα 2,4 δισ. δολάρια. Εντούτοις, το δημοφιλές παιχνίδι αυτό βρίσκεται στο επίκεντρο σοβαρής αντιπαράθεση μεταξύ του ιδρυτή της Epic Τιμ Σουίνι, από τη μια, και των Apple και Google, από την άλλη. Οι «εχθροπραξίες» άρχισαν στα μέσα του Αυγούστου, επειδή η Apple και η Google απαγόρευσαν τo Fortnite στα ψηφιακά καταστήματα των εφαρμογών τους, ενώ στη συνέχεια η Epic ανταπάντησε με αγωγές και μια επικοινωνιακή εκστρατεία.
Το Fortnite το ίδιο είναι δωρεάν, διαθέσιμο στις περισσότερες πλατφόρμες βιντεοπαιχνιδιών, και αποφέρει έσοδα κυρίως μέσω των συναφών αγορών από παίκτες, οι οποίοι αγοράζουν ψηφιακά «προϊόντα» για το παιχνίδι, όπως π.χ. στολές για τους χαρακτήρες τους, νέες δυνατότητες για αυτούς κ.λπ. Για τις αγορές αυτές οι χρήστες ξοδεύουν πραγματικά χρήματα για να αγοράσουν τα «νομίσματα» του παιχνιδιού, τα V-Bucks. Ωστόσο η Epic δεν κρατάει όλα αυτά τα χρήματα, διότι εάν ο παίκτης παίζει σε συσκευή Android ή iOS, οι Google και Apple αντίστοιχα λαμβάνουν το 30%.
Η Epic Games εξέφρασε έμπρακτα την αντίθεσή της σε αυτή τη χρέωση, ενσωματώνοντας στο παιχνίδι νέο σύνδεσμο, μέσω του οποίου δινόταν η δυνατότητα απευθείας αγοράς των «νομισμάτων» σε χαμηλότερη τιμή – άρα η Apple και η Google παρακάμπτονταν. Αντιδρώντας οι τελευταίες, αφαίρεσαν το παιχνίδι Fortnite από τα καταστήματα εφαρμογών τους και στη συνέχεια η δημιουργός εταιρεία προσέφυγε στη Δικαιοσύνη. Ορισμένοι αναλυτές του κλάδου εκλαμβάνουν το ζήτημα ως μια υπόθεση παραβίασης των όρων θεμιτού ανταγωνισμού, διότι οι Apple και Google περιφρουρούν την κυριαρχία τους στην αγορά φορητών συσκευών. Κι αν και η πρώτη εντύπωση είναι πως η σύρραξη αφορά μια μικρή εταιρεία και δύο τιτάνες της υψηλής τεχνολογίας, η κατάσταση δεν είναι ακριβώς έτσι.
Η Epic του Σουίνι είναι μεγάλος όμιλος αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων, αν και, βέβαια, ωχριά, συγκρινόμενος με τους άλλους δύο. Συμμάχους έχει βρει ο επιχειρηματίας μεταξύ σημαντικών αμερικανικών εφημερίδων, όπως είναι οι New York Times και η Wall Street Journal, όπως αναφέρει το ψηφιακό οικονομικό-πολιτικό περιοδικό Slate. Και στο παρελθόν ο κ. Σουίνι έχει εκφράσει την αντίθεσή του για ό,τι αυτός θεωρεί μονοπώλιο των δύο εταιρειών.
Η Apple θωρακίζει πλήρως την πλατφόρμα της, δεδομένου ότι για να έχει ο ενδιαφερόμενος πρόσβαση στα δισεκατομμύρια των συσκευών της με το λειτουργικό σύστημα iOS, θα το κάνει με τους δικούς της όρους. Σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Polygon, το 2019 το ψηφιακό κατάστημα εφαρμογών της Apple τής απέδωσε σε έσοδα 61 δισ. δολάρια, ποσό ιλιγγιώδες, εκ του οποίου μέρος προέρχεται από συνδρομές τρίτων. Η δε Google με το Andrοid έχει κατασκευάσει ένα πολύ πιο ανοικτό οικοσύστημα, επιτρέποντας σε τρίτους (Amazon, Samsung κ.λπ.) να διατηρούν τα δικά τους καταστήματα εφαρμογών εκεί.