ΠΗΓΗ: AP
Ενα κέντρο εξυπηρέτησης πελατών που μιλάει όλες τις γλώσσες του κόσμου ίσως να ακουγόταν σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας πριν από μερικά χρόνια. Ομως, η εταιρεία Alorica με έδρα το Ιρβιν της Καλιφόρνιας, που «τρέχει» κέντρα εξυπηρέτησης πελατών σε ολόκληρο τον κόσμο, παρουσίασε πριν από μερικές ημέρες ένα μεταφραστικό εργαλείο με βάση την τεχνητή νοημοσύνη, το οποίο μπορεί να μιλήσει με πελάτες σε 200 γλώσσες και 75 διαλέκτους. Ετσι, ένας αντιπρόσωπος της εταιρείας που μιλάει, για παράδειγμα, μόνο ισπανικά, μπορεί να επεξεργαστεί ένα δελτίο παραπόνων ενός πελάτη που ζει στο Χονγκ Κονγκ χωρίς η εταιρεία να χρειάζεται να προσλάβει έναν ακόμη υπάλληλο που να μιλάει κινεζικά.
Τέτοιου είδους εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης προκαλούν τον φόβο πως οι εταιρείες θα χρειάζονται όλο και λιγότερο ανθρώπινο δυναμικό στο μέλλον, κάνοντας σοβαρές περικοπές στις θέσεις εργασίας τους. Είναι ωστόσο ενδιαφέρον το γεγονός ότι η Alorica προσλαμβάνει νέους εργαζομένους με φρενήρη ρυθμό.
Το γεγονός πως πολλές παρόμοιες επιχειρήσεις απασχολούν όλο και περισσότερους εργαζομένους δείχνει πως η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να μη «σκοτώνει» τις θέσεις εργασίας, όπως πιστεύουν πολλοί. Τουναντίον, η νέα τεχνολογία θα μπορούσε να αποδειχθεί μία καινοτομία πιο σημαντική από εκείνες που άλλαξαν τις ανθρώπινες κοινωνίες στο παρελθόν, όπως η ατμομηχανή, ο ηλεκτρισμός και το ίντερνετ. Κι αυτό σημαίνει πως μπορεί να βάλει τέλος σε κάποια επαγγέλματα, αλλά στη θέση τους να δημιουργήσει δεκάδες νέα.
Στον πυρήνα της η τεχνητή νοημοσύνη βοηθάει μηχανές να φέρουν εις πέρας εργασίες που μέχρι πρότινος απαιτούσαν τον ανθρώπινο νου. Η συγκεκριμένη τεχνολογία υπάρχει σε πρώιμο στάδιο εδώ και δεκαετίες με το πρόγραμμα The Logic Theorist, που κατασκευάστηκε το 1956 με σκοπό να λύνει μαθηματικά προβλήματα. Στο παρελθόν η διάσημη σκακιστική μηχανή Deep Blue κατάφερε το 1997 να κερδίσει τον παγκόσμιο πρωταθλητή και θρύλο του αθλήματος Γκάρι Κασπάροφ.
Ομως, ο έντονος δημόσιος διάλογος ξεκίνησε το 2022, όταν η εταιρεία OpenAI λάνσαρε το διαβόητο ChatGPT, ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να πάρει μέρος σε γραπτό διάλογο, να γράψει κώδικες προγραμματισμού, να συνθέσει μουσική, να συντάξει ακαδημαϊκές εργασίες και να παράσχει ατελείωτες πληροφορίες. Η άφιξη της λεγόμενης «παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης» έχει προκαλέσει αναταραχή σε πολλούς επαγγελματίες, που κινδυνεύουν στο κοντινό μέλλον να αντικατασταθούν.
«Η τεχνητή νοημοσύνη θα εξαφανίσει πολλές δουλειές τού σήμερα και θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο γίνονται πολλές άλλες», είχε δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος της OpenAI, Σαμ Αλτμαν σε ομιλία του στο Πανεπιστήμιο ΜΙΤ πριν από μερικούς μήνες. Ομως, ο φόβος ότι οι υπάλληλοι θα εξαφανιστούν με τον τρόπο που εξαφανίστηκαν οι βιομηχανικοί εργάτες δεν φαίνεται προσώρας να βγαίνει αληθινός – και πιθανώς να μη βγει ποτέ.
Μια μελέτη του 2023 από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον, στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι τηλεπωλητές και οι δάσκαλοι αγγλικών και ξένων γλωσσών κατείχαν τις θέσεις εργασίας που κινδυνεύουν περισσότερο από γλωσσικά μοντέλα τύπου ChatGPT. Είναι βέβαιο ακόμη ότι αμέτρητοι επαγγελματίες θα κληθούν στο μέλλον να εκπαιδευτούν σε πολλές και διαφορετικές εφαρμογές της νέας τεχνολογίας. Ομως, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί επίσης να κάνει τη δύσκολη δουλειά, αφήνοντας στους ανθρώπους περισσότερο ελεύθερο χρόνο.
Επιπλέον, ο αναδυόμενος κλάδος της τεχνητής νοημοσύνης έχει αυτή τη στιγμή τεράστια ανάγκη για εργαζομένους με ειδίκευση στις νέες τεχνολογίες, μία ανάγκη που δεν αναμένεται να κορεστεί σύντομα. «Προσλαμβάνουμε διαρκώς», δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της Alorica, Ρενέ Παΐζ. «Υπάρχουν ακόμη πάρα πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν».