Kathimerini.gr
Σταύρος Ιωαννίδης
Η«Κ» παρουσιάζει λεπτό προς λεπτό την πρώτη εμπλοκή της φρεγάτας «Yδρα» κατά μη επανδρωμένων αεροσκαφών των Χούθι. Το πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού που συμμετέχει στην ευρωπαϊκή επιχείρηση EUFORNAV Aspides πήρε το «βάπτισμα του πυρός» τις πρώτες πρωινές ώρες της Τετάρτης 13 Μαρτίου, πετυχαίνοντας την αποτροπή της απειλής και την προστασία των εμπορικών πλοίων στον χώρο ευθύνης του.
Το χρονικό
Είναι λίγο μετά τις 4:30 ώρα Ελλάδος όταν τα συστήματα της φρεγάτας «Yδρα» και συγκεκριμένα το ραντάρ αέρος και το ραντάρ ερεύνης, εντοπίζουν δύο άγνωστους ιπτάμενους στόχους να κινούνται προς την περιοχή ευθύνης του πλοίου.
Αμέσως καθορίζεται αν οι στόχοι είναι εχθρικοί. Σύμφωνα με αρμόδια στρατιωτική πηγή, τα δύο μη επανδρωμένα πλησίαζαν την «Yδρα» με σταθερή ταχύτητα χωρίς να αλλάζουν πορεία με αποτέλεσμα να χαρακτηριστούν «εχθρικά». Το πλοίο στρέφει τα όπλα του στην κατεύθυνση της απειλής.
Στις 4:50 ο κυβερνήτης της μονάδας, aντιπλοίαρχος Χ.Δ. δίνει εντολή για βολές πυροβόλου. Η φρεγάτα «Yδρα» εκτελεί αριθμό πυρών έναντι των δύο μη επανδρωμένων με το πρωραίο πυροβόλο των 127 χιλιοστών. Η «Κ» γνωρίζει τον αριθμό βολών και την απόσταση των στόχων αλλά επιλέγει να μην τα δημοσιεύσει καθώς αποτελούν διαβαθμισμένες πληροφορίες. Τα βλήματα εκρήγνυνται κοντά στους στόχους, υποχρεώνοντάς τους να αλλάξουν πορεία.
Οσο εξελίσσεται το περιστατικό, σε ετοιμότητα βολής βρίσκονται οι χειριστές των πυραύλων επιφανείας / αέρος ESSM, ενώ τους στόχους εντοπίζει και το ραντάρ ερεύνης των δύο συστημάτων εγγύς προστασίας CIWS Phalanx χωρίς, ωστόσο, να απαιτηθεί η εμπλοκή τους.
Το περιστατικό διαρκεί περίπου 25 λεπτά, εντός των οποίων γίνονται όλες οι προβλεπόμενες ενέργειες. Την εντολή «clear and fire» για την εκτέλεση πυρών δίνει ο κυβερνήτης του πλοίου. Οπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, δεν απαιτείται η επικοινωνία με τον Ιταλό εν πλω διοικητή της δύναμης, καθώς οι κανόνες εμπλοκής έχουν αποδεσμευθεί από τη στιγμή που το πολεμικό πλοίο ανέλαβε τον ρόλο του στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες».
Πηγές του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού αναφέρουν στην «Κ» ότι η αποστολή της φρεγάτας «Υδρα» εκτελέστηκε με επιτυχία καθώς πέτυχε την αποτροπή της απειλής, προστατεύοντας τα εμπορικά πλοία που βρίσκονταν στην περιοχή ευθύνης της.
Τι μάθαμε από την πρώτη εμπλοκή
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εντοπισμός των δύο μη επανδρωμένων αεροσκαφών έγινε σε αρκετά μεγάλη απόσταση, η οποία επέτρεπε την εμπλοκή τους ακόμη και με τους πυραύλους επιφανείας / αέρος ESSM. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι οι αισθητήρες του πλοίου, παρότι παλαιάς τεχνολογίας, λειτουργούν σύμφωνα με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις.
Ακόμη, γίνεται σαφές ότι οι δύο στόχοι παρακολουθούνταν για αρκετό χρονικό διάστημα και ο κυβερνήτης του πλοίου επέλεξε την αντιμετώπισή τους με το πρωραίο πυροβόλο που αποτελεί τη δεύτερη ζώνη άμυνας του πλοίου. Η ενέργεια αυτή, σύμφωνα με ανώτατες πηγές, κρίνεται απολύτως θεμιτή καθώς τα βλήματα του πυροβόλου των 127 χιλιοστών δημιουργούν μεγάλο φράγμα γύρω από τα UAV διαταράσσοντας την πτήση τους. Επιπλέον, η χρήση βλημάτων ESSM για την κατάρριψη στόχων αξίας μερικών χιλιάδων δολαρίων θεωρείται δυσανάλογη σε σχέση με το κόστος των πυραύλων που αγγίζει τα πέντε εκατομμύρια ευρώ έκαστος.
Οι επιτελείς της επιχείρησης «Ασπίδες» καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι τα μη επανδρωμένα που επιχειρούσαν στην περιοχή ευθύνης της «Υδρα» είχαν ρόλο επιτήρησης και δεν ήταν drones καμικάζι με σκοπό να πλήξουν πλοία. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι αμέσως μετά την εκτέλεση πυρών από την ελληνική φρεγάτα, τα UAV άλλαξαν πορεία άρα είχαν χειριστές, οι οποίοι φαίνεται πως συγκέντρωναν στοιχεία για τις θέσεις των εμπορικών και των πολεμικών πλοίων. Το είδος και ο ρόλος των μη επανδρωμένων, ωστόσο, δεν αποτέλεσε κριτήριο για τον τρόπο αντιμετώπισής τους και από τη στιγμή που χαρακτηρίστηκαν «εχθρικά» ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενοι κανόνες εμπλοκής.
Η «Υδρα» συνεχίζει την αποστολή της στον Κόλπο του Αντεν που είναι η συνοδεία των εμπορικών πλοίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική και η γερμανική φρεγάτα «οδηγούν» το κομβόι των εμπορικών από τον Κόλπο του Αντεν προς την είσοδο των Στενών όπου τη «σκυτάλη» παραλαμβάνουν τα υπόλοιπα πλοία της επιχείρησης.