
Σοφία Σπίγγου
Στο συμπέρασμα ότι τα επίμαχα τρία βίντεο που δόθηκαν πριν από λίγες ημέρες στη Δικαιοσύνη απεικονίζουν την εμπορική αμαξοστοιχία που ενεπλάκη στο δυστύχημα των Τεμπών το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 κατέληξαν οι δύο πραγματογνώμονες, Απόστολος Βασιλάκος και Σταύρος Μπατζόπουλος, που είχαν διοριστεί από τον εφέτη ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαΐμη. Μάλιστα επισημαίνουν ότι από τα βίντεο προκύπτει πως η αμαξοστοιχία «είναι έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στην επίσημη λίστα φορτίου, χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών». Ωστόσο, αυτό που αξίζει να υπογραμμιστεί είναι πως η έκθεση αφορά την ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 χωρίς να πιστοποιεί τη γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού.
Ο εφέτης ανακριτής είχε ζητήσει απαντήσεις σχετικά με το αν η εμφανιζόμενη στο ψηφιακό υλικό εμπορική αμαξοστοιχία ταυτίζεται με την εμπλακείσα στο δυστύχημα εμπορική αμαξοστοιχία 63503. Επιπλέον, είχε ζητήσει να του παρατεθούν στοιχεία που αποδεικνύουν το γεγονός, όπως ο εντοπισμός αριθμών και διακριτικών φορταμαξών, αριθμών και διακριτικών εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και να διατυπωθεί κρίση σχετικά με το αν «αμέσως πίσω από τις ηλεκτράμαξες της εν λόγω εμπορικής αμαξοστοιχίας μεταφέρεται ή όχι βυτίο ή παλέτα με ικανό αριθμό δοχείων μεταφοράς υγρών καυσίμων/υδρογονανθράκων/διαλυτών».
Οι δύο πραγματογνώμονες από τη θέαση του βιντεοληπτικού υλικού διαπίστωσαν ότι μόνο τα 2 από τα 3 βίντεο μπορούσαν να αξιοποιηθούν (έξοδος σήραγγας Πλαταμώνα και είσοδος σήραγγας Τεμπών), καθώς στο τρίτο βίντεο η λήψη ήταν από χαμηλά και δεν φαίνονται τα διακριτικά των container. «Και από αυτό το 3ο βίντεο διαπιστώνουμε ότι πρόκειται για συρμό που αποτελείται από 2 Η/Α, 3 Φ/Α που φέρουν ως φορτίο λαμαρίνες και 10 Φ/Α που φέρουν ως φορτίο κοντέινερ», σημειώνουν. Οι πραγματογνώμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα πως «ο εμπορικός συρμός και στα 2 βίντεο αποτελείται από 2 Η/Α, 3 Φ/Α με λαμαρίνες και 10 Φ/Α με container, όπως ακριβώς και ο συρμός της 63503 εμπορικής αμαξοστοιχίας».
Επιπλέον, διαπιστώθηκε ότι τα διακριτικά των container και η σειρά τους συμπίπτουν τόσο στα δύο βίντεο, όσο και κατά την εξέταση του συρμού 63503 της εμπορικής αμαξοστοιχίας που διενήργησε η αστυνομία στον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης. «Η σειρά σχηματισμού του συρμού 63503 συμπίπτει τόσο με τις φωτογραφίες από τον τόπο του δυστυχήματος και τα έγγραφα της Hellenic Train, όσο και με την ανάλυση των βίντεο». Ως προς το φορτίο που εντοπίζουν στα βίντεο, οι πραγματογνώμονες εξηγούν πως «σε καμιά από τις φορτάμαξες δεν φαίνεται να είναι τοποθετημένα άλλα δοχεία ή βυτία, πέραν του επίσημου φορτίου που είναι οι λαμαρίνες και τα container». Πλέον το υλικό αυτό θα πάρει τον δρόμο για τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών η οποία θα κληθεί να πιστοποιήσει μεταξύ άλλων και τη γνησιότητά του. Βέβαια, κατά τον πραγματογνώμονα Κώστα Λακαφώση το βασικό ζήτημα που εκκρεμεί είναι η πραγματογνωμοσύνη του καθηγητή του ΕΜΠ, Δημήτρη Καρώνη. «Ενα ζήτημα που εκκρεμεί εδώ και ανεξήγητα πολύ καιρό είναι το πόρισμα του καθηγητή του ΕΜΠ σχετικά με τα πιθανά αίτια της ανάφλεξης και της πυρκαγιάς. Να θυμίσουμε ότι δεν μιλάμε για πλήρες πόρισμα διερεύνησης, παρά για μια γνωμοδότηση που θα βασίζεται σε θεωρητικά δεδομένα και σε χημικές αναλύσεις που ήδη έχουν γίνει. Αρα, το βασικό ερώτημα σχετικά με το αν είναι δυνατόν να προκληθεί η πυρόσφαιρα και η πυρκαγιά από τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών, είναι κάτι που μπορεί να απαντηθεί από θεωρητικές γνώσεις, από έρευνα στη βιβλιογραφία και από πιθανή χρήση υπολογιστικών προσομοιώσεων, και σε χρόνο σαφώς μικρότερο των 11 μηνών που έχουμε ήδη συμπληρώσει», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Λακαφώσης. «Δεν αντιλαμβανόμαστε τον λόγο της μεγάλης καθυστέρησης, που ελπίζουμε να μην επεκταθεί ακόμα περισσότερο με την πρόφαση της αξιολόγησης των βίντεο που προέκυψαν πρόσφατα. Οποιαδήποτε διαπίστωση από αυτά τα βίντεο δεν είναι δυνατόν να αλλάξει ούτε τους νόμους της Χημικής Μηχανικής αλλά και ούτε τα συμπεράσματα από την αξιολόγηση του φαινομένου της τεράστιας πυρόσφαιρας και πυρκαγιάς που ακολούθησε», καταλήγει ο πραγματογνώμονας των συγγενών θυμάτων.
Στο μεταξύ, οι τελευταίες κινήσεις του Αρείου Πάγου που έγιναν στο πλαίσιο προστασίας του ειδικού εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη πυροδότησαν ακραίες αντιδράσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόεδρος του Αρείου Πάγου δέχθηκε δύο τηλεφωνήματα στη Γραμματεία του γραφείου της από άγνωστο που εκτόξευσε απειλές κατά της ζωής της αλλά και της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου, Γεωργίας Αδειλίνη.
Λίγες ώρες μετά την υποβολή της πραγματογνωμοσύνης στον ανακριτή, στο δικαστικό μέγαρο της Λάρισας βρέθηκαν συγγενείς των θυμάτων για να ενημερωθούν για την πορεία της υπόθεσης. Κατά την έξοδό τους, η Μαρία Καρυστιανού γνωστοποίησε στους δημοσιογράφους ότι υπέβαλε μήνυση κατά του ανακριτή και κάθε άλλου υπεύθυνου για υπόθαλψη εγκληματία, υπεξαγωγή εγγράφου, παράβαση καθήκοντος και παρεμπόδιση δικαστικού λειτουργού. Αφορμή αποτέλεσε –όπως λέει η ίδια– το γεγονός ότι δεν συμπεριλήφθηκαν στη δικογραφία 649.000 αρχεία, ηχητικά και βίντεο της Hellenic Train, του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πάντως, δικαστική πηγή αναφέρει πως όλα τα έγγραφα που αφορούν στο δυστύχημα έχουν συμπεριληφθεί στη δικογραφία.