ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Reimagine Tourism in Greece - Αλλαγές στην εκτός σχεδίου δόμηση

Τι αποκάλυψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο συνέδριο της «Κ» για τον τουρισμό.

Kathimerini.gr

Του Γιώργου Λιάλιου

Την κατάργηση της δουλείας διόδου ως παράγοντα που δίνει οικοδομησιμότητα σε ένα «τυφλό» οικόπεδο ανακοίνωσε χθες ο πρωθυπουργός. Μιλώντας στο συνέδριο «Reimagine Tourism in Greece» που διοργάνωσε η «Κ», ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξήγγειλε ότι η ρύθμιση θα έρθει άμεσα στη Βουλή, ως μέτρο περιορισμoύ της εκτός σχεδίου δόμησης. Η δυνατότητα αυτή –με ιδιωτικό συμφωνητικό, ένα τυφλό οικόπεδο, να «αποκτά» πρόσβαση σε δρόμο μέσω άλλου οικοπέδου– δινόταν για ακίνητα που δεν κατατμήθηκαν μετά το 1985.

«Με βάση την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η δουλεία όπως τη γνωρίζουμε θα ανήκει στο παρελθόν», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, σε συνέντευξη στον διευθυντή της «Κ» Αλέξη Παπαχελά. Οπως είπε, ο εξορθολογισμός της δόμησης θα επέλθει με την εκπόνηση ή την τροποποίηση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων. «Τα τοπικά πολεοδομικά θα είναι έτοιμα σε 2-3 χρόνια από τώρα. Με αυτά θα μπορούμε να γνωρίζουμε τις αντοχές, τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, πού και τι μπορούμε να χτίσουμε. Μέχρι τότε, θα χρειαστούμε οριζόντιους κανόνες. Με γνώμονα τις αποφάσεις του ΣτΕ θα τεθούν σταδιακοί περιορισμοί στην εκτός σχεδίου», προσέθεσε, χαρακτηρίζοντας τη ρύθμιση «μεταβατική». «Θα μπουν περιορισμοί, γιατί υπάρχουν πολλά νησιά που πρακτικά δεν έχουν οικοδομηθεί, οικισμοί που πρέπει να προστατευθούν. Πρέπει βέβαια να δώσουμε εναλλακτικές, ή οργανωμένους υποδοχείς, ή σε οικισμούς ή σε επέκτασή τους. Προτιμώ σε ένα νησί του Αιγαίου να “σπρώξω” τους ενδιαφερόμενους να αποκτήσουν ένα εξοχικό σε κάποιον οικισμό, παρά να χτίζει ο καθένας σε ένα οικόπεδο 4 στρεμμάτων, όπου θέλει, όπως θέλει», κατέληξε.

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στην εκδίκαση, την Παρασκευή, στην Ολομέλεια του ΣτΕ των προσφυγών ενάντια στα κίνητρα του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ). «Εγινε μια πολύ σημαντική δίκη πριν από λίγες ημέρες και χωρίς να θέλω να παρέμβω στα ζητήματα του δικαστηρίου, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε μια ολιστική προσέγγιση του τι σημαίνει περιβαλλοντική επιβάρυνση από τη δόμηση. Δεν είναι μόνο το ύψος, πρέπει να εξετάσουμε και την ποιότητα των υλικών, την ενεργειακή απόδοση. Σε αυτή τη λογική κινήθηκε ο ΝΟΚ», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, παίρνοντας σαφή θέση. «Προφανώς υπάρχουν και άλλες προβλέψεις του ΝΟΚ, όπως τα υπόσκαφα, για τα οποία οι απόψεις διίστανται. Πιστεύω ότι το μέτρο έχει λειτουργήσει θετικά, αλλά δεν είμαι ειδικός», ανέφερε. Για τις πισίνες στα νησιά είπε ότι δεν πρέπει να έχουμε προκαταλήψεις, αλλά να εξετάζουμε βάσει γεγονότων. «Τι μέρος της κατανάλωσης είναι; Αν είναι 20%, να το συζητήσω (σ.σ. τον περιορισμό τους), αλλά αν είναι 1%, δεν δημιουργεί πρόβλημα διαχείρισης νερού».

Αναφορικά με την τουριστική ανάπτυξη των νησιών, ο κ. Μητσοτάκης ταυτίστηκε με την άποψη του ξενοδοχειακού κλάδου ότι δεν υπάρχουν φαινόμενα υπερτουρισμού στην Ελλάδα, αλλά ζητήματα που πρέπει να λυθούν. «Η Ελλάδα δεν έχει θέμα υπερτουρισμού. Αντιμετωπίζει μεγάλες συγκεντρώσεις τουριστών σε συγκεκριμένους, λίγους προορισμούς, λίγους μήνες τον χρόνο. Ζήτημα υπερτουρισμού ως συστημικό θέμα δεν έχει και δεν πρέπει να αποκτήσει, γι’ αυτό πρέπει να δούμε πώς θα διαχειριστούμε τις τουριστικές ροές. Πράγματι, σε κάποια νησιά κάποιους μήνες τον χρόνο οι υποδομές δοκιμάζονται. Αν είχαμε καλύτερες υποδομές, θα μπορούσαμε να δεχθούμε περισσότερους επισκέπτες, το ερώτημα είναι αν θέλουμε», ανέφερε.

Ο πρωθυπουργός ρωτήθηκε ειδικά για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη και κατά πόσον νιώθει υποχρέωση να παρέμβει για την προστασία τους. «Ναι και γι’ αυτό έχουμε απαγορεύσει την έκδοση νέων οικοδομικών αδειών και στη Μύκονο και στη Σαντορίνη (σ.σ. για νέες ξενοδοχειακές μονάδες, όχι κατοικία), μέχρι να αξιολογήσουμε την επίπτωση αυτής της γρήγορης ανάπτυξης στις υποδομές και ωσότου ολοκληρωθούν τοπικά χωρικά σχέδια, που αποτελούν τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που δρομολογεί η κυβέρνηση», απάντησε. «Δεν μπορούμε να το αφήσουμε στην αυτορρύθμιση της αγοράς, να έχουν υποστεί τέτοια ζημιά που οι επισκέπτες στα νησιά να μην αισθάνονται ότι έχουν μια ευχάριστη εμπειρία. Το ότι στη Σαντορίνη κάποιος πληρώνει 1.000-2.000 ευρώ το δωμάτιο και ταυτόχρονα οι επισκέπτες της κρουαζιέρας βγαίνουν για 6 ώρες και δημιουργείται απίστευτος συνωστισμός για το περίφημο ηλιοβασίλεμα, αυτό πρέπει να μας προβληματίσει. Γι’ αυτό θέσαμε ακριβό εισιτήριο για κρουαζιέρα και ταυτόχρονα έλεγχο προσέγγισης της κρουαζιέρας», υπογράμμισε. Συμπλήρωσε δε ότι η κατασκευή δεύτερου λιμένα στη Σαντορίνη θα προχωρήσει με κατεπείγουσες διαδικασίες από το υπουργείο Υποδομών.

Ζητούμενο οι επενδύσεις σε υποδομές και η εκπαίδευση του προσωπικού

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Η βελτίωση των υποδομών, η απανθρακοποίηση και η ύπαρξη καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού αποτελούν στρατηγικές προτεραιότητες για την ανάπτυξη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, όπως ανέφεραν κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου στην ενότητα για τις προοπτικές και προκλήσεις του τουρισμού στο συνέδριο της «Καθημερινής», «Reimaging Tourism in Greece».

Η βελτίωση των υποδομών, η απανθρακοποίηση και η εξασφάλιση του αναγκαίου ανθρώπινου δυναμικού είναι προϋποθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού, σύμφωνα με κορυφαίους παράγοντες του κλάδου, που μίλησαν στο συνέδριο Reimagine Tourism in Greece. Πάντως, όλοι εμφανίστηκαν αισιόδοξοι για τις προοπτικές του ελληνικού τουριστικού προϊόντος

Ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης σημείωσε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για έναν κλάδο που εμφανίζει καλές επιδόσεις «είναι να συνεχίσει να πηγαίνει καλά». Κατηγοριοποίησε τις υποδομές σε δύο είδη, δηλαδή σε αυτές που σχετίζονται με την κατασκευαστική δραστηριότητα και στις «ήπιες» υποδομές που αφορούν την «οργάνωση του κράτους, των περιφερειών και του ευρύτερου δημόσιου τομέα» και περιλαμβάνουν ζητήματα όπως η διαχείριση των απορριμμάτων ή ο έλεγχος της χωροταξίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, όπως σημείωσε, απαιτείται να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη, στη διαχείριση και την κινητροδότηση των ανθρώπων στο Δημόσιο. Με στόχο, όπως τόνισε, την αποτελεσματικότερη «διαχείριση του αποτυπώματος της ανάπτυξης, θα πρέπει μέρος των εσόδων από τα ανταποδοτικά τέλη να κατευθύνεται στους δήμους και τις περιφέρειες». «Ο τουρισμός με την περιφέρεια και τον δήμο μπορούν να έχουν μια πιο ειλικρινή σχέση», σημείωσε, ενώ είναι αναγκαία η ύπαρξη ισορροπίας μεταξύ αποτυπώματος και ωφελήματος. Ο Παναγιώτης Δικαίος, CEO της Attica Group ανέφερε ότι η συμβολή της ελληνικής ακτοπλοΐας στην ελληνική οικονομία είναι σημαντική και υπολογίζεται σε 11,8 δισ. ευρώ. Τόνισε πως είναι αναγκαία η ανανέωση και η απανθρακοποίηση του ακτοπλοϊκού στόλου, ο οποίος το 2030 θα έχει ηλικία 36 ετών, εάν δεν γίνουν οι αναγκαίες επενδύσεις. Εκτίμησε ότι η αντικατάσταση του στόλου έχει κόστος της τάξεως των 3 δισ. ευρώ, ενώ η Attica Group έχει καταρτίσει οδικό χάρτη δεκαετίας για την απανθρακοποίηση. «Οι μεγάλες αλλαγές απαιτούν σύμπλευση και συνεννόηση. Δεν μπορεί ένας φορέας αυτόνομα να επιτύχει την ενεργειακή μετάβαση, που είναι της τάξεως των τρισεκατομμυρίων στην Ευρώπη», είπε ο κ. Δικαίος. Πάντως, όπως σημείωσε, σε επίπεδο πολιτείας έχουν τεθεί οι στρατηγικοί άξονες για την ανανέωση της ακτοπλοΐας και τη βελτίωση των υποδομών στα λιμάνια. Αυτό που προέχει είναι να ξεκινήσει η φάση της υλοποίησης.

Ο Χρήστος Μεγάλου, διευθύνων σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς, ανέφερε πως σήμερα οι επενδύσεις στην Ελλάδα αντιστοιχούν στο 14% του ΑΕΠ, όταν σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης ανέρχονται στο 22% έως 24%. «Για να καλύψουμε το επενδυτικό κενό χρειαζόμαστε 370 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια», σημείωσε. Τόνισε πως θα πρέπει να ενισχυθούν τομείς που έχουν το στρατηγικό πλεονέκτημα, όπως ο τουρισμός του οποίου η συμμετοχή στο ΑΕΠ είναι 14% και περίπου 35 δισ. ευρώ. Αυτή τη στιγμή, όπως είπε, το 15% του χαρτοφυλακίου της Τράπεζας Πειραιώς περιλαμβάνει χρηματοδοτήσεις στον τουριστικό τομέα. Ο Αλεξάντερ Τσίνελ, διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece, είπε ότι είναι αναγκαία η επένδυση στη βελτίωση των υποδομών, με την επιβατική κίνηση στα 14 μεγαλύτερα αεροδρόμια της περιφέρειας να τοποθετείται σε 36 εκατ. άτομα κατά τη φετινή χρονιά. Οπως είπε χαρακτηριστικά, οι επιδόσεις της εταιρείας αποτελούν εξαιρετική ιστορία επιτυχίας, δεδομένου ότι σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα οι στόχοι έχουν επιτευχθεί δέκα χρόνια νωρίτερα.

Ο Μάριος Ψάλτης, διευθύνων σύμβουλος της PwC ανέφερε πως η βελτίωση των υποδομών και η εκπαίδευση του προσωπικού αποτελούν δύο βασικά ζητήματα για την αναβάθμιση του τουρισμού. Σήμερα, όπως πρόσθεσε, περισσότερα από 50 έργα είναι σε εξέλιξη με προϋπολογισμό άνω των 20 δισ. ευρώ, αλλά απαιτούνται περισσότερα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση