ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι μνήμες από τα Καμένα Βούρλα, η επικίνδυνη διαδικασία και οι διαμαρτυρίες των πολιτών

Τι λένε στην «Κ» οι εκπρόσωποι Τύπου της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής αλλά και πολίτες που εγκλωβίστηκαν για ώρες στην Εθνική Οδό

Kathimerini.gr

Δήμητρα Τριανταφύλλου

«Ακινητοποιήθηκα στις 13:30. Γρήγορα, εκεί όπου βρισκόμουν, τέσσερα χιλιόμετρα από την Κινέτα και οκτώ από το βυτιοφόρο, επικράτησε μια κατάσταση τρέλας: μωρά έκλαιγαν, στο διπλανό όχημα μια έγκυος ένιωθε έντονη δυσφορία, κόσμος άρχιζε να μένει από βενζίνη από το πολύ σταμάτα-ξεκίνα…».

Ο Δημήτρης, 51 ετών, ο οποίος επέστρεφε χθες από την Καλαμάτα με όχημα της εργασίας του, μπήκε σε αυτό που αποκαλεί κατά τη διάρκεια της κουβέντας μας «το στόμα του λύκου» στις 13:15 περίπου, όταν και πέρασε τα διόδια της Κορίνθου.

Παρότι η φωτιά στο βυτιοφόρο το οποίο μετέφερε 7,2 τόνους υγραερίου, (μείγματος κίνησης για οχήματα) είχε ξεσπάσει στις 12:20, ο ίδιος λέει στην «Κ» πως πέρασε κανονικά τα διόδια, χωρίς ενημέρωση ότι κάτι συμβαίνει λίγα χιλιόμετρα πιο μπροστά.

To βυτιοφόρο όχημα βρισκόταν στο 46ο χλμ της Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου, λίγο πριν το πρώτο τούνελ της Κακιάς Σκάλας, στην περιοχή των Μεγάρων. Στο σημείο μετέβησαν άμεσα 33 πυροσβέστες με 11 οχήματα. Χρειάστηκαν περίπου 50 λεπτά για να σβήσει πλήρως η φωτιά.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Πυροσβεστικής, Γιάννη Αρτοποιό, χρησιμοποιήθηκαν τόνοι νερού για να ψυχθεί το επικίνδυνο φορτίο πριν ξεκινήσει η επιχείρηση μετάγγισης του εύφλεκτου υλικού σε άλλο βυτιοφόρο.

Η διαρροή του φορτίου και το «άνοιξε- κλείσε» της Παλαιάς Εθνικής Οδού

Κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης διαπιστώνεται διαρροή του φορτίου και η Πυροσβεστική, αποφασίζει εξαιτίας της επικινδυνότητας της κατάστασης, να θέσει σε εφαρμογή το «Πρωτόκολλο Ενεργειών», με την παρουσία τεχνικού ασφαλείας. Παράλληλα, με τη χρήση θερμικής κάμερας πραγματοποιείται έλεγχος της θερμοκρασίας.

Στις 12:30 κλείνουν και τα δύο ρεύματα της Εθνικής και αρχίζουν να εκδίδονται ανακοινώσεις από την Αστυνομία για τη διακοπή της κυκλοφορίας οχημάτων. Στην πρώτη ανακοίνωση η απαγόρευση αφορά τη διακοπή από το 42ο χλμ. στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Κόρινθο και από το 50,5ο χλμ. ρεύμα κυκλοφορίας προς Αθήνα.

Στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας, αναρτάται ανακοίνωση η οποία μεταξύ άλλων αναφέρει: «Από τα διόδια Ελευσίνας γίνεται αναστροφή των οχημάτων προς Αθήνα. Ομοίως, από τα διόδια Καλαμακίου γίνεται αναστροφή των οχημάτων προς Κόρινθο. Ενεργοποιούνται επίσης τα ανοίγματα έκτακτης ανάγκης στο 60ο χλμ. και 36ο χλμ. -αντίστοιχα- της Ν.Ε.Ο., Αθηνών-Κορίνθου προκειμένου να οδηγηθούν τα οχήματα στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Οσοι κινούνται από Κόρινθο να χρησιμοποιήσουν την Παλιά Εθνική Οδό, αλλά και το εναλλακτικό δρομολόγιο Λουτράκι-Περαχώρα-Πίσια-Σχίνο-Αλεποχώρι-Μέγαρα-Αθήνα και το αντίστροφο δρομολόγιο όσοι κινούνται από Αθήνα προς Κόρινθο».

Περίπου μία ώρα αργότερα, γύρω στις 14:00, διακόπτεται όμως η κυκλοφορία και στην Παλαιά Εθνική οδό Αθηνών-Κορίνθου, από τον Κόμβο Μεγάρων έως τον Κόμβο Κινέτας και στα δύο ρεύματα. Πλέον, το μποτιλιάρισμα έχει διπλασιαστεί, τόσο στη Νέα Εθνική οδό, όσο και στην Παλαιά, η οποία έκλεισε για περίπου μισή ώρα μεταξύ 13:50 και 14:20 και μετά πάλι 17:30 με 20:00.

Σύμφωνα με σημερινή κοινή ανακοίνωση ΕΛ.ΑΣ.- Πυροσβεστικής, όσο διαδοχικά προέκυπτε ότι θα καθυστερούσε η επιχείρηση -παρά τις κατά περιόδους εκτιμήσεις των ειδικών- η ΕΛ.ΑΣ. προχωρούσε και σε επιπλέον μέτρα, προκειμένου να υπάρξει ο ασφαλέστερος και καλύτερος δυνατός απεγκλωβισμός.

Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, από την πρώτη στιγμή, υπήρχε ενημέρωση των οδηγών που κινούνταν κατά μήκος της Ολυμπίας Οδού, της Αττικής Οδού, του Μορέα, και της Γέφυρας, μέσω μηνυμάτων που προβλήθηκαν στις ηλεκτρονικές πινακίδες. Επιπλέον, οι οδηγοί ενημερώνονταν προσωπικά από τους υπαλλήλους των σταθμών διοδίων, από τα οποία διήλθαν.

To χάος και η διαμαρτυρία των πολιτών

Πολίτες που βρέθηκαν εγκλωβισμένοι στο σημείο δίνουν μια διαφορετική εικόνα. Ο Δημήτρης περιγράφει τα εξής: «Καταρχάς στη ΛΕΑ γινόταν… της κολάσεως. Ούτε μια μηχανή της ΕΛ.ΑΣ. δεν είδα όλες αυτές τις ώρες- φράκαρε γρήγορα κι αυτή, μιας και πολλοί έμπαιναν σε αυτήν παράνομα. Ο άντρας του οποίου η γυναίκα είναι έγκυος, έβαλε κάποια στιγμή το αυτοκίνητο του κάθετα για να εμποδίσει την κυκλοφορία. Ακόμα και το βυτιοφόρο που πήγε για να μεταφορτώσει το υγροποιημένο αέριο, έφτασε από τη ΛΕΑ στο σημείο, μετά κόπων και βασάνων.

Και την ίδια στιγμή, για κάποιο λόγο, πολλοί από εμάς δεν είχαμε ίντερνετ. Δεν γνωρίζαμε τι συμβαίνει, ενώ η ζέστη έσφιγγε διαρκώς, με τον περισσότερο κόσμο να μην χρησιμοποιεί το κλιματιστικό του για να μην καίει βενζίνη. Νερά δεν είδα να μοιράζουν μέσα σε όλο αυτό το μποτιλιάρισμα που είχε απλωθεί πια σε χιλιόμετρα».

Ο Δημήτρης συνεχίζει να περιγράφει τον χθεσινό Γολγοθά που βίωσε όπως και χιλιάδες άλλοι πολίτες, λέγοντας πως όταν κατάλαβε πώς έχει η κατάσταση, αποφάσισε να κάνει αναστροφή και να γυρίσει προς τα πίσω, μέσω ενός από τα διαθέσιμα σημεία που δόθηκαν για αυτόν τον σκοπό.

 

Κατάφερε να διανύσει αυτήν την μόλις δύο χιλιομέτρων απόσταση, μετά από επτά ώρες, στις 19:00 περίπου. Όπως σημειώνει: «Προσωπικά, ήθελα πάρα πολύ να γυρίσω προς τα πίσω, αλλά όχι και οι περισσότεροι γύρω μου. Πολλοί σκέφτονταν: “Απέχω μόλις 50 χιλιόμετρα από τον στόχο μου, θα ανοίξει κάποια στιγμή ο δρόμος”. Αυτή ήταν μια λογική σκέψη, αφού δεν είχαμε καμία ενημέρωση. Μάλιστα, το γεγονός ότι κάθε λίγη ώρα προχωρούσαμε για δύο μέτρα, έδινε σε πολλούς ελπίδες».

Ο Δημήτρης τονίζει πως οι ανακοινώσεις στην ιστοσελίδα της Αστυνομίας δεν είναι ένας τρόπος που χρησιμοποιεί στη χώρα μας το ευρύ κοινό για να ενημερώνεται, ενώ ούτε στα ραδιόφωνα υπήρχε αντίστοιχη ενημέρωση –με τρόπο τουλάχιστον που να φτάνει στο κοινό-.

«Από την άλλη, ένα μήνυμα από το 112 με σαφείς οδηγίες ή με ρητή εντολή για μαζική αναστροφή, θα μας είχε βοηθήσει», σημειώνει και προσθέτει: «Δοκίμασα να πάρω την Πολιτική Προστασία, δεν έπιανα καν γραμμή. Όσο για τις φωτεινές πινακίδες, είδα μια που συνιστούσε τη χρήση της Παλαιάς Εθνικής Οδού, αλλά δεν έφτασα ποτέ στη διασταύρωση για να μπω εκεί».

Τελικά, ο Δημήτρης έφτασε στο Λουτράκι γύρω στις 19:30 και αφού όπως περιγράφει, ήπιε δύο λίτρα νερό και έφαγε σε ένα εστιατόριο της περιοχής, ξεκίνησε για την Αθήνα όταν είδε στο google maps ότι υπήρχε μια σχετική ροή των αυτοκινήτων. Μπήκε ξανά στην Εθνική Οδό γύρω στις 22:00. Από την Κινέτα μέχρι και τα διόδια Ελευσίνας το αυτοκίνητο του κινούνταν με μέση ταχύτητα τα 30 χλμ. Έφτασε σπίτι του στις 00:30.

Για κακή ενημέρωση και συντονισμό της κατάστασης κάνει λόγο και ο Μιχάλης, 32 ετών, ο οποίος επίσης ταλαιπωρήθηκε αρκετά για να επιστρέψει στην Αθήνα, αν και ήταν όπως λέει από τους τυχερούς, μιας και «κόλλησε» στην κίνηση για 4 ½ ώρες περίπου- και όχι για 8, όπως πολλοί άλλοι».

«Στη μία παρά πλησιάζαμε με τον αδελφό μου στα διόδια του Ισθμού. Ήμασταν 25 περίπου χιλιόμετρα πριν από το συμβάν. Αρχίσαμε να βλέπουμε μπροστά μας μποτιλιάρισμα και ουρές. Σκεφτήκαμε ότι ίσως οφείλεται σε επιστροφή εκδρομέων του Δεκαπενταύγουστου. Μέχρι εκείνο το σημείο προχωρούσαμε ανεμπόδιστοι, δεν είχαμε κάποια ενημέρωση για το τι συμβαίνει», λέει ο ίδιος στην «Κ» και περιγράφει πως σε εκείνο το σημείο, πολλοί ξεκίνησαν να κάνουν αναστροφή με αυτοσχέδιο τρόπο.

Ο Μιχάλης επέλεξε την έξοδο για Επίδαυρο και από εκεί την Παλαιά Εθνική Οδό, χρησιμοποιώντας το google maps, αλλά γρήγορα δημιουργήθηκε μποτιλιάρισμα κι εκεί. «Ήμασταν από τους τυχερούς που προλάβαμε και φτάσαμε στην Κινέτα γύρω στις 15:00 μαζί με αρκετούς άλλους οδηγούς. Έμεινα εκεί για 45 λεπτά μέχρι να ξαναμπούμε στην Παλαιά Εθνική Οδό, πριν κλείσει ξανά».

Προβλήματα αναφέρθηκαν πάντως και στο χωριό Πίσια του Λουτρακίου, όπου αρχικά γινόταν εκτροπή από την Τροχαία. Σύμφωνα με αναφορές πολιτών, φορτηγά και μεγάλα οχήματα κόλλησαν στους μικρούς και στενούς δρόμους του χωριού, δημιουργώντας ένα μίνι κομφούζιο κι εκεί.

Μιλώντας στην «Κ» ο δήμαρχος Λουτρακίου, Γιώργος Γκιώνης, σημείωσε πως ο δρόμος που οδηγεί στα Πίσια (ο οδικός άξονας δηλαδή Αλεποχωρίου- Σχίνου), είναι ένας δρόμος παλιός, κακοσυντηρημένος και πολύ στενός, σε ορισμένα σημεία του έχει μόλις τρία μέτρα πλάτος. Όπως μας είπε: «εκεί το μποτιλιάρισμα είναι ζήτημα μερικών λεπτών για να δημιουργηθεί. Φωνάζουμε εδώ και χρόνια πως πρέπει αυτός ο δρόμος να βελτιωθεί, ακριβώς και για περιπτώσεις σαν τη χθεσινή. Το αίτημα μας όμως μένει διαχρονικά αναπάντητο».

Η απάντηση της Αστυνομίας, η «χειρουργική διαδικασία» και το κακό προηγούμενο

Η εκπρόσωπος Τύπου της Αστυνομίας, Κωνσταντίνα Δημογλίδου, λέει με τη σειρά της πως έγιναν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες για να διευκολυνθεί το κοινό.

Όπως αναφέρει μιλώντας στην «Κ»: «Σε πρώτη φάση δεν είχαμε ενημέρωση ποιο ακριβώς καύσιμο μεταφέρει το βυτιοφόρο. Μας ζητήθηκε να διακοπεί η κυκλοφορία και στα δύο ρεύματα και το κάναμε. Η κατάσβεση της φωτιάς διήρκησε περίπου μία ώρα. Επίσης, στο αρχικό στάδιο της επιχείρησης, η Πυροσβεστική δεν γνώριζε να μας πει με ακρίβεια πόσην ώρα θα διαρκέσει η επιχείρηση. Αρχικά έγινε λόγος για δύο ώρες περίπου, αλλά αυτό στη συνέχεια άλλαξε».

Η κ. Δημογλίδου παραδέχεται πως όντως πολύς κόσμος μπήκε στη ΛΕΑ κάνοντας λόγο για πολίτες που λόγω της ταλαιπωρίας δεν συνεργάζονταν με τις Αρχές. «Υπήρχαν πολίτες που μας έλεγαν ότι πρέπει να τον αφήσουμε να περάσει γιατί πρέπει να πάει στο νοσοκομείο και όταν απαντούσαμε πως θα το κάνουμε με όχημα της αστυνομίας, μας απαντούσαν πως θέλουν να το κάνουν με το δικό τους. Οι αστυνομικοί συνέδραμαν με όλους τους τρόπους, αναρτήθηκε ανακοίνωση στο site της αστυνομίας ενώ υπήρχε ενημέρωση και από τις φωτεινές πινακίδες κατά μήκος της Εθνικής».

Η ίδια υπογραμμίζει ακόμα πως αρκετοί πολίτες δεν ήθελαν να κάνουν αναστροφή και να γυρίσουν προς τα πίσω, παρά τις κακές συνθήκες που επικρατούσαν.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με την κοινή ανακοίνωση Αστυνομίας-Πυροσβεστικής: «Η κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού είχε δυναμικό χαρακτήρα και η πραγματοποίησή της μετατοπίστηκε χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά».

Η Πυροσβεστική πάντως, έκανε από νωρίς χθες λόγο για μια διαδικασία που απαιτούσε τρομερή προσοχή για την ασφάλεια όλων – καταρχάς των πυροσβεστών, οι οποίοι κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης πλησίαζαν το όχημα στα 30 και 50 μέτρα από το βυτιοφόρο, αλλά και των οδηγών.

Όπως λέει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Αρτοποιός: «Μιλάμε για ένα άκρως εύφλεκτο υλικό. Αυτή η εξαιρετικά «λεπτή διαδικασία» ακολουθήθηκε γιατί υπήρχε ο φόβος να παρουσιαστεί το φαινόμενο Bleve (Boiled Liquid Expanding Vapour Explosion), το οποίο αφορά περιπτώσεις υγροποιημένου αερίου υπό έντονη πίεση. Στην ουσία πρόκειται για κίνδυνο υπερπίεσης του αερίου που μεταφέρεται σε υγροποιημένη μορφή, η οποία οδηγεί σε έκρηξη μεγάλης κλίμακας. Αν συνέβαινε το οποιοδήποτε λάθος και είχαμε έκρηξη θα μαζεύαμε κομμάτια από πολλά χιλιόμετρα μακριά».

Ο ίδιος υπενθυμίζει μάλιστα το τραγικό γεγονός της έκρηξης βυτιοφόρου που μετέφερε προπάνιο στα Καμένα Βούρλα, το 1999. Το αποτέλεσμα ήταν τότε να χάσουν τη ζωή τους τρεις πυροσβέστες και δύο πολίτες.

Η διαδικασία μετάγγισης του υγραερίου σε άλλο βυτιοφόρο που έστειλε η ιδιοκτήτρια εταιρεία στο σημείο, ολοκληρώθηκε από την Πυροσβεστική λίγα λεπτά πριν τις 20:30 Αμέσως μετά, γνωστοποιήθηκε πως άνοιξε το ρεύμα προς Αθήνα, στη Νέα Εθνική Οδό. Στις 21:30 περίπου, άνοιξε και το ρεύμα προς Κόρινθο.

«Υπενθυμίζω πως το 46ο χιλιόμετρο είναι λίγο πριν το πρώτο τούνελ της Κακιάς Σκάλας. Δεν θέλαμε ατύχημα για κανένα λόγο σε εκείνο το σημείο. Δυστυχώς, το συμβάν βρήκε πολύ κόσμο μέσα στην Εθνική» καταλήγει ο κ. Αρτοποιός.

Σημειώνεται πως σήμερα, ασκήθηκε ποινική δίωξη σε βαθμό πλημμελήματος σε βάρος του οδηγού του βυτιοφόρου που παραδόθηκε χθες στις φλόγες, για εμπρησμό από αμέλεια. Παράλληλα, με παραγγελία του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών διενεργείται προκαταρκτική εξέταση για τις τυχόν ποινικές ευθύνες των αρμοδίων αρχών, προκειμένου να εξακριβωθεί εάν προέβησαν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για τη διαχείριση της κυκλοφορίας και την εξασφάλιση της προστασίας των οδηγών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση