Kathimerini.gr
Σταύρος Ιωαννίδης
Μια από τις πιο σημαντικές ημέρες της σύγχρονης ιστορίας του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού γράφεται σήμερα στη Λοριάν, με την επίσημη καθέλκυση της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ», της πρώτης ελληνικής FDI Belharra.
Το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα της χώρας εδώ και δεκαετίες παίρνει σάρκα και οστά, με την τελετή καθέλκυσης να αποτελεί ορόσημο για το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων κύριων Μονάδων Επιφανείας και συνολικής ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού.
25 χρόνια μετά την τελευταία παραλαβή Φρεγάτας, της F-455 «ΣΑΛΑΜΙΣ» τύπου ΜΕΚΟ, ο ελληνικός Στόλος ετοιμάζεται να υποδεχτεί το πιο σύγχρονο πολεμικό πλοίο που θα επιχειρεί πλέον στην Ευρώπη. «Μετά την αθηναϊκή Τριήρη και το Θωρηκτό Αβέρωφ, οι ανάστροφες πλώρες επιστρέφουν στο Αιγαίο» τονίζουν στελέχη της στρατιωτικής ηγεσίας, επισημαίνοντας τη χαρακτηριστική αναστροφή πλώρη των FDI.
Στο ναυπηγείο της Group Naval στην πόλη Λοριάν της βορειοδυτικής Γαλλίας, δίπλα στην «Amiral Ronarc’h», την πρώτη Φρεγάτα του προγράμματος FDI που κατασκευάζεται για το γαλλικό Ναυτικό, δεσπόζει πλέον η «ΚΙΜΩΝ» με τα ελληνικά χρώματα στην πλώρη της.
«Ο,τι απειλείται δεν αποστρατιωτικοποιείται»
«Οι νέες Φρεγάτες θα αποτελούν την αιχμή του δόρατος του Πολεμικού Ναυτικού και θα λειτουργούν ως παράγοντες προβολής ισχύος» ανέφερε ο υπουργος Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας που ξεναγήθηκε στην Φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» από τον Γάλλο ομόλογο του Σεμπαστιάν Λεκορνύ, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Ιωάννη Δρυμούση.
Ο κ. Δένδιας σχολίασε και τα πρόσφατα τουρκικά δημοσιεύματα σχετικά με τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, τονίζοντας πως «ό,τι απειλείται δεν αποστρατιωτικοποιείται».
Το επόμενο βήμα είναι η τοποθέτηση του ιστού PSIM (Panoramic Sensors & Intelligence Module) που αποτελεί τον «εγκέφαλο» του πλοίου καθώς φιλοξενεί το ραντάρ SeaFire και τα συστήματα μάχης και διανομής πληροφοριών. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, ο ιστός, τα ηλεκτρονικά συστήματα του οποίου έχουν ήδη δοκιμαστεί σε αυτόνομη λειτουργία, θα «κουμπώσει» στη Φρεγάτα στα τέλη Οκτωβρίου.
Τους πρώτους μήνες του 2024
Οι εργασίες που απομένουν εντός και εκτός του πλοίου αναμένεται να ολοκληρωθούν κατά τους πρώτους μήνες του 2024 για να ακολουθήσουν οι πρώτες δοκιμές από το προσωπικό της εταιρείας (Factory Acceptance Test). Στη συνέχεια, το κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού που βρίσκεται ήδη στη Λοριάν μαζί με τους βασικούw πυρήνες του πληρώματος της «ΚΙΜΩΝ» θα πραγματοποιήσουν τις δοκιμές εν όρμω (Harbor Acceptance Test) για να ακολουθήσουν οι δοκιμές εν πλω από το πλήρωμα παραλαβής (Sea Acceptance Test).
Παράλληλα, τα στελέχη του ΠΝ θα εκπαιδεύονται σε εξομοιωτές ώστε να εξοικειωθούν με τα συστήματα της FDI που βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας ενώ μαζί με το πλήρωμα παραλαβής, στη Λοριάν θα μεταβούν και στελέχη της Διεύθυνσης Ναυτικών Όπλων προκειμένου να αποκτήσουν την κατάλληλη τεχνογνωσία για την υποστήριξη των κατευθυνομένων πυραύλων Aster 30. Εντός του 2024 θα πρέπει να ολοκληρωθούν και οι εργασίες για τη διαμόρφωση του νέου συνεργείου όπλων στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το οποίο τηρείται απαρέγκλιτα, η απόδοση της F-601 «ΚΙΜΩΝ» στο Πολεμικό Ναυτικό θα γίνει στις αρχές του 2025 και της F-602 «ΝΕΑΡΧΟΣ», που βρίσκεται ήδη στη ναυπηγική κλίνη, τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Έναν χρόνο μετά, τον Οκτώβριο του 2026 θα γίνει η παραλαβή της F-603 «ΦΟΡΜΙΩΝ», η οποία θα είναι η πρώτη που θα κατασκευαστεί με την πλήρη ελληνική διαμόρφωση. Για οικονομία χρόνου, τα πρώτα πλοία κατασκευάζονται με τη διαμόρφωση του γαλλικού Ναυτικού και στον πρώτο δεξαμενισμό τους στη Σαλαμίνα, εντός του 2027, θα τοποθετηθούν τα επιπλέον κελιά των Aster 30 ώστε από 16 να γίνουν 32 και να εγκατασταθεί το σύστημα εγγύς προστασίας RAM σύμφωνα με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού.
Αμυνα περιοχής
Η ένταξη των τριών FDI στον Στόλο θα αναβαθμίσει σημαντικά την ισχύ πυρός του Πολεμικού Ναυτικού, δημιουργώντας συνθήκες άρνησης πρόσβασης σε μεγάλη ακτίνα γύρω από τα πλοία. Μια δυνατότητα που δεν διαθέτει σήμερα ο Στόλος. Αλλωστε, η άμυνα περιοχής που επιτυγχάνεται με τη συνδυαστική λειτουργία του συστήματος μάχης SETIS και του ψηφιακού ραντάρ SeaFire που μπορεί να καθοδηγεί με ακρίβεια και σε μεγάλη ακτίνα τους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που οι FDI Belharra προκρίθηκαν έναντι των άλλων επιλογών.
Ολα τα πλοία της κλάσης θα έχουν τη δυνατότητα μόνιμης επιτήρησης 360 μοιρών που συμβάλλει καταλυτικά στην επιβιωσιμότητα τους έναντι ασύμμετρων αλλά και τακτικών απειλών, θα είναι εφοδιασμένα με οκτώ πυραύλους επιφανείας Exocet, 32 κελιά για τους πυραύλους Aster 30, σύστημα αυτοπροστασίας RAM, πυροβόλο των 76 χιλιοστών, τορπίλες MU90 και σόναρ KingKlip MK2.