Kathimerini.gr
Του Σταύρου Ιωαννίδη
Την έντονη αντίθεση στο ενδεχόμενο αποδέσμευσης του πανίσχυρου πυραύλου Meteor στην Τουρκία εξέφρασε ο Νίκος Δένδιας κατά τη συνάντηση που είχε με την πρέσβειρα της Γαλλίας στην Ελλάδα, Λορένς Αουέρ. Οπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Αμυνας κατόπιν ενημέρωσης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας ζήτησε να πληροφορηθεί τις προθέσεις του Παρισιού, διαμηνύοντας ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο «δεν συνάδει με τις μέχρι τώρα άριστες σχέσεις των δύο χωρών». Για το θέμα ρωτήθηκε ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης (στον Alpha). Στο ερώτημα εάν η Γαλλία έλαβε την απόφαση να πωλήσει τους πυραύλους, ο κ. Μητσοτάκης απάντησε πως «δεν έχει καμία τέτοια πληροφορία» και πρόσθεσε πως ο κ. Δένδιας «μπορεί» να κινήθηκε «προληπτικά», ζητώντας να αναμείνουμε την εξέλιξη του θέματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η πρέσβειρα κ. Αουέρ κατά τη συνάντηση με τον κ. Δένδια επιφυλάχθηκε να απαντήσει αφού ενημερωθεί. Αρμόδιες στρατιωτικές πηγές αναφέρουν, πάντως, ότι η αποδέσμευση του πυραύλου μπορεί να εκμηδενίσει το πλεονέκτημα που διαθέτει αυτή τη στιγμή η Πολεμική Αεροπορία έναντι της τουρκικής, το οποίο αποκτήθηκε με την αγορά των 24 Rafale.
Οπλο «game changer»
Πρόκειται για τον ισχυρότερο πύραυλο αέρος – αέρος μέσου βεληνεκούς σε υπηρεσία. Ενα όπλο «game changer» που απέκτησε η Ελλάδα το 2022 και έγειρε θεαματικά την πλάστιγγα της αεροπορικής υπεροχής στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο υπέρ της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο Meteor εξαπολύεται από τα Rafale και μπορεί να προσβάλλει στόχους σε αποστάσεις που ξεπερνούν τα 100 χιλιόμετρα. Ανήκει, δηλαδή, στην κατηγορία BVR (Beyond Visual Range), τουτέστιν το μαχητικό μπορεί να επιτεθεί κατά στόχου χωρίς να απαιτείται οπτική επαφή.
Η ζώνη μηδενικής διαφυγής (No escape zone) είναι στα 60 χιλιόμετρα, που σημαίνει ότι η κατάρριψη του στόχου, αν βληθεί από αυτή την απόσταση, είναι δεδομένη.
Με την ένταξη του Meteor στο ελληνικό οπλοστάσιο, η Πολεμική Αεροπορία απέκτησε μια σημαντική δυνατότητα που δεν είχε έως τότε: την επιβολή «άρνησης περιοχής», κλειδώνοντας ολόκληρες ζώνες στο Αιγαίο ή στην Ανατολική Μεσόγειο. Ζώνες στις οποίες κανένα εχθρικό αεροπλάνο δεν θα μπορεί να επιχειρήσει, αφού θα υπάρχει ο κίνδυνος να χτυπηθεί από έναν πύραυλο που ταξιδεύει με ταχύτητα τέσσερις φορές μεγαλύτερη από του ήχου.
Αν η Τουρκία αποκτήσει Meteor για τα 40 Eurofighter Typhoon, έναντι των 24 ελληνικών Rafale, είναι σαφές ότι εκτός από ποιοτικό αποκτά και αριθμητικό πλεονέκτημα. Κάθε EF-2000, μάλιστα, μπορεί να εξοπλιστεί με έως έξι πυραύλους Meteor με ειδική διαμόρφωση, όταν το Rafale μπορεί να φέρει έως τέσσερις.
Ο Meteor είναι ένα ευρωπαϊκό όπλο που κατασκευάζει η κοινοπραξία MBDA, στην οποία συμμετέχουν η Γαλλία, η Βρετανία και η Ιταλία. Για την εξαγωγή του πυραύλου, όπως κάθε οπλικού συστήματος, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη όλων των μελών. Ενδεικτικό παράδειγμα, η άρνηση αποδέσμευσης του όπλου στην Αίγυπτο όταν αγόρασε Rafale.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Αγκυρα έθεσε ως όρο για την αγορά των 40 βρετανικών Eurofighter Typhoon την αποδέσμευση του πυραύλου Meteor. Είναι κατανοητό ότι η Βρετανία ασκεί αυτή τη στιγμή ισχυρές πιέσεις προς όλους τους εμπλεκομένους, ώστε να προχωρήσει η συμφωνία με την Τουρκία, από την οποία θα βάλει στα ταμεία της περίπου 10 δισ. ευρώ.
Για το επίσης ευρωπαϊκό μαχητικό EF-2000 φαίνεται ότι έχει εξασφαλιστεί η συγκατάθεση των κατασκευαστών (Βρετανοί, Ιταλοί, Ισπανοί, Γερμανοί), όμως για τον πύραυλο Meteor δεν υπάρχει, προς το παρόν, επίσημη τοποθέτηση του Παρισιού.
Σημειώνεται ότι, από το 2019 μέχρι σήμερα, η Αθήνα έχει υπογράψει συμβάσεις για εξοπλισμούς με γαλλικές εταιρείες ύψους 6,7 δισ. ευρώ, μέσω των οποίων θα μπορούσε να ασκήσει πιέσεις στο Παρίσι. Πιο συγκεκριμένα, 3,13 δισ. για τα 24 Rafale, 3 δισ. για τις τέσσερις φρεγάτες FDI, 245 εκατ. για την υποστήριξη των Mirage 2000-5 και 164 εκατ. για τη συντήρηση των πυραύλων Scalp EG, 56 εκατ. για τα UAV Patroller, 33 εκατ. για την προμήθεια πυραύλων Exocet Blk3, 18,4 εκατ. για την υποστήριξη των Crotale και 5 εκατ. για τη συντήρηση των ελικοπτέρων ΝΗ-90.
Αποστάσεις σε κρίσιμα θέματα
Της Δώρας Αντωνίου
Η συμφωνία του 2021 ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία για την απόκτηση των τριών φρεγατών τύπου FDI (Belharra) από το Πολεμικό Ναυτικό, η οποία συνοδεύτηκε από την υπογραφή συμφωνίας αμυντικής συνεργασίας ανάμεσα στις δύο χώρες με ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής, ήταν το επιστέγασμα της προσέγγισης Αθηνών – Παρισίων. Είχε προηγηθεί η υπογραφή της συμφωνίας για τα μαχητικά Rafale. Κυριάκος Μητσοτάκης και Εμανουέλ Μακρόν εκείνη την περίοδο εμφανίζονταν να μοιράζονται κοινές αντιλήψεις σε μεγάλα ζητήματα, όπως η στρατιωτική αυτονομία της Ε.Ε.
Τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά σήμερα και είναι σαφές ότι το κλίμα έχει διαταραχθεί. Η υποστήριξη που έδωσαν οι ευρωβουλευτές του Μακρόν σε καταδικαστικό ψήφισμα για το κράτος δικαίου στη χώρα μας θεωρήθηκε το πρώτο δείγμα της αλλαγής. Η ακύρωση, τον περασμένο Απρίλιο, της προγραμματισμένης επίσκεψης Μακρόν για την τελετή αφής της Ολυμπιακής Φλόγας ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, ήρθε ως επιβεβαίωση ότι κάτι συμβαίνει.
Μια σειρά από λόγοι βάρυναν στην αλλαγή κλίματος. Θεωρείται ότι το Παρίσι ενοχλήθηκε από την ελληνική στροφή προς τις ΗΠΑ για εξοπλιστικά προγράμματα και ειδικότερα από την απόφαση της Αθήνας για αγορά αμερικανικών μαχητικών F-35 και για ακύρωση της ναυπήγησης μιας επιπλέον γαλλικής φρεγάτας FDI, με στροφή προς μια αντίστοιχη αμερικανική επιλογή. Οι δύο χώρες εμφανίστηκαν με διαφορετικές επιλογές όσον αφορά τη στελέχωση των ευρωπαϊκών θεσμών, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση την επικεφαλής της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, την οποία ο Ελληνας πρωθυπουργός στήριξε για δεύτερη θητεία, αλλά και σε σχέση με το πώς θα έπρεπε να κινηθεί η Ε.Ε. στο πολεμικό μέτωπο στην Ουκρανία.
Η ενόχληση που εξέφρασε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας για την πώληση πυραύλων Meteor στην Τουρκία απασχόλησε τα μέσα ενημέρωσης της γείτονος.