Kathimerini.gr
Σταύρος Ιωαννίδης
Με τον δρόμο για την απόκτηση F-16 να είναι ακόμη μακρύς και το κλίμα στα ελληνοτουρκικά αισθητά βελτιωμένο, η Αγκυρα ρίχνει βάρος στη ναυπήγηση νέων ναυτικών μονάδων με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας της στην Ανατολική Μεσόγειο. Στην πρώτη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής Αμυντικής Βιομηχανίας (SSIK) της Τουρκίας στην οποία προήδρευσε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, αποφασίστηκε η κατασκευή ακόμη τεσσάρων φρεγατών κλάσης Istif, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των συγκεκριμένων μονάδων σε οκτώ.
Ο σχεδιασμός του τουρκικού ναυτικού περιλαμβάνει την αντικατάσταση των φρεγατών ΜΕΚΟ πρώτης γενιάς κλάσης Yavuz, ανάλογων δυνατοτήτων με τις πιο σύγχρονες φρεγάτες που διαθέτει αυτή τη στιγμή σε υπηρεσία το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Επιπλέον οι τέσσερις νεότερες τουρκικές ΜΕΚΟ εκσυγχρονίζονται, με την πρώτη, την «Ορούτς Ρέις» να έχει ήδη ολοκληρώσει την αναβάθμιση των συστημάτων της.
Σε λίγα χρόνια, ο τουρκικός στόλος φρεγατών θα διαθέτει οκτώ πλοία κλάσης Istanbul (Istif), τέσσερις εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ και οκτώ Perry, δηλαδή συνολικά 20 μεγάλες μονάδες επιφανείας. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνεδρίαση της SSIK αποφασίστηκε, ακόμη, η ναυπήγηση ενός ακόμη ελικοπτεροφόρου μεγαλύτερου από το TCG Anadolu καθώς και περιπολικών ανοικτής θαλάσσης της κλάσης Hisar. Τα συγκεκριμένα πλοία θυμίζουν περισσότερο κορβέτες λόγω του οπλισμού και του εκτοπίσματός τους. Αξίζει να σημειωθεί πως οι φρεγάτες Istif που θα ναυπηγήσει το τουρκικό ναυτικό είναι εγχώριας σχεδίασης και κατασκευής και αποτελούν προέκταση του προγράμματος MIGLEM.
Παράλληλα, συνεχίζεται η ναυπήγηση των τουρκικών υποβρυχίων κλάσης Πίρι Ρέις, με το ομώνυμο να κάνει «πρεμιέρα» στις επιχειρησιακές δραστηριότητες του τουρκικού ναυτικού τον περασμένο Ιούνιο. Πρόκειται για υποβρύχια τύπου 214, αντίστοιχα με τα πιο σύγχρονα ελληνικά υποβρύχια κλάσης Παπανικολής που υπηρετούν εδώ και μια δεκαετία στον στόλο του Πολεμικού Ναυτικού. Η Αγκυρα ναυπηγεί συνολικά έξι σύγχρονα υποβρύχια, με το δεύτερο «Χιζίρ Ρέις» να πραγματοποιεί ήδη δοκιμές εν πλω και το «Μουράτ Ρέις» που ακολουθεί να αναμένεται στα τέλη του 2024.
Ορόσημο για τις Belharra
Την ίδια ώρα, το Πολεμικό Ναυτικό μετρά αντίστροφα για την απόκτηση των τριών νέων φρεγατών FDI. Η κατασκευάστρια Group Naval έδωσε στη δημοσιότητα φωτογραφίες με τα πρώτα τμήματα της δεύτερης ελληνικής φρεγάτας «Νέαρχος» στη ναυπηγική κλίνη, γεγονός που αποτελεί σημαντικό ορόσημο για το πρόγραμμα, το οποίο κινείται ελαφρώς ταχύτερα από το χρονοδιάγραμμα.
Η πρώτη φρεγάτα της κλάσης, η F-601 «Κίμων», βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο ναυπήγησης με τον κεντρικό ιστό (PSIM – Panoramic Sensors and Intelligence Module) να τοποθετείται λίγο μετά την καθέλκυση του πλοίου. Το κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού παρακολουθεί με ικανοποίηση την πρόοδο στην κατασκευή του πλοίου, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα τις πρώτες δοκιμές εν όρμω. Το πλήρωμα παραλαβής της φρεγάτας αναμένεται να ταξιδέψει για τη Λοριάν της βορειοδυτικής Γαλλίας στις αρχές καλοκαιριού προκειμένου να εκπαιδευτεί στα συστήματα το πλοίου, ενώ στα τέλη του έτους προγραμματίζεται να ξεκινήσουν οι δοκιμές εν πλω.
Αν δεν προκύψουν καθυστερήσεις, η «Κίμων» θα παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό τον Μάρτιο του 2025 και θα ακολουθήσει η «Νέαρχος» στο τέταρτο τρίμηνο του έτους. Εναν χρόνο μετά, τον Οκτώβριο του 2026, η Ελλάδα θα παραλάβει την τρίτη φρεγάτα «Φορμίων» η οποία θα είναι η πρώτη που θα κατασκευαστεί με πλήρη διαμόρφωση, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού. Οι «Κίμων» και «Νέαρχος» αναμένεται να αποκτήσουν την τελική τους διαμόρφωση στον πρώτο τους δεξαμενισμό στη Σαλαμίνα εντός του 2027, όταν θα γίνει η προσθήκη επιπλέον κελιών για τους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 και η εγκατάσταση του συστήματος εγγύς προστασίας RAM.