Kathimerini.gr
Παναγιώτης Βλαχουτσάκος
Νέα στοιχεία, τα οποία καταδεικνύουν τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το σιδηροδρομικό δίκτυο και περιλαμβάνονται στην ογκώδη δικογραφία που έχει σχηματιστεί για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, φέρνει σήμερα στο φως η «Κ».
Πρόκειται για τα τηλεγραφήματα σταθμαρχών του Λιτοχώρου και της Λάρισας που έφθαναν κατά καιρούς στο σύστημα καταγραφής βλαβών του ΟΣΕ (και σε άλλες υπηρεσίες) και στα οποία αποτυπώνονταν τα σοβαρά προβλήματα του δικτύου.
Προβλήματα που αφορούσαν σε απενεργοποιημένα φωτοσήματα, σε βλάβες του πίνακα κυκλοφορίας αλλά και στην έλλειψη θέρμανσης εν μέσω χειμώνα.
Ας γίνουμε όμως πιο συγκεκριμένοι…
Ενδεικτικό είναι ένα τηλεγράφημα που εστάλη στις 31 Οκτωβρίου 2022 από τον σταθμό Λιτοχώρου, στο οποίο αναφέρεται ότι όλα τα φωτοσήματα του σταθμού Νέων Πόρων είναι τελείως σβηστά, με αποτέλεσμα την έντονη διαμαρτυρία των μηχανοδηγών.
«Σας γνωρίζουμε ότι όλα τα φωτοσήματα (εισόδου, εξόδου) του Στ. Ν. Πόρων είναι τελείως σβηστά, με αποτέλεσμα την έντονη διαμαρτυρία των μηχανοδηγών. Με δεδομένο ότι όλοι οι συρμοί διέρχονται από τις παρακύριες γραμμές του Στ. Ν. Πόρων παρακαλούμε για τον “άμεσο” φωτισμό τους (ερυθρό φως) για την έγκαιρη προειδοποίηση στους μηχανοδηγούς ότι προσεγγίζουν στην περιοχή του σταθμού», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Οπως φαίνεται όμως, το πρόβλημα δεν επιλύθηκε, καθώς τηλεγράφημα με ίδιο περιεχόμενο εστάλη και στις 16 Νοεμβρίου 2022 και πάλι από τον σταθμό Λιτοχώρου. «Σας γνωρίζουμε ότι όλα τα φωτοσήματα (είσοδος, έξοδος) Στ. Ν. Πόρων είναι τελείως σβηστά, με αποτέλεσμα την έντονη διαμαρτυρία των μηχανοδηγών».
Σημαντικό είναι και το περιεχόμενο του τηλεγραφήματος με ημερομηνία 19 Νοεμβρίου 2022. Σε αυτό, το σταθμαρχείο Λάρισας ενημερώνει τους αρμόδιους πως ο ηλεκτρονικός πίνακας, ο οποίος, όπως έγραψε χθες η «Κ», είναι εγκατεστημένος εκεί τουλάχιστον από το 1994, παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα.
«Σας ενημερώνουμε ότι σήμερα 19/11/22 στη δοκιμαστική λειτουργία του πίνακα το κύκλωμα PR (προς 3η γραμμή) μετά από είσοδο αμαξοστοιχίας κοκκίνισε και παρέμεινε η χάραξη στο τμήμα 6-4 με συνέπεια τον μη χειρισμό των ηλεκτρονικών αλλαγών 115, 116, 117. Επίσης προς το μηχανοστάσιο το κύκλωμα ΝΗ σε τακτά χρονικά διαστήματα παραμένει κόκκινο και μπλοκάρει τις αλλαγές 105 και 106 Α+Β. Παρακαλούμε να μεριμνήσετε για τη λύση των προβλημάτων για τη σωστή λειτουργία του πίνακα».
Τέλος, αποκαλυπτικό όσον αφορά κυρίως την υποδομή που διαθέτει το σταθμαρχείο της Λάρισας είναι ένα τηλεγράφημα με ημερομηνία 13 Νοεμβρίου 2022, στο οποίο τονίζεται πως, εν μέσω χειμώνα, η κεντρική θέρμανση παρουσιάζει προβλήματα.
«Παρακαλούμε όπως επιλυθεί σύντομα το πρόβλημα της κεντρικής θέρμανσης του στ. Λάρισας διότι δεχόμαστε καθημερινά διαμαρτυρίες εργαζομένων και επιβατών», αναφέρεται συγκεκριμένα.
Η απειρία του σταθμάρχη και η αλλοίωση των βαρδιών
Χθες Παρασκευή η «Κ» αποκάλυψε κατ’ αποκλειστικότητα καταθέσεις και μαρτυρίες από τη δικογραφία που έχει σχηματιστεί για το τραγικό δυστύχημα. Μεταξύ αυτών και την κατάθεση του σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων, του πρώτου ανθρώπου δηλαδή που έσπευσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα.
Ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων τόνισε στην κατάθεσή του πως ο σταθμάρχης Λάρισας ήταν άπειρος και πως, εάν παρακολουθούσε με προσοχή τον πίνακα ελέγχου που είχε μπροστά του, θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία, καθώς είχε περιθώριο πέντε λεπτών να αντιληφθεί την πορεία του τρένου και να ειδοποιήσει τον μηχανοδηγό.
Παράλληλα, ο σταθμάρχης αποκάλυψε και τη συνομιλία που είχε με τον συνάδελφό του, ο οποίος φέρεται να αποχώρησε νωρίτερα από το σταθμαρχείο Λάρισας, αφήνοντας τον κατηγορούμενο μόνο του.
«Οταν αναχώρησε το τρένο από τον Παλαιοφάρσαλο, μίλησε με τον σταθμάρχη Λάρισας. Ο Β. Σ. είναι άπειρος και υπάρχει μία δυσκολία στη συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα με τον Β. Σ., μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στο κινητό του, περί ώρα 22.45, και τον ρώτησα πού βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε “πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;”».
Οπως έγινε επίσης γνωστό, ο 59χρονος σταθμάρχης Β. Σ. που κατηγορείται για το δυστύχημα υποστήριξε πως μετά τη σύγκρουση των συρμών η ώρα παράδοσης της απογευματινής βάρδιας και παραλαβής από τη βραδινή διορθώθηκε με μπλάνκο.
«Ο σταθμάρχης Λάρισας έδωσε εντολή στον Π. να καθίσει μέχρι να περάσει και η αμαξοστοιχία 62. Ο κάθε σταθμάρχης μετά τη βάρδια του παραδίδει και παραλαμβάνει ο νέος και αυτή η παράδοση-παραλαβή μετά τη βάρδια του εντυπώνεται εγγράφως στο αντίστοιχο βιβλίο και καταγράφεται η ώρα έναρξης και λήξης της προηγούμενης βάρδιας. Μετά το συμβάν, η ώρα παράδοσης παραλαβής διορθώθηκε με μπλάνκο στο βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που τηρείται στο γραφείο του σταθμάρχη.
»Δεν θυμάμαι ποια ήταν η πραγματική ώρα που υπογράψαμε ότι παρέλαβα. Το συγκεκριμένο βιβλίο βρίσκεται πάντα ανοιχτό στο γραφείο του σταθμάρχη, τοποθετημένο σε ένα ράφι και διαπίστωσα μετά το συμβάν ότι ήταν διορθωμένη η ώρα. Η πραγματική ώρα αναχώρησης του Π. είναι περί 22:20 και του Χ. περί 22:10. Αναλαμβάνω την αντικειμενική ευθύνη που με βαραίνει σαν σταθμάρχη».
Το έγγραφο ντοκουμέντο με την αλλοίωση των βαρδιών.
«Να αποδοθούν ευθύνες χωρίς καθυστερήσεις»
Για την υπόθεση μίλησε στην «Κ» ο δικηγόρος Μανώλης Βονικάκης, ο οποίος εκπροσωπεί την οικογένεια 28χρονης που έχασε τη ζωή της στο δυστύχημα.
«Πραγματική αξίωση της οικογένειας Χούπα για τον αδόκητο θάνατο της 28χρονης αδικοχαμένης Ελπίδας είναι στην υπόθεση αυτήν, σε αυτή την εθνική τραγωδία, η Δικαιοσύνη, άμεμπτη, ακέραιη, ανεπηρέαστη, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Θα πρέπει να αποδοθούν ευθύνες χωρίς καθυστερήσεις. Η απόλυτα δικαιολογημένη κοινωνική αγανάκτηση ας μην ξοδευτεί ανώφελα αυτή τη φορά στον τοξικό ταμιευτήρα των κομματικών σκοπιμοτήτων αλλά και της εύπεπτης και μηδενιστικής απαξίωσης του πολιτικού κόσμου».