Συναντήσεις επί συναντήσεων πραγματοποιούνται τις τελευταίες εβδομάδες στα υπουργεία Παιδείας και Υγείας, καθώς οι μέρες μέχρι το άνοιγμα των σχολείων λιγοστεύουν. Τα σενάρια τα οποία εξετάζονται αφορούν στον αριθμό των μαθητών που θα βρίσκονται στις τάξεις, σε συνάρτηση με τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η παράδοση του μαθήματος, τόσο στα Δημοτικά Σχολεία, όσο και στα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Ο υπουργός Παιδείας, Πρόδρομος Προδρόμου, έχει διαδοχικές συναντήσεις με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και με αυτές των γονέων, προκειμένου να γίνει ανταλλαγή απόψεων επί των σεναρίων που βρίσκονται στο τραπέζι, με τους εμπλεκόμενους φορείς να εκφράζουν τους προβληματισμούς τους σε σχέση με το κατά πόσο είναι εφαρμόσιμες οι διάφορες λύσεις που προτείνονται και κατά πόσο υπάρχουν οι υποδομές και ο εξοπλισμός, αναλόγως των αποφάσεων που θα ληφθούν. Πάντως, φαίνεται ότι για την ώρα δεν είναι όλα έτοιμα και υπάρχει η παραδοχή ότι η χρονιά δεν θα κυλήσει τόσο ομαλά όσο θα έπρεπε.
Σενάρια και προτάσεις
Σύμφωνα με τα δεδομένα που προκύπτουν, την εμπειρία των προηγούμενων μηνών, τις συστάσεις του Ευρωπαϊκού Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Λοιμωδών Νοσημάτων (ECDC), αλλά και τα ενδεχόμενα μέτρα και πρωτόκολλα που μελετώνται σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι αρχές στην Κύπρο αναζητούν την καλύτερη δυνατή φόρμουλα, ανάμεσα στις πιο κάτω επιλογές:
- Στην πλήρη επαναλειτουργία των σχολείων με αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα.
- Εκ περιτροπής φοίτηση, όπως εφαρμόστηκε τον Μάιο.
- Παρουσία μόνο 17 μαθητών ανά τάξη και εκ περιτροπής φοίτηση για τους υπόλοιπους.
- Τηλεκπαίδευση.
- Υβριδικό σύστημα εκπαίδευσης, με συγκεκριμένο αριθμό μαθητών στην τάξη και τους υπόλοιπους σε τηλεκπαίδευση που θα γίνεται ταυτόχρονα.
Διαχωρίζοντας τις βαθμίδες της εκπαίδευσης σε Δημοτική και Μέση, ωστόσο, προκύπτει μια σειρά άλλων σεναρίων.
Στα Δημοτικά:
- Χωρίς μάσκα οι μαθητές.
- Παρουσία όλων των μαθητών στην τάξη, με την χρήση μονών θρανίων, για τήρηση των αποστάσεων.
- Πραγματοποίηση απογευματινών μαθημάτων.
- Αποκλειστικά εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης.
Γυμνάσια, Λύκεια και Τεχνικές σχολές:
- Χρήση μάσκας από όλους όσοι παρευρίσκονται στις αίθουσες.
- Εκ περιτροπής φοίτηση – επιστροφή όλων των μαθητών - και τήρηση των μέτρων ατομικής υγιεινής και κοινωνικής αποστασιοποίησης.
- Εκ περιτροπής φοίτηση ανά βδομάδα.
Εξάλλου, σε δηλώσεις του ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο κάποια σχολεία να λειτουργήσουν με την μέθοδο της μερικής φοίτησης, ενώ πρόσθεσε ότι είναι εφικτό να εφαρμοστεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία, όπου δεν μπορεί να εξασφαλιστεί η πλήρης φοίτηση των μαθητών με φυσική παρουσία.
Στις συναντήσεις που πραγματοποιούνται με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, γίνεται ανταλλαγή απόψεων, χωρίς, προς το παρόν, να μπορούν να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις. Ωστόσο, μέσα από τα μάτια των εκπαιδευτικών, τα σενάρια αποκτούν άλλη διάσταση και διάφορα θέματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη από τα αρμόδια Υπουργεία.
Όπως δήλωσε στην «Κ» ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κώστας Χατζησάββας, με βάση την εμπειρία των προηγούμενων μηνών, όταν επαναλειτούργησαν τα σχολεία μετά το οριζόντιο lockdown, πρέπει να ληφθούν υπόψη συγκεκριμένες παράμετροι, είτε εφαρμοστεί η εκ περιτροπής, είτε η πλήρης φοίτηση:
- Οι μαθητές στα σχολεία πρέπει να κάνουν διάλειμμα από τα μαθήματά τους σε διαφορετικές ώρες και σε διαφορετικούς χώρους του σχολείου, ανά τάξη.
- Να μην υπάρχουν μετακινούμενα τμήματα.
- Να εξασφαλιστεί η επάρκεια σε αντισηπτικά και προστατευτικές μάσκες προσώπου.
- Να γίνεται αυξημένος αριθμός διαγνωστικών τεστ PCR.
- Να γίνει αναπροσαρμογή της διδακτέας ύλης, σε περίπτωση που εφαρμοστεί η εκ περιτροπής φοίτηση.
Σε σχέση με την ύλη, ο κ. Χατζησάββας εξήγησε ότι υπάρχει η δυνατότητα μείωσης της ύλης, χωρίς οι μαθητές να στερούνται γνώσεων. Συγκεκριμένα, η εισήγηση της ΟΕΛΜΕΚ αφορά στην μείωση του χρόνου που επενδύεται στην παράδοση των κεφαλαίων και όχι στην μείωση των κεφαλαίων τα οποία θα διδάσκονται οι μαθητές. Εξάλλου, το πρωί της Τετάρτης 19 Αυγούστου στο Υπουργείο Παιδείας θα λάβει χώρα νέα συνάντηση της ΟΕΛΜΕΚ με τον Υπουργό, παρουσία εκπροσώπων άλλων ειδικοτήτων, όπως είναι οι καθηγητές Αγγλικών, Πληροφορικής, Μαθηματικών και Φιλόλογοι.
Οργάνωση και ευάλωτες ομάδες
Άλλες σημαντικές παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη από το Υπουργείο Παιδείας, πρόσθεσε ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, αφορούν στις προτεραιότητες και στην οργάνωση, ώστε να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί πώς θα παραδίδουν τα μαθήματά τους. Συγκεκριμένα, είπε ότι, αν αποφασιστεί ότι θα εφαρμοστεί η εκ περιτροπής φοίτηση, πρέπει να εκδοθούν νέα ωρολόγια προγράμματα και να τεθούν προτεραιότητες ως προς τον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων, λαμβανομένων υπόψη των εξεταζόμενων και των μη εξεταζόμενων.
Ακόμα μια σημαντική πτυχή η οποία τέθηκε από την ΟΕΛΜΕΚ, αφορά στους μαθητές και εκπαιδευτικούς οι οποίοι εντάσσονται στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να υπάρξει μια διευθέτηση αναφορικά με τα άτομα αυτά, καθώς θα πρέπει να συμμετέχουν με κάποιο τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Εκ περιτροπής… ζητήματα και προσωπικά δεδομένα
Η φοίτηση εκ περιτροπής με το σενάριο της παρουσίας στην τάξη 17 μαθητών και της εκ περιτροπής φοίτησης των υπολοίπων 8 δημιουργεί μια σειρά άλλων ερωτημάτων που χρειάζεται να απαντηθούν. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το πώς θα διευθετηθεί η παράδοση του μαθήματος στους μαθητές που δεν θα βρίσκονται στις τάξεις. Μια πιθανή λύση είναι η δημιουργία νέων τμημάτων με 8 μαθητές από μια τάξη και άλλους 8 από άλλη, ωστόσο αυτό προϋποθέτει την πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικού προσωπικού. Η συγκεκριμένη λύση θεωρείται ιδανική, σε μια τέτοια περίπτωση, αλλά το κόστος των προσλήψεων ενδεχομένως να είναι αποτρεπτικός παράγοντας.
Νέες προσλήψεις εκπαιδευτικών προϋποθέτει και η πιθανή εφαρμογή του σεναρίου που προνοεί διαμοιρασμό των μαθητών σε πρωινή και απογευματινή φοίτηση. Ωστόσο, σε μια τέτοια περίπτωση, αυτό δεν θα ήταν το μόνο πρόβλημα, καθώς οι μαθητές τα απογεύματα συνήθως έχουν διάφορες άλλες δραστηριότητες και φροντιστήρια.
Στο τραπέζι βρίσκεται και το σενάριο που προνοεί την ταυτόχρονη διδασκαλία σε ένα μέρος των μαθητών με φυσική παρουσία και των υπολοίπων μέσω του προγράμματος «Teams». Ωστόσο, στην συνάντηση που είχε ο υπουργός Παιδείας με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης, ξεκαθαρίστηκε ότι δεν είναι αποδεκτό εκ μέρους των καθηγητών οι μαθητές που θα παρακολουθούν ηλεκτρονικά το μάθημα να βλέπουν μέσω κάμερας τι γίνεται εντός της τάξης.
Επί του θέματος, μιλώντας στην «Κ», η Επίτροπος Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, Ειρήνη Λοϊζίδου Νικολαΐδου, ξεκαθάρισε ότι η χρήση κάμερας εντός των σχολικών αιθουσών δεν επιτρέπεται, εξηγώντας ότι οι μαθητές απαγορεύεται να βλέπουν μέσω κάμερας τον εκπαιδευτικό στην τάξη από το σπίτι τους. Όπως είπε, όμως, αναμένει να της επιδοθεί η έκθεση εκτίμησης αντικτύπου, η οποία δεν αποκλείεται να ανατρέψει την μέχρι σήμερα εικόνα. Η Επίτροπος, μάλιστα, κρίνει ως παράνομη την οπτικογράφηση των μαθητών με φυσική παρουσία στην αίθουσα διδασκαλίας ή των απόντων στο σπίτι.
Το σενάριο για τα Δημοτικά
Το πιθανότερο σενάριο για τα Δημοτικά Σχολεία προνοεί την επιστροφή στις τάξεις όλων των μαθητών, αλλά με την τήρηση των αποστάσεων, ανέφερε στην «Κ» ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΕΔ, Χάρης Χαραλάμπους. Η πιθανή εφαρμογή αυτού του σεναρίου θέτει συγκεκριμένα ερωτήματα που αφορούν κυρίως στον τρόπο με τον οποίο θα τηρείται το μέτρο της κοινωνικής αποστασιοποίησης. Η λύση είναι η χρήση μονών θρανίων στις τάξεις, ωστόσο είναι σαφές ότι δεν υπάρχει αρκετή ποσότητα για να καλύψει τις ανάγκες σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία, είπε ο κ. Χαραλάμπους.
Σε περίπτωση που το πιο πάνω αποδειχθεί ανέφικτο, η επόμενη λύση που εξετάζεται είναι η τοποθέτηση μικρότερου αριθμού μαθητών στις τάξεις, σε σχολεία που διαθέτουν τους χώρους. Ωστόσο, και σε αυτή την περίπτωση, προϋπόθεση αποτελεί η πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικών. Ακολούθως, αν κι αυτό το σενάριο κριθεί μη εφαρμόσιμο, μελετάται η διδασκαλία σε δύο βάρδιες, πρωινή και απογευματινή, όμως χρειάζονται επιπλέον προσλήψεις.
Στην περίπτωση που χρειαστεί να γίνει η διδασκαλία μέσω τηλεκπαίδευσης, είναι αβέβαιο το κατά πόσο οι μαθητές είναι πλήρως εξοπλισμένοι, ώστε να έχουν την δυνατότητα να συμμετάσχουν, σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα της ΠΟΕΔ. Αναφορικά με τους μαθητές των τάξεων από πρώτη Δημοτικού, μέχρι τετάρτη, θα εφαρμοστεί η ασύγχρονη εκπαίδευση, η μέθοδος δηλαδή που ακολουθήθηκε με την επαναλειτουργία των σχολείων τον Μάιο: επαφή του εκπαιδευτικού με τους γονείς και αποστολή υλικού για μελέτη του μαθητή.