
ΚΥΠΕ
Στην ICILS (International Computer and Information Literacy Study), στην οποία η Κύπρος συμμετείχε το Μάρτιο του 2023 για πρώτη φορά, η μέση επίδοση της Κύπρου ήταν χαμηλότερη από την αντίστοιχη διεθνή, ενώ στην TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), η οποία διενεργείται κάθε 4 χρόνια και έγινε το Μάρτη επίσης του 2023, οι επιδόσεις στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες παρουσιάζουν πτώση, όπως και σε αρκετές άλλες χώρες, ανέφερε η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, προσθέτοντας ότι τα αποτελέσματα «δεν είναι αυτά που θα θέλαμε και που επιδιώκουμε για τους μαθητές/τριές και το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου», σημειώνοντας ότι τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν περίτρανα την ανάγκη αλλαγής και εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος.
Σήμερα Δευτέρα πραγματοποιήθηκε, στο Υπουργείο Παιδείας, συνέντευξη Τύπου για παρουσίαση των αποτελεσμάτων των δύο διεθνών ερευνών TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2019-2023 και ICILS (International Computer and Information Literacy Study) 2023. Η Κύπρος συμμετείχε στις δύο έρευνες του οργανισμού ΙΕΑ, μέσω του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου τον Μάρτη του 2023.
Όπως αναφέρθηκε στη διάσκεψη Τύπου, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΑΝ, η TIMSS (που διεξάγεται κάθε τέσσερα χρόνια) επικεντρώνεται στην επίδοση μαθητών και μαθητριών Δ΄ Δημοτικού και Β΄ Γυμνασίου στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες. Στην έρευνα TIMSS 2023 συμμετείχαν 64 χώρες. Η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου 2023, με τη συμμετοχή 148 σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης (4.829 μαθητές και μαθήτριες), και 96 σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης (4.200 μαθητές και μαθήτριες).
Στην έρευνα έλαβαν μέρος, επίσης, γονείς παιδιών Δ΄ Δημοτικού, εκπαιδευτικοί, καθώς και διευθυντές και διευθύντριες σχολείων. Στην Δ΄ Δημοτικού, η μέση επίδοση της χώρας μας στα Μαθηματικά ήταν 516 (διεθνής μέσος όρος: 503) και στις Φυσικές Επιστήμες 487 (διεθνής μέσος όρος: 494). Στη Β΄ Γυμνασίου, η μέση επίδοση στα Μαθηματικά ήταν 494 (διεθνής μέσος όρος: 478), ενώ στις Φυσικές Επιστήμες 464 (διεθνής μέσος όρος: 478).
Η έρευνα ICILS (που διεξάγεται κάθε πέντε χρόνια) εξετάζει την ικανότητα των μαθητών και των μαθητριών Β' Γυμνασίου να χρησιμοποιούν τεχνολογικά εργαλεία σε ψηφιακό περιβάλλον. Η Κύπρος συμμετείχε για πρώτη φορά στην έρευνα, με άλλες 33 χώρες. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε την περίοδο Απριλίου-Μαΐου 2023, με τη συμμετοχή 95 σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης (3182 μαθητές και μαθήτριες). Επιπλέον, στην έρευνα συμμετείχαν εκπαιδευτικοί, συντονιστές και συντονίστριες τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας, καθώς και διευθυντές και διευθύντριες. Η μέση επίδοση της χώρας μας στις ψηφιακές δεξιότητες ήταν 460 (διεθνής μέσος όρος: 476).
Η κ. Μιχαηλίδου, σε χαιρετισμό της στη συνέντευξη Τύπου είπε ότι η απόφαση για διαχρονική συμμετοχή της Κύπρου σε διεθνείς έρευνες αξιολόγησης αποτελεί μια σαφή ένδειξη της αναγνώρισης από μέρους του Υπουργείου Παιδείας της τεράστιας σημασίας της έρευνας στην αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
«Η συμμετοχή της χώρας μας στις διεθνείς έρευνες παρέχει πλούσια, ενδιαφέρουσα και κατατοπιστική πληροφόρηση για διάφορες πτυχές που άπτονται της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος», ανέφερε.
Αυτό, σύμφωνα με την Υπουργό, «επιτρέπει, αφενός, τη διαχρονική παρακολούθηση της εξέλιξης της πορείας μας, σε σχέση με τις υπό αξιολόγηση πτυχές του εκπαιδευτικού μας συστήματος και αφετέρου, τη σύγκρισή μας με το διεθνές πλαίσιο».
«Τα αποτελέσματα που θα παρουσιαστούν σήμερα, αφορούν σε δύο διεθνείς έρευνες οι οποίες έγιναν στις αρχές του 2023 για το διάστημα πριν από τη δική μας διακυβέρνηση. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι τα αποτελέσματα αυτά τεκμηριώνουν και δικαιολογούν πλήρως τις αλλαγές που κάνουμε στο χώρο της εκπαίδευσης», συμπλήρωσε.
Προφανώς, είπε η Υπουργός Παιδείας, «τα αποτελέσματα που θα παρουσιαστούν σήμερα δεν είναι αυτά που θα θέλαμε και που επιδιώκουμε για τους μαθητές/τριές μας και το εκπαιδευτικό μας σύστημα».
«Είναι όμως αναμενόμενα. Για πολλά χρόνια η εκπαίδευσή μας ήταν προσκολλημένη στην ύλη, στη μετωπική διδασκαλία, σε πιο συγκεντρωτικές πρακτικές. Αυτά είναι που αλλάζουμε στοχευμένα και στη βάση παιδαγωγικών κριτηρίων ώστε να βελτιωθούν τα αποτελέσματά μας και το σύστημα γενικότερα», σημείωσε.
Σχετικά με τα αποτελέσματα των δύο ερευνών, στην ICILS στην οποία η Κύπρος συμμετείχε το Μάρτη του 2023 για πρώτη φορά, είπε, «η μέση επίδοση της Κύπρου ήταν χαμηλότερη από την αντίστοιχη διεθνή, ενώ στην TIMSS, η οποία διενεργείται κάθε 4 χρόνια και έγινε το Μάρτη επίσης του 2023, οι επιδόσεις στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες παρουσιάζουν πτώση, όπως και σε αρκετές άλλες χώρες», σημείωσε.
Είναι γεγονός, συνέχισε η κ. Μιχαηλίδου, ότι για την ερμηνεία των αποτελεσμάτων πρέπει να ληφθεί υπόψη τόσο η δύσκολη περίοδος που διενεργήθηκαν οι δύο έρευνες η οποία στιγματίστηκε από την έξαρση της πανδημίας του COVID-19, καθώς και την επίδραση που είχε αυτή η κατάσταση στη ζωή των παιδιών.
«Εντούτοις, μελετούμε τα δεδομένα που έχουν συλλεχθεί και τα αξιοποιούμε ως εργαλείο βελτίωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν περίτρανα την ανάγκη αλλαγής και εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Από την πρώτη στιγμή, εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση και όλες οι αλλαγές και οι δράσεις μας, στοχεύουν στους δύο πυλώνες: τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας στο σύστημα και την συμπερίληψη», επεσήμανε.
Είπε, παράλληλα, ότι τα αποτελέσματα δείχνουν το δρόμο και είναι αυτές τις έρευνες αλλά και τα παιδαγωγικά κριτήρια που λαμβάνουν υπόψη για τις στοχευμένες δράσεις αλλαγής που προωθούν ήδη.
«Ξέρουμε δηλαδή πού πρέπει να στοχεύσουμε ώστε να βελτιωθούμε», ανέφερε.
Γι‘ αυτό, συνέχισε η Υπουργός, «και στη βάση του Προγράμματος Διακυβέρνησης που είναι ήδη σε εφαρμογή, από το 2023, υλοποιούμε συγκεκριμένο σχέδιο δράσης που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη θεσμοθέτηση της δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των 4 χρονών, ένας παράγοντας που προβλέπει επιτυχία, την αλλαγή του συστήματος αξιολόγησης των μαθητών, την εισαγωγή νέων θεμάτων στο πρόγραμμα, τον συνεχή εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων, την ενίσχυση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, την επένδυση στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και στα προγράμματα STEM που προάγουν την Επιστήμη, την Τεχνολογία, τη Μηχανική και τα Μαθηματικά, και άλλα».
Όπως είπε, με στοχευμένες δράσεις, με συνεχή αξιολόγηση και βελτίωση, με πολλά καινοτόμα προγράμματα, δίνουν ευκαιρίες στα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες και να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη και δημιουργικότητα στο σχολείο, επενδύοντας στους εκπαιδευτικούς μας και στην ανάγκη συνεχούς στήριξής τους.
«Σε αυτή την πορεία είναι πολύτιμη η συμβολή όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Οι νέοι και οι νέες μας αξίζουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να τους εμπνέει να διαμορφώνουν αξιόλογες επιδιώξεις ή φιλοδοξίες και να υποστηρίζει την προσπάθειά τους να τις προωθούν», ανέφερε.
«Ας αντιμετωπίσουμε, λοιπόν, τα αποτελέσματα αυτά της προηγούμενης περιόδου ως ένα ακόμα εργαλείο σε αυτή τη συλλογική προσπάθεια. Να αντιμετωπίσουμε μαζί στρεβλώσεις του παρελθόντος για να βελτιώσουμε το έργο του σχολείου», συμπλήρωσε.
Καταλήγοντας, η κ. Μιχαηλίδου συνεχάρη θερμά το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που έχει συντονίσει και υλοποιήσει τις δύο έρευνες, αλλά και τις Διευθύνσεις του Υπουργείου και τους ακαδημαϊκούς συμβούλους για τη συμβολή τους στη διαχείριση της συμμετοχής της Κύπρου στις διεθνείς έρευνες.