Μόλις δύο βδομάδες πριν από την επιστροφή των εκπαιδευτικών στα σχολεία, τα Υπουργεία Υγείας και Παιδείας φαίνεται ότι δεν έχουν σαφή σχεδιασμό ως προς το πρωτόκολλο ασφάλειας, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η διδασκαλία. Στο μυαλό των αρμοδίων υπάρχουν κάποια σενάρια, με επικρατέστερο να φαντάζει η παρουσία συγκεκριμένου αριθμού ατόμων σε κάθε τάξη και η εκ περιτροπής φοίτηση. Στο Υπουργείο Υγείας έχει συσταθεί μια υποεπιτροπή η οποία θα συναντηθεί την ερχόμενη Δευτέρα 17 Αυγούστου με λειτουργούς του Υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να συνδιαμορφωθεί το σχετικό πρωτόκολλο και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.
Τα πέντε σενάρια
Η ημερομηνία επιστροφής των εκπαιδευτικών στα σχολεία είναι η 1η Σεπτεμβρίου. Στις 7 του ιδίου μήνα επιστρέφουν οι μαθητές της Δημοτικής Εκπαίδευσης και στις 4 οι μαθητές της Μέσης Εκπαίδευσης. Ενώπιον των αρμοδίων βρίσκονται συγκεκριμένα σενάρια ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσουν τα σχολεία, με ένα εξ αυτών να φαντάζει ως το πιο ιδανικό:
1. Πλήρης επαναλειτουργία των σχολείων με αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα.
2. Εκ περιτροπής φοίτηση, όπως εφαρμόστηκε τον Μάιο.
3. Φοίτηση 17 μαθητών ανά τάξη – οι υπόλοιποι θα φοιτούν εκ περιτροπής.
4. Τηλεκπαίδευση.
5. Υβριδικό σύστημα εκπαίδευσης, με συγκεκριμένο αριθμό μαθητών στην τάξη και τους υπόλοιπους σε τηλεκπαίδευση που θα γίνεται ταυτόχρονα.
Το τρίτο από τα πέντε πιο πάνω σενάρια φαίνεται ότι προς το παρόν κερδίζει έδαφος, ενώ αρμόδιοι φορείς εξήγησαν ότι ο αριθμός δεν είναι τυχαίος, δεδομένου ότι το κάθε άτομο χρειάζεται χώρο 2 τετραγωνικών μέτρων και σε συνάρτηση με το ότι οι αίθουσες διδασκαλίας έχουν εμβαδόν 34-35 τετραγωνικά μέτρα, σε αυτές συνιστάται να βρίσκονται ταυτόχρονα 17 μαθητές και ο εκπαιδευτικός.
Παρ’ όλ’ αυτά, σε σχέση με την εφαρμογή του τρίτου σεναρίου, εκφράζονται προβληματισμοί ότι δεν θα είναι εφικτό μέσα στην τάξη να χρησιμοποιείται διπλό θρανίο από έναν μαθητή, λόγω χώρου. Ιδανικά, πρέπει να εξασφαλιστούν μονά θρανία ή οι καρέκλες οι οποίες χρησιμοποιούνται στα πανεπιστήμια, με την πτυσσόμενη επιφάνεια στην οποία τοποθετείται το σημειωματάριο. Ένα δεύτερο, εξίσου σοβαρό ζήτημα που πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν, αφορά στον τρόπο με τον οποίο θα προετοιμάζονται ή θα παρακολουθούν το μάθημα όσοι μαθητές δεν θα είναι εφικτό να παρευρίσκονται στις τάξεις.
Σκέψεις για απογευματινή φοίτηση
Μιλώντας στην «Κ» ο Υπουργός Παιδείας, Πρόδρομος Προδρόμου, είπε ότι όσον αφορά στην εκ περιτροπής φοίτηση, εξετάζεται το ενδεχόμενο να γίνονται και απογευματινά μαθήματα, ώστε να μοιράζονται οι μαθητές και να παρακολουθούν το μάθημά του με φυσική παρουσία. Οι σκέψεις που έχουν τεθεί επί τάπητος αφορούν επίσης στην εκ περιτροπής φοίτηση ανά ημέρα, ακόμα και ανά εβδομάδα. Επιπρόσθετα, σε κάποια σχολεία που παρέχουν την δυνατότητα, οι μαθητές θα παρακολουθούν το μάθημά τους ακόμα και μέσα σε άλλες αίθουσες, πέραν των τάξεών τους. Τα πιο πάνω μέτρα αφορούν κυρίως την Δημοτική και την Μέση Εκπαίδευση, καθώς στα Λύκεια, εκτός από τα μαθήματα στα οποία συμμετέχουν όλοι οι μαθητές, ως επί το πλείστον υπάρχουν μικρότερες ομάδες μαθητών ανά τάξη, που πληρούν τα προαναφερθέντα κριτήρια ως προς τον αριθμό.
Υποδομές και ύλη
Το τελευταίο διάστημα οι επαφές του Υπουργείου Παιδείας με το Υφυπουργείο Καινοτομίας είναι συνεχείς, προκειμένου να ενισχυθούν οι υποδομές στα σχολεία. Σε αυτό συμβάλλει και η Αρχή Τηλεπικοινωνιών Κύπρου η οποία παρέχει την τεχνολογία και το δίκτυο, ώστε να ενισχυθούν οι υφιστάμενες υποδομές για τηλεκπαίδευση. Προς το παρόν, είπε, υπάρχει ο αριθμός των ηλεκτρονικών ταμπλετών για την κάλυψη των αναγκών, αλλά δεν αποκλείεται να προκύψουν νέες.
Όσον αφορά στην ύλη η οποία δεν είχε καλυφθεί εξαιτίας του lockdown, ο Υπουργός είπε ότι έχουν καταγραφεί οι ανάγκες και έχει σταλεί η εγκύκλιος στους εκπαιδευτικούς της Μέσης Εκπαίδευσης, ενώ έχουν εκδοθεί οδηγίες και για τη Δημοτική. Το πλάνο προβλέπει ότι για περίοδο περίπου 10 ημερών από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο διδακτικός χρόνος θα αφιερωθεί στην υποστηρικτική διδασκαλία, με στόχο την ομαλή μετάβαση των μαθητών από την μια τάξη στην άλλη.
Βέβαιο άνοιγμα με συνεχή αξιολόγηση
Εκ μέρους της Κυβέρνησης η επαναλειτουργία των σχολείων θεωρείται σίγουρη. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, σε δηλώσεις του το Σάββατο 15 Αυγούστου, είπε ότι είναι πολύ νωρίς για αποφάσεις, τόνισε ωστόσο ότι η σχολική χρονιά «θα ακολουθήσει την εκπαιδευτική της πορεία είτε με φυσική παρουσία των μαθητών είτε διά της τηλεκπαίδευσης».
Τα πρωτόκολλα που θα διαμορφωθούν για την επαναλειτουργία των σχολείων θα βασίζονται και στα δεδομένα που θα επικρατούν ανά πάσα στιγμή σε διαφορετικές περιοχές της Κύπρου. Οι τοπικές εξάρσεις που παρατηρήθηκαν το τελευταίο διάστημα στην Κύπρο δείχνουν ότι υπάρχει η ανάγκη για συνεχή αξιολόγηση της κατάστασης και στην λήψη μέτρων για καταστολή των αναζωπυρώσεων σε τοπικό επίπεδο. Οπότε, δεν αποκλείεται να διαμορφωθούν πρωτόκολλα τα οποία θα διαφέρουν ανάλογα με την περιοχή και θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με διαφορετικά μέτρα τα οποία ενδεχομένως να χρειαστεί να ληφθούν σε κάθε περιοχή ξεχωριστά.