Kathimerini.com.cy
O Τζέιμς Μποντ συναντά τον Τζεφ Μπέζος. Με τον φανταχτερό αυτόν τίτλο οι New York Times ανακοίνωσαν χθες ότι έκλεισε οριστικά η συμφωνία που είχε ήδη διαρρεύσει εδώ και ημέρες στα διεθνή ΜΜΕ. Ενα σύμβολο της παλιάς αίγλης του Χόλιγουντ, το στούντιο της Metro-Goldwyn-Mayer, βρήκε επιτέλους αγοραστή πρόθυμο να πληρώσει αδρό τίμημα για να το αποκτήσει και να προχωρήσει στη νέα εποχή: την Amazon. Ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου, που ίδρυσε ο Τζεφ Μπέζος, θα καταβάλει 8,45 δισ. δολάρια και θα πάρει υπό τον έλεγχό του το ηλικίας 97 ετών ιστορικό στούντιο κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών. Και μαζί με το στούντιο περιέρχεται στον έλεγχο του Τζεφ Μπέζος και η σειρά «κόσμημα» της MGM, που δεν είναι άλλη από τις ταινίες του Τζέιμς Μποντ.
Οπως, όμως, επισημαίνουν οι ΝΥΤ, υπάρχει ένας αστερίσκος δίπλα στο ιστορικό κωδικό νούμερο 007. Η Amazon δεν θα είναι παρά μόνον κατά το 50% κύριος της δημοφιλούς σειράς ταινιών που γνώρισαν πρωτοφανή λάμψη και δημοτικότητα στα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου. Οι παραγωγοί της σειράς ταινιών, Μπάρμπαρα Μπρόκολι και ο αδελφός της Μάικλ Γουίλσον, θα διατηρούν τον έλεγχο του δημιουργικού μέρους και θα αποφασίζουν πότε και αν θα γυρίζεται νέα ταινία Τζέιμς Μποντ, ποιος θα πρωταγωνιστεί στον ομώνυμο ρόλο και κατά πόσον θα δίνονται δικαιώματα μετάδοσης στην τηλεόραση. Σημειωτέον ότι στο παρελθόν έχουν μπλοκάρει ανάλογες προσπάθειες. Σύμφωνα με τους Financial Times, με την εξαγορά της MGM η Amazon δηλώνει πως είναι πρόθυμη να πληρώσει αδρά για το περιεχόμενο που θα μπορεί να διοχετεύει στο δικό της δίκτυο.
Με τα 8,45 δισ. δολάρια της εξαγοράς της MGM, οι συμφωνίες συγχωνεύσεων και εξαγορών στον χώρο των ΜΜΕ εκτοξεύθηκαν φέτος σε επίπεδο που δεν έχει καταγραφεί μετά το έτος 2000. Σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Refinitiv, η αξία των συμφωνιών που έχουν ανακοινωθεί στον κλάδο από την αρχή έφτασε αισίως στα 232 δισ. δολάρια, καταγράφοντας αύξηση 640% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους. Οπως επισημαίνουν σε σχετικό ρεπορτάζ τους οι Financial Times, την εντονότερη δραστηριότητα έχουν επιδείξει ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί, εταιρείες ψυχαγωγίας και θεάματος αλλά και τεχνολογικοί κολοσσοί που θέλουν να διασφαλίσουν περιεχόμενο ώστε να προσελκύσουν συνδρομητές στο δικό τους δίκτυο streaming. Η αμέσως προηγούμενη πριν από την ηχηρή εξαγορά του αμερικανικού στούντιο ήταν η απόφαση της ΑΤ&Τ να συνδυάσει την WarnerMedia, ιδιοκτήτρια του ειδησεογραφικού δικτύου CNN, HBO Warner Bros, με την Discovery ώστε να δημιουργήσει μια εταιρεία κινηματογραφικών ταινιών και τηλεόρασης με εμπορική αξία άνω των 130 δισ. δολαρίων. Η νέα μεικτή εταιρεία φιλοδοξεί να ανταγωνιστεί τις Disney, Netflix, Amazon στην κούρσα αυτή των υπηρεσιών streaming. Τον Φεβρουάριο, άλλωστε, η εμβληματική εταιρεία των τηλεπικοινωνιών πούλησε το 30% της DirectTV στην ιδιωτική επενδυτική εταιρεία TPG. Στο μεταξύ η Verizon ανακοίνωσε προ ημερών ότι θα πουλήσει τη Yahoo και άλλα περιουσιακά της στοιχεία από τον χώρο των ΜΜΕ στην αμερικανική επενδυτική Apollo Global Management έναντι 5 δισ. δολαρίων. Μόλις πριν από πέντε χρόνια ο όμιλος των τηλεπικοινωνιών είχε δαπανήσει 9 δισ. δολάρια για την αγορά περιουσιακών στοιχείων στον χώρο των υπηρεσιών περιεχομένου, μεταξύ των οποίων και την εφημερίδα Huffington Post.
Και βέβαια οι Apple και Comcast προσπάθησαν να διεκδικήσουν τη MGM την οποία ελέγχει ώς τώρα αμερικανικό hedge fund με τίτλο Anchorage Capital μαζί με μια κοινοπραξία από επενδυτές.
Η Amazon ήταν σε ισχυρότερη θέση και επικράτησε όλων των άλλων υποψήφιων «μνηστήρων» της MGM, καθώς ήταν διατεθειμένη να καταβάλει 3 δισ. δολάρια πιο πολλά από οποιονδήποτε ανταγωνιστή της.