Kathimerini.gr
Τα πιο ηχηρά ονόματα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων δυναστειών όπως οι Ανιέλι και συγκεκριμένα οι Wallenberg και Maersk, Mercedes-Benz, Scania αλλά και ένα ίδρυμα της Ikea, συγκαταλέγονται ανάμεσα στους επενδυτές που χορηγούν 105 εκατ. δολάρια σε πρωτοπόρο εγχείρημα της σουηδικής H2 Green Steel (H2GS).
Πρόκειται για την παραγωγή «πράσινου» χάλυβα που θα αρχίσει η εν λόγω βιομηχανία από το 2024 σε μονάδα κάτω από τον Αρκτικό Κύκλο. Η παραγωγή θα γίνεται, όμως, με καύσιμο το «πράσινο» υδρογόνο, το καθαρό υδρογόνο που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, έναντι του «μαύρου» υδρογόνου που παράγεται με τη χρήση ορυκτών καυσίμων.
Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, η καινοτόμος σουηδική βιομηχανία σχεδιάζει να παραγάγει 5 εκατ. τόνους «πράσινου» χάλυβα, δηλαδή με μηδενικές εκπομπές ρύπων, μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Οπως τονίζει ο Χένρικ Χένρικσον, διευθύνων σύμβουλος της H2 Green Steel και πρώην επικεφαλής της βιομηχανίας βαρέων οχημάτων Scania, «θα είναι το ιδανικό μείγμα για τους επενδυτές». Ο ίδιος προσέθεσε πως υπάρχει γενικότερη προθυμία να προσφερθεί βοήθεια στη βιομηχανία ώστε να διευκολυνθεί ο μετασχηματισμός της και βέβαια οι επενδυτές αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για επείγουσα ανάγκη «για αυτό και πρέπει να δράσουμε άμεσα και δεν μπορούμε να περιμένουμε μέχρι το 2050». Οι επενδυτές που έχουν χορηγήσει τα πρώτα κεφάλαια στο εγχείρημα είναι μεταξύ άλλων η Exor του ομίλου των Aνιέλι, η FAM του ομίλου Wallenbergs, η ιταλική εταιρεία χάλυβα Marcegaglia και η Σουηδέζα επιχειρηματίας Κριστίνα Στένμπεκ.
Πρωτοπορία
Σε ό,τι αφορά την H2GS, είναι η μία από τις δύο πρωτοπόρες «πράσινες» βιομηχανίες της Σουηδίας με δεύτερη την Hybrit, κοινοπραξία που έχουν δημιουργήσει η χαλυβουργία SSAB, η εταιρεία ορυχείων σιδηρομεταλλεύματος LKAB και η εταιρεία κοινής ωφελείας Vattenfall. Στα σχέδια της Hybrit είναι να παραγάγει 2,7 εκατ. τόνους «πράσινου» σπογγοσιδήρου με μηδενικές εκπομπές καυσαερίων μέχρι το 2030 ώστε να τον χρησιμοποιήσει η βιομηχανία SSAB αλλά και άλλα χαλυβουργεία. Για τον σκοπό αυτόν τον περασμένο Αύγουστο εγκαινίασε πιλοτικά μονάδα παραγωγής την οποία θα χρησιμοποιήσει για να παράγει «πράσινο» χάλυβα στη διάρκεια του τρέχοντος έτους. Θα τον διαθέσει παράλληλα και για την παραγωγή οχημάτων και μηχανολογικού εξοπλισμού από τον σουηδικό όμιλο Volvo. Παράλληλα, η H2GS σκοπεύει να αντλήσει ακόμη 2,5 δισ. ευρώ από επενδυτές μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Τα 1,81 δισ. θα προέλθουν από την έκδοση εταιρικών ομολόγων και τα υπόλοιπα από την έκδοση μετοχών.
Εσωτερικός ανταγωνισμός
Οι δύο αυτές καινοτόμες βιομηχανίες της Σουηδίας αποτελούν την εμπροσθοφυλακή της προσπάθειας για ανάπτυξη μιας «πράσινης» βιομηχανίας και ανταγωνίζονται επιθετικά μεταξύ τους. Παράλληλα, οι αυστριακές Voestalpine και ArcelorMIittal αναπτύσσουν παρεμφερή προγράμματα, αλλά οι δύο σουηδικές βιομηχανίες έχουν το προβάδισμα. Εξάλλου, αρκετοί άλλοι βιομηχανικοί όμιλοι εργάζονται πάνω στις τεχνολογίες με τις οποίες μπορεί να παραχθεί χάλυβας με μη ρυπογόνους τρόπους, αλλά οι σχετικές έρευνες βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο.
Αναφερόμενος στην ευρύτερη εικόνα της βιομηχανίας, ο Χένρικσον τόνισε πως είναι σημαντικό να αρχίσει τώρα η παραγωγή «πράσινου» χάλυβα, μολονότι οι δύο σουηδικές βιομηχανίες θα επισκιάζονται έτσι κι αλλιώς από την παραδοσιακή παραγωγή με συμβατικά μέσα, δηλαδή με ορυκτά καύσιμα. Το 2019 η παραγωγή αυτή ανήλθε περίπου σε 158 εκατ. τόνους στην Ευρώπη σύμφωνα με στοιχεία της ένωσης ευρωπαϊκών βιομηχανιών χάλυβα.