Γράφει ο Αιμίλιος Χαρμπής
Ηπιο ισορροπημένη, εδώ και αρκετά χρόνια, κινηματογραφική σεζόν ήταν αναμενόμενο να φέρει και μια εξίσου αμφίρροπη οσκαρική κούρσα. Του λόγου το ασφαλές επιβεβαίωσαν οι υποψηφιότητες για τα πολυπόθητα χολιγουντιανά βραβεία, που ανακοινώθηκαν χθες το μεσημέρι. Εκεί μπορεί η πρώτη ματιά να πέφτει στο «Emilia Perez» του Ζακ Οντιάρ –ποιος θα το έλεγε ότι ένα μαφιόζικο δράμα, Γάλλου σκηνοθέτη, σε συσκευασία μιούζικαλ, θα έφτανε έως εδώ– που προηγείται με 13 υποψηφιότητες, ωστόσο από κοντά και με περίπου ισάξιες οσκαρικές ελπίδες ακολουθούν τα «The Brutalist» και «Wicked» (10), ενώ έπονται τα «A Complete Unknown» και «Κονκλάβιο» με οκτώ.
Αξίζει, ωστόσο, να σταθούμε λίγο περισσότερο στο επίτευγμα του «Emilia Perez», μια ιστορία τοποθετημένη στο Μεξικό, με τρανς πρωταγωνίστρια: ο συμβολισμός στην εποχή του Τραμπ δεν θα μπορούσε να είναι ισχυρότερος. Επιπλέον, γίνεται η πρώτη μη αγγλόφωνη ταινία στην ιστορία των βραβείων που φτάνει σε τέτοιο αριθμό υποψηφιοτήτων, ενώ η Κάρλα Σοφία Γκασκόν γράφει Ιστορία ως η πρώτη τρανς γυναίκα, υποψήφια για το Οσκαρ ερμηνείας. Δίπλα της θα έχει αρκετά σκληρό ανταγωνισμό από τις Σίνθια Ερίβο («Wicked»), Μάικι Μάντισον («Anora»), Φερνάντα Τόρες («I’m Still Here») και Ντέμι Μουρ («The Substance»). Η τελευταία συνεχίζει την αναπάντεχα θριαμβευτική πορεία της και δεν αποκλείεται να πάρει ακόμη και τη θέση του πρώτου φαβορί τις επόμενες εβδομάδες. Στην αντίπερα όχθη, η Αντζελίνα Τζολί του «Maria» και η (βραβευμένη στη Βενετία) Νικόλ Κίντμαν του «Babygirl» έμειναν εκτός νυμφώνος.
Το «The Brutalist» του Μπρέιντι Κόρμπετ συγκέντρωσε 10 υποψηφιότητες και είναι ανάμεσα στα φαβορί της οσκαρικής βραδιάς.
Πολύ μεγαλύτερη έκπληξη, βέβαια, είχαμε στην αντίστοιχη κατηγορία των ανδρών, εκεί όπου η πολυσυζητημένη, εκπληκτική ερμηνεία του Ντάνιελ Κρεγκ στο «Queer» του Λούκα Γκουαντανίνο δεν έφτασε για να τον στείλει στα Οσκαρ. Τη θέση του πήρε, ίσως και λόγω… επικαιρότητας, ο Σεμπάστιαν Σταν, ο οποίος υποδύθηκε τον Ντόναλντ Τραμπ στο «The Apprentice», δίπλα στους Ρέιφ Φάινς («Κονκλάβιο»), Τιμοτέ Σαλαμέ («A Complete Unknown», ο νεότερος ηθοποιός με δύο υποψηφιότητες μετά τον Τζέιμς Ντιν), Κόλμαν Ντομίνγκο («Sing Sing») και Εϊντριεν Μπρόντι («The Brutalist»).
Ο τελευταίος είναι πιθανότατα ευδιάκριτο φαβορί, όμως όχι κλειδωμένο, ιδίως έπειτα από όσα είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας σχετικά με την AI «ρύθμιση» της ουγγρικής προφοράς του στην ταινία. Γενικότερα, το φιλμ του Μπρέιντι Κόρμπετ αναμένεται να αποτελέσει ισχυρό αντίπαλο δέος στο «Emilia Perez» για το κορυφαίο βραβείο της οσκαρικής βραδιάς, ενώ κανείς δεν μπορεί να βγάλει εκτός κούρσας την καλοφτιαγμένη βιογραφία του Μπομπ Ντίλαν («A Complete Unknown»), το παπικό δράμα-πολιτική αλληγορία του Εντουαρντ Μπέργκερ («Κονκλάβιο») ή μία από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες της χρονιάς στην Αμερική («Wicked»).
Στα υπόλοιπα αξιοσημείωτα, ελαφρώς αδικημένοι θα πρέπει να αισθάνονται οι Εντουαρντ Μπέργκερ και Ντενί Βιλνέβ, καθώς δεν συμπεριλήφθηκαν στην κατηγορία της σκηνοθεσίας. Ο πρώτος κατάφερε να κάνει συναρπαστικό ένα θρίλερ τοποθετημένο αποκλειστικά μέσα στα δωμάτια και στους διαδρόμους του Βατικανού και ο δεύτερος δημιούργησε μία από τις σπουδαιότερες επικές αφηγήσεις του καιρού μας («Dune 2»)· ωστόσο προτιμήθηκαν, μάλλον κάπως άδικα, οι Τζέιμς Μάνγκολντ («A Complete Unknown») και Κοραλί Φαρζά («The Substance»), δίπλα στους –απολύτως δίκαια– Σον Μπέικερ («Anora»), Μπρέιντι Κόρμπετ («The Brutalist») και Ζακ Οντιάρ («Emilia Perez»).
Αρκετά ενδιαφέρουσες και αμφίρροπες είναι φέτος και οι κατηγορίες των δεύτερων ρόλων. Στους άνδρες, ο Τζέρεμι Στρονγκ ήταν απλώς υπέροχος στο «The Apprentice», όμως πολύ σημαντικοί για τις ταινίες τους αποδείχθηκαν τόσο ο Εντουαρντ Νόρτον (αγνώριστος στο «Α Complete Unknown») όσο και ο Κίραν Κάλκιν («Αληθινός πόνος»). Αντίστοιχα στις γυναίκες φαβορί θεωρείται η Ζόι Σαλντάνα του «Emilia Perez», ενώ εξαιρετικές εντυπώσεις άφησε και η Ιζαμπέλα Ροσελίνι με τη σιωπηλή ερμηνεία της στο «Κονκλάβιο».
Οπως προανήγγειλαν και οι παρουσιαστές των υποψηφιοτήτων, η 97η οσκαρική τελετή θα έχει έντονο χαρακτήρα μνήμης και περισυλλογής πάνω στις καταστροφές και στις ανθρώπινες απώλειες που προκάλεσαν οι πρόσφατες πυρκαγιές στο Λος Αντζελες. Μέχρι τα ξημερώματα της Δευτέρας (για την Ελλάδα) 3 Μαρτίου, πάντως, έχουμε αρκετό διάστημα μέσα στο οποίο μπορούν να συμβούν ανατροπές. Σχεδόν έναν αιώνα μετά την καθιέρωσή τους, τα Οσκαρ αποτελούν ακόμη παγκόσμιο ορόσημο, έξω και από τα στενά όρια του σινεμά.