ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Oλοκληρωμένη κινηματογραφική εμπειρία

Οι Αλεξία Ρόιτερ και Ιωακείμ Μυλωνάς μιλάνε στην «Κ» για το 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

«Πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και πρέπει να στοχεύουμε πάντα σε κάτι καλύτερο και ως διοργανωτές και ως θεσμός. Δεν πρέπει ποτέ να εφησυχάζουμε, πρέπει να εξελίσσεσαι και να μην παίρνεις την επιτυχία δεδομένη» λένε στην «Κ» οι καλλιτεχνικοί διευθυντές του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου (ΔΦΤΜΜΚ) Αλεξία Ρόιτερ και Ιωακείμ Μυλωνάς, το οποίο ξεκίνησε το Σάββατο 7 Οκτωβρίου, στον φυσικό του χώρο, στο Θέατρο Ριάλτο στη Λεμεσό και θα διαρκέσει μέχρι τις 13 Οκτωβρίου. Η Αλεξία και ο Ιωακείμ, πιστοί υπηρέτες του φεστιβάλ, λένε πως στο φεστιβάλ υπάρχει θέση για όλους: «Στην εποχή που ζούμε δεν νομίζουμε να υπάρχει κάποιος ο οποίος δεν έχει επαφή με οπτικοακουστικό υλικό. Θα έχει την ευκαιρία να εξερευνήσει έναν ακόμα πιο πλούσιο κόσμο». Και αυτή είναι μόνο μία από τις ευκαιρίες που μπορεί να αρπάξει το κοινό, αφού όπως λένε οι όλοι μπορούν να έχουν μια όμορφη, κοινή και ολοκληρωμένη κινηματογραφική εμπειρία, η οποία δεν είναι ποτέ ψυχρή και απρόσωπη. Για τους δημιουργούς δε το φεστιβάλ προσφέρει τη δράση «Talents and Short Film Market» του Τορίνο (TSFM), άρα κανείς δεν θα φύγει παραπονεμένος από την αίθουσα του Ριάλτο.

–Ξεκινάει η 13η διοργάνωση του φεστιβάλ…Διαφοροποιείται με κάποιο τρόπο το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου (ΔΦΤΜΜΚ) από τα άλλα σχετικά φεστιβάλ;

–Εξαρτάται… αν η ερώτηση αφορά γενικά κινηματογραφικά φεστιβάλ που γίνονται στην Κύπρο, τότε θα λέγαμε πως το ΔΦΤΜΜΚ είναι το φεστιβάλ που προβάλλει τις περισσότερες ταινίες και έχει αναμφίβολα τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα. Είναι επίσης ένα φεστιβάλ που αγκαλιάστηκε τόσο πολύ από τον κόσμο και τους δημιουργούς, διότι όσοι το επισκέπτονται περνούν καλά! Τώρα αν το συγκρίνουμε με αντίστοιχα φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στο εξωτερικό, τότε σίγουρα υπάρχουν διαφορές, κυρίως λόγω μεγέθους. Αυτό που είναι κοινό σε όλα τα φεστιβάλ του είδους, ειδικά σε όσα ανήκουν στην οικογένεια της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου είναι το υψηλό επίπεδο του διαγωνιστικού προγράμματος, το κύρος των μελών της κριτικής επιτροπής που επιλέγεται διαχρονικά, η εξαιρετική διοργάνωση, η φιλοξενία, καθώς και οι πολύ καλές συνθήκες προβολής. Και το ΔΦΤΜΜΚ σίγουρα πληροί όλες αυτές τις προδιαγραφές υποδειγματικά, αφού φιλοξενείται στο υπέροχο θέατρο Ριάλτο και αφού η διοργάνωση είναι πάντα άρτια απ’ όλες τις απόψεις. Ένα στοιχείο που το διαφοροποιεί σε σχέση με άλλα φεστιβάλ του εξωτερικού είναι ότι ο προγραμματισμός του φεστιβάλ, δηλαδή η επιλογή και κατ’ επέκταση σειρά των ταινιών, γίνεται ως επί το πλείστον με βάση το κοινό και όχι την κριτική επιτροπή. Συνήθως οι ταινίες που αρέσουν μόνο στις κριτικές επιτροπές προβάλλονται σε σχεδόν κενές αίθουσες.

Στην εποχή που ζούμε δεν νομίζουμε να υπάρχει κάποιος ο οποίος δεν έχει επαφή με οπτικοακουστικό υλικό. Θα έχει την ευκαιρία να εξερευνήσει έναν ακόμα πιο πλούσιο κόσμο.

–Τα χρήματα του κράτους είναι συγκεκριμένα… Είναι αρκετός ο προϋπολογισμός του φεστιβάλ; Μπορούν να βρεθούν και άλλοι τρόποι χρηματοδότησης;

Το φεστιβάλ γίνεται με πολύ μικρό κόστος σε αντίθεση με αυτά που υπάρχουν στο εξωτερικό. Σίγουρα θα ήταν ευχής έργο να υπήρχε τρόπος εξεύρεσης πόρων από άλλες πηγές αλλά δυστυχώς η χώρα δεν δίνει κίνητρα στον ιδιωτικό τομέα να επενδύσει στον πολιτισμό. Ο υφιστάμενος προϋπολογισμός είναι αρκετός μόνο για τη διοργάνωση της φεστιβαλικής εβδομάδας. Αν υπήρχαν περισσότερα χρήματα θα μπορούσαν να γίνονται σημαντικές δράσεις και προβολές ταινιών καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και σε διαφορετικές περιοχές της Κύπρου, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε περισσότερο κοινό να γνωρίσει την ταινία μικρού μήκους.

–Υπάρχει «θέση» για τους μη σινεφίλ ή έστω για όσους/ες δεν έχουν εντρυφήσει στα κινηματογραφικά είδη;

Σίγουρα υπάρχει θέση για όλους. Στην εποχή που ζούμε δεν νομίζουμε να υπάρχει κάποιος ο οποίος δεν έχει επαφή με οπτικοακουστικό υλικό. Θα έχει την ευκαιρία να εξερευνήσει έναν ακόμα πιο πλούσιο κόσμο. Επίσης να πούμε πως το μεγαλύτερο ποσοστό των θεατών και των φανατικών ακόλουθων του φεστιβάλ όλα αυτά τα χρόνια είναι το κοινό της Λεμεσού!

 

–Ποιες συνεργασίες γίνονται με φορείς/θεσμούς της Λεμεσού ώστε το φεστιβάλ να αγκαλιαστεί από την πόλη και τους κατοίκους του;

Υπάρχει μια συνεργασία με τον Δήμο Λεμεσού, ο οποίος θεσμοθέτησε και το βραβείο καλύτερης ερμηνείας σε Κυπριακή ταινία. Επίσης, το βραβείο για το καλύτερο μουσικό βίντεο αποφασίζεται από κριτική επιτροπή αποτελούμενη από φοιτητές του Τμήματος Πολυμέσων του ΤΕΠΑΚ. Το φεστιβάλ μέσα στα 12 χρόνια του έχει κάνει πολλές διαφορετικές δράσεις σε εναλλακτικούς χώρους εντός της πόλης όπως στο Παλιό Ξυδάδικο, το Παλιό Λιμάνι, τις χαρουποαποθήκες στο καρνάγιο, ακόμα και εν πλω! Σίγουρα θα ήταν ευπρόσδεκτη οποιαδήποτε επιπρόσθετη βοήθεια και στήριξη του φεστιβάλ από τον Δήμο. Πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και πρέπει να στοχεύουμε πάντα σε κάτι καλύτερο και ως διοργανωτές και ως θεσμός. Δεν πρέπει ποτέ να εφησυχάζουμε, πρέπει να εξελίσσεσαι και να μην παίρνεις την επιτυχία δεδομένη.

–Θα ήθελα να μιλήσουμε λίγο και για την οπτική ταυτότητα του φεστιβάλ, πώς εμπνευστήκατε την αφίσα σας;

Η εικόνα του φεστιβάλ είναι κάτι πολύ σημαντικό για μας. Κάθε χρόνο είναι ξεχωριστό το εικαστικό που καθοδηγεί και εμπνέει όλη τη διοργάνωση. Μας αρέσει η διαφοροποίηση, ο πειραματισμός, η δημιουργικότητα. Δεν υπάρχει ποτέ συγκεκριμένη έμπνευση. Υπάρχει πάντα δημιουργική ελευθερία. Τη φετινή εικόνα της αφίσας την έχει επιμεληθεί η Jeanne Bornet, Head Designer της Zedem Media, η οποία μας παρουσίασε πολλές διαφορετικές ιδέες που μας άρεσαν. Η συγκεκριμένη όμως ήταν αυτό που λέμε «αγάπη με την πρώτη ματιά!». Σε προηγούμενες εκδόσεις του φεστιβάλ το σχεδιαστικό ήταν δημιουργία της επίσης εξαιρετικής Νάσιας Δημητρίου, η οποία έχει και τη γενική επιμέλεια των γραφιστικών του φεστιβάλ. Επίσης, δεν μπορώ να μην αναφερθώ στον άνθρωπο που δημιούργησε την ταυτότητα και το λογότυπο του φεστιβάλ, τον πολύ αγαπημένο και ταλαντούχο συνεργάτη μας Achim Wieland, τον οποίο δυστυχώς χάσαμε φέτος… Η εικόνα του φεστιβάλ ξεκίνησε με τον Άχιμ… εμείς τώρα φροντίζουμε κάθε χρόνο να είμαστε δημιουργικοί και να εξελίσσουμε αυτό που δημιούργησε.

–Για δεύτερη χρονιά συνεργασία με το Talents and Short Film Market του Τορίνο (TSFM). Πώς λειτούργησε την πρώτη φορά;

Η συνεργασία ήταν εξαιρετική. Οι δημιουργοί που έλαβαν μέρος αποκόμισαν σημαντικές εμπειρίες και δύο εξ αυτών έχουν ήδη ολοκληρώσει τις ταινίες τους. Είναι πολύ σημαντική δράση τόσο για τους Κύπριους όσο και για τους δημιουργούς από την ευρύτερη γεωγραφική γειτονιά μας.

«Το πιο chill-out festival»

Τη φετινή εικόνα της αφίσας την έχει επιμεληθεί η Jeanne Bornet, Head Designer της Zedem Media, η οποία μας παρουσίασε πολλές διαφορετικές ιδέες που μας άρεσαν. Η συγκεκριμένη όμως ήταν αυτό που λέμε «αγάπη με την πρώτη ματιά!».

–Το φεστιβάλ έχει φτάσει τα όριά του, ή μπορεί να επεκταθεί περισσότερο;

Το φεστιβάλ επεκτείνεται κάθε χρόνο αλλά με σύνεση και εντός των οικονομικών πλαισίων. Αυτό που ίσως χρειάζεται είναι η επέκταση των δραστηριοτήτων του καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Όσο αφορά στην εβδομάδα των προβολών θεωρούμε ότι πρέπει να μείνει ως έχει, δηλαδή ένα φεστιβάλ που όλοι μπορούν να έχουν μια όμορφη, κοινή και ολοκληρωμένη κινηματογραφική εμπειρία, η οποία δεν είναι ποτέ ψυχρή και απρόσωπη.

–Κλείνοντας, με μία κλισέ η ερώτηση… για ποιο λόγο να έρθει κάποιος στο φεστιβάλ;

Το φεστιβάλ προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία. Μπορείς να παρακολουθήσεις ταινίες και μετά σε ένα όμορφα διαμορφωμένο χώρο να τις συζητήσει με ποτό και φαγητό. Είναι σημαντικό το ότι το φεστιβάλ έχει μια χαλαρή ατμόσφαιρα και μπορείς να μιλήσεις με τους δημιουργούς. Όπως πολύ χαρακτηριστικά και εύστοχα είπε ο Άρης Δημοκίδης που επισκέφτηκε το ΔΦΤΜΜΚ πέρυσι «Είναι το πιο chill-out festival που έχω πάει ποτέ!».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση