Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Η βασίλισσα της κυψέλης ★★★
ΔΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Μπλέρτα Μπασόλι
Ερμηνείες: Ιλκα Γκάσι, Τσουν Λάιτσι, Αουρίτα Αγκούσι
Στο ντεμπούτο της, η Κοσοβάρα σκηνοθέτις Μπλέρτα Μπασόλι σάρωσε τα βραβεία στο φεστιβάλ του Σάντανς με ένα φιλμ που μιλάει για τη γυναικεία χειραφέτηση και ταυτόχρονα φέρνει στο προσκήνιο τις οδύνες του πολέμου. Εχοντας χάσει τον σύζυγό της στις τελευταίες βαλκανικές συγκρούσεις και με δύο παιδιά να μεγαλώσει, η Φαριγέ φτάνει σε δεινή οικονομική κατάσταση. Αναζητώντας λύση, μαθαίνει να οδηγεί και ξεκινά μια μικρή αγροτική επιχείρηση, παρέα με μερικές ακόμη χήρες που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα. Η δραστηριότητα αυτή ωστόσο αντιμετωπίζεται με καχυποψία και εχθρότητα από την κλειστή, ανδροκρατούμενη κοινωνία του χωριού τους, η οποία θεωρεί πως η θέση της γυναίκας είναι εντελώς διαφορετική. Βασιζόμενη σε μια πραγματική ιστορία από την πατρίδα της, η Μπασόλι, μαζί με την εξαιρετική πρωταγωνίστριά της, Ιλκα Γκάσι, δημιουργεί μια ηρωίδα όνομα και πράγμα. Η μάχη για ελευθερία δεν είναι εδώ απλώς πνευματικό ζητούμενο, αλλά κυριολεκτικά θέμα επιβίωσης, καθώς η Φαριγέ πρέπει να πάει κόντρα σε άγραφους νόμους και προκαταλήψεις αιώνων για να τα βγάλει πέρα. Η γενναιότητά της θα μαζέψει γύρω και τις υπόλοιπες «μέλισσες» της κυψέλης σε μιαν ιδιότυπη κολεκτίβα και θα υπενθυμίσει πως το θεμέλιο της κοινωνίας είναι γένους θηλυκού.
Αντίο, κύριε Χάφµαν ★★½
ΔΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Φρεντ Καβαγιέ
Ερμηνείες: Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλ Λελούς, Σαρά Ζιραρντό
Στην τρομακτική, γεμάτη αγωνία, συνθήκη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μάς στέλνει το γαλλικό φιλμ του Φρεντ Καβαγιέ, ο οποίος ποντάρει στην ατμόσφαιρα και στους καλούς ηθοποιούς του για να δημιουργήσει ένα ιστορικό θρίλερ. Στο κατεχόμενο Παρίσι του 1941, ο Φρανσουά (Ζιλ Λελούς) εργάζεται υπό τις εντολές του κυρίου Χάφμαν (Ζακ Οντιάρ), ενός έμπειρου και ευκατάστατου κοσμηματοπώλη. Ο τελευταίος ωστόσο τυγχάνει να είναι και Εβραίος, οπότε αποφασίζει να το σκάσει μαζί με την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να γλιτώσει το στρατόπεδο συγκέντρωσης. Οι δύο άνδρες θα κάνουν τότε μια ασυνήθιστη συμφωνία, η οποία βάζει σε κίνηση ένα μηχανισμό που θα καθορίσει στο εξής τις ζωές τους. Ο Καβαγιέ, ο οποίος έχει εμπειρία στα ψυχολογικά θρίλερ, τοποθετεί την ιστορία του σε κλειστούς χώρους, μπολιάζοντάς τη με το στοιχείο της διαρκούς απειλής. Πολύ περισσότερο ενδιαφέρον έχει, ωστόσο η «αναμέτρηση» των δύο ανδρών: από τη μία ο Χάφμαν, ταλαντούχος, εκλεπτυσμένος και με αυστηρό ηθικό κώδικα, και από την άλλη ο Φρανσουά, ένας συνηθισμένος άνθρωπος, ο οποίος ονειρεύεται να σκαρφαλώσει κοινωνικά, μαζί με την αγαπημένη του, Μπλανς. Η τελευταία θα παίξει τελικά ρόλο-κλειδί στην εξέλιξη μιας ιστορίας, που θα ήταν πληρέστερη εάν το σενάριο και η πλοκή ήταν περισσότερο φροντισμένα.
Τελευταίο ταξίδι ★★★
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2021)
Σκηνοθεσία: Αρης Χατζηστεφάνου
Ακούγονται: Γιάννης Αγγελάκας, Ολια Λαζαρίδου
Ο δημοσιογράφος Αρης Χατζηστεφάνου αφήνει αυτή τη φορά λίγο κατά μέρος την καθαρή, πολιτικά φορτισμένη έρευνα, προκειμένου να δώσει υπόσταση σε μια πολύ ενδιαφέρουσα σύλληψη. Εχοντας για οδηγό τα κείμενα του Νίκου Καζαντζάκη, στα οποία ο μεγάλος λογοτέχνης αποτύπωσε τα ταξίδια του στην Ιαπωνία το 1935 και το 1957, ακολουθεί και εκείνος την ίδια διαδρομή στο σήμερα εντοπίζοντας διαφορές, αλλά και εντυπωσιακά πολλές ομοιότητες στη χώρα της Απω Ανατολής. Στο ντοκιμαντέρ που προκύπτει, δικός μας ξεναγός είναι βασικά ο Γιάννης Αγγελάκας, ο οποίος με τη μοναδική φωνή του παραθέτει τη γραφή του Καζαντζάκη, ενώ στο τελευταίο κομμάτι η Ολια Λαζαρίδου μεταφέρει τις σημειώσεις της Ελένης Καζαντζάκη.
Εκείνο που εμείς παρακολουθούμε στο μεταξύ είναι ένα οδοιπορικό ανθρωπολογίας και πολιτισμού, κοινωνικής και, φυσικά, πολιτικής παρατήρησης, αφού, ως γνωστόν, πρώτα βγαίνει η ψυχή και έπειτα το… χούι. Οι παλιοί αχθοφόροι έγιναν ντελίβερι, οι πονηροί ιερείς του Βούδα τουριστικοί πράκτορες, οι πόρνες στέκονται ακόμη στα πεζοδρόμια του Τόκιο και μια πανδημία, όπως εκείνη που στέρησε τη ζωή και στον Καζαντζάκη, ξεκινά πάλι σήμερα από τα ίδια μέρη για να σκεπάσει τον κόσμο. Ολη αυτή η παράλληλη αφήγηση εμπλουτίζεται με στιγμιότυπα από γιαπωνέζικα βίντεο γκέιμ και anime, ενώ ατμοσφαιρικές τζαζ και ηλεκτρονικές μουσικές προσθέτουν τις δικές τους πινελιές.
Ανεµος ελευθερίας ★★
DOCU-DRAMA (2021)
Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαµπόπουλος
Ερμηνείες: Τίµος Παπαδόπουλος, Σήφης Πολυζωίδης
Με αφορμή την επέτειο για την Επανάσταση του 1821, ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος δημιουργεί ένα υβριδικό φιλμ, μια «μυθοπλαστική τεκμηρίωση», με σκοπό να παντρέψει την ιστορική έρευνα με δικούς του, φανταστικούς ήρωες. Ενας τέτοιος είναι ο Ιωάννης Φίλωνας, έμπορος και ανώτερο στέλεχος της Φιλικής Εταιρείας, ο οποίος ξεκινά ένα ταξίδι συνωμοτικής δραστηριότητας, από την προεπαναστατική Πελοπόννησο έως την Τεργέστη, τη Βιέννη, το Ιάσιο και την Κωνσταντινούπολη. Ως θεατές παρακολουθούμε αυτό το ταξίδι εποχής –το οποίο πάντως απεικονίζεται κάπως ερασιτεχνικά και δίχως πολλά μέσα– ενώ στο ενδιάμεσο κάνουμε «βόλτες» μέχρι τη νέα στέγη της Εθνικής Βιβλιοθήκης για να ακούσουμε την τεκμηρίωση ειδικών, όπως οι ιστορικοί Βασίλης Παναγιωτόπουλος και Ολγα Κατσιαρδή-Hering.
Η χαμένη πόλη
ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Ανταµ και Ααρον Νι
Ερμηνείες: Σάντρα Μπούλοκ, Τσάνινγκ Τέιτουµ, Ντάνιελ Ράντκλιφ
Καταιγιστική περιπέτεια με εξωτικό φόντο, που έχει για πρωταγωνιστές της λαμπερούς χολιγουντιανούς αστέρες. Μια μοναχική συγγραφέας (Σάντρα Μπούλοκ) ειδικεύεται στις ρομαντικές περιπέτειες σε εξωτικά μέρη, με πρωταγωνιστή τον Ντας, τον οποίο στην πραγματικότητα «ζωντανεύει» ο πανέμορφος Αλαν (Τσάνινγκ Τέιτουμ). Στη διάρκεια ενός προωθητικού ταξιδιού, ωστόσο, εκείνη θα πέσει θύμα απαγωγής ενός εκκεντρικού δισεκατομμυριούχου (Ντάνιελ Ράντκλιφ), ο οποίος ελπίζει πως μπορεί να τον οδηγήσει στον θησαυρό της χαμένης αρχαίας πόλης του τελευταίου μυθιστορήματός της. Ο Αλαν φυσικά, θέλοντας να αποδείξει τον ηρωισμό του, θα αναλάβει να την απελευθερώσει.