Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Ασθενοφόρο ★★½
ΔΡΑΣΗΣ (2022)
Σκηνοθεσία: Μάικλ Μπέι
Ερμηνείες: Τζέικ Τζίλενχαλ, Γιαχία Αµπντούλ-Ματίν, Εϊζα Γκονζάλεζ
Ο μετρ της καταιγιστικής δράσης, Μάικλ Μπέι, επιστρέφει αυτή την εβδομάδα με ένα τρομερό κυνηγητό στους δρόμους του Λος Αντζελες. Ο Γουίλιαμ και ο Ντάνι είναι ετεροθαλή αδέλφια με… ειδίκευση στις ληστείες τραπεζών. Οταν ωστόσο μια «δουλειά» θα στραβώσει, οι δυο τους θα καταλήξουν σε ένα ασθενοφόρο, μαζί με μια νεαρή τραυματιοφορέα και έναν χτυπημένο από σφαίρα αστυνομικό. Στο κατόπι τους βρίσκονται ειδικές δυνάμεις, αστυνομία, FBI, αλλά και τηλεοπτικά συνεργεία, τα οποία μεταδίδουν ζωντανά όλες τις εξελίξεις της τρελής καταδίωξης.
Ο Μάικλ Μπέι εκτοξεύει για άλλη μία φορά την αδρεναλίνη στο τέρμα, αδιαφορώντας επιδεικτικά για τον όποιο ρεαλισμό και προτιμώντας να βομβαρδίσει τον θεατή με θεαματικές εκρήξεις, δηλητηριώδεις ατάκες και ιλιγγιώδη κίνηση της κάμερας. Καθώς η τελευταία ακολουθεί τη δράση, εμείς προλαβαίνουμε να δούμε μερικές πραγματικά ευφάνταστες σεκάνς, να γελάσουμε, να βαρεθούμε ελαφρώς –όταν γίνεται η αναπόφευκτη «κοιλιά»– ακόμη και να συγκινηθούμε με την τύχη των ηρώων.
Ο κ. Μπάχµαν και η τάξη του ★★★½
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2021)
Σκηνοθεσία: Μαρία Σπετ
Εμφανίζεται: Ντίτερ Μπάχµαν
Θυμίζοντας αρκετά και το «Ανάμεσα στους τοίχους» του Λοράν Καντέ, το ντοκιμαντέρ της Μαρίας Σπετ μας βάζει μέσα σε μια γερμανική σχολική αίθουσα, όπου κάνουν μάθημα παιδιά μεταναστών. Η μεγάλη διαφορά, βέβαια, είναι πως εδώ μιλάμε για πραγματική τάξη, εκεί όπου ο κύριος Μπάχμαν, ο δάσκαλος, κάνει ό,τι μπορεί προκειμένου να βοηθήσει τους νεαρούς μαθητές 12-14 ετών να βρουν ένα μονοπάτι, όχι μόνο προς τη γνώση αλλά και προς τη ζωή τους. Η κάμερα παρακολουθεί φυσικά τα μαθήματα, άλλες σχολικές δραστηριότητες, συναντήσεις με γονείς, εκδρομές, αλλά και την καθημερινότητα στην ίδια τη γερμανική κωμόπολη (Σταντάλεντορφ), όπου κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο λειτούργησε το μεγαλύτερο κέντρο παραγωγής όπλων και πυρομαχικών της Ευρώπης.
Η μαραθώνια διάρκεια των 217 λεπτών μπορεί να τρομάξει αρκετούς, ωστόσο το ντοκιμαντέρ της Μαρία Σπετ κυλάει αβίαστα για όποιον θέλει να ανακαλύψει το πώς η περίφημη κοινωνική «ενσωμάτωση» προσφύγων και μεταναστών γίνεται πράξη στην πραγματική ζωή. Εχοντας να κάνει με παιδιά προερχόμενα από εννέα διαφορετικές χώρες (Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Μαρόκο κ.ά.) και με ποικίλο μαθησιακό υπόβαθρο, ο κύριος Μπάχμαν καταργεί αρκετά από τα στεγανά δασκάλου – μαθητή, προκειμένου (αρχικά) να επικοινωνήσει μαζί τους. Το μάθημά του περιλαμβάνει περίπου τα πάντα, από ροκ μουσική μέχρι κουβέντες πάνω στη σεξουαλικότητα ή την έννοια της δικαιοσύνης. Και είναι αληθινά μοναδικό να βλέπει κάποιος τα αποτελέσματα αυτής της διαδικασίας, σχεδόν σε πραγματικό χρόνο.
∆εσµοί γυναικών ★★★
ΔΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Μαχαµάτ-Σαλέχ Χαρούν
Ερμηνείες: Ατσουάκ Αµπακάρ Σουλεϊµανί. Γιουσούφ Τζαόρο
Μία από τις σπάνιες αφρικανικές ταινίες μάς έρχεται αυτή την εβδομάδα από το Τσαντ και τον σπουδαίο δημιουργό Μαχαμάτ-Σαλέχ Χαρούν. Οι γυναίκες βρίσκονται εδώ στο επίκεντρο καθώς η Αμίνα, μια ανύπαντρη μητέρα, μαθαίνει για την ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη της 15χρονης κόρης της, Μαρία. Καθώς οι αμβλώσεις απαγορεύονται αυστηρά στη μουσουλμανική κοινωνία τους, οι δυο γυναίκες καλούνται να βρουν άμεσα λύση, ενώ ταυτόχρονα έχουν να αντιμετωπίσουν και τον σχολιασμό του κοινωνικού περίγυρου. Ο Χαρούν μάς δείχνει πώς ένα πραγματικά πατριαρχικό περιβάλλον μπορεί να οδηγήσει στην απελπισία τα μέλη του που ξεφεύγουν, έστω και ελάχιστα, από τις καθιερωμένες νόρμες. Η γυναικεία αλληλεγγύη αποτελεί εδώ την απάντηση, σε ένα φιλμ φτιαγμένο με αυθεντικά αφρικανικά υλικά, το οποίο χειρίζεται επίσης το θέμα του με ευαισθησία και αξιοπρέπεια.
Ο σωµατοφύλακας της γυναίκας του εκτελεστή ★★½
ΔΡΑΣΗΣ (2022)
Σκηνοθεσία: Πάτρικ Χιουζ
Ερμηνείες: Ράιαν Ρέινολντς, Σάµιουελ Τζάκσον, Σάλµα Χάγιεκ, Αντόνιο Μπαντέρας
Το σίκουελ της παλαβής περιπέτειας «Ο σωματοφύλακας του εκτελεστή» είναι εδώ για έναν ακόμη γύρο πυροβολισμών και παράνοιας. Ο Ράιαν Ρέινολντς, στον ρόλο του κορυφαίου σωματοφύλακα Μάικλ Μπράις, δεν έχει αυτή τη φορά να προστατέψει μόνο τον αρχιεκτελεστή Ντάριους Κινκέιντ (Σάμιουελ Τζάκσον) αλλά και την ακόμη πιο ασταθή ερωμένη του, Σόνια, την οποία ερμηνεύει με το γνωστό της μπρίο η Σάλμα Χάγιεκ. Γενικώς τα πάντα εδώ έχουν να κάνουν με την απενοχοποιημένη δράση, το βρωμόστομο χιούμορ και την υποτυπώδη πλοκή ενός απλώς διασκεδαστικού φιλμ για ενηλίκους. Απερίγραπτος και ο ζάπλουτος Ελληνας «κακός» του Αντόνιο Μπαντέρας, Αριστοτέλης Παπαδόπουλος…
Νέα τάξη ★★
ΘΡΙΛΕΡ (2020)
Σκηνοθεσία: Μισέλ Φράνκο
Ερμηνείες: Ναϊάν Γκονζάλες Νορβίντ, Φερνάντο Κουαούτλε
Ο Μεξικανός σκηνοθέτης Μισέλ Φράνκο («Μετά τη Λουτσία) βραβεύτηκε στη Βενετία γι’ αυτό το ταξικής υφής θρίλερ που ξεδιπλώνεται ταχύτατα σε λιγότερο από μιάμιση ώρα. Σε αυτό το διάστημα, παρακολουθούμε τον γάμο ενός πλούσιου ζευγαριού στην οικογενειακή έπαυλη, με εκλεκτούς καλεσμένους να καταφθάνουν σε πολυτελή αυτοκίνητα. Η γιορτή ωστόσο θα διακοπεί βίαια, όταν ένας εξοργισμένος όχλος εισβάλει στον χώρο σκοτώνοντας και αρπάζοντας αδιακρίτως. Η νεαρή νύφη θα πέσει τελικά θύμα απαγωγής, καθώς η εξέγερση εδραιώνει πλέον ένα δυστοπικά αυταρχικό καθεστώς. Το φιλμ του Φράνκο είναι σχεδόν άψογο σε επίπεδο κινηματογράφησης και μοντάζ, ωστόσο το πολιτικό του σχόλιο μοιάζει αρκετά ρηχό και σχηματικό. Η πρόθεσή του είναι ολοφάνερα να καυτηριάσει τη σημερινή κατάσταση των ανισοτήτων, αλλά και να δηλώσει με τον τρόπο του ότι η βία οδηγεί αποκλειστικά σε αδιέξοδα.
Η βοή του κόσµου ★★★
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2020)
Σκηνοθεσία: Πέτρος Σεβαστίκογλου
Εμφανίζονται: Μάρθα Λαµπίρη-Φεντόροφ, Γιούρι Μπερνάντεζ
Ο Πέτρος Σεβαστίκογλου ταξιδεύει σε τέσσερις διαφορετικές ηπείρους και πέντε χώρες, επιχειρώντας να αφουγκραστεί τη «βοή του κόσμου», όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τους νέους ανθρώπους του σήμερα. Επειδή ακριβώς πρόκειται για «βοή», εδώ δεν υπάρχουν υπότιτλοι ή πολλές επεξηγήσεις, αλλά μια ροή εικόνων, τοπίων και ανθρώπων, ενώ στο φόντο –ή και στο προσκήνιο– περνάει μια σειρά σύγχρονων θεμάτων: από την κρίση του καπιταλισμού και το παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον μέχρι την κλιματική αλλαγή και τα μεταναστευτικά κύματα. Η ταινία προβάλλεται από την Παρασκευή στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.