Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Η τελετή απονομής των κινηματογραφικών βραβείων BAFTA 2022, που έλαβε χώρα το βράδυ της Κυριακής στο Royal Albert Hall του Λονδίνου, πέτυχε σχεδόν σε όλα διάνα: βραβεία πολυσυλλεκτικά και σε γενικές γραμμές αναμενόμενα (χωρίς γκρίνιες δηλαδή), βρετανική διακριτικότητα και αρκετό χιούμορ. Υπεύθυνη για το τελευταίο, πάντως, ήταν μια… Αυστραλή. Η κωμικός Ρέμπελ Γουίλσον εκτέλεσε χρέη οικοδέσποινας της βραδιάς και με το γνωστό δυναμικό στυλ της μίλησε από λίγο για όλους: τον Βλαντιμίρ Πούτιν, στον οποίο έδειξε το μεσαίο δάχτυλο, τα COVID-πάρτι του Μπόρις Τζόνσον, την τηλεοπτική καριέρα του ζεύγους Χάρι και Μέγκαν κ.ο.κ.
Πέραν εκείνης, βέβαια, ελάχιστα ήταν τα πολιτικά σχόλια της βραδιάς, με τους σταρ να φορούν συμβολικά τα χρώματα της Ουκρανίας και μόνο τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς να δηλώνει στο κόκκινο χαλί πως προτίθεται να συμμετάσχει ενεργά στο πρόγραμμα φιλοξενίας προσφύγων «Homes for Ukraine» και τον Αντι Σέρκις να ψέγει τη μεταναστευτική πολιτική της Βρετανίας.
Στο μεταξύ, μια συμπατριώτισσα της Γουίλσον, η Τζέιν Κάμπιον, ήταν η μεγάλη νικήτρια της απονομής, παρόλο που δεν βρέθηκε στο Λονδίνο για να παραλάβει τα βραβεία της καλύτερης ταινίας και της κορυφαίας σκηνοθεσίας για την «Εξουσία του σκύλου». Αντιθέτως, εκεί ήταν για λογαριασμό της ο πρωταγωνιστής, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, ο οποίος, για να πούμε την αλήθεια, είναι ο αδικημένος της απονομής μιας και το ιδιότυπο, βραδυφλεγές γουέστερν της Κάμπιον δεν θα έφτανε ποτέ σε αυτό το επίπεδο δίχως τη δική του εκπληκτική ερμηνεία. Αυτή, ωστόσο, δεν στάθηκε αρκετή για να νικήσει τον Γουίλ Σμιθ, της «Μεθόδου των Γουίλιαμς», στον οποίο κατέληξε το βραβείο πρώτου ανδρικού ρόλου.
Οσο για τον αντίστοιχο γυναικείο, εκεί επικράτησε η Βρετανίδα Τζοάνα Σκάνλαν, ηθοποιός κυρίως του θεάτρου και της τηλεόρασης, η οποία όμως φέτος ξεχώρισε στο οικογενειακό δράμα «After Love» του Αλίμ Καν. Αντίστοιχοι νικητές στις κατηγορίες των δεύτερων ρόλων ήταν ο Τρόι Κούτσουρ («CODA»), ο οποίος έγινε μόλις ο δεύτερος κωφάλαλος ηθοποιός που κερδίζει, και η Αριάνα ντε Μπόουζ, η οποία έχει σχεδόν σίγουρο και το Οσκαρ για την εκρηκτική ερμηνεία της στο «West Side Story» του Στίβεν Σπίλμπεργκ.
Από την τελετή της Κυριακής, βέβαια, έμειναν και άλλοι ευχαριστημένοι. Ο Ντενί Βιλνέβ, για παράδειγμα, ο οποίος μπορεί να μην κέρδισε ο ίδιος, αλλά είδε το δικό του «Dune» να φεύγει με τα περισσότερα βραβεία (5) έστω και σε τεχνικές κατηγορίες όπως η φωτογραφία, τα εφέ και ο ήχος. Επίσης ο Κένεθ Μπράνα, ο οποίος δήλωσε χαρούμενος για τη δημοφιλία του «Μπέλφαστ», φιλμ που αναδείχθηκε το κορυφαίο βρετανικό της σεζόν. Οσκαρικό βήμα φαίνεται πως έκανε και ο Πολ Τόμας Αντερσον, του οποίου η «Πίτσα γλυκόριζα» κέρδισε το βραβείο πρωτότυπου σεναρίου.
Αυτός, τέλος, που ήταν πανταχού παρών στην τελετή και ας κέρδισε μόνο το βραβείο μοντάζ, ήταν ο Τζέιμς Μποντ. Το «No Time to Die», κύκνειο άσμα του Ντάνιελ Κρεγκ στο franchise, ήταν, για το Ηνωμένο Βασίλειο τουλάχιστον, η ταινία της χρονιάς και οι διοργανωτές φρόντισαν να το υπενθυμίσουν. Στα 85 της, η αειθαλής Σίρλεϊ Μπάσεϊ άνοιξε τη βραδιά με μια συγκινητική ερμηνεία του «Diamonds Are Forever», έξι δεκαετίες μετά την πρώτη περιπέτεια του πράκτορα 007.
Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, με τη σχετική κονκάρδα για την Ουκρανία στο πέτο. (EPA/NEIL HALL)