ΚΥΠΕ
Ο συνδυασμός της δυναμικής των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) με ένα μήνυμα που μπορεί να πείσει, φαίνεται να ήταν σημαντική παράμετρος της πρωτοφανούς εκλογικής επιτυχίας του Φειδία Παναγιώτου στις ευρωεκλογές, ανέφερε μιλώντας στο ΚΥΠΕ η Χριστιάνα Καραγιάννη, Επίκουρη Καθηγήτρια Μέσων Επικοινωνίας και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Frederick.
Η κ. Καραγιάννη, μιλώντας στο ΚΥΠΕ σχετικά με το αποτύπωμα που μπορεί να έχει η χρήση των ΜΚΔ στη δημόσια σφαίρα και στην πολιτική ζωή, υπογράμμισε τις δυνατότητες που δημιουργούν αυτά ως εργαλείο προβολής πολιτικών προσώπων και παρουσίασης θέσεων, καθώς και ως εργαλείο για πιο άμεση επαφή και επικοινωνία με το κοινό στο οποίο κάποιος απευθύνεται. Επεσήμανε, βέβαια, ότι από μόνη της η παρουσία κάποιου στα ΜΚΔ δεν μπορεί να εξασφαλίσει επιτυχία σε μια εκλογική μάχη.
Με τη συζήτηση να στρέφεται αναπόφευκτα στην περίπτωση του 24χρονου Eυρωβουλευτή – πλέον – Φειδία Παναγιώτου, η κ. Καραγιάννη σημείωσε ότι ο νεαρός που κατήλθε ως ανεξάρτητος υποψήφιος στις εκλογές, κατάφερε να βρει τον σωστό συνδυασμό ενός ισχυρού εργαλείου, όπως τα ΜΚΔ, και ενός πειστικού μηνύματος, την κατάλληλη στιγμή. «Κατάφερε να δημιουργήσει μια άμεση σχέση με τους πολίτες και αυτό έφερε το αποτέλεσμα», εξήγησε.
Ανέφερε ότι δεν μπορεί η επιτυχία του να αποδοθεί αποκλειστικότητα στα ΜΚΔ και ότι υπάρχουν και άλλοι κοινωνικοί παράγοντες που ευθύνονται γι’ αυτήν. «Ένας παράγοντας είναι η έλλειψη πολιτικής παιδείας», είπε η κ. Καραγιάννη, προσθέτοντας ότι «εστιάζουμε πιο πολύ στη στείρα γνώση, παρά στη δημιουργία ενός ατόμου μορφωμένου πολιτικά και κοινωνικά».
«Θεωρώ ότι δεν έχουμε την παιδεία που προσφέρει τη δυνατότητα να εμπλακεί ένα άτομο στην πολιτική σφαίρα με έναν δημιουργικό τρόπο», συνέχισε, εκφράζοντας την άποψη ότι σε συνδυασμό με την αρνητική εικόνα που έχει η κοινωνία για τους πολιτικούς και τα κόμματα, λόγω της διαφθοράς και της διαπλοκής, οι νέοι στρέφονται ενάντια στην πολιτική σκηνή και γίνονται αδιάφοροι.
«Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι υπάρχει απογοήτευση από τους πολίτες προς τα κόμματα και τα πολιτικά πρόσωπα, λόγω της κατάστασης που ζούμε τα τελευταία χρόνια», πρόσθεσε η κ. Καραγιάννη, επισημαίνοντας τον μεγάλο αριθμό σκανδάλων που αναδείχθηκαν, αλλά και την ατιμωρησία όσων εμπλέκονται σε αυτά.
«Εκφράστηκε μία απογοήτευση και μία αντίδραση, αισθάνεται απόγνωση μεγάλη μερίδα πολιτών και σίγουρα έψαχνε κάτι το οποίο να μην έχει κομματικό χρώμα, να παρουσιάζεται ως υπερκομματικό», εξήγησε, λέγοντας ότι αυτό εκφράστηκε με έναν τρόπο και στις προεδρικές εκλογές του 2023.
«Ο νυν Πρόεδρος, παρ’ όλο που είχε στηριχθεί από ένα κομματικό χώρο και προερχόταν από έναν κομματικό χώρο, κέρδισε τις εκλογές έπειτα από μία προεκλογική εκστρατεία στην οποία παρουσιάστηκε ως πολίτης υπερκομματικός, που μπορεί να κάνει όσα δεν μπορούν τα κόμματα που είναι αναμεμιγμένα στη διαφθορά και σε οικονομικά και άλλα συμφέροντα», σημείωσε.
Οι ψηφοφόροι «είδαν ένα άτομο παρόμοιο με αυτούς» στην υποψηφιότητα Φειδία Παναγιώτου
Η κ. Καραγιάννη υπογράμμισε ότι τα ΜΚΔ είναι η νέα τάση για τις δημόσιες σχέσεις και «ένα εργαλείο που επιτρέπει στα πολιτικά πρόσωπα και σε υποψηφίους, ακόμα και σε περιόδους που δεν έχουμε εκλογές, να τα χρησιμοποιήσουν έτσι ώστε να έρθουν πιο κοντά στους πολίτες».
Απαντώντας σε ερώτηση αν μπορεί ένα πολιτικό πρόσωπο, που δεν έχει οργανική σχέση με τα ΜΚΔ, να πετύχει τα ίδια αποτελέσματα στην επικοινωνία του με το κοινό, όπως ένα πρόσωπο που έχει οργανική σχέση με αυτά, η κ. Καραγιάννη σημείωσε ότι το «φαινόμενο Φειδίας» κατάφερε να χτίσει ένα δίκτυο γύρω από την προσωπικότητά του, ως δημιουργός περιεχομένου, το οποίο μάλιστα ήταν κυρίως κωμικό αρχικά. «Άρχισε να δημιουργεί μία καθημερινή, άμεση σχέση με μια μεγάλη μερίδα ατόμων που τον ακολουθούσαν», πρόσθεσε.
Η ίδια διευκρίνισε ότι αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί να το πετύχει κάποιος από τη μία στιγμή στην άλλη, αν δεν έχει επαφή με τα ΜΚΔ. «Δεν μπορώ να φανταστώ ένα πολιτικό πρόσωπο που δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ ΜΚΔ, να το δούμε να δημιουργεί αυτή την αμεσότητα και να έχει ανταπόκριση από το κοινό», ανέφερε.
Σημείωσε, ακόμα, ότι μπορεί ο Φειδίας Παναγιώτου να έχτισε αυτή τη σχέση με το κοινό και να απέκτησε αμεσότητα με θεματολογία που ίσως κάποιοι να θεωρούν υποδεέστερης σημασίας, αλλά αυτό θα μπορούσε να γίνει και σε πιο σοβαρά ζητήματα. «Και ίσως αυτό να είδε μία μερίδα πολιτών, αυτή την προοπτική να δώσει φωνή στον απλό πολίτη», είπε η κ. Καραγιάννη, προσθέτοντας ότι «είδαν ένα άτομο παρόμοιο με αυτούς, από τον δικό τους κόσμο, ξαφνικά να μπορεί να διεκδικεί πράγματα με αποφασιστικότητα. Έχτισε μία σχέση εμπιστοσύνης το συγκεκριμένο άτομο», είπε.
Μπορούν τα ΜΚΔ να προσφέρουν εποικοδομητικά στην πολιτική;
Η κ. Καραγιάννη επεσήμανε ότι το φαινόμενο της εμπλοκής των ΜΚΔ στην πολιτική σκηνή δεν είναι κυπριακή πρωτοτυπία, λέγοντας ότι τα ΜΚΔ ανέδειξαν πολιτικά πρόσωπα, κόμματα και κινήματα, τα οποία δεν ήταν γνωστά και κατάφεραν με το εργαλείο αυτό να ακουστούν και να αποκτήσουν τη στήριξη του κόσμου.
Κλήθηκε, ακόμα, να πει αν υπάρχουν αντιστοιχίες ανάμεσα στο γεγονός ότι αναδεικνύονται πολιτικά πρόσωπα και σχηματισμοί μέσω των ΜΚΔ και στο γεγονός ότι πρόσωπα που προέρχονται από τον χώρο της τηλεόρασης εκλέγονται πλέον σε δημόσια αξιώματα.
«Δεν ξέρω αν το πόσο δημοφιλές είναι ένα άτομο, είναι αυτό που το κάνει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του κοινού», ανέφερε. «Σίγουρα το να έχεις ένα μεγάλο δίκτυο ακολούθων, σε κάνει να μπορείς να στείλεις τα μηνύματά σου σε πολλούς», συνέχισε, υπογραμμίζοντας, όμως, την ανάγκη να συνδυάζεται η δυναμική ενός μέσου, με το περιεχόμενο του μηνύματος. «Και σε αυτές τις εκλογές είχαμε πρόσωπα της τηλεόρασης, αγαπητά πρόσωπα, με μεγάλο κοινό και στα ΜΚΔ, που δεν κατάφεραν όμως να έχουν αυτό το αποτέλεσμα», σημείωσε.
Σε ερώτηση αν υπάρχει ελπίδα να αλλάξει η εικόνα της απαξίωσης της πολιτικής, μέσω της πολιτικοποίησης των ΜΚΔ, ή αν υπάρχει κίνδυνος να εξωθήσουν περαιτέρω την αποπολιτικοποίηση της κοινωνίας, η κ. Καραγιάννη είπε ότι, δεδομένου ότι είναι ένα εργαλείο πολύ κοντά στους νέους, μπορεί να φέρει επιθυμητά αποτελέσματα, εφόσον συνδυαστεί παιδεία και τεχνολογία με ένα ωραίο μήνυμα και περιεχόμενο. «Αν τα ΜΚΔ και άλλα τεχνολογικά εργαλεία χρησιμοποιηθούν ως εκπαιδευτικά εργαλεία για να φέρουν τους νέους κοντά σε πολιτικό περιεχόμενο, θα είναι ό,τι καλύτερο», σημείωσε.
«Έχει σημασία ποιος θα περάσει το μήνυμα μέσω των ΜΚΔ και τι θα λέει αυτό», υπογράμμισε η κ. Καραγιάννη, απαντώντας σε παρατήρηση ότι τα ΜΚΔ χρησιμοποιήθηκαν στην ΕΕ και από ακροδεξιά κόμματα, τα οποία σε πολλές χώρες αναδείχθηκαν σε μεγάλους νικητές των εκλογών αυτών.
«Έχουμε ένα πολύ δυνατό εργαλείο και πρέπει να το χρησιμοποιήσουμε όσο πιο καλά και δημιουργικά μπορούμε, ώστε να έχουμε εποικοδομητικό και επιθυμητό αποτέλεσμα», είπε. «Θέλουμε να εμπλέξουμε τους νέους στην πολιτική, να είναι πιο ενεργοί, να έχουν κριτική σκέψη; Πρέπει να δουλέψουμε στην κατεύθυνση αυτή, χρησιμοποιώντας εργαλεία που μιλούν στους νέους, που έχουν την αμεσότητα που θέλουν αυτοί», κατέληξε η κ. Καραγιάννη, αναφέροντας ότι σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να κινηθούν όχι μόνο από τα κόμματα, αλλά και το κράτος.