ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Υπ. Εργασίας για σχέδιο δράσης δεξιοτήτων – Πρέπει να αλλάξει η κουλτούρα

Παρουσία του ΠτΔ, της Επ. Περιβάλλοντος, Γενικών Διευθυντών Υπουργείων και των κοινωνικών εταίρων ο Υπ. Εργασίας έδωσε την Παρασκευή στο Προεδρικό Μέγαρο λεπτομέρειες για το σχέδιο δράσης

ΚΥΠΕ

Το σχέδιο δράσης της Κυβέρνησης για το ευρωπαϊκό έτος δεξιοτήτων θέτει γερά θεμέλια για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας, ανέφερε την Παρασκευή ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, με τον Υπουργό Εργασίας Γιάννη Παναγιώτου να λέει από την πλευρά του ότι στόχος είναι όλο το ανθρώπινο δυναμικό να μπει στην παραγωγική εργασία.

Παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, της Επιτρόπου Περιβάλλοντος, Γενικών Διευθυντών Υπουργείων και των κοινωνικών εταίρων ο Υπουργός Εργασίας έδωσε την Παρασκευή στο Προεδρικό Μέγαρο λεπτομέρειες για το σχέδιο δράσης, που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Το σχέδιο με τίτλο «Σύγχρονη Επαγγελματική Ανάπτυξη για την Πράσινη και την Ψηφιακή Μετάβαση» στοχεύει να εμπλέξει 100.000 άτομα με στόχο τη στελέχωση της αγοράς εργασίας με σύγχρονους επαγγελματίες για την ανάπτυξη της οικονομίας και τη συνοχή της κοινωνίας.

Ο προϋπολογισμός θα αντληθεί από το πρόγραμμα ΘΑΛΕΙΑ, από προγράμματα της ΑνΑΔ και από το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Στην παρουσίαση ο Υπουργός Εργασίας Γιάννης Παναγιώτου αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στη φράση ότι «η κουλτούρα τρώει την στρατηγική για πρόγευμα» σημειώνοντας ότι πρέπει να αλλάξει η κουλτούρα ώστε να επωφεληθούν όσο το δυνατό περισσότεροι πολίτες προς όφελος εν τέλει της οικονομίας.

Είπε επίσης ότι η ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού του τόπου μας είναι κορυφαία προτεραιότητα της Κυβέρνησης.

Χαιρετισμούς απηύθυναν ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης και ο αναπληρωτής επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Κομισιόν στην Κύπρο Νικόλας Ίσαρης.

Ο ΓΔ της ΑνΑΔ Γιάννης Μουρουζίδης απάντησε σε ερωτήματα τόσο του ίδιου του Προέδρου όσο και των κοινωνικών εταίρων. Η ΑνΑΔ να σημειωθεί είναι ο εθνικός συντονιστής για υλοποίηση του έτους δεξιοτήτων το οποίο άρχισε επίσημα στις 9 Μαΐου με διάρκεια έως τον Μάιο του 2024.

Οι  δράσεις του σχεδίου του ΥΠΕΡΓ θα υλοποιηθούν από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής και το Γραφείο της Επιτρόπου Περιβάλλοντος.

Το σχέδιο, οι στόχοι, οι συμμετέχοντες, η κατάρτιση και τα πιστοποιητικά παρακολούθησης

Ο Υπουργός Εργασίας Γιάννης Παναγιώτου παρουσιάζοντας το πρόγραμμα είπε ότι στόχος είναι όλο το ανθρώπινο δυναμικό να μπει στην παραγωγική εργασία.

Ζήτησε τη συνεργασία όλων, κοινωνικών εταίρων και φορέων, επιχειρήσεων, εργοδοτών και των ΜΜΕ λέγοντας ότι θα υπάρξει συντονισμός δράσεων και με το ΥΠΑΝ, το Υφυπουργείο Έρευνας και το γραφείο της Επιτρόπου Περιβάλλοντος.

«Θα πάμε παντού, θα επισκεφθούμε όλους τους εργασιακούς χώρους, θα είμαστε έξω και όχι στα γραφεία μας», είπε.

Τα σχέδιο περιλαμβάνει δραστηριότητες μάθησης για την αναβάθμιση των γνώσεων, των δεξιοτήτων και της εργασιακής κουλτούρας, αναβάθμιση πολιτικού πλαισίου με κοινωνικό διάλογο και θεσμοθέτηση διαδικασιών για βελτίωση της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την οικονομία και ενίσχυση του ρόλου της επαγγελματικής μάθησης και ανάπτυξη διεθνών συνεργασιών για αξιοποίηση εμπειρογνωμοσύνης, ανταλλαγή τεχνογνωσίας με την ΕΕ και διεθνείς οργανισμούς, καθώς και διμερείς συμφωνίες.

Το τρίπτυχο των στόχων περιλαμβάνει την ανάπτυξη σύγχρονης επαγγελματικής κουλτούρας, την παροχή κοινωνικά στοχευμένης επαγγελματικής μάθησης και προώθηση επαγγελματικής εξειδίκευσης και πιστοποίησης.

Είπε ότι δεν μπορούμε να είμαστε όλοι ειδικοί για όλα και δεν θέλουμε να έχουμε ειδικούς επί του γενικού.

Οι συμμετέχοντες θα είναι εργαζόμενοι και άνεργοι, μαθητές και φοιτητές, εθνοφρουροί, κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, άτομα εκτός εκπαίδευσης και κατάρτισης ηλικίας από 15 ως 29 χρόνων, άτομα άνω των 55, γυναίκες εκτός εργασίας και άτομα με αναπηρίες, και υφιστάμενοι και μελλοντικοί επαγγελματίες στην Πράσινη και Ψηφιακή Οικονομία, Οικοδομική Βιομηχανία, Φιλοξενία, Λιανικό Εμπόριο (Τεχνικός Φωτοβολταϊκών, Οικοδόμος, Τεχνίτης υβριδικών/τεχνικών οχημάτων, Τεχνίτης Κεντρικών Θερμάνσεων, Τεχνίτης κλιματιστικών / ψυκτικών εγκαταστάσεων, Πωλητής, Προγραμματιστής ηλ. εφαρμογών, Τραπεζοκόμος, Πιστοποίηση Ασφαλούς Πρόσβασης).

Οι στόχοι θα επιτευχθούν με ενημερωτικά σεμινάρια, μαθησιακά εργαστήρια και ηλεκτρονική μάθηση.

Ο ΓΔ της ΑνΑΔ Γιάννης Μουρουζίδης εξήγησε ότι αναλόγως της ομάδας που θα εξειδικεύεται και αναλόγως του αντικειμένου θα γίνεται εκπαίδευση από 80 έως 150 ώρες (25 ώρες κατάρτισης την βδομάδα) και θα ακολουθεί αξιολόγηση διάρκειας από ειδικούς από 6 ως 15 ώρες ώστε οι συμμετέχοντες να εξασφαλίζουν πιστοποιητικό παρακολούθησης.

Οι νέες δράσεις από το πρόγραμμα ΘΑΛΕΙΑ έχουν προϋπολογισμό 1,4 εκ., οι δράσεις της ΑνΑΔ 1,2 εκ. και οι υφιστάμενες δράσεις έχουν κόστος 15 εκ. με άντληση προϋπολογισμού από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

ΠτΔ: Το σχέδιο θέτει γερά θεμέλια για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης στο χαιρετισμό του επανέλαβε πως η Κυβέρνηση εργάζεται για ένα ανθρωποκεντρικό μοντέλο ανάπτυξης, με στόχο τη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης της οικονομίας και την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρωπίνου δυναμικού, που είναι και ο σημαντικότερος  μας πλούτος.

Είπε ότι η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση σε ένα ραγδαία εξελισσόμενο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, που απαιτεί επιτακτικά  την ενίσχυση της προσαρμοστικότητας και της καινοτομίας, με ένα υψηλά καταρτισμένο εργατικό δυναμικό, εξοπλισμένο με τις απαραίτητες δεξιότητες και την κατάλληλη τεχνογνωσία.

Ο Πρόεδρος είπε ότι ο συνεχώς εξελισσόμενος κόσμος της εργασίας απαιτεί να αγκαλιάσουμε τη δια βίου μάθηση και τη συνεχή αναβάθμιση γνώσεων και δεξιοτήτων και πρέπει να καλλιεργηθεί κουλτούρα μάθησης, καινοτομίας και συνεχούς εκπαίδευσης καλώντας τους κοινωνικούς εταίρους,  τον επιχειρηματικό κόσμο, τους φορείς της  κοινωνίας αλλά και τον κάθε συμπολίτη, να συμπορευτούν προς επίτευξη αυτού του στόχου.

Κομισιόν: Η στροφή στις δεξιότητες ο μόνος δρόμος

Ο αναπληρωτής επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Κομισιόν στην Κύπρο Νικόλας Ίσαρης είπε ότι με βάση στοιχεία, πάνω από τα τρία τέταρτα των εταιρειών στην ΕΕ αναφέρουν ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες όσον αφορά στην εξεύρεση εργαζομένων με τις απαραίτητες δεξιότητες, ενώ μόνο το 37% των ενηλίκων παρακολουθούν προγράμματα κατάρτισης σε τακτική βάση.

Ο κ. Ίσαρης είπε ότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι με τις ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται με την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση, θα έχουμε διαρκώς αυξανόμενη ανάγκη από ανθρώπους που θα μπορούν να διαχειριστούν τις νέες αυτές πραγματικότητες και δεν θα μπορέσουμε να τα καταφέρουμε χωρίς εργατικό δυναμικό και χωρίς ανθρώπους που να μπορούν να διαχειριστούν τις αλλεπάλληλες αλλαγές.

Είπε ότι το έτος δεξιοτήτων θα συμβάλει στη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας, καλύπτοντας τα κενά και τις αναντιστοιχίες δεξιοτήτων και το ψηφιακό χάσμα στην ΕΕ και επιτρέποντας στο εργατικό δυναμικό να αξιοποιήσει πλήρως τις ευκαιρίες της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης.

Θα δώσει επίσης νέα ώθηση για την επίτευξη των κοινωνικών στόχων της στρατηγικής «Ευρώπη 2030», σύμφωνα με τους οποίους τουλάχιστον το 60% του συνόλου των ενηλίκων πρέπει να συμμετέχουν σε προγράμματα κατάρτισης και τουλάχιστον το 78% να εργάζονται.

Η πρωτοβουλία, συνέχισε, θα συμβάλει επίσης στην επίτευξη των στόχων της λεγόμενης «Ψηφιακής Πυξίδας 2030» σύμφωνα με τους οποίους τουλάχιστον το 80% όλων των ενηλίκων πρέπει να διαθέτουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες, ενώ πρέπει να απασχολούνται τουλάχιστον 20 εκατομμύρια ειδικοί του τομέα των Τεχνολογικών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην ΕΕ, με ικανοποιητική εκπροσώπηση γυναικών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συντονίζει τις δραστηριότητες του Ευρωπαϊκού έτους δεξιοτήτων σε συνέργεια με εθνικούς συντονιστές από κάθε κράτος- μέλος και τους αρμόδιους οργανισμούς της ΕΕ, κυρίως το CEDEFOP, τον ENISA και το ETF (European Training Foundation).

Ο κ. Ίσαρης είπε ότι για να γίνει πραγματικότητα το δικαίωμα στις δεξιότητες για τους πολίτες θα γίνει προώθηση των επενδύσεων στην κατάρτιση και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων, αντιστοίχιση των δεξιοτήτων των εργαζομένων με τις ανάγκες των εργοδοτών, εναρμόνιση των φιλοδοξιών και των δεξιοτήτων των εργαζομένων με τις ευκαιρίες απασχόλησης και προσέλκυση ειδικευμένων ατόμων εκτός ΕΕ για την προώθηση της ψηφιακής και της πράσινης μετάβασης.

Είπε επίσης ότι για να προωθηθούν όλοι αυτοί οι στόχοι η Κομισιόν θα αναπτύξει, μεταξύ άλλων, ένα ευρωπαϊκό θεματολόγιο δεξιοτήτων, μια καταγραφή δηλαδή όλων των δεξιοτήτων που θα ήταν χρήσιμες στον καθένα μας, ώστε να βοηθήσουμε τα άτομα και τις επιχειρήσεις να αναπτύσσουν περισσότερες και καλύτερες δεξιότητες και να τις χρησιμοποιούν.

Μέχρι τώρα, είπε, περισσότεροι από 700 οργανισμοί έχουν προσχωρήσει στο σύμφωνο για τις δεξιότητες, κι έχουν δεσμευτεί να αναπτύξουν τις δεξιότητες έως και 6 εκατομμυρίων ατόμων.

Η Κομισιόν πρότεινε επίσης μια νέα ευρωπαϊκή στρατηγική για τα πανεπιστήμια, ώστε τα προγράμματα σπουδών τους να βοηθούν στην ανάπτυξη υψηλού επιπέδου και ανθεκτικών στις μελλοντικές εξελίξεις δεξιοτήτων, και οι φοιτητές τους να γίνουν δημιουργικοί και κριτικοί στοχαστές, ικανοί να επιλύουν προβλήματα και ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες και δημιούργησε την ευρωπαϊκή πλατφόρμα ψηφιακών δεξιοτήτων και θέσεων εργασίας με πληροφορίες και πόρους σχετικά με τις ψηφιακές δεξιότητες και ευκαιρίες κατάρτισης και χρηματοδότησης.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι διατίθεται σημαντική χρηματοδότηση και τεχνική υποστήριξη με στόχο τη στήριξη των επενδύσεων των κρατών μελών για την αναβάθμιση δεξιοτήτων και την επανειδίκευση, μεταξύ άλλων από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο+ (ΕΚΤ+), τον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, το πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη» (ειδικά για την ανάπτυξη δεξαμενής ειδικευμένων ταλέντων ψηφιακών εμπειρογνωμόνων), το πρόγραμμα «Ορίζων Ευρώπη» και το Erasmus.

Η Κομισιόν καλεί τους εργοδότες να επενδύσουν στις δεξιότητες των εργαζομένων τους και να προωθήσουν μια νοοτροπία μάθησης εντός των οργανώσεών τους, αλλά και να στηρίξουν την αναγνώριση της μη τυπικής και της άτυπης μάθησης και να ενθαρρύνουν τους εργαζομένους τους να αποκτήσουν νέες δεξιότητες καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση