Την ώρα που η τιμή του αργού πετρελαίου παρουσιάζει αξιοσημείωτη πτώση το τελευταίο δεκαήμερο, οι τιμές των καυσίμων κίνησης στη χώρα μας συνεχίζουν το ράλι ανόδου σφίγγοντας ακόμη περισσότερο τον κλοιό γύρω από τους καταναλωτές.
Στο μυαλό των πολιτών η τιμή του αργού πετρελαίου ανά βαρέλι είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις τιμές των καυσίμων, με την υποχώρηση των τιμών του τελευταίου δεκαημέρου να δημιουργεί προσδοκίες σε ότι αφορά το αντίκτυπο που θα έχει στην τσέπη των πολιτών.
Η σχέση αργού πετρελαίου με τα καύσιμα
«Έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι δεν έχει σχέση το αργό πετρέλαιο με τα καθαρά προϊόντα» ανέφερε μιλώντας στην «Καθημερινή» ο εκτελεστικός διευθύνων σύμβουλος της Πετρολίνα, Ντίνος Λευκαρίτης, υπογραμμίζοντας πως η τιμή των καυσίμων κίνησης επαφίεται σε πολλούς παράγοντες και μεταβλητές. Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα περιπτώσεις που η τιμή του αργού πετρελαίου ανά βαρέλι εκτοξεύτηκε ακόμη και στα 140 δολάρια όμως την ίδια ώρα οι αντίστοιχες των καυσίμων παρέμειναν αμετάβλητες.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής έχουν πάρει μεγάλα ποσοστά βενζίνης με αποτέλεσμα να δημιουργείται έλλειψη στην αγορά ενώ παρόμοια είναι η κατάσταση και με το πετρέλαιο, μεγάλες ποσότητες έχουν συσσωρευτεί σε συγκεκριμένες χώρες» πρόσθεσε καταδεικνύοντας την απλή εξίσωση προσφοράς και ζήτησης ενώ επεξήγησε πως η Κύπρος δεν εισάγει αργό πετρέλαιο αλλά καθαρά προϊόντα. Τι σημαίνει αυτό; Το αργό πετρέλαιο βγάζει (διυλίζεται) διάφορα προϊόντα όπως είναι το πετρέλαιο κίνησης, η βενζίνη και η κηροζίνη. Μετά το εμπάργκο από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια δεν προμηθεύονται από την Ρωσία.
Διυλιστήρια και από ευρώ σε δολάρια
Αυτό σημαίνει πως αναλόγως του αργού πετρελαίου που εισάγει κάθε χώρα παράγεται αντίστοιχο ποσοστό πετρελαίου και βενζίνης. Η χώρα μας αγοράζει από Ελλάδα και Ισραήλ. Ο βασικότερος όμως λόγος της μεταβολής των τιμών σύμφωνα με τον κύριο Λευκαρίτη είναι το γεγονός πως αφενός τα λειτουργικά έξοδα των διυλιστηρίων έχουν αυξηθεί και αφετέρου αγοράζουν σε υψηλότερες τιμές το αργό πετρέλαιο κάτι που αναπόφευκτα επιφέρει μια σημαντική αύξηση στις τιμές των καυσίμων. «Έχουμε να κάνουμε αποκλειστικά με διυλιστήρια του εξωτερικού, των οποίων δε μπορούμε να ελέγξουμε κόστα», πρόσθεσε.
Η νομισματική διαφορά αποτελεί επίσης επιβαρυντικό παράγοντα αφού τα πρατήρια μετατρέπουν το ευρώ σε δολάριο για να προχωρήσουν στις αγορές των καυσίμων ενώ σε αυτά προστίθενται οι διάφοροι φόροι, ο Φ.Π.Α, μεταφορικά και ναύλα. Η συνολική τιμή που προκύπτει για να φτάσουν τα καύσιμα στη χώρα μας κατατίθεται τόσο ενώπιον Τελωνείου όσο και στο Τμήμα Ενέργειας του Υπουργείου Εμπορίου τα οποία ελέγχουν τα τιμολόγια. «Μέχρι σήμερα δεν έχει προκύψει οποιοδήποτε ζήτημα από τους ελέγχους» κατέληξε ο κύριος Λευκαρίτης.
Για το εάν και κατά πόσο μπορούμε να προβλέψουμε πώς θα κυμανθούν οι τιμές το αμέσως επόμενο διάστημα ο Εκτελεστικός Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Πετρολίνα υπογράμμισε πως τα πετρελαιοειδή είναι ένα σύνθετο και πολύπλοκο ζήτημα αναφέροντας χαρακτηριστικά «Έγινε τρομοκρατική επίθεση στο Παρίσι και οι τιμές παγκοσμίως έπεσαν, έγινε τσουνάμι στην Ασία και οι τιμές ανέβηκαν».