Του Παναγιώτη Ρουγκάλα
Κρατούν «μεγάλο καλάθι» για τις επιδόσεις του τουρισμού του 2023 από το Υφυπουργείο Τουρισμού. Έπειτα από ένα – ομολογουμένωςαμφίβολο έτος για τον τουρισμό, αυτό του 2022 που κατεγράφησαν ωστόσο εξαιρετικές επιδόσεις και δίχως τις αγορές της Ρωσίας και της Ουκρανίας, υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία πως το 2023 η Κύπρος θα κυμανθεί στα φετινά τουριστικά επίπεδα. Τάδε έφη ο υφυπουργός Τουρισμού, Σάββας Περδίος στο περιθώριο της παρουσίασης του απολογισμού του υφυπουργείου του για την περίοδο που είναι σε λειτουργία. Ο Υφυπουργός Τουρισμού που μέχρι τώρα έδειξε έργο –λίγο ή πολύ θα κριθεί μελλοντικά διότι μετά τις εκλογές πιθανώς να μιλάμε για άλλο υφυπουργό Τουρισμούεκτίμησε πως με τα μέχρι τώρα δεδομένα ο πληθωρισμός δεν θα επηρεάσει την τουριστική επίδοση της Κύπρου. Κράτησε δε, μία «πισινή» σχολιάζοντας πως τα δεδομένα ισχύουν για την παρούσα κατάσταση και δεν γίνεται λόγος για μία νέα κρίση, ή για χρονιά εν μέσω «αχαρτογράφητων νερών». Την ίδια ώρα, ο κ. Περδίος υπέδειξε πως υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την Κύπρο από πολίτες χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τον τουρισμό. Πράγματι, εάν ανατρέξει κανείς σε σχετικά στοιχεία θα δει πως οι αναζητήσεις είναι 40% αυξημένες για την Κύπρο από ότι ήταν το 2019. Αριθμητικοί στόχοι δεν έχουν μπει στις εκτιμήσεις για το 2023 και το υφυπουργείο το αποφεύγει, διότι ακόμα δεν έχει κλείσει τουριστικά η χρονιά για το 2022. Τέλος Οκτωβρίου οι αφίξεις τουριστών ήταν στα 3 εκατομμύρια και εκτιμάται πως θα φτάσουν στα 3,2 – 3,3 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του έτους. Σημειώνεται πως το 2019 οι αφίξεις τουριστών ήταν στα 3,9 εκατομμύρια, χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό στην Κύπρο.
Περνώντας ξανά στα των εκτιμήσεων για την τουριστική χρονιά που μας έρχεται, όλες οι παραπάνω εκτιμήσεις γίνονται στη βάση του ότι η Κύπρος έχει απωλέσει και το 25% του τουριστικού της ρεύματος λόγω του πολέμου, που ήταν από Ρωσία και Ουκρανία. Η Κύπρος κατάφερε να ανακτήσει αυτό το τουριστικό ρεύμα από άλλες αγορές, που όπως αποδείχτηκε η «μαγιά» δημιουργήθηκε την τελευταία τριετία. Οταν άρχισε η πανδημία το 2020 και ανοιγόκλειναν τα σύνορα και οι οικονομίες, η «Κ» σε ρεπορτάζ της έγραφε πως ήταν η ευκαιρία της Κύπρου να πατήσει ένα κουμπί «εκκίνησης», «ριστάρτ» αγγλιστί, ώστε να αλλάξει όσο μπορεί και να αναβαθμιστεί ποικιλοτρόπως το τουριστικό προϊόν της Κύπρου. Φαίνεται πως στην ίδια «γραμμή» ήταν και το υφυπουργείο και ναι μεν με λάθη, αλλά με βήματα σωστά κατάφερε να προσελκύσει νέες αγορές. Η αντικατάσταση των τουριστικών αγορών της Ρωσίας και της Ουκρανίας το 2020 και το 2021 δεν ήταν στα πλάνα της Κύπρου. Ομως όπως διαφάνηκε το 2022 κατέστη αναγκαία μία τέτοια κίνηση και να έχει η Κύπρος ένα «πλάνο βήτα».
23% πάνω οι νέες αγορές
Η «μαγιά» της τριετίας είχε αποτέλεσμα το 2022. Όπως μπορεί να αποδειχθεί από σχετικά δεδομένα του υφυπουργείου Τουρισμού, οι αφίξεις του 2022 σε σχέση με αυτές του 2019 που υπογραμμίζεται για ακόμα μία φορά πως ήταν μια χρονιά ρεκόρ και σε επίπεδο αφίξεων και σε επίπεδο χρημάτων που ήρθαν από τον τουρισμό στη χώρα, η αύξηση φτάνει στο 23% συνολικά. Πλέον όπως παρουσιάζονται τα δεδομένα, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί το 40% των τουριστικών αφίξεων της Κύπρου σε σύγκριση με 25% στην προπανδημική εποχή. Ενώ ο τουρισμός της Κύπρου πριν από την πανδημία είχε εξάρτηση κατά 70% από ταξιδιωτικούς πράκτορες και μόλις 30% από μεμονωμένους ταξιδιώτες, τα ποσοστά άλλαξαν και έφτασαν στο υγιές 50 / 50.
Αξίζει να σημειωθεί πως η μοναδική αγορά που πλέον υπάρχει τουρισμός από ταξιδιωτικούς πράκτορες είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο όμως κινείται στο -8%.
Ψήφος από Πολωνία
Ο υφυπουργός Τουρισμού χαρακτήρισε την Πολωνία «μεγάλο τουριστικό χαρτί» και εκτίμησε ότι θα γίνει κάποια στιγμή η «νούμερο δύο» χώρα σε επίπεδο αφίξεων στην Κύπρο. Όπως είπε, την «πιστεύει πολύ» ως χώρα που θα στηρίξει τουριστικά την Κύπρο και έχει μεγάλη προοπτική. Τα στοιχεία που έχει ενώπιόν του το Υφυπουργείο ενισχύουν εξάλλου αυτή την θέση. Οι Πολωνοί που ήρθαν στην Κύπρο μέχρι και τον Νοέμβριο του 2022 ήταν κατά 126% πιο πολλοί από τους αντίστοιχους που επισκέφθηκαν τη χώρα στο ίδιο διάστημα το 2019. Συγκεκριμένα, το 2019 μέχρι το Νοέμβριο είχαν επισκεφθεί την Κύπρο 72 χιλιάδες τουρίστες από την Πολωνία και το 2022 στο εντεκάμηνο, 164 χιλιάδες.
Το ότι η αγορά της Γερμανίας θα άνθιζε και θα υπήρχε μεγάλο τουριστικό ρεύμα, είχε γίνει εντός εισαγωγικών «ανέκδοτο». Γερμανούς περίμενε ο Κύπριος και Γερμανούς δεν έβλεπε τόσα χρόνια. Τα διαβήματα όμως για την αγορά της Γερμανίας είχαν θετικό αποτέλεσμα, αφού μέχρι και τον Νοέμβριο του 2022 σε σύγκριση με τον Νοέμβρη του 2019, οι Γερμανοί τουρίστες έχουν αυξηθεί κατά 31%. Συγκεκριμένα, μέχρι τον Νοέμβρη του 2022 το γερμανικό τουριστικό ρεύμα ήταν στις 178 χιλιάδες, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ήταν στις 136 χιλιάδες.
Αύξηση μεγάλη, της τάξης του 68%, σημείωσαν και οι Δανοί στο εντεκάμηνο του 2022. Από 40 χιλιάδες το 2019 στο εντεκάμηνο έφτασαν τους 68 χιλιάδες, ενώ μεγάλη αύξηση είχαν και οι ταξιδιώτες από τη Γαλλία. Ήρθαν 100% περισσότεροι Γάλλοι το 2022 σε σύγκριση με το 2019, συγκεκριμένα, από 28 χιλιάδες, ήρθαν 56 χιλιάδες. Από την Αυστρία και την Ουγγαρία η αύξηση ήταν επίσης άξια αναφοράς. Το 2022 μέχρι στιγμής ήρθαν 62% περισσότεροι τουρίστες και από τους 71 χιλιάδες το 2019 έφτασαν τους 115 χιλιάδες.
Στο 80% η μελέτη των Ισπανών
Η πολυδιαφημισμένη μελέτη των Ισπανών, που είχαν κάνει για λογαριασμό της Κύπρου, είναι μία έρευνα που πλέον έχει εφαρμοστεί από την χώρα περίπου στο 80%. Η μελέτη των Ισπανών που είχε ετοιμάσει η ισπανική εταιρεία «THR», όπως σημείωσε στην «Κ» ο υφυπουργός, έχει ενσωματωθεί στην Εθνική Στρατηγική για τον Τουρισμό μέχρι το 2030 σε αυτό τα ποσοστό, εξηγώντας πως το εναπομείναν 20% ήταν στοιχεία που τελικά είτε ήταν ανεφάρμοστα, είτε υιοθετήθηκαν καλύτερες προτάσεις. Είναι γεγονός ότι οι αφίξεις τουριστών έχουν αυξηθεί για την Κύπρο διότι υπάρχει και καλύτερη διαφήμιση. Με εξαίρεση τις αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου, του Ισραήλ και της Ελλάδας, σε όλες τις άλλες αγορές – όπως αναφέρθηκε από το Υφυπουργείοτο ποσοστό δαπάνης σε διαφήμιση υπερτερεί του ποσοστού της αγοράς σε αφίξεις. Συνολικά, υπάρχει μία αύξηση αναζητήσεων για την Κύπρο στο διαδίκτυο μεγαλύτερη του 20% σε σχέση με το 2019 (περίπου 7 εκατ. αναζητήσεις το μήνα) με τις μεγαλύτερες αυξήσεις αναζητήσεων να προέρχονται από τις αγορές της Σερβίας, Γαλλίας, Δανίας, Ιταλίας και Πολωνίας. Οι ψηλότερες δαπάνες για διαφήμιση γίνονται στις αγορές της Γαλλίας με 15%, της Σκανδιναβίας με επίσης 15%, της Πολωνίας με 12%, του Ηνωμένου Βασιλείου με 10%, της Γερμανίας με 7% , της Ελβετίας με 7% και του Ισραήλ με 6%.