ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πώς διαμορφώνεται ο χάρτης των υπεραγορών

Τα νέα δεδομένα μετά την επίσημη εξαγορά Παπαντωνίου από Σκλαβενίτη

Της Δωρίτας Γιαννακού

Της Δωρίτας Γιαννακού

Μεγαλώνει η πίτα μεριδίων και ενεργοποιούνται μηχανισμοί αντιμετώπισης της νέας κατάστασης πραγμάτων στο χάρτη των υπεραγορών μετά την επίσημη εξαγορά των υπεραγορών Παπαντωνίου από τον ελληνικό όμιλο Σκλαβενίτη. Ουσιαστικά το δίκτυο του Σκλαβενίτη εξαπλώνεται σε περισσότερα σημεία προσδίδοντας μια διαφορετική εικόνα στο λιανικό εμπόριο της Κύπρου τονίζουν στην «Κ» οι εμπλεκόμενοι του κλάδου.

Μετά το πράσινο φως της Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) άνοιξε και επίσημα ο δρόμος για την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την ένταξη των Υπεραγορών Παπαντωνίου στο Δίκτυο της Σκλαβενίτης Κύπρου. Όπως πρώτη σας ενημέρωσε η «Κ», οι δύο εταιρείες βρίσκονταν εδώ και καιρό σε συζητήσεις για το ενδεχόμενο συγχώνευσής τους με την εταιρεία Σκλαβενίτη να λειτουργεί πλέον συνολικά 27 καταστήματα απασχολώντας 2.350 εργαζομένους, διασφαλίζοντας και τις 769 θέσεις εργασίας των Υπεραγορών Παπαντωνίου. Ο Σκλαβενίτης, διαθέτει 18 συνολικά καταστήματα στην Κύπρο μετά την απορρόφηση-εξαγορά των υπεραγορών Μαρινόπουλου η οποία ολοκληρώθηκε το 2017.  Από την άλλη οι υπεραγορές Παπαντωνίου που ξεκίνησαν στη Χλώρακα, το 1987 λειτουργούν συνολικά 9 καταστήματα σε Πάφο, Χλώρακα, Κάτω Πάφο, Πόλις Χρυσοχούς, Γεροσκήπου, Ύψωνα, Καθολική Κέντρο Λεμεσού, Πισσούρι και Εγκωμη και έχουν κύκλο εργασιών περίπου €150 εκατ.

Συμβάλλει στην εντατικοποίηση του ανταγωνισμού στον τομέα του λιανικού εμπορίου-Ενθαρρύνονται οι υπόλοιπες αλυσίδες να αναβαθμιστούν περαιτέρω

Πλέον τα μερίδια των υπεραγορών της Κύπρου θα αλλάξουν και διαφοροποιούνται με τις ισορροπίες να αλλάζουν ενθαρρύνοντας διάφορες ενέργειες από μέρους των υπόλοιπων αλυσίδων σούπερ μάρκετ αλλά και των μικρών υπεραγορών προκειμένου να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα τους και να έχουν να προτείνουν στον κύπριο καταναλωτή επιλογές με την ανάλογη σχέση μεταξύ της ποιότητας και της τιμής. Εξάλλου, οι καταναλωτές, ανεξαρτήτως εισοδηματικού στρώματος, ψάχνουν για το «value for money», καθώς λόγω του πληθωρισμού, δεν μπορούν να αγοράσουν με το ίδιο κονδύλι τα προϊόντα που αγόραζαν προηγουμένως σημειώνουν οι εμπλεκόμενοι του κλάδου. Οι αρμόδιοι φορείς προσβλέπουν στη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πελατών, την προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών και προϊόντων, αλλά και προσιτών τιμών, προκειμένου τα νέα δεδομένα να επιφέρουν τα αναμενόμενα οφέλη στους καταναλωτές.

Αναβάθμιση και ανταγωνισμός από τους άλλους

Ιδιαίτερα σημαντικό για το λιανικό εμπόριο της Κύπρου είναι το γεγονός ότι μια τέτοιου μεγέθους εταιρεία προερχόμενη από την ελληνική αγορά επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της για τη συμβολή της στην ανάπτυξη του λιανεμπορίου και αποδεικνύει την εμπιστοσύνη της στις προοπτικές της κυπριακής οικονομίας, όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Υπεραγορών (ΠΑΣΥΠΕ) Ανδρέας Χατζηαδάμου. Επιπλέον, το γεγονός αυτό δημιουργεί μια ενισχυμένη προσπάθεια για συνεχόμενη αναβάθμιση του ανταγωνισμού προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα οι καταναλωτές να απολαμβάνουν προϊόντα στις πιο χαμηλές τιμές της αγοράς και ταυτόχρονα την καλύτερη εξυπηρέτηση σημειώνει ο κ Χατζηαδάμου.

Ειδικότερα, όπως σημειώνει ο εκτελεστικός γραμματέας του ΠΑΣΥΠΕ, ο κάθε ένας από τις μεγάλες αλυσίδες των σούπερ μαρκετ και τις μικρές υπεραγορές προγραμματίζει τις δικές του ενέργειες προκειμένου να κρατήσει το μερίδιο λειτουργίας του στα πλαίσια της πολιτικής τους μέσω μάρκετινγκ και προωθητικών ενεργειών. Η συγκεκριμένη συγχώνευση αναμένεται να πυροδοτήσει την ενίσχυση της ανταγωνιστικής δυναμικής των υπεραγορών με βάση της φιλοσοφίας και της κουλτούρας του καθενός τονίζει ο κ Χατζηαδάμου.

Συνολικά ο αριθμός των μεγάλων υπεραγορών παγκύπρια ανέρχεται γύρω στις 80 ενώ ο συνολικός αριθμός των υπεραγορών μικρών και μεγάλων που δραστηριοποιούνται παγκύπρια φτάνει τις 155.

Αναφορικά με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, υπάρχει η Lidl Κύπρου με 22 καταστήματα και τζίρο περί τα €350 εκατ. Στα ίδια επίπεδα τζίρου βρίσκεται και η κυπριακών συμφερόντων υπεραγορά Αλφαμέγα του ομίλου Παπαέλληνα με 17 καταστήματα με μερίδιο στα επίπεδα του 25% της αγοράς. Η υπεραγορά Αθηαινίτης διατηρώντας μόνο 2 καταστήματα μέχρι σήμερα συγκεντρώνει ποσοστό μεριδίου στην αγορά της τάξης του 10% και τζίρο που ανέρχεται στα €150 εκατ. Ο συνεταιρισμός που απαρτίζεται από μικρότερα σημεία λιανικής, MAS Supermarkets, με 50 καταστήματα διαθέτει τζίρο που ανέρχεται στα €150 εκατ ενώ σε ό,τι αφορά την αλυσίδα Metro, πραγματοποιεί ετήσιο τζίρο €100 εκατ. διατηρώντας 6 καταστήματα.

Ο Σκλαβενίτης και το προβάδισμα

Ο ελληνικός όμιλος Σκλαβενίτης βρίσκεται σήμερα στην κορυφή της ελληνικής αγοράς επιδιώκοντας να επιτύχει ένα παρόμοιο σενάριο και εδώ στην Κύπρο. Η θέση του Σκλαβενίτη ωστόσο σήμερα στην κυπριακή αγορά είναι στην τρίτη θέση. Ο Σκλαβενίτης διαθέτει 8 καταστήματα στη Λευκωσία, 5 σε Λεμεσό, 2 σε Πάφο, 2 στη Λάρνακά και 1 στο Παραλίμνι στο δίκτυο του. Συνολικά απασχολεί περί τα 1.500 άτομα προσωπικό και, όπως σημειώνεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, υπολογίζεται ότι στα καταστήματά της μπαίνουν καθημερινά περίπου 20.000 άτομα. Εξάλλου η ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ διαθέτει μερίδιο που αντιστοιχεί στο 20% της κυπριακής αγοράς και ο κύκλος εργασιών της υπολογίζεται ότι ανέρχεται στα €200 εκατομμύρια. Η ενσωμάτωση της Παπαντωνίου στο δίκτυο των καταστημάτων του Σκλαβενίτη, αναμένεται να αναθεωρήσει προς τα πάνω τον τζίρο της νέας οντότητας που δημιουργείται δίνοντας στον ελληνικό όμιλο το προβάδισμα στην αγορά. Η πρωτεύουσα πρόκειται να προκρίνει την όποια επικράτηση καθώς απορροφά το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας- γύρω στο 40% της αγοράς, ενώ ακολουθεί με 30% η Λεμεσός όπως επεξηγούν οι αρμόδιοι.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Δωρίτας Γιαννακού

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση