Του Παναγιώτη Ρουγκάλα
Στα τέλη Μαρτίου 2023, το 94,2% του αριθμού των συναλλαγών που αφορούν καταθέσεις, αναλήψεις μετρητών και μεταφορές εντός και εκτός της Τράπεζας Κύπρου, πραγματοποιήθηκαν μέσω ψηφιακών καναλιών. Όπως αναφέρει ο διευθυντής διεύθυνσης Ψηφιακής Μεταμόρφωσης της Τράπεζας Κύπρου, Δημήτρης Νικολάου, ακόμη και σε δύσκολους καιρούς για τον τραπεζικό τομέα, η Τράπεζα Κύπρου συνέχισε να επενδύει στον ψηφιακό μετασχηματισμό, κατανοώντας την αξία του τόσο για την Τράπεζα ως Οργανισμό, αλλά κυρίως για τους πελάτες της.
Ο διευθυντής διεύθυνσης Ψηφιακής Μεταμόρφωσης της Τράπεζας Κύπρου αναλύει σε συνέντευξή του στην «Κ» τη νέα υπηρεσία QuickHub, εξηγεί τις λειτουργίες της και αναδεικνύει την αξία της.
Ενδεικτικά, όπως τονίζει, μέσω του QuickHub μπορούν να πραγματοποιήσουν καθημερινές και βασικές συναλλαγές όπως το άνοιγμα λογαριασμού, η έκδοση νέας κάρτας, η αίτηση προσωπικού δανείου και ενοικιαγοράς αυτοκινήτου.
- Τι ποσοστό από τις παραδοσιακές εργασίες ενός υποκαταστήματος γίνονται πλέον μέσω των ψηφιακών καναλιών της τράπεζας και τι ακριβώς προσφέρει η νέα υπηρεσία QuickHub;
- Η υιοθέτηση των ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών συνέχισε να αυξάνεται και να κερδίζει δυναμική κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023. Στα τέλη Μαρτίου 2023, το 94,2% του αριθμού των συναλλαγών που αφορούν καταθέσεις, αναλήψεις μετρητών και μεταφορές εντός και εκτός της Τράπεζας, πραγματοποιήθηκαν μέσω των ψηφιακών καναλιών. Είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε ότι με την πάροδο του χρόνου οι πελάτες μας εμπιστεύονται ολοένα και περισσότερο τις ψηφιακές μας λύσεις. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι το 82,7% των ιδιωτών πελατών μας επιλέγουν τα ψηφιακά κανάλια έναντι των καταστημάτων για τις συναλλαγές τους. Στα τέλη Μαρτίου 2023, οι ενεργοί χρήστες του mobile banking και του QuickPay αυξήθηκαν κατά 15,1% και 29,3% αντίστοιχα τους τελευταίους 12 μήνες. Τον Μάρτιο καταγράφηκε, επίσης, ο μέχρι στιγμής υψηλότερος αριθμός χρηστών QuickPay, με 173 χιλιάδες ενεργούς χρήστες. Παράλληλα, για το 2023, τον Μάρτιο καταγράφηκε ο υψηλότερος αριθμός πληρωμών μέσω QuickPay, με 536 χιλιάδες συναλλαγές. Πέραν αυτών, βλέπουμε ότι αξιοποιείται σε μεγάλο βαθμό από το επιχειρείν η ψηφιακή πλατφόρμα Jinius, στην οποία έχουν εγγραφεί περισσότερες από 1.500 εταιρείες.
Η νέα υπηρεσία QuickHub αποτελεί μια διαφορετική προσέγγιση στην πρόσβαση υφιστάμενων και νέων πελατών μας στα προϊόντα και τις υπηρεσίες της Τράπεζας. Η φιλοσοφία και η λειτουργία του QuickHub εδράζεται στη λογική ότι είναι διαθέσιμα παντού, ανά πάσα ώρα και στιγμή. Μιλάμε για ένα καινοτόμο ψηφιακό κατάστημα που δίνει άμεση πρόσβαση σε προϊόντα και υπηρεσίες, με το πάτημα ενός κουμπιού. Οι ιδιώτες πελάτες της Τράπεζας μπορούν να το εντοπίσουν και να το αξιοποιήσουν τόσο στο BoC Mobile App όσο και στο Internet Banking. Τους παρέχει τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις καθημερινές τους συναλλαγές με μεγαλύτερη ευκολία και προσβασιμότητα καθώς η πλοήγηση και η χρήση του είναι απλή και ασφαλής, είτε μέσω του υπολογιστή τους είτε μέσω του κινητού τηλεφώνου.
Ενδεικτικά, μέσω του QuickHub μπορούν να πραγματοποιήσουν καθημερινές και βασικές συναλλαγές όπως το άνοιγμα λογαριασμού, η έκδοση νέας κάρτας, η αίτηση προσωπικού δανείου και ενοικιαγοράς αυτοκινήτου. Ταυτόχρονα, οι πελάτες μας μπορούν να προχωρήσουν μέσω του BoC Mobile App στην ασφάλιση του αυτοκινήτου και της κατοικίας τους, όπως και στην κατάθεση επιταγών.
- Ετοιμάζετε κάποιο πρόγραμμα κατάρτισης στις δυνατότητες της υπηρεσίας QuickΗub για άτομα που δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες;
- Είναι ένα εύχρηστο εργαλείο το οποίο δεν απαιτεί ανεπτυγμένες ψηφιακές δεξιότητες για να το χειριστεί κάποιος. Μπορεί οποιοσδήποτε να το εντοπίσει στην αρχική σελίδα των ψηφιακών μας καναλιών, να το δοκιμάσει και να εξοικειωθεί εύκολα με την χρήση του. Παρόλα αυτά μπορεί να απευθυνθεί στους εξειδικευμένους λειτουργούς εξυπηρέτησης στα τραπεζικά μας καταστήματα ή να επικοινωνήσει με το τηλεφωνικό κέντρο της Τράπεζας. Είναι σημαντικό σ’ αυτό το σημείο να αναφέρω ότι όλη αυτή η εξέλιξη στην ανάπτυξη ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών είναι άμεσα συνυφασμένη με την επικέντρωση της Τράπεζας στην ενδυνάμωση της σχέσης της με τους πελάτες της. Σε συνάρτηση με τον ψηφιακό μετασχηματισμό έχουμε στραμμένη την προσοχή μας στην μετάβαση σ’ έναν πιο σύγχρονο τρόπο διεξαγωγής τραπεζικών εργασιών. Έτσι προχωρούμε ενισχύοντας την ψηφιοποίηση της εξυπηρέτησης των πελατών μας, αλλά και των εσωτερικών λειτουργιών της Τράπεζας. Ουσιαστικά με αυτό τον τρόπο σχεδιάζουμε νέα προϊόντα, αναπτύσσουμε νέες ψηφιακές δυνατότητες εξ ου και η Τράπεζα Κύπρου υποστηρίζει σθεναρά τη μετάβαση της χώρας μας στην ψηφιακή οικονομία.
Τα πλείστα ψηφιακά
- Πότε αναμένετε πως όλες οι υπηρεσίες της τράπεζας θα ψηφιοποιηθούν, αν υπάρχει τέτοιο πλάνο;
- Δεν θα ήταν υπερβολή να λεχθεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των υπηρεσιών μας είναι ήδη ψηφιακή. Αυτό το οποίο θέλω να τονίσω είναι πως δεν κάνουμε ψηφιοποίηση χάριν της ψηφιοποίησης. Προχωρούμε την ψηφιοποίηση εκεί και όπου διακρίνουμε ότι υπάρχει ουσία και αξία να το πράξουμε. Στόχος και σκοπός μας είναι να βελτιώσουμε την εμπειρία των πελατών μας. Έχουμε λανσάρει, πρόσφατα, εργαλεία και προϊόντα όπως το Digital onboarding, το MoneyFit, το mobile cheque deposit και τα QuickLoans.
- Με βάση το πλάνο ψηφιοποίησης της τράπεζας, ποιος είναι ο βέλτιστος αριθμός υποκαταστημάτων που θα πρέπει να παραμείνει σε Παγκύπρια βάση και ποιος ο αριθμός υπαλλήλων;
- Δεν έχει οριστεί ένας αριθμός καταστημάτων τον οποίο να κυνηγάμε ή κάποιος μαγικός αριθμός καταστημάτων και υπαλλήλων. Αξιολογούμε συνεχώς τα δεδομένα που έρχονται ενώπιον μας και βασίζονται στην καθημερινή τριβή και τα σχόλια που λαμβάνουμε από τους πελάτες μας. Όπως σας έχω πει και προηγουμένως οι περισσότερες υπηρεσίες που μπορεί να βρει κάποιος σε ένα κατάστημα της Τράπεζας Κύπρου είναι πλέον διαθέσιμες και εύκολα προσβάσιμες στα ψηφιακά μας κανάλια. Όσο προχωρούμε βλέπουμε ότι τα τραπεζικά καταστήματα θα αρχίσουν σταδιακά με την πάροδο του χρόνου να επικεντρώνονται περισσότερο στα ζητήματα που άπτονται των σημαντικών στιγμών της ζωής των πελατών μας. Θα είμαστε εκεί, με απλά λόγια, για να τους στηρίξουμε στο ξεκίνημα της καινούργιας τους ζωής με τον γάμο, την αγορά σπιτιού ή διαμερίσματος κοκ.
- Πιστεύετε ότι βαίνουμε προς κατάργηση των χαρτονομισμάτων ως μέσο συναλλαγών και πώς αυτό επηρεάζει την εξάπλωση των ΑΤΜς στο δίκτυο της τράπεζας Κύπρου;
- Παρά το γεγονός ότι η χρήση μετρητών στις καθημερινές συναλλαγές των πολιτών ακολουθεί φθίνουσα πορεία τα τελευταία χρόνια, η οποία έχει επιταχυνθεί κατά και μετά την πανδημία του κορωνοϊού, πιστεύω ότι είμαστε ακόμη πολύ μακριά από την κατάργησή τους. Βεβαίως δεν πρέπει να ξεχνάμε –αυτό ήταν άλλωστε και ένα από τα βασικότερα διδάγματα της πανδημικής κρίσης– ότι τα πάντα μπορούν να ανατραπούν και να αλλάξουν πολύ γρήγορα. Εμείς στην Τράπεζα Κύπρου φροντίζουμε να βελτιστοποιούμε διαρκώς το δίκτυο των ATM μας και να βελτιώνουμε την εξυπηρέτηση των πελατών μας. Παρακολουθούμε τις ανάγκες που υπάρχουν, και εκεί και όπου χρειάζεται μεταφέρουμε μηχανές, ενώ έχουμε προχωρήσει στην ενίσχυση του δικτύου μας με νέες μηχανές για να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες επιχειρήσεων. Σε κάθε περίπτωση, η πεποίθησή μας είναι ότι οι ψηφιακές πληρωμές και οι πληρωμές με κάρτα είναι πολύ πιο απλές και εύκολες στη χρήση, και ως εκ τούτου είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε και να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας σε αυτή τη μετάβαση.
Όχι σε κρυπτονομίσματα
- Είναι τα κρυπτονομίσματα ένας τομέας που σας απασχολεί με το ενδεχόμενο να δούμε αυτή τη δυνατότητα και στην γκάμα των υπηρεσιών της Τράπεζας Κύπρου;
- Όχι. Τα κρυπτονομίσματα αυτά καθαυτά είναι ένα πεδίο το οποίο δεν μας αφορά ως Τράπεζα. Απ’ εκεί και πέρα όμως, υπάρχει ένα κομμάτι από αυτό το οικοσύστημα των κρυπτοστοιχείων, το οποίο παρουσιάζει ενδιαφέρον. Αναφέρομαι βεβαίως στην τεχνολογία που βρίσκεται πίσω από τα κρυπτονομίσματα (distributed ledger, blockchain κτλ.).
ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ
Οι επενδύσεις στην τεχνολογία και ο ανταγωνισμός
- Πόσο κονδύλι της τράπεζας προορίζεται για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της; Θα δούμε να ανεβαίνει το ποσοστό αυτό, και αν ναι, πόσο;
- Ακόμη και σε δύσκολους καιρούς για τον τραπεζικό τομέα συνεχίσαμε να επενδύουμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό γιατί κατανοούμε την αξία του τόσο για εμάς ως Οργανισμό, αλλά κυρίως για τους πελάτες μας. Αυτή μας η επένδυση αυξάνεται όσο περνούν τα χρόνια και αναμένεται να συνεχιστεί. Στόχος μας είναι η Τράπεζα Κύπρου να προσφέρει στους πελάτες της την καλύτερη και πιο ευρεία γκάμα ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, η οποία να ανταποκρίνεται ιδανικά σε κάθε τους ανάγκη. Πέραν όμως αυτού προχωρούμε και την επέκτασή μας σε νέες καινοτόμες υπηρεσίες που πλέον αφορούν το μεγάλο κεφάλαιο της ψηφιακής οικονομίας. Σας είχα δώσει αρχικά τους αριθμούς που δεικνύουν την αυξημένη απήχηση του Jinius στο επιχειρείν. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή πλατφόρμα η οποία αξιοποιώντας τη δύναμη της Τράπεζας Κύπρου διαμορφώνει το ψηφιακό οικοσύστημα της κυπριακής οικονομίας συνδέοντας επιχειρήσεις, οργανισμούς, προμηθευτές και πελάτες σ’ ένα ενιαίο ψηφιακό περιβάλλον. Το Jinius προσφέρει σε κάθε επιχείρηση καινοτόμες υπηρεσίες και εργαλεία που ψηφιοποιούν, απλοποιούν και επιταχύνουν τις καθημερινές τους συναλλαγές και δραστηριότητες. Οι πρωτοποριακές ψηφιακές υπηρεσίες που προσφέρει απευθύνονται σε κάθε επιχείρηση και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ψηφιακή ανάπτυξη.
- Πλέον να θεωρούμε πως άμεσος ανταγωνιστής σας είναι οι fintech και οι neo-banks, και όχι άλλα κυπριακά τραπεζικά ιδρύματα και τράπεζες που εδράζονται στην Ε.Ε.;
- Βρισκόμαστε σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Σ’ αυτό το περιβάλλον, λοιπόν, δεν μπορείς να υποτιμάς κανένα. Θα έλεγα ότι όλοι αυτοί στους οποίους αναφέρεστε είναι εν δυνάμει ανταγωνιστές μας. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο εστιάζουμε την προσοχή μας και στα δύο. Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε όλοι ότι η τεχνολογία είναι εδώ, το μέλλον είναι ψηφιακό και η Τράπεζα Κύπρου δηλώνει την ετοιμότητά της να ηγηθεί και αυτής της μετάβασης, προς όφελος του συνόλου της οικονομίας.