Του Παύλου Νεοφύτου
Η τρέχουσα τουριστική περίοδος με την αυξημένη παρουσία επισκεπτών στην περιοχή αλλά και περιβαλλοντικοί λόγοι που προνοεί η Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση, όπως η φωλεοποίηση των χελώνων, μπορεί να έχουν παγώσει την όποια πρόοδο επί του πεδίου για τα έργα στο οδικό δίκτυο, συγκεκριμένα αυτά που αφορούν την αποκατάσταση των αστοχιών στην Α' Φάση, όμως δεν ισχύει το ίδιο για τις απαραίτητες διεργασίες ώστε να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις από το Υπουργικό Συμβούλιο για την αναθεώρηση των έργων στην Α' και Β' φάση του έργου.
Τη δεδομένη στιγμή δύο είναι τα μεγάλα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο του Ακάμα. Το πού βρίσκεται το θέμα για την επανέναρξη των έργων και το πόσο κοντά είναι η ολοκλήρωση της πειθαρχικής έρευνας για την απόδοση ευθυνών, ένα ζήτημα το οποίο συνδέεται με την άσκηση κριτικής προς την κυβέρνηση από κόμματα που ζητούν να δοθούν στο φως οι τρεις διοικητικές έρευνες που έχουν προηγηθεί, κάνοντας λόγο για συγκάλυψη. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Κ», και για τα δύο ζητήματα είναι προγραμματισμένο στο τέλος Αυγούστου το Υπουργικό Συμβούλιο να λάβει ενημέρωση από την υπουργό Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Μαρία Παναγιώτου, ώστε να ληφθούν τελικές αποφάσεις και να ανακοινωθούν χρονοδιαγράμματα για τα έργα.
Σύμφωνα με πληροφόρηση της «Κ», ενδεχομένως να χρειαστεί νέα παράταση για την επανέναρξη εργασιών στην Α΄ Φάση, καθώς εκκρεμεί η μελέτη για τα υδατικά έργα.
Το εργοτάξιο στην Α' Φάση έχει ασφαλιστεί πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου, ώστε η διακίνηση των πολιτών να γίνεται με ασφάλεια στον χώρο όπου εκτελούνταν οι εργασίες. Υπενθυμίζεται ότι για την Α' Φάση το Τμήμα Περιβάλλοντος έχει φροντίσει από τον περασμένο Μάρτιο να γίνει Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση από ad hoc επιτροπή. Πλέον η συμπληρωματική μελέτη που εκπόνησαν θα καθορίσει τις τελικές αποφάσεις αναθεώρησης των έργων. Ήδη έχουν γίνει διαβουλεύσεις μεταξύ του υπουργείου και οργανωμένων συνόλων, όπου κατατέθηκαν εισηγήσεις και απόψεις, ώστε το υπουργείο να καταλήξει σε συγκεκριμένο σχέδιο, το οποίο, όπως προαναφέραμε, θα ανακοινωθεί στο τέλος του μήνα στο Υπουργικό για τη λήψη τελικών και επίσημων αποφάσεων.
Νέα παράταση
Σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα, μπορεί το υπουργείο να ενημέρωσε τους βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος τον περασμένο Ιούλιο ότι ο στόχος είναι να αρχίσουν τα έργα αποκατάστασης στην Α΄ Φάση τον προσεχή Οκτώβριο, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφόρηση της «Κ», ενδεχομένως να χρειαστεί νέα παράταση, καθώς εκκρεμεί η μελέτη εμπειρογνωμόνων για τα υδατικά έργα που έγιναν στην Α' Φάση. Πρόκειται για κατασκευές που, μεταξύ άλλων, αφορούν την ελεύθερη ροή του νερού, ώστε να μην εμποδίζεται η διακίνηση των χελιών (Anguilla anguilla). Αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο μελέτης από τους επόμενους εμπειρογνώμονες, στους οποίους θα ανατεθεί. Στην παρούσα χρονική στιγμή το Τμήμα Δασών επεξεργάζεται τους όρους εντολής, για να γίνει η ανάθεση. Σύμφωνα με αρμόδια κυβερνητική πηγή, και για τις δύο φάσεις του οδικού δικτύου, τον Σεπτέμβριο θα είναι σε θέση το υπουργείο να ανακοινώσει ασφαλή χρονοδιαγράμματα.
Για την Β' Φάση θα αποφασιστεί ο αριθμός των δρόμων και των κόμβων. Σε σχέση με το δεύτερο υπήρξε έντονη συζήτηση αναφορικά με το τι θα περιλαμβάνουν.
Οι βασικές προκλήσεις
Όπως απορρέει από εκτιμήσεις εμπλεκομένων στο όλο ζήτημα, όσον αφορά την Α' Φάση δύο είναι οι κύριες προκλήσεις. Η πρώτη αφορά το πώς τα έργα, τα οποία ξεκίνησαν και αναστάλθηκαν, θα προσαρμοστούν τεχνικά στο περιβάλλον και τη φυσιογνωμία της περιοχής. Η δεύτερη έχει να κάνει με τα υδατικά έργα, για τα οποία προς το παρόν τοποθετήθηκαν μόνο στρογγυλοί αγωγοί και ορθογωνικοί οχετοί. Θα πρέπει στο τέλος, με βάση τη σχετική μελέτη εμπειρογνωμόνων που θα διενεργηθεί στο προσεχές στάδιο, να ληφθούν αποφάσεις για το αν θα παραμείνουν, αν θα απομακρυνθούν ή αν τύχουν αλλαγών.
Οι κόμβοι και το νερό
Και η Β' Φάση των έργων, τα οποία δεν ξεκίνησαν, βρίσκεται στο στάδιο της επαναξιολόγησης. Προηγήθηκαν συζητήσεις για το αν θα γίνουν όλοι οι δρόμοι που είχαν σχεδιαστεί ή μέρος τους και πώς. Επίσης και ο αριθμός των κόμβων υποδομών αλλά και το τι άλλο αυτοί θα περιλαμβάνουν, εκτός από χώρους υγιεινής για τους επισκέπτες. Το ζήτημα της παροχής νερού για τους χώρους υγιεινής απασχόλησε έντονα τις συζητήσεις, καθώς προβάλλονται σοβαρές ενστάσεις για την τοποθέτηση αγωγών, ενώ επισημάνθηκαν εναλλακτικές και σύγχρονες λύσεις, όπως συστήματα με στεγανές δεξαμενές. Επίσης αντικείμενο συζήτησης είναι το αν οι κόμβοι θα περιλαμβάνουν χώρους στάθμευσης και στάσης μόνο για μέσα μαζικής μεταφοράς και διαχείρισης του Εθνικού Δασικού Πάρκου και όχι για αλλά οχήματα.
Το ζήτημα της παροχής νερού για τους χώρους υγιεινής απασχόλησε έντονα τις συζητήσεις, καθώς προβάλλονται σοβαρές ενστάσεις για την τοποθέτηση αγωγών.
Η πειθαρχική έρευνα
Σε σχέση με το πόρισμα της πειθαρχικής έρευνας για την απόδοση ευθυνών μετά τα γεγονότα και τις διαδικασίες των έργων της Α΄ Φάσης, αναμένεται κοντά στο τέλος του τρέχοντος μήνα να παραδοθεί από την ερευνώσα λειτουργό της Νομικής Υπηρεσίας στην υπουργό Γεωργίας. Υπενθυμίζεται ότι στη συζήτηση τον περασμένο μήνα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος, τα μέλη ζήτησαν από την κα Παναγιώτου να καταθέσει στη Βουλή και τις τρεις διοικητικές έρευνες που προηγήθηκαν, καταλογίζοντας προσπάθεια συγκάλυψης. Τότε η υπουργός ενημέρωσε ότι μετά την τρίτη στη σειρά διοικητική έρευνα, ορίστηκε με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ερευνώσα λειτουργός, που εξετάζει τα ενδεχόμενα πειθαρχικά αδικήματα. Απάντησε στους βουλευτές ότι δεν υπάρχει καμία προσπάθεια συγκάλυψης, εξηγώντας ότι το υλικό στη διοικητική έρευνα που έλαβε πρόσφατα στα χέρια της είναι μέρος του μαρτυρικού υλικού που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα χέρια της ερευνούσης λειτουργού και γι’ αυτόν τον λόγο δεν μπορεί να κατατεθεί στη Βουλή.
Στο τέλος Αυγούστου το Υπουργικό θα λάβει ενημέρωση από την υπουργό Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Μαρία Παναγιώτου, τόσο για τις αναθεωρήσεις στο οδικό δίκτυο όσο και για την πειθαρχική έρευνα, ώστε να ληφθούν τελικές αποφάσεις.