ΚΥΠΕ
Είναι προτεραιότητα για το Υπουργείο να διασφαλιστεί ότι κανείς δεν θα αποκλειστεί από τον ψηφιακό μετασχηματισμό είπε την Παρασκευή η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), Αθηνά Μιχαηλίδου, σε χαιρετισμό της, σε συνέδριο με θέμα «Ψηφιακές Δεξιότητες στη Σύγχρονη Εποχή», στο πλαίσιο του έργου «Ευρωπαϊκό Θεματολόγιο για την Εκπαίδευση Ενηλίκων 2022-2023» που διοργάνωσε το Γραφείο Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων, Διά Βίου Μάθησης και Εκπαίδευσης Ενηλίκων του Υπουργείου Παιδείας.
Τον χαιρετισμό της Υπουργού ανέγνωσε η Γενική Διευθύντρια του ΥΠΑΝ, Μαρίνα Ιωάννου Χασάπη.
Η Υπουργός σημείωσε ότι «είναι καθήκον μας να διασφαλίσουμε ότι κανείς δεν θα αποκλειστεί από τον ψηφιακό μετασχηματισμό» προσθέτοντας ότι για το ΥΠΑΝ αυτό καθίσταται προτεραιότητα, μέσα από ολιστικές εκπαιδευτικές πολιτικές και συνεχή αναβάθμιση των στόχων, του περιεχομένου των αναλυτικών προγραμμάτων και του εκσυγχρονισμού της μαθησιακής διαδικασίας, στη βάση εθνικών προτεραιοτήτων και σημαντικών ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών, ώστε να δημιουργηθεί μια δίκαιη και συμπεριληπτική κοινωνία για όλους.
Η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε ότι στο πλαίσιο του Προγράμματος Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας, το ΥΠΑΝ με γνώμονα τη διασφάλιση της αξιοποίησης των δυνατοτήτων της ψηφιακής εποχής από όλες και όλους, υλοποιεί σχετικά προγράμματα και πολιτικές.
Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών και στην ενδυνάμωση των ψηφιακών δεξιοτήτων εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών αλλά και στην ανάπτυξη του διδακτικού και του εκπαιδευτικού υλικού όλων των γνωστικών αντικειμένων, όλων των σχολικών βαθμίδων, με σκοπό την απόκτηση κομβικών δεξιοτήτων.
Ακόμη έκανε αναφορά στην παρακολούθηση της υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής Διά Βίου Μάθησης, σε συνεργασία με τα μέλη της Εθνικής και Τεχνικής Επιτροπής Διά Βίου Μάθησης, της οποίας ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί βασικό στρατηγικό πυλώνα.
Η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη των καιρών και οι αλλαγές που αυτή επιφέρει στις εκπαιδευτικές και εργασιακές συνθήκες καθιστά επιτακτική ανάγκη την απόκτηση νέων ψηφιακών δεξιοτήτων και την αναβάθμιση των υφιστάμενων έτσι ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες, καθώς και οι επαγγελματίες να είναι σε θέση να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους καθώς και την κυπριακή κοινωνία στην ολότητά της.
Επεσήμανε ότι στόχος πρέπει να είναι η προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων μέσα από τη συνεργασία και τις συνέργειες των αρμόδιων Υπουργείων, των κοινωνικών εταίρων, των επιχειρήσεων, της κοινωνίας των πολιτών αλλά και όλων όσοι παρέχουν εκπαίδευση.
Στο πλαίσιο αυτό, συνέχισε, βασική επιδίωξη θα πρέπει να είναι η ευαισθητοποίηση και η παρότρυνση των εμπλεκομένων για ανάληψη δράσεων αναφορικά με την ενθάρρυνση για κατάρτιση σε ψηφιακές δεξιότητες και την ανάληψη δέσμευσης για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων.
Επεσήμανε ακόμη ότι οι ψηφιακές δεξιότητες είναι απαραίτητες για τη διαχείριση της ψηφιακής ζωής και την επίτευξη του οράματος της Κυπριακής Δημοκρατίας για ψηφιακό μετασχηματισμό, λέγοντας ότι το ΥΠΑΝ έχει δεσμευτεί για δημιουργία ευέλικτων και προσβάσιμων προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης που να προωθούν την ψηφιακή παιδεία σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας για την προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων.
H Καθηγήτρια Επιστήμης των Πληροφοριών, (Professor of Computer Science), University College Dublin, Ιρλανδία, Ελένη Μαγγίνα, στην κεντρική ομιλία της εκδήλωσης με θέμα «Ενδυναμώνοντας το Αύριο: Πλοήγηση στα Ψηφιακά Σύνορα - Επιτακτική Ανάγκη της Κοινωνίας για τους Πολίτες και τους Επαγγελματίες του Αύριο», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι η δια βίου μάθηση δεν είναι επιλογή, αλλά ανάγκη.
Σημείωσε ότι είναι σημαντικό οι πολίτες και οι επαγγελματίες του αύριο να έχουν πρόσβαση προκειμένου να καλλιεργήσουν μια νοοτροπία συνεχούς μάθησης, να ενημερώνονται για τις αναδυόμενες τεχνολογίες και τάσεις για να παραμένουν σχετικοί και καινοτόμοι.
Η κ. Μαγγίνα εξήγησε ότι το ψηφιακό χάσμα διαχωρίζει όσους έχουν πρόσβαση σε ψηφιακές τεχνολογίες από αυτούς που δεν έχουν, σημειώνοντας ότι υπάρχει μια πιεστική πρόκληση στις κοινωνίες να γεφυρώσουν αυτό το χάσμα και να άρουν τους όποιους φραγμούς. Αναφέρθηκε επίσης, και στις προκλήσεις που υπάρχουν στον κυβερνοχώρο και στην ανάγκη για κυβερνοασφάλεια.
Σημείωσε ότι θα πρέπει να εφαρμόζεται και στην περίπτωση των ψηφιακών τεχνολογιών η δια βίου μάθηση προσθέτοντας ότι «μαζί ως ισχυροί πολίτες και επαγγελματίες, μπορούμε να πλοηγηθούμε στα ψηφιακά σύνορα και να οικοδομήσουμε ένα μέλλον όπου η τεχνολογία θα υπηρετεί την ανθρωπότητα και θα μας ενδυναμώνει όλους».
Πάνελ συζητήσεων
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου διεξήχθησαν και συζητήσεις-πάνελ στα οποία έλαβαν μέρος, μεταξύ άλλων, οι Διευθυντές/ύντριες Εκπαίδευσης του ΥΠΑΝ, οι Πρόεδροι των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ και οι επικεφαλής των συντεχνιών ΣΕΚ, ΠΕΟ, ΔΕΟΚ.
Σε πάνελ με θέμα την προετοιμασία για τον ενεργά ψηφιακό πολίτη ο Διευθυντής Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, Ηλίας Μαρκάτζιης, είπε ότι δεν διαχωρίζει τον ψηφιακό πολίτη από τον ψηφιακό επαγγελματία σημειώνοντας ότι η προσπάθεια είναι να προετοιμαστούν οι νέοι άνθρωποι και ψηφιακά για το επάγγελμά τους. Σημείωσε ότι τα τεχνικά επαγγέλματα και αυτά που χρειάζονται χειρωνακτικές δεξιότητες δεν θα επηρεαστούν, προς το παρόν, σε μεγάλο βαθμό από την τεχνητή νοημοσύνη.
Ο Διευθυντής της Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, Κυπριανός Λούης, ανέφερε από πλευράς του ότι η κυριότερη πρόκληση είναι η ενσωμάτωση των ψηφιακών δεξιοτήτων μέσα στα αναλυτικά προγράμματα προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή αναθεωρούνται και επικαιροποιούνται τα αναλυτικά προγράμματα, όχι μόνο σε θέματα ψηφιακών δεξιοτήτων. Ανέφερε ακόμη ότι οι ψηφιακές δεξιότητες θα περιληφθούν στο σύνολο των γνωστικών αντικειμένων και όχι μόνο στο θέμα της πληροφορικής.
Ο Διευθυντής της Δημοτικής Εκπαίδευσης, Μάριος Στυλιανίδης, σημείωσε ότι γίνεται προσπάθεια μέσω των αναλυτικών προγραμμάτων όπως μέσω της ένταξης του μαθήματος «αγωγής ζωής» στο δημοτικό σχολείο το οποίο αφορά και τον τομέα των ψηφιακών δεξιοτήτων. Πρόσθεσε ότι πρέπει να γίνουν πολλά βήματα ακόμη για ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων επισημαίνοντας ότι σε 140 δημοτικά προαιρετικά ολοήμερα μόνο τα 68 διαθέτουν εργαστήρια πληροφορικής.
Η Αναπληρώτρια Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Έλενα Χατζηκακού, αναφέρθηκε στις δράσεις που αναπτύσσει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τις ψηφιακές δεξιότητες και πρόσθεσε ότι αναπτύσσονται επίσης και εργαλεία, δημιουργούνται αποθετήρια και υλοποιούνται δραστηριότητες στις οποίες εμπλέκονται και μαθητές. Η κ. Χατζηκακού σημείωσε ότι υπάρχει η ανάγκη για θεσμοθετημένη υποχρεωτική επιμόρφωση στα θέματα ψηφιακών δυνατοτήτων των εκπαιδευτικών προκειμένου να είναι ικανοί να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες προκλήσεις.
Σε άλλο πάνελ με θέμα τις ψηφιακές δεξιότητες για τον επαγγελματία του αύριο, ο Γενικός Γραμματέας της ΣΕΚ, Ανδρέας Μάτσας, δήλωσε ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για ένα στοχευμένο στρατηγικό σχεδιασμό για διασύνδεση των αναγκών εργασίας με το εκπαιδευτικό σύστημα. Σημείωσε ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν οι συνθήκες για την ομαλή ένταξη των εργαζομένων στις ψηφιακές δεξιότητες.
Η Γενική Γραμματέας της ΠΕΟ, Σωτηρούλα Χαραλάμπους, είπε ότι είναι ορατός ο κίνδυνος ψηφιακού ρατσισμού προσθέτοντας ότι η ψηφιακή γνώση θα πρέπει να αναλύεται με βάση τις ανάγκες των επαγγελμάτων του σήμερα και του αύριο και πως αυτές οι ανάγκες ενσωματώνονται μέσα από τα συστήματα δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού.
Ο Γραμματέας Ανθρώπινου Δυναμικού και Διοίκησης ΔΕΟΚ, Κωνσταντίνος Ελευθερίου, σημείωσε από πλευράς του ότι ένα στα δύο άτομα έχει περιορισμένες ψηφιακές δεξιότητες λέγοντας ότι δυστυχώς η Κύπρος είναι ψηφιακά αναλφάβητη και πρέπει να ληφθούν μέτρα και να χαραχθούν στρατηγικές για το επαγγέλματα του μέλλοντος.
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, ανέφερε ότι ενώ υπάρχει ένα πολύ καλό εκπαιδευτικό προσωπικό, δυστυχώς δεν υπάρχουν οι υποδομές και ο εξοπλισμός και έκανε αναφορά στην περίοδο της πανδημίας. Σημείωσε ότι η παιδεία δεν πρέπει να χάσει το ανθρωποκεντρικό της πρόσωπο.
Η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, είπε ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν διάθεση για επαγγελματική ανάπτυξη και μάθηση κάτι που αποδεικνύεται από τα υψηλά τους ακαδημαϊκά προσόντα. Πρόσθεσε ότι οι υποδομές των σχολείων θα πρέπει να υποστηρίζουν αυτά που οι εκπαιδευτικοί θέλουν να υλοποιήσουν και αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, επανέλαβε ότι δεν χρειάζεται μόνο η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αλλά και ο εξοπλισμός στα σχολεία. Πρόσθεσε ότι υπάρχει ανάγκη για μετεκπαίδευση και εύκολα προσβάσιμα προγράμματα για τον επαγγελματία του αύριο.
Το Συνέδριο εντάσσεται στις δράσεις του Ευρωπαϊκού Έτους Δεξιοτήτων που υλοποιεί το ΥΠΑΝ και συντονίζονται από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.