Δελτίο Τύπου
Πρακτικές εφαρμογές για την αποτελεσματικότερη επικοινωνία μεταξύ γονέων και παιδιών δόθηκαν στην διάλεξη που δόθηκε από την Εκπαιδευτικό, Εκπαιδεύτρια Εκπαιδευτικών και Λειτουργό στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, κα Νάσια Χαραλάμπους, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος του Ελεύθερου Ταμάσιου Πανεπιστημίου στο Επισκοπειό, στις 17 Δεκεμβρίου 2024. Στόχος της εν λόγω διάλεξης ήταν να αναδείξει τη σημασία του ποιοτικού χρόνου στη ζωή και την ανάπτυξη των παιδιών, παρέχοντας ταυτόχρονα στους γονείς πρακτικές προτάσεις για την ενσωμάτωσή του στην καθημερινότητά τους.
Ως ποιοτικός χρόνος ορίζεται ο χρόνος που αφιερώνουν οι γονείς με τα παιδιά τους, μέσα από τον οποίο μοιράζονται εμπειρίες και στιγμές (Forehand & Long, 2010; Mohd Badrol & Wok, 2020). Ο ποιοτικός χρόνος, μεταξύ γονέων και παιδιών έχει πολύ σημαντικό ρόλο στην γενικότερη ανάπτυξή των παιδιών. Αυτό συμβαίνει επειδή καθώς οι γονείς αφιερώνουν ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά τους, τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι οι γονείς τα νοιάζονται και περνάνε ευχάριστα μαζί τους (Kutrovátz & Geszler, 2022). Πολύ συχνά οι γονείς αναρωτιούνται “πόσος χρόνος είναι αρκετός με τα παιδιά;” Παρά του ότι θα ήταν πολύ εύκολο να γνωρίζαμε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που είναι αρκετό, είναι πολύ δύσκολο να οριστεί (Milkie et al., 2015). Αυτό συμβαίνει επειδή η κάθε οικογένεια έχει διαφορετικό πρόγραμμα και υποχρεώσεις. Ωστόσο, θα ήταν καλό να γίνεται μια προσπάθεια για να περνούν οι γονείς όσο περισσότερο χρόνο μπορούν με τα παιδιά τους (Forehand & Long, 2010; Milkie et al., 2015).
Παρ’ όλα αυτά, πολύ πιο σημαντικός από τη ποσότητα του χρόνου, είναι η ποιότητα του χρόνου που περνάνε οι γονείς με τα παιδιά τους (Milkie et al., 2015). Ο ποιοτικός χρόνος περιλαμβάνει διασκέδαση με το παιδί και παροχή της αμέριστης προσοχής των γονέων. Για παράδειγμα, το να περνάνε οι γονείς πολλές ώρες παρακολουθώντας τηλεόραση με το παιδί τους, δεν θεωρείται ποιοτικός χρόνος. Αλλά, το να αξιοποιούν αυτό το χρόνο παίζοντας παιχνίδια ρόλων, κάνοντας ζωγραφιές, κατασκευές, η ανάγνωση παραμυθιών και η μαγειρική θεωρούνται κάποιες από τις πολλές δραστηριότητες που θεωρούνται ποιοτικός χρόνος (Kutrovátz & Geszler, 2022). Όταν βέβαια, υπάρχει κοινό ενδιαφέρον εξίσου από τους γονείς και από τα παιδιά. Δηλαδή, είναι καλό η δραστηριότητα που επιλέγουν να αρέσει τόσο στους γονείς όσο και στα παιδιά. Επίσης, μέσα από τις δραστηριότητες του ποιοτικού χρόνου είναι σημαντικό τα παιδιά να αντιληφθούν ότι οι γονείς τους, τους ακούνε ενεργά, χωρίς να αποσπάτε η προσοχή τους (Milkie et al., 2010). Είναι απαραίτητο οι γονείς να είναι παρόντες και πνευματικά κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων. Η αδιαίρετη προσοχή και η αφοσίωση των γονέων κατά τη διάρκεια του κοινού χρόνου ενισχύουν το αίσθημα ασφάλειας και αγάπης που χρειάζονται τα παιδιά για την υγιή τους ανάπτυξη (Forehand & Long, 2010).
Την διάλεξη που μεταδιδόταν ζωντανά από το κανάλι του ΡΙΚ στο YouTube https://bit.ly/3EgzrBq συντόνισε η Εκπρόσωπος Τύπου του Πανεπιστημίου Κύπρου, κα Δόξα Κωμοδρόμου. Ακούστηκαν σκέψεις και προβληματισμοί από το κοινό. Τέθηκαν επίσης ερωτήματα, μεταξύ άλλων, όπως αν υπάρχουν μελέτες που δείχνουν ποια ποσότητα "ποιοτικού χρόνου" θεωρείται επαρκής, πώς επηρεάζουν οι κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες την ικανότητα των γονέων να παρέχουν ποιοτικό χρόνο και πώς μπορούν τα σχολεία να υποστηρίξουν την καλλιέργεια ποιοτικού χρόνου μεταξύ γονιών και παιδιών; Η διάλεξη αποτέλεσε μία πολύτιμη ευκαιρία για γονείς και εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν καλύτερα τη σημασία της ουσιαστικής επικοινωνίας και να αντλήσουν πρακτικές ιδέες για την ενίσχυση της σχέσης τους με τα παιδιά.