ΚΥΠΕ
Θα συνεχιστεί σε επόμενη συνεδρία και στην παρουσία της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνάς Μιχαηλίδου, η συζήτηση, η οποία ξεκίνησε σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, αναφορικά με τη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση, τρόποι βελτίωσης, ενίσχυσης και επέκτασης του θεσμού.
Σε δηλώσεις μετά από τη συνεδρία, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Παύλος Μυλωνάς, είπε ότι υπάρχουν πάρα πολλά σχολεία στη δημοτική εκπαίδευση, ουσιαστικά, είναι 220, που η σίτιση τους στηρίζεται κυρίως από το Υπουργείο Παιδείας αλλά και από τους Συνδέσμους Γονέων.
«Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και για μια ακόμα φορά προκύπτει ένα θέμα το οποίο θα είναι η χιλιοστή φορά που θα απευθύνω έκκληση: Χρειάζεται να συζητήσουμε στα πλαίσια του Εθνικού Σχεδίου Παιδείας και το ολοήμερο σχολείο. Αν πραγματικά, ουσιαστικά, θέλουμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες πρώτα των παιδιών μετά των γονιών, και περαιτέρω της κοινωνίας θα πρέπει να ξεκινήσει η λειτουργία του ολοήμερου σχολείου», συμπλήρωσε.
Ανέφερε, επίσης, πως μέσα στα πλαίσια της τακτικής πολιτικής «σε αυτό τον τόπο των πυροτεχνημάτων, φτιάξαμε το ολοήμερο σχολείο το 1995, σήμερα είναι 2023 και όλοι καταλαβαίνουν, όλοι οι φορείς, ότι δεν υπάρχουν υποδομές, δεν έχουμε προετοιμαστεί, δεν υπάρχει οργάνωση, δεν υπάρχει πρόγραμμα και ακολούθως οι υπόλοιποι που ακολούθησαν τον μ. Ουράνιο Ιωαννίδη που το ξεκίνησε, συνέχισαν τα πυροτεχνήματα χωρίς υποδομές».
Όπως είπε, «θα πρέπει να αποφασίσει η νέα Κυβέρνηση με πρόγραμμα, η νέα Υπουργός, με σχεδιάγραμμα, χρονοδιάγραμμα, να πετύχουμε σε πέντε, δέκα χρόνια το ολοήμερο σχολείο».
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, σε δηλώσεις του είπε ότι είναι ένα θεσμός, ο οποίος λειτουργεί εδώ και χρόνια αλλά χρειάζεται βελτίωση και ενίσχυση.
«Σαν ΔΗΣΥ είχαμε και προεκλογικά θέση υπέρ του ολοήμερου σχολείου. Παρουσιάσαμε και συγκεκριμένη πρόταση την οποία και στηρίζουμε, αλλά προς τη συζήτηση τη συγκεκριμένη για την αναβάθμιση του προαιρετικού ολοήμερου σχολείου καταθέσαμε συγκεκριμένες εισηγήσεις που βελτιώνουν την ποιότητα του θεσμού, την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, στηρίζουν τους μαθητές και τους γονείς τους, όπως η έναρξη του ολοήμερου με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, σήμερα το ολοήμερο ξεκινά 2 Οκτωβρίου και τελειώνει 31 Μαΐου», πρόσθεσε.
Όπως είπε, «θεωρούμε ότι αυτό πρέπει να αλλάξει για να ξεκινά το ολοήμερο με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και να ολοκληρώνεται με την ολοκλήρωση των μαθημάτων γύρω στις 20 Ιουνίου» και να επεκταθεί ο θεσμός σε περισσότερα δημοτικά και νηπιαγωγεία, σημειώνοντας ότι υπάρχουν αιτήματα από Συνδέσμους Γονέων.
«Έχουμε ενημερωθεί και τις προηγούμενες φορές ότι το Σεπτέμβριο του 2022 επεκτάθηκε σε 18 σχολεία, αλλά υπάρχουν και αιτήματα από άλλα σχολεία, που θα πρέπει να επεκταθεί και σε αυτά ο θεσμός» και να γίνει σύνδεση του απογευματινού με τον πρωινό χρόνο. «Δεν είναι ένα ξεχωριστό σχολείο το πρωί, ένα ξεχωριστό σχολείο το απόγευμα. Πρέπει ένας τουλάχιστον εκπαιδευτικός να απαλλαγεί κάποιες ώρες από τον πρωινό του χρόνο για να είναι παρών το απόγευμα, ώστε να υπάρχει αυτή η σύνδεση και σταθερότητα στο προσωπικό», συμπλήρωσε.
Ο θεσμός, είπε ο κ. Αλαμπρίτης, τόσα χρόνια λειτουργίας δεν αξιολογείται, ενώ είπε ότι πρέπει να γίνει και μελέτη για εμπλουτισμό και του αναλυτικού προγράμματος αλλά και ίσως και επέκταση του ωραρίου επέκταση.
«Ακούσαμε κάποιες συζητήσεις για επέκταση μέχρι τις 17:00, πάντοτε σε προαιρετική βάση αν θα γίνει αυτό. Αναμένουμε τον συγκεκριμένο προγραμματισμό του Υπουργείου, τον οποίο δεν ακούσαμε ολοκληρωμένα σήμερα, ακούσαμε κάποιες σκέψειςν αλλά δεν έχουμε συγκεκριμένες εισηγήσεις όπως αναμένουμε και την πρότασην η οποία θα συζητηθεί και στις επόμενες συνεδρίες για την εφαρμογή της κατάργησης της αγοράς υπηρεσιών», σημείωσε.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι το συμπέρασμα το οποίο αβίαστα εξάγεται από τη σημερινή συζήτηση είναι ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας για τη λειτουργία τόσο του προαιρετικού, όσο και του ενιαίου ολοήμερου σχολείου, ούτε στη Δημοτική Εκπαίδευση, ούτε στη Μέση Εκπαίδευση, ούτε βέβαια στη Μέση Τεχνική.
«Θα δώσουμε πίστωση χρόνου με δεδομένο ότι έχουμε μια νέα κυβέρνηση και μια νέα Υπουργό. Όμως θέλουμε να εκφράσουμε την ανησυχία μας, υπό την έννοια ότι υποτίθεται πως υπήρχε ένα πρόγραμμα διακυβέρνησης, το οποίο σαφώς προνοούσε για επέκταση του θεσμού των ολοήμερων σχολείων, μάλιστα με την υπόσχεση ότι υπήρχαν έτοιμα και τα νομοσχέδια για την υλοποίηση αυτού του προεκλογικού προγράμματος. Τελικά αποδεικνύεται ότι και σε αυτό το θέμα δεν υπάρχει κατ’ ουσία στρατηγικός σχεδιασμός», πρόσθεσε.
Κατά τη σημερινή συζήτηση, συνέχισε ο κ. Χριστοφίδης, επανέλαβαν τις βασικές τους θέσεις.
«Χρειάζεται να σταματήσει η παράνομη και απαράδεκτη μέθοδος της αγοράς υπηρεσιών για το ολοήμερο σχολείο. Έχουμε υπογραμμίσει ότι άνθρωποι, οι οποίοι εργάζονται στα ολοήμερα για σειρά ετών δεν μπορούν να βρεθούν από τη μια μέρα στην άλλη στο δρόμο. Έχουμε ζητήσει να γίνουν αναλυτικά προγράμματα για τα ολοήμερα σχολεία, να υπάρξει ένας κοινός σχεδιασμός και σύνδεση του απογευματινού τμήματος με το πρωινό τμήμα», σημείωσε.
Χρειάζονται, είπε, τα απογεύματα να εισαχθούν προγράμματα που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των παιδιών, αλλά και στην ανάγκη τους να εξασκήσουν τα ενδιαφέροντα τους, όπως ρομποτική, τέχνες, μουσική, θέατρο.
«Έχουμε επίσης, υπογραμμίσει την ανάγκη ο στρατηγικός αυτός σχεδιασμός να περιλαμβάνει την λειτουργία ενός τουλάχιστον ενιαίου ολοήμερου σχολείου σε κάθε δήμο και σε κάθε σύμπλεγμα κοινοτήτων. Η θέση μας είναι ότι τα ολοήμερα σχολεία πρέπει να ξεκινούν 15 Σεπτεμβρίου και να τελειώνουν 20 Ιουνίου, όχι πολλές φορές να μας βρίσκει ο Οκτώβρης και ο Νοέμβρης για να ξεκινήσουν και να τελειώνουν τέλος Μαΐου». Βεβαίως, συνέχισε, η αποτελεσματική λειτουργία των ολοήμερων σχολείων προϋποθέτει την ύπαρξη της αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής, όπως για παράδειγμα συστήματα κλιματισμού, αίθουσες πολλαπλής χρήσης, αθλητικές εγκαταστάσεις.
Συμπερασματικά, είπε ο κ. Χριστοφίδης, «να υπογραμμίσουμε ότι χρειάζεται, επιτέλους, ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός για την επέκταση ενός θεσμού, ο οποίος μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά μας, μπορεί να σμικρύνει τις κοινωνικές ανισότητες, να κτυπήσει την παραπαιδεία και να δώσει διέξοδο σε χιλιάδες οικογένειες και παιδιά στην Κύπρο».
Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, σε δηλώσεις του είπε ότι το θεσμό τον θεωρούν επιτακτικό τόσο για τη στήριξη των παιδιών όσο και για τη στήριξη των οικογενειών.
Σήμερα, ανέφερε, εφαρμόζονται δύο προγράμματα στην προδημοτική και δημοτική εκπαίδευση.
«Ο θεσμός του ενιαίου ολοήμερου σχολείου και έχει ξεκινήσει και θα επεκταθεί σε όλες τις επαρχίες από τον Σεπτέμβρη και ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου και στα γυμνάσια. Καταρχήν θέλουμε να χαιρετίσουμε το γεγονός ότι υπάρχει πρόθεση, ότι έχει ληφθεί απόφαση για την λειτουργία ενός γυμνασίου σε κάθε επαρχία ως ολοήμερου σχολείου από τον Σεπτέμβρη καθώς και ότι υπάρχει πρόθεση από το Υπουργείο να εγκρίνει και άλλα δημοτικά και προδημοτικές για το θεσμό του προαιρετικού ολοήμερου σχολείου από τον Σεπτέμβρη», σημείωσε .
Επειδή, συνέχισε ο κ. Αποστόλου, θεωρούν ακριβώς πολύ σημαντικό το θέμα ζήτησαν να συνεχιστεί η συζήτηση και την επόμενη εβδομάδα στην παρουσία της Υπουργού.
«Θέση μας είναι ότι θα πρέπει ο θεσμός να βελτιωθεί, να επεκταθεί, τα ολοήμερα σχολεία να ξεκινούν με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και να τελειώνουν με την λήξη της σχολικής χρονιάς. Επίσης θεωρούμε ότι θα πρέπει το θέμα της σίτισης να αναληφθεί επιτέλους από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας και να μην μετακυλίεται αυτή η ευθύνη στους Συνδέσμους Γονέων, αλλά και επίσης να συζητηθούν τρόποι έτσι ώστε το πρόγραμμα των ολοήμερων σχολείων να εμπλουτιστεί ακόμα περισσότερο», πρόσθεσε.
Χαίρονται, είπε ο κ. Αποστόλου, γιατί η πολιτική θέση της Κυβέρνησης είναι ότι ο θεσμός θα πρέπει να στηριχτεί, να βελτιωθεί και να επεκταθεί.
«Είναι κάτι που και εμείς θα στηρίξουμε και θα ασκήσουμε την απαιτούμενη κοινοβουλευτική πίεση έτσι ώστε να βελτιώσουμε τον θεσμό». Ευχήθηκε ότι την ερχόμενη εβδομάδα στην παρουσία της Υπουργού θα έχουν τον σχεδιασμό του Υπουργείου για την επόμενη χρονιά, που θα αφορά και το καθεστώς εργοδότησης των εκπαιδευτικών, το οποίο από καθεστώς αγοράς υπηρεσίας πλέον με τη νέα χρονιά θα γίνει καθεστώς μισθωτών. «Ενα αίτημα το οποίο και αυτό φαίνεται ότι θα υλοποιηθεί από την νέα Κυβέρνηση αλλά κυρίως να έχουμε τους σχεδιασμούς για τα επόμενα χρόνια όσον αφορά το θεσμό του ολοήμερου σχολείου», κατέληξε.